JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Ei Kristin for vår tid – eller alle tider?

Sigrid Undsets gullklassikar rører hjarta enno, om enn utan historisk koloritt.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Sara Khorami i hovudrolla som Kristin Lavransdotter.

Sara Khorami i hovudrolla som Kristin Lavransdotter.

Foto: Dag Jenssen

Sara Khorami i hovudrolla som Kristin Lavransdotter.

Sara Khorami i hovudrolla som Kristin Lavransdotter.

Foto: Dag Jenssen

3550
20220916
3550
20220916

Det Norske Teatret

Sigrid Undset:

Kristin Lavransdotter

Dramatisert av Kjersti Horn og Kristian Lykkeslet Strømskog
Omsett av Gunnhild Øyehaug
Regi: Kjersti Horn
Scenografi og kostyme: Sven Haraldsson
Videoregi: Mads Sjøgård
Pettersen

Sigrid Undsets store romantrilogi om Kristin Lavransdotter vart kan hende det mest elska norske litteraturverket i førre hundreåret. For Det Norske Teatret vart denne forteljinga ei gullhøne da Tormod Skagestad leverte den første dramatiseringa på slutten av 50-talet. Dei tre romanane kom over nokre få år som tre sjølvstendige, klassisk utforma skodespel og vart sidan spela på alle dei norske institusjonsteatra.

Når Det Norske Teatret no har teke opp att Kristin-sujettet, er det i ei heilt ny dramatisering. Ulikt Skagestads versjonar, som var strengt dialogførte stykke etter ibsensk oppskrift, ser vi no skodespelarar som går inn og ut av rollene og likeins inn og ut av rein forteljarfunksjon. Slik vert mykje meir av Undsets tekst formidla, men samstundes kjem delar av handlinga i eit distansert ljos.

Lite staffasje

At sjølve framsyninga gjev avkall på historisk tids- og miljøkoloritt – og knapt har nokon visuell koloritt i det heile – fører såleis i same antimelodramatiske retning. Det meste kviler på evna aktørane har til å spele – og fortelje. Slik er det sjølvsagt alltid på teater, men her har dei lite og inkje av staffasje å skjule seg bak.

Produksjonen skal i haust spelast nokre gonger alt i eitt og elles som einskildframsyningar, eitt band per kveld. Premieren laurdag 10. september vara nærare ti timar. Det er ein stri tørn for både ensemble og publikum, men gjev unekteleg opplevinga ein særskild puls. Ti skodespelarar, sju av dei i fleire ulike roller, ber fram eposet i eit heller nake scenerom, i heilt vanlege notidsklede, bak eit enormt plastgardin, og med ein videooperatør som fotfølgjer dei, så alt som hender, vert projisert på tre storskjermar som omringar scenegolvet.

Det kan i byrjinga fortone seg som meir av ein workshop enn som noko som skal synast fram. Opplegget er såleis ikkje ulikt det vi har sett Kjersti Horn og andre regissørar gjere før, men denne gongen fungerer det faktisk betre enn det vi før har sett, av di vi kan sjå på to visuelle nivå samstundes.

Varmt og gripande

Det einaste spektakulært visuelle med framsyninga er eigentleg bruken av vatn, jord og blod (ja, teaterblod, sjølvsagt), og etter kvart bruken av bakromma i teateret, der videooperatøren følgjer etter og lèt delar av handlinga gå føre seg. Slik gjorde ein det òg i Horns oppsetjing av Raskolnikov. Det har absolutt dramatisk effekt, men det gjev stundvis sekvensane ein ironiserande komikk som ikkje kler innhaldet.

Når så mykje er sagt, skode­-
spelarane tek det heldigvis på fullt alvor og leverer varme og gripande, til dels heilt strålande rollestudiar. Det er umogleg å kome utanom Sara Khorami som Kristin og Preben Hodneland som Erlend, båe i praktslag, men av dei som spelar fleire roller, er til dømes Joachim Rafaelsen og Kaia Varjord òg imponerande. Og karakteren Simon Darre, den tapande antihelten som eigentleg er ein helt, vert ryggsitrande framstilt av Kristoffer Olsen.

