JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Å eg veit meg ein familie

Det skal godt gjerast å ikkje falla for Brødrene Johansen.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
To av dei fem brørene Johansen: Jan Ivar er fiskar, Idar er geitebonde.

To av dei fem brørene Johansen: Jan Ivar er fiskar, Idar er geitebonde.

Foto: Koko Film

To av dei fem brørene Johansen: Jan Ivar er fiskar, Idar er geitebonde.

To av dei fem brørene Johansen: Jan Ivar er fiskar, Idar er geitebonde.

Foto: Koko Film

3407
20230505
3407
20230505

Dokumentar

Regi: Trude Ottersen

Brødrene Johansen

Med: familien Johansen og vener
Kinofilm

Kråkrø, ei øy nord for Harstad: På ein geitegard ved fjorden bur Idar og Jan Ivar (begge i førtiåra) med mor og far. Bygda har 25 innbyggjarar, mellom andre bestekompisen til Jan Ivar, Birger, på nokre og åtti. Det einaste som skjer her, er sjølve livet.

Før i notida

Inntil koparnettet vart kopla frå i januar i år, så hadde faktisk 115.000 norske heimar innlagd telefon, ein av desse var heimen til familien Johansen. Her gjer dei det på gamlemåten. Eller iallfall har dei gjort det lenge. Mor Kjellrun og far Einar har oppdrege sju ungar på garden, ein oppvekst med mykje fisk og lite uviktig prat, og ein viss skepsis til det utanfor bygda.

Faren er skeptisk til unge kvinnfolk no til dags som driv og drikk, men då er Jan Ivar der og påpeikar at det er no ikkje berre kvinnfolka som drikk, og det er no heller ikkje berre unge folk, det er vel så mange gamle alkisar. Det ligg eit roleg opprør i det han seier. «La dei berre sitje og gruble, tidene forandrar seg», seier Jan Ivar mens han ror båten utover fjorden for å dra garn – akkurat som for hundre år sidan. Det er så fint og så reflektert og til refleksjon.

Folk ved fjorden 2

Det er på ingen måte fritt for assosiasjonar til Der ingen skulle tru at nokon kunne bu, eller Norge rundt, for den del. Særleg musikken kunne med fordel vore skrudd til hakket mindre sentimentalt og sidrumpa, og forteljarstemma kunne vore ørlite mindre barne-TV-aktig, om eg skal tillata meg å vera ærleg, men dette til sides, eg skal seia kven som er ærleg!

Det er den nydelege familien Johansen, og hatten så inderleg av for ho bak den forteljarstemma som har fått eit slikt unikt innblikk i kvardagslivet til Johansens. Du skal ha oppbygd bra med tillit for å få lov å vera så til stades og samtidig så lite i vegen. Regissør Trude Ottersen kan dette, noko ho beviste med sin førre film, Ishavsblod (2016) om dei siste selfangarane.

Det er sjølvsagt trist at ho sannsynlegvis har plenty materiale framover i karrieren, om ho vil halda fram med å dokumentera tider som svinn og med det tradisjonar, yrkesgrupper og ikkje minst folk. Kven skal bu i Kråkrø viss alle endar i «Dauingboka»?

Balansekunst

For min del kunne Ottersen gjerne laga ein oppfølgjar som berre handlar om «Dauingboka», dette kuriøse verket til Jan Ivar og bestekompisen Birger. Faktisk kunne eg godt sett ein dokumentar om kvar av familiemedlemmene, for det er jo akkurat dette: Når du har så bra fotografar til å fanga folka på film, flinke klipparar og ein regissør som verkeleg veit kva prosjektet er, og kan kunsten å fortelja, så kan du nesten laga film om kva som helst.

