JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Vondt og vakkert

Carl Frode Tiller tar sjansen på at boka er klokare enn lesaren.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Carl Frode Tiller debuterte i 2001 og har fått fleire prisar for romanane sine.

Carl Frode Tiller debuterte i 2001 og har fått fleire prisar for romanane sine.

Foto: Trine Melhuus

Carl Frode Tiller debuterte i 2001 og har fått fleire prisar for romanane sine.

Carl Frode Tiller debuterte i 2001 og har fått fleire prisar for romanane sine.

Foto: Trine Melhuus

3708
20211105
3708
20211105

Roman

Carl Frode Tiller:

Flukt

Aschehoug Forlag

«Det er mer mellom himmel og jord enn de fleste andre steder», kunne Fredrik Stabel slå fast, og med dette som utgangspunkt kan ein lese eit intervju i Adresseavisen nyleg der Carl Frode Tiller for første gong snakkar om ei oppleving han som ung mann hadde på ei reise i Guatemala. Han og ein kompis budde på eit pensjonat, og ei natt høyrde dei kampgny, rop og stemmer frå trefningar mellom mayaindianarar og spanske conquistadorar. På eit vis hadde tida rivna, og dei døde strøymde inn i rommet som draum eller røyndom. Denne paranormale opplevinga trekker Tiller inn i Flukt, omarbeidd og tilpassa handlinga. I intervjuet avvæpnar Tiller seg sjølv med eit smil: «Æ har itj vorte religiøs.»

Like fullt er det det religiøse som ligg i botnen av framstillinga, det religiøse slik det framstår i stor kunst, i musikk og i stor litteratur som «det uutsigelige», som Welhaven formulerte det. Denne transparensen eller gjennomlysinga har alltid vore der som ei spegling av noko større, og går ein nokre hundreår bakover i tid, hadde kunsten som oppgåve å spegle Gud.

Draumeaktig

Slike tankar finn ein også i Flukt, som ber i seg ordet «flyktig» i form av noko flytande, noko som er der og glir bort, ut og inn av ulike eksistensar, ulike stemmer, i stadig endring og likevel det same, og hos Tiller blir dette ein viktig del av den draumeaktige komposisjonen og utforminga av teksten og handlinga, som i utgangspunktet er enkel og samtidig svært kompleks og utfordrande gjennom repetisjonar, variasjonar, tangeringar og overgangar lagde opp mot musikken og Bachs komposisjonar.

Handlinga er lagd til Trondheim, sentrert kring det middelaldrande paret Elisabet og Sakarias. Dei er separerte etter at den tolv år gamle sonen Johannes omkom i ei trafikkulukke eit halvår tidlegare. No møtest dei på julaftan og gjer det dei fleste gjer på ein slik dag: er innom kyrkjegarden, besøker gamle foreldre og bestemmer seg omsider for å vere saman denne kvelden og kanskje finne trøyst hos kvarandre.

Dei har takla sorga på ulikt vis: Elisabet druknar sorga i alkohol, Sakarias druknar sorga i arbeidet med ei museumsutstilling kring «Mannen i brønnen» knytt til eit funn på Sverresborg for nokre år sidan.

I eit halvår har dei levd vegg i vegg med det meiningslause og den eksistensielle smerta, og dei klandrar seg sjølve og kvarandre for at dei aldri såg Johannes som han var: ein identitetssøkande og kjønnsforvirra gut som stal sminke frå mora, og som var så mobba at foreldra måtte flytte frå Skatval til Trondheim. Men nissen flyttar med på lasset, og i Trondheim blir alt slik det var: Johannes lever framleis i djup, forvirra einsemd.

Paranormalt

På julaftan set Elisabet seg til klaveret og speler Bachs «Das Wohltemperierte Klavier», slik ho før har gjort som turnerande konsertpianist, og når ho reiser seg, er Johannes der, «og det såg ut som ho glei gjennom rommet, og eg glei etter, eg glei heilt opp i ryggen på henne, og så gjekk eg inn i henne». Her er vi ved det paranormale som Tiller fortel om i intervjuet med Adresseavisen.

Ein kan akseptere det eller forkaste det som ein overspent og fornuftsstridig sorgreaksjon, men likevel: Tiller leverer ein vedunderleg vakker og gripande sluttscene som ikkje gir dei barnet tilbake, men som likevel viser ein måte å overleve på, og som samtidig kastar eit skimmer av lys inn i det totale mørkeret.

Igjen har Carl Frode Tiller levert ein framifrå roman som denne lesaren tar av seg hatten for.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Carl Frode Tiller:

Flukt

Aschehoug Forlag

«Det er mer mellom himmel og jord enn de fleste andre steder», kunne Fredrik Stabel slå fast, og med dette som utgangspunkt kan ein lese eit intervju i Adresseavisen nyleg der Carl Frode Tiller for første gong snakkar om ei oppleving han som ung mann hadde på ei reise i Guatemala. Han og ein kompis budde på eit pensjonat, og ei natt høyrde dei kampgny, rop og stemmer frå trefningar mellom mayaindianarar og spanske conquistadorar. På eit vis hadde tida rivna, og dei døde strøymde inn i rommet som draum eller røyndom. Denne paranormale opplevinga trekker Tiller inn i Flukt, omarbeidd og tilpassa handlinga. I intervjuet avvæpnar Tiller seg sjølv med eit smil: «Æ har itj vorte religiøs.»

Like fullt er det det religiøse som ligg i botnen av framstillinga, det religiøse slik det framstår i stor kunst, i musikk og i stor litteratur som «det uutsigelige», som Welhaven formulerte det. Denne transparensen eller gjennomlysinga har alltid vore der som ei spegling av noko større, og går ein nokre hundreår bakover i tid, hadde kunsten som oppgåve å spegle Gud.

Draumeaktig

Slike tankar finn ein også i Flukt, som ber i seg ordet «flyktig» i form av noko flytande, noko som er der og glir bort, ut og inn av ulike eksistensar, ulike stemmer, i stadig endring og likevel det same, og hos Tiller blir dette ein viktig del av den draumeaktige komposisjonen og utforminga av teksten og handlinga, som i utgangspunktet er enkel og samtidig svært kompleks og utfordrande gjennom repetisjonar, variasjonar, tangeringar og overgangar lagde opp mot musikken og Bachs komposisjonar.

Handlinga er lagd til Trondheim, sentrert kring det middelaldrande paret Elisabet og Sakarias. Dei er separerte etter at den tolv år gamle sonen Johannes omkom i ei trafikkulukke eit halvår tidlegare. No møtest dei på julaftan og gjer det dei fleste gjer på ein slik dag: er innom kyrkjegarden, besøker gamle foreldre og bestemmer seg omsider for å vere saman denne kvelden og kanskje finne trøyst hos kvarandre.

Dei har takla sorga på ulikt vis: Elisabet druknar sorga i alkohol, Sakarias druknar sorga i arbeidet med ei museumsutstilling kring «Mannen i brønnen» knytt til eit funn på Sverresborg for nokre år sidan.

I eit halvår har dei levd vegg i vegg med det meiningslause og den eksistensielle smerta, og dei klandrar seg sjølve og kvarandre for at dei aldri såg Johannes som han var: ein identitetssøkande og kjønnsforvirra gut som stal sminke frå mora, og som var så mobba at foreldra måtte flytte frå Skatval til Trondheim. Men nissen flyttar med på lasset, og i Trondheim blir alt slik det var: Johannes lever framleis i djup, forvirra einsemd.

Paranormalt

På julaftan set Elisabet seg til klaveret og speler Bachs «Das Wohltemperierte Klavier», slik ho før har gjort