Det tidlause i denne kjærleiks- og slektskrønika når sterkt fram til oss enno. Og den rørande sluttscenen, der Kristin er død, sit att som ein skjelvande akkord før siste blackout. Nett som i boka.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Det Norske Teatret

Sigrid Undset:

Kristin Lavransdotter

Dramatisert av Kjersti Horn og Kristian Lykkeslet Strømskog
Omsett av Gunnhild Øyehaug
Regi: Kjersti Horn
Scenografi og kostyme: Sven Haraldsson
Videoregi: Mads Sjøgård
Pettersen

Sigrid Undsets store romantrilogi om Kristin Lavransdotter vart kan hende det mest elska norske litteraturverket i førre hundreåret. For Det Norske Teatret vart denne forteljinga ei gullhøne da Tormod Skagestad leverte den første dramatiseringa på slutten av 50-talet. Dei tre romanane kom over nokre få år som tre sjølvstendige, klassisk utforma skodespel og vart sidan spela på alle dei norske institusjonsteatra.

Når Det Norske Teatret no har teke opp att Kristin-sujettet, er det i ei heilt ny dramatisering. Ulikt Skagestads versjonar, som var strengt dialogførte stykke etter ibsensk oppskrift, ser vi no skodespelarar som går inn og ut av rollene og likeins inn og ut av rein forteljarfunksjon. Slik vert mykje meir av Undsets tekst formidla, men samstundes kjem delar av handlinga i eit distansert ljos.

Lite staffasje

At sjølve framsyninga gjev avkall på historisk tids- og miljøkoloritt – og knapt har nokon visuell koloritt i det heile – fører såleis i same antimelodramatiske retning. Det meste kviler på evna aktørane har til å spele – og fortelje. Slik er det sjølvsagt alltid på teater, men her har dei lite og inkje av staffasje å skjule seg bak.

Produksjonen skal i haust spelast nokre gonger alt i eitt og elles som einskildframsyningar, eitt band per kveld. Premieren laurdag 10. september vara nærare ti timar. Det er ein stri tørn for både ensemble og publikum, men gjev unekteleg opplevinga ein særskild puls. Ti skodespelarar, sju av dei i fleire ulike roller, ber fram eposet i eit heller nake scenerom, i heilt vanlege notidsklede, bak eit enormt plastgardin, og med ein videooperatør som fotfølgjer dei, så alt som hender, vert projisert på tre storskjermar som omringar scenegolvet.

Det kan i byrjinga fortone seg som meir av ein workshop enn som noko som skal synast fram. Opplegget er såleis ikkje ulikt det vi har sett Kjersti Horn og andre regissørar gjere før, men denne gongen fungerer det faktisk betre enn det vi før har sett, av di vi kan sjå på to visuelle nivå samstundes.

Varmt og gripande

Det einaste spektakulært visuelle med framsyninga er eigentleg bruken av vatn, jord og blod (ja, teaterblod, sjølvsagt), og etter kvart bruken av bakromma i teateret, der videooperatøren følgjer etter og lèt delar av handlinga gå føre seg. Slik gjorde ein det òg i Horns oppsetjing av Raskolnikov. Det har absolutt dramatisk effekt, men det gjev stundvis sekvensane ein ironiserande komikk som ikkje kler innhaldet.

Når så mykje er sagt, skode­-
spelarane tek det heldigvis på fullt alvor og leverer varme og gripande, til dels heilt strålande rollestudiar. Det er umogleg å kome utanom Sara Khorami som Kristin og Preben Hodneland som Erlend, båe i praktslag, men av dei som spelar fleire roller, er til dømes Joachim Rafaelsen og Kaia Varjord òg imponerande. Og karakteren Simon Darre, den tapande antihelten som eigentleg er ein helt, vert ryggsitrande framstilt av Kristoffer Olsen.

Det tidlause i denne kjærleiks- og slektskrønika når sterkt fram til oss enno. Og den rørande sluttscenen, der Kristin er død, sit att som ein skjelvande akkord før siste blackout. Nett som i boka.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn
Håvard Rem

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

UtanriksSamfunn
Ida Lødemel Tvedt

Ein lang marsj mot idiotveldet

NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB

KommentarSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Politikk i grenseland

Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis