Blomeange og bondeanger
Barndom kan vera ein hard dom å leva med.
Stellan Skarsgård og Bjørn Floberg i rollene som høvesvis Trond og og naboen Lars.
Foto: 4 1/2 / Nordisk Film Distribusjon
Drama
Regi: Hans Petter Moland
Ut og stjæle hester
Med: Jon Ranes, Tobias Santelmann, Stellan Skarsgård, Bjørn Floberg
På eit småbruk på Austlandet har Trond (Skarsgård) slått seg ned etter at kona døydde. Dette var barndomsparadiset hans, og no vil han ha fred frå omverda.
Men minna kjem tilbake i form av Lars (Floberg), ein av veslebrørne til den rare kompisen Trond leika med i feriane. Tydelegast av alt er minna om sommaren då faren forsvann.
Bok til film
Boka til Per Petterson har fått filmatisk handsaming av Hans Petter Moland. Då kan det ikkje anna enn bli storslått og kjendistungt, og minimumskrav er at Stellan Skarsgård må vera med, så får det våga seg at han snakkar svensk.
Det får heller ikkje vera så nøye at det austnorske landskapet er filma i Litauen og Slovakia – utlendingar som skal sjå filmen merkar ikkje dette, Noreg er jo synonymt med fjell, ikkje sant? Og for nokre fine fjell! Eg får lyst til å dra på ferie til dette «Sverige» som far til Trond peikar ut når dei følgjer tømmeret langs elva.
Utover geografiske sidesprang har boka tolt overgangen til film svært godt. Eg har enkelte ting å utsetja på innhaldet, men sidan det er så lenge sidan eg las boka, veit eg ikkje om det er Moland eller Petterson som skal ha skulda for å degga for klisjeen om at kvinna hovudsakleg er til som mor og/eller forførar. Heldigvis kan den einaste kvinna med lerretstid i filmen ro ein båt i tillegg til å løfta på kjolekanten slik at blondene visest. Godt det er premiere 8. mars.
Balanse
Filmen er full av lukter: nyslått gras, avbarka tømmerstokkar, kokekaffi på kaldt kjøken. Ut og stjæle hester må rett og slett kallast ein sanseleg film, og eg er særleg glad eg har høyresansen i behald, for musikken er verkeleg noko av det som hevar filmen. Den danske komponisten Kaspar Kaae har med seg eit strengensemble som gjev filmen akkurat passe norsk preg, men utan å verka nasjonalistisk – til det er det for minimalistisk og eksperimentelt. Balansegangen mellom mystisk musikk og dvelande tablåtakingar fungerer fabelaktig og opprettheld mykje av spenninga og stemninga gjennom dei nesten to timane.
Og så må eg seia at Bjørn Floberg er frykteleg fin som Lars, den rare naboen som heldigvis ikkje blir ein sjablong av bygdetullingen, men eit sårt portrett av ein mann som ein gong var ein unge.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Hans Petter Moland
Ut og stjæle hester
Med: Jon Ranes, Tobias Santelmann, Stellan Skarsgård, Bjørn Floberg
På eit småbruk på Austlandet har Trond (Skarsgård) slått seg ned etter at kona døydde. Dette var barndomsparadiset hans, og no vil han ha fred frå omverda.
Men minna kjem tilbake i form av Lars (Floberg), ein av veslebrørne til den rare kompisen Trond leika med i feriane. Tydelegast av alt er minna om sommaren då faren forsvann.
Bok til film
Boka til Per Petterson har fått filmatisk handsaming av Hans Petter Moland. Då kan det ikkje anna enn bli storslått og kjendistungt, og minimumskrav er at Stellan Skarsgård må vera med, så får det våga seg at han snakkar svensk.
Det får heller ikkje vera så nøye at det austnorske landskapet er filma i Litauen og Slovakia – utlendingar som skal sjå filmen merkar ikkje dette, Noreg er jo synonymt med fjell, ikkje sant? Og for nokre fine fjell! Eg får lyst til å dra på ferie til dette «Sverige» som far til Trond peikar ut når dei følgjer tømmeret langs elva.
Utover geografiske sidesprang har boka tolt overgangen til film svært godt. Eg har enkelte ting å utsetja på innhaldet, men sidan det er så lenge sidan eg las boka, veit eg ikkje om det er Moland eller Petterson som skal ha skulda for å degga for klisjeen om at kvinna hovudsakleg er til som mor og/eller forførar. Heldigvis kan den einaste kvinna med lerretstid i filmen ro ein båt i tillegg til å løfta på kjolekanten slik at blondene visest. Godt det er premiere 8. mars.
Balanse
Filmen er full av lukter: nyslått gras, avbarka tømmerstokkar, kokekaffi på kaldt kjøken. Ut og stjæle hester må rett og slett kallast ein sanseleg film, og eg er særleg glad eg har høyresansen i behald, for musikken er verkeleg noko av det som hevar filmen. Den danske komponisten Kaspar Kaae har med seg eit strengensemble som gjev filmen akkurat passe norsk preg, men utan å verka nasjonalistisk – til det er det for minimalistisk og eksperimentelt. Balansegangen mellom mystisk musikk og dvelande tablåtakingar fungerer fabelaktig og opprettheld mykje av spenninga og stemninga gjennom dei nesten to timane.
Og så må eg seia at Bjørn Floberg er frykteleg fin som Lars, den rare naboen som heldigvis ikkje blir ein sjablong av bygdetullingen, men eit sårt portrett av ein mann som ein gong var ein unge.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Balansegangen mellom mystisk
musikk og dvelande tablåtakingar fungerer fabelaktig.
Fleire artiklar
Kate Winslet spelar tittelrolla i ei sann historie om den banebrytande fotografen Lee Miller, som forlét eit glamorøst liv som modell for å dokumentera andre verdskrigen.
Foto: Filmweb.no
Det andre blikket
Den formeltru filmen om fotografen Lee Miller gjev eit velkome blikk på krig og kjønn.
Tormod Haugland, frå Radøy i Hordaland, forfattardebuterte som 32-åring og har sidan gitt ut ei lang rekke romanar, noveller, dikt og dramatikk.
Foto: Helge Skodvin
Livets dropar
Hauglands fabel pendlar mellom draum og røynd.
«Moren» blir løfta på plass utanfor Munch-museet i 2022.
Foto: Heiko Junge / NTB
Hvor original er «Moren» foran Munchmuseet?
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.
Krig og psyke
Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.
Teikning: May Linn Clement
Ikkje til stades
«Kva er det han tråkker sånn for? Tenker folk. Skal han på besøk, eller hente noko? Nei, som vanleg skal han berre opp og snu.»