Er det ein fugl, skyt han!
Constantin Brancusi, «Fugl i rom», 1926.
Det er mange som slit med å definere kva som er kunst og ikkje. Men for tilsette i tolletaten får kunstdefinisjonen noko å seie reint praktisk. Kunstverk er unnateke toll. I 1926 skulle Constantin Brancusi (1876–1957) sende bronseskulpturen «Fugl i rom» til eit galleri i New York. Det smekre, langstrakte verket «Fugl i rom» skulle vise essensen av ein fugl som skal til å flyge. Den rumensk-franske skulptøren er kjend som ein av dei første modernistane som utvikla skulpturen frå figurative og attkjennelege figurar til reine, abstrakte former.
Dei amerikanske tollarane godtok ikkje merkinga og plasserte skulpturen i kategorien «kjøkkenreiskap og hospitalutstyr». Såleis kunne dei krevje metallavgift på 40 prosent av verdien på objektet.
Brancusi nekta å betale, og det vart rettssak. Kunstnaren var representert av den amerikanske galleristen og fotografen Edward Steichen. Dommaren syntest ikkje skulpturen samsvarte med tittelen og forsøkte å målbinde galleristen.
Dommaren: Om du såg ein slik fugl ute i skogen, ville du skyte på han?
Steichen: Nei, herr dommar.
Dommaren: Om Brancusi kalla arbeidet ein fisk, ville det då vere ein fisk for deg?
Steichen: Om han kalla det ein fisk, ville eg kalle det ein fisk.
Slik heldt dei fram, til glede for fleire aviser og magasin. The New York Mirror laga ein vittig artikkel med tittelen «Dersom det er ein fugl, skyt han!».
I enden vart skulpturen godkjend som kunst. I dag vert «Fugl i rom» rekna som eit av dei viktigaste kunstverka i nyare tid.
Meir enn 90 år har gått sidan rettssaka. I dag femner kunsten breiare enn nokon gong, og han gir framleis tollarar hovudbry.
Korleis kan ein til dømes handtere «Ecce Animal» (2013) av Diddo, eit kranium som er forma i eit material som inneheld 15–20 prosent kokain?
Eva Furseth
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Det er mange som slit med å definere kva som er kunst og ikkje. Men for tilsette i tolletaten får kunstdefinisjonen noko å seie reint praktisk. Kunstverk er unnateke toll. I 1926 skulle Constantin Brancusi (1876–1957) sende bronseskulpturen «Fugl i rom» til eit galleri i New York. Det smekre, langstrakte verket «Fugl i rom» skulle vise essensen av ein fugl som skal til å flyge. Den rumensk-franske skulptøren er kjend som ein av dei første modernistane som utvikla skulpturen frå figurative og attkjennelege figurar til reine, abstrakte former.
Dei amerikanske tollarane godtok ikkje merkinga og plasserte skulpturen i kategorien «kjøkkenreiskap og hospitalutstyr». Såleis kunne dei krevje metallavgift på 40 prosent av verdien på objektet.
Brancusi nekta å betale, og det vart rettssak. Kunstnaren var representert av den amerikanske galleristen og fotografen Edward Steichen. Dommaren syntest ikkje skulpturen samsvarte med tittelen og forsøkte å målbinde galleristen.
Dommaren: Om du såg ein slik fugl ute i skogen, ville du skyte på han?
Steichen: Nei, herr dommar.
Dommaren: Om Brancusi kalla arbeidet ein fisk, ville det då vere ein fisk for deg?
Steichen: Om han kalla det ein fisk, ville eg kalle det ein fisk.
Slik heldt dei fram, til glede for fleire aviser og magasin. The New York Mirror laga ein vittig artikkel med tittelen «Dersom det er ein fugl, skyt han!».
I enden vart skulpturen godkjend som kunst. I dag vert «Fugl i rom» rekna som eit av dei viktigaste kunstverka i nyare tid.
Meir enn 90 år har gått sidan rettssaka. I dag femner kunsten breiare enn nokon gong, og han gir framleis tollarar hovudbry.
Korleis kan ein til dømes handtere «Ecce Animal» (2013) av Diddo, eit kranium som er forma i eit material som inneheld 15–20 prosent kokain?
Eva Furseth
Fleire artiklar
Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Foto: Terje Pedersen / NTB
Kva er alternativet til EØS-medlemskap?
Anna Kleiva er forfattar og omsetjar.
Foto: Privat
Anna Kleiva er ny diktskribent i Dag og Tid
«Eg ser fram til å arbeida meir med einskilde dikt frå ulike forfattarar.»
Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.
Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons
Vald mot kvinner som våpen
Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.
For Balázs Orbán, som er politisk rådgjevar for statsministeren, er jobben å halda fast ved dei langsiktige måla til regjeringa mellom alle dei mindre og større oppgåvene i kvardagen.
Foto frå heimesida til Orbán Balázs i regjeringa
Verda ifølgje Orbán
BUDAPEST: I ei ny bok fortel ideologen til Viktor Orbán korleis Ungarn vil utfordra den liberale verdsordninga. Weekendavisen har møtt han.
Gjengkrim – ein varsla katastrofe
Det går knapt ein dag utan grove valdshendingar i Oslo. Bak står gjengar og mektige kriminelle nettverk som har vakse fram dei siste ti åra.