Og kva er meir interessant enn menneskelagnader? Det skadar ikkje at naturen er så vakker at ein nesten ikkje klarar la vera å googla reiseruter og prisar for turar til Nord-Noreg. Faren med oppfølgjarar er kan hende freistinga til å gå over streken, for balansen mellom sentimentalitet og realisme er viktig. Det kunne så lett vorte ein film om raringar og bygdeoriginalar, men Brødrene Johansen ser berre slik ut på plakaten. Filmen held seg på ei vakker, tynn linje der ein sjølv kan bestemma kva side ein vil sjå ned på som publikum.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast film­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Dokumentar

Regi: Trude Ottersen

Brødrene Johansen

Med: familien Johansen og vener
Kinofilm

Kråkrø, ei øy nord for Harstad: På ein geitegard ved fjorden bur Idar og Jan Ivar (begge i førtiåra) med mor og far. Bygda har 25 innbyggjarar, mellom andre bestekompisen til Jan Ivar, Birger, på nokre og åtti. Det einaste som skjer her, er sjølve livet.

Før i notida

Inntil koparnettet vart kopla frå i januar i år, så hadde faktisk 115.000 norske heimar innlagd telefon, ein av desse var heimen til familien Johansen. Her gjer dei det på gamlemåten. Eller iallfall har dei gjort det lenge. Mor Kjellrun og far Einar har oppdrege sju ungar på garden, ein oppvekst med mykje fisk og lite uviktig prat, og ein viss skepsis til det utanfor bygda.

Faren er skeptisk til unge kvinnfolk no til dags som driv og drikk, men då er Jan Ivar der og påpeikar at det er no ikkje berre kvinnfolka som drikk, og det er no heller ikkje berre unge folk, det er vel så mange gamle alkisar. Det ligg eit roleg opprør i det han seier. «La dei berre sitje og gruble, tidene forandrar seg», seier Jan Ivar mens han ror båten utover fjorden for å dra garn – akkurat som for hundre år sidan. Det er så fint og så reflektert og til refleksjon.

Folk ved fjorden 2

Det er på ingen måte fritt for assosiasjonar til Der ingen skulle tru at nokon kunne bu, eller Norge rundt, for den del. Særleg musikken kunne med fordel vore skrudd til hakket mindre sentimentalt og sidrumpa, og forteljarstemma kunne vore ørlite mindre barne-TV-aktig, om eg skal tillata meg å vera ærleg, men dette til sides, eg skal seia kven som er ærleg!

Det er den nydelege familien Johansen, og hatten så inderleg av for ho bak den forteljarstemma som har fått eit slikt unikt innblikk i kvardagslivet til Johansens. Du skal ha oppbygd bra med tillit for å få lov å vera så til stades og samtidig så lite i vegen. Regissør Trude Ottersen kan dette, noko ho beviste med sin førre film, Ishavsblod (2016) om dei siste selfangarane.

Det er sjølvsagt trist at ho sannsynlegvis har plenty materiale framover i karrieren, om ho vil halda fram med å dokumentera tider som svinn og med det tradisjonar, yrkesgrupper og ikkje minst folk. Kven skal bu i Kråkrø viss alle endar i «Dauingboka»?

Balansekunst

For min del kunne Ottersen gjerne laga ein oppfølgjar som berre handlar om «Dauingboka», dette kuriøse verket til Jan Ivar og bestekompisen Birger. Faktisk kunne eg godt sett ein dokumentar om kvar av familiemedlemmene, for det er jo akkurat dette: Når du har så bra fotografar til å fanga folka på film, flinke klipparar og ein regissør som verkeleg veit kva prosjektet er, og kan kunsten å fortelja, så kan du nesten laga film om kva som helst.

Og kva er meir interessant enn menneskelagnader? Det skadar ikkje at naturen er så vakker at ein nesten ikkje klarar la vera å googla reiseruter og prisar for turar til Nord-Noreg. Faren med oppfølgjarar er kan hende freistinga til å gå over streken, for balansen mellom sentimentalitet og realisme er viktig. Det kunne så lett vorte ein film om raringar og bygdeoriginalar, men Brødrene Johansen ser berre slik ut på plakaten. Filmen held seg på ei vakker, tynn linje der ein sjølv kan bestemma kva side ein vil sjå ned på som publikum.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast film­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro
Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

KrigSamfunn

Krig og psyke

Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.

Andrej Kurkov
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

KrigSamfunn

Krig og psyke

Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis