JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Ei magisk-realistisk oppveksthistorie

Miyazaki-klassikaren Kikis budservice er tilbake på norske kinoar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Etter å ha hjelpt til i eit bakeri får Kiki ideen om å byrje med eigen bodservice.

Etter å ha hjelpt til i eit bakeri får Kiki ideen om å byrje med eigen bodservice.

Foto: Arthaus

Etter å ha hjelpt til i eit bakeri får Kiki ideen om å byrje med eigen bodservice.

Etter å ha hjelpt til i eit bakeri får Kiki ideen om å byrje med eigen bodservice.

Foto: Arthaus

2646
20180615
2646
20180615

Animasjon

Regi: Hayao Miyazaki

Kikis budservice

Norsk stemmer: Siv Klynderud, Ida Lind, Espen Sandvik

I 1971 reiste to japanske filmskaparar, Isao Takahata og Hayao Miyazaki, til Stockholm med eitt mål: å overtyde Astrid Lindgren om å la dei filmatisere Pippi Langstrømpe. Men Lindgren sa nei, og dei drog tomhendte heim. Eller ikkje heilt. I 1989 regisserte Miyazaki Kikis budservice, ei forteljing om ei ung heks som flyttar heimanfrå for å bli vaksen. Stockholm var framleis i medvitet til Miyazaki, som baserte Koroko, «byen ved havet» som Kiki reiser til, på bilete frå Sverige.

(U)tryggleiken

13 år gamle Kiki deler også eigenskapar med Pippi: eigenrådig, sjølvstendig, kreativ, spontan og full av liv. Ho møter, som Pippi, utfordringar i miljøet. Når Kiki kjem til Koroko, står ikkje byen klar med opne armar. I ei scene prøver Kiki desperat å navigere sopelimen sin gjennom elva av bilar. At ho nesten hamnar i ei ulykke, bryr ingen seg om. Sett vekk frå ein politimann, som meiner ho har brote trafikkreglane.

Men når Kiki møter den høggravide bakarkona Osono, endrar tilværet seg. Osono gir Kiki eit rom mot at ho hjelper til i bakeriet. Og så snart Kiki kjenner seg trygg, kjem ideen om å starte med bodservice.

Ein annan ting Miyazaki har til sams med Lindgren, er evna til å ta barn på alvor. Kikis overgang frå barn til vaksen blir skildra med stor forståing for barndommen som ligg bak, og den frigjerande, men utfordrande tida som ventar. Det verkeleg geniale med filmen er den subtile måten Miyazaki fortel denne oppveksthistoria på.

Tvilen

Alt ligg i detaljane, i små og store utfordringar i kvardagslivet, der Kiki går frå åleinegang til fellesskap, frå glede og lykke til frustrasjon og sinne. Men framfor alt: dei meir udefinerbare kjenslene. I ei talande scene er Kiki på tomannshand med Tomba, ein gut som viser stor interesse for henne. Når venegjengen hans dukkar opp, går Kiki heim. Ho stuper ned i senga, veit ikkje lenger kva ho skal føle. Livet er i ferd med å bli komplekst, vanskeleg å gripe. Ettersom Kiki veks, ser vi at lausrivinga og fridomen har ein pris: Du får nokre ting på kostnad av andre. Det er ei tid for fridom, men også ei tid for ansvar og tvil; ein kjenner seg utilstrekkeleg, ikkje god nok. Til slutt må likevel Kiki komme over denne tvilen når ho blir stilt overfor ein prøve som gjer at ho må vinne tilbake trua på seg sjølv.

Sondre Åkervik

Sondre Åkervik er student, skribent og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Animasjon

Regi: Hayao Miyazaki

Kikis budservice

Norsk stemmer: Siv Klynderud, Ida Lind, Espen Sandvik

I 1971 reiste to japanske filmskaparar, Isao Takahata og Hayao Miyazaki, til Stockholm med eitt mål: å overtyde Astrid Lindgren om å la dei filmatisere Pippi Langstrømpe. Men Lindgren sa nei, og dei drog tomhendte heim. Eller ikkje heilt. I 1989 regisserte Miyazaki Kikis budservice, ei forteljing om ei ung heks som flyttar heimanfrå for å bli vaksen. Stockholm var framleis i medvitet til Miyazaki, som baserte Koroko, «byen ved havet» som Kiki reiser til, på bilete frå Sverige.

(U)tryggleiken

13 år gamle Kiki deler også eigenskapar med Pippi: eigenrådig, sjølvstendig, kreativ, spontan og full av liv. Ho møter, som Pippi, utfordringar i miljøet. Når Kiki kjem til Koroko, står ikkje byen klar med opne armar. I ei scene prøver Kiki desperat å navigere sopelimen sin gjennom elva av bilar. At ho nesten hamnar i ei ulykke, bryr ingen seg om. Sett vekk frå ein politimann, som meiner ho har brote trafikkreglane.

Men når Kiki møter den høggravide bakarkona Osono, endrar tilværet seg. Osono gir Kiki eit rom mot at ho hjelper til i bakeriet. Og så snart Kiki kjenner seg trygg, kjem ideen om å starte med bodservice.

Ein annan ting Miyazaki har til sams med Lindgren, er evna til å ta barn på alvor. Kikis overgang frå barn til vaksen blir skildra med stor forståing for barndommen som ligg bak, og den frigjerande, men utfordrande tida som ventar. Det verkeleg geniale med filmen er den subtile måten Miyazaki fortel denne oppveksthistoria på.

Tvilen

Alt ligg i detaljane, i små og store utfordringar i kvardagslivet, der Kiki går frå åleinegang til fellesskap, frå glede og lykke til frustrasjon og sinne. Men framfor alt: dei meir udefinerbare kjenslene. I ei talande scene er Kiki på tomannshand med Tomba, ein gut som viser stor interesse for henne. Når venegjengen hans dukkar opp, går Kiki heim. Ho stuper ned i senga, veit ikkje lenger kva ho skal føle. Livet er i ferd med å bli komplekst, vanskeleg å gripe. Ettersom Kiki veks, ser vi at lausrivinga og fridomen har ein pris: Du får nokre ting på kostnad av andre. Det er ei tid for fridom, men også ei tid for ansvar og tvil; ein kjenner seg utilstrekkeleg, ikkje god nok. Til slutt må likevel Kiki komme over denne tvilen når ho blir stilt overfor ein prøve som gjer at ho må vinne tilbake trua på seg sjølv.

Sondre Åkervik

Sondre Åkervik er student, skribent og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Ein ting Miyazaki har til sams med Lindgren, er evna til å ta barn på alvor.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø
Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis