JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Ein Olav før Stiklestad

Tore Skeie dreg heile den europeiske omverda inn i forteljinga om Olav.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Døden til Heilag-Olav på Stiklestad i 1030. Del av ein antemensale frå ei ukjend kyrkje, ca. 1320?–40. No finst han i Nirdarosdomen.

Døden til Heilag-Olav på Stiklestad i 1030. Del av ein antemensale frå ei ukjend kyrkje, ca. 1320?–40. No finst han i Nirdarosdomen.

Døden til Heilag-Olav på Stiklestad i 1030. Del av ein antemensale frå ei ukjend kyrkje, ca. 1320?–40. No finst han i Nirdarosdomen.

Døden til Heilag-Olav på Stiklestad i 1030. Del av ein antemensale frå ei ukjend kyrkje, ca. 1320?–40. No finst han i Nirdarosdomen.

4070
20181123
4070
20181123

Historie

Tore Skeie:

Hvitekrist. Olav Haraldsson og hans tid

Gyldendal

Det finst to landskjende menn som heiter Skeie, den eine er presten og salmediktaren Eivind, den andre Bocuse d’Or-verdsmeisteren og restauratøren Geir, frå Fitjar. No kan me trygt føra opp ein tredjemann på lista, mellomalderhistorikaren Tore Skeie.

Den nye boka hans, Hvitekrist, er dedisert til besteforeldra, men sjølv om det tyder på at han er ung, har han tidlegare gjeve ut to bøker: Alv Erlingsson. Fortellingen om en adelsmanns undergang (2009) og Jomfruen fra Norge (2012). Den siste handlar mest om kong Håkon 5. Magnusson og gjev lesaren ei særs gripande oppleving av tidleg 1300-tal, tiåra før Svartedauden.

Dramaturgi

Oppleving er rette ordet, for om Skeie klengjer seg aldri så tett til kjeldene og viser seg som ein fullt påliteleg fagmann, står han i tradisjonen frå dei store historikarane, frå Livius og Snorre til Theodor Mommsen og Tor Bomann-Larsen, og er fyrst og fremst forteljar. Bøkene hans har høg litterær kvalitet; han har eit grep om stoffet og ein sans for dramaturgi som kjenneteiknar ein ekte forfattar, for ikkje å seia dramatikar.

Han byrjar boka Hvitekrist med eit personoversyn, i same stil som dramatis personae hjå Shakespeare: «Olav Haraldsson, viking, krigsherre og nordmennenes konge. Harald Grenske, hans far, danekongens underkonge i Viken.»

Lista er dramatisk lang, for her er ikkje berre norske kongar og stormenn, men Wessex-kongar, danekongar og mektige menn heilt ned til «Hisham II, kalifen av Cordoba». Forfattaren gjev soga om Olav fargar og lukter som ingen historikar før har fått fram.

Men likevel: Olav «kom fra en mørk verden. Ikke fordi solen ikke skinte i hans hjemland, eller fordi det var mer primitivt enn andre land, men fordi Skandinavia på begynnelsen av 1000-tallet var et samfunn uten bøker. Og et samfunn uten bøker er, på sett og vis, et samfunn uten historie. Bildene vi har av Olavs tidsalder er ikke dens egne, men tilhører senere tiders minner og forestillinger om den.»

Spanande vegar

Skeie finn spanande vegar bak desse førestillingane. Han dreg heile den europeiske omverda inn i forteljinga om Olav, og han viser stor evne til å nytta kreativt det han finn i notisar hjå framande kronikørar. Men løyndomen i denne uvanlege formidlingskunsten ligg nok i grunnhaldninga han har til stoffet: Han står som ein undrande mann frå vår eiga tid og stirer fascinert inn i ei heilt anna verd.

Lesaren vert teken med på ferda inn i det framande og får ei leseglede som historiebøker sjeldan gjev, om ein ikkje høyrer til dei spesielt interesserte. Ein vert heller ikkje uroa av fotnotar, for bak i boka finn ein både kronologi og oversyn over kjeldene til kvart kapitel.

Forteljinga endar i det Olav kjem på hesteryggen mot Stiklestad. Her seier han til biskopen (i mi Snorre-omsetjing frå 2012): «Da jeg vendte blikket vestover fra fjellet og så utover Norge, kom jeg til å tenke på at jeg har vært glad mang en dag i dette landet.» Truleg er det diktaren Snorre som har gjeve oss denne replikken.

Historikaren Tore Skeie kjem her ikkje nærare kongen enn at han lyt sjå han for seg «på stor avstand, bare en silhuett, tett omgitt av sine skyggeaktige og navnløse hirdkrigere». Men på veg til Stiklestad ser han også ein 15 år gamal gut, Olavs halvbror, han som med tid og stunder skulle verta kjend som Harald Hardråde.

Denne herlege boka på 265 sider ville ikkje ha slutta her om ikkje forfattaren hadde tenkt å skriva vidare om Olavs veg frå uklår «silhuett» før Stiklestad til helgenkonge etter. Kan henda vert det berre som ei innleiing til ei ny bok om «halvbroren».

Om Tore Skeie held fram som han stemnar, vert boka nok ikkje mindre spanande enn den Lars Saabye-Christensen har gjeve oss.

Kjell Arild Pollestad

Kjell Arild Pollestad er dominikanarpater og forfattar og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Historie

Tore Skeie:

Hvitekrist. Olav Haraldsson og hans tid

Gyldendal

Det finst to landskjende menn som heiter Skeie, den eine er presten og salmediktaren Eivind, den andre Bocuse d’Or-verdsmeisteren og restauratøren Geir, frå Fitjar. No kan me trygt føra opp ein tredjemann på lista, mellomalderhistorikaren Tore Skeie.

Den nye boka hans, Hvitekrist, er dedisert til besteforeldra, men sjølv om det tyder på at han er ung, har han tidlegare gjeve ut to bøker: Alv Erlingsson. Fortellingen om en adelsmanns undergang (2009) og Jomfruen fra Norge (2012). Den siste handlar mest om kong Håkon 5. Magnusson og gjev lesaren ei særs gripande oppleving av tidleg 1300-tal, tiåra før Svartedauden.

Dramaturgi

Oppleving er rette ordet, for om Skeie klengjer seg aldri så tett til kjeldene og viser seg som ein fullt påliteleg fagmann, står han i tradisjonen frå dei store historikarane, frå Livius og Snorre til Theodor Mommsen og Tor Bomann-Larsen, og er fyrst og fremst forteljar. Bøkene hans har høg litterær kvalitet; han har eit grep om stoffet og ein sans for dramaturgi som kjenneteiknar ein ekte forfattar, for ikkje å seia dramatikar.

Han byrjar boka Hvitekrist med eit personoversyn, i same stil som dramatis personae hjå Shakespeare: «Olav Haraldsson, viking, krigsherre og nordmennenes konge. Harald Grenske, hans far, danekongens underkonge i Viken.»

Lista er dramatisk lang, for her er ikkje berre norske kongar og stormenn, men Wessex-kongar, danekongar og mektige menn heilt ned til «Hisham II, kalifen av Cordoba». Forfattaren gjev soga om Olav fargar og lukter som ingen historikar før har fått fram.

Men likevel: Olav «kom fra en mørk verden. Ikke fordi solen ikke skinte i hans hjemland, eller fordi det var mer primitivt enn andre land, men fordi Skandinavia på begynnelsen av 1000-tallet var et samfunn uten bøker. Og et samfunn uten bøker er, på sett og vis, et samfunn uten historie. Bildene vi har av Olavs tidsalder er ikke dens egne, men tilhører senere tiders minner og forestillinger om den.»

Spanande vegar

Skeie finn spanande vegar bak desse førestillingane. Han dreg heile den europeiske omverda inn i forteljinga om Olav, og han viser stor evne til å nytta kreativt det han finn i notisar hjå framande kronikørar. Men løyndomen i denne uvanlege formidlingskunsten ligg nok i grunnhaldninga han har til stoffet: Han står som ein undrande mann frå vår eiga tid og stirer fascinert inn i ei heilt anna verd.

Lesaren vert teken med på ferda inn i det framande og får ei leseglede som historiebøker sjeldan gjev, om ein ikkje høyrer til dei spesielt interesserte. Ein vert heller ikkje uroa av fotnotar, for bak i boka finn ein både kronologi og oversyn over kjeldene til kvart kapitel.

Forteljinga endar i det Olav kjem på hesteryggen mot Stiklestad. Her seier han til biskopen (i mi Snorre-omsetjing frå 2012): «Da jeg vendte blikket vestover fra fjellet og så utover Norge, kom jeg til å tenke på at jeg har vært glad mang en dag i dette landet.» Truleg er det diktaren Snorre som har gjeve oss denne replikken.

Historikaren Tore Skeie kjem her ikkje nærare kongen enn at han lyt sjå han for seg «på stor avstand, bare en silhuett, tett omgitt av sine skyggeaktige og navnløse hirdkrigere». Men på veg til Stiklestad ser han også ein 15 år gamal gut, Olavs halvbror, han som med tid og stunder skulle verta kjend som Harald Hardråde.

Denne herlege boka på 265 sider ville ikkje ha slutta her om ikkje forfattaren hadde tenkt å skriva vidare om Olavs veg frå uklår «silhuett» før Stiklestad til helgenkonge etter. Kan henda vert det berre som ei innleiing til ei ny bok om «halvbroren».

Om Tore Skeie held fram som han stemnar, vert boka nok ikkje mindre spanande enn den Lars Saabye-Christensen har gjeve oss.

Kjell Arild Pollestad

Kjell Arild Pollestad er dominikanarpater og forfattar og fast skribent i Dag og Tid.

Han har eit grep om stoffet og ein sans for dramaturgi som kjenneteiknar ein ekte forfattar, for ikkje å seia dramatikar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Foto: Maria Gros Vatne

FilmKultur
Mona Louise Dysvik Mørk

Frå draum til sorg

Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild

BokMeldingar
Oddmund Hagen

«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbelt­gjengeri»

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Kven har makt over kven?

Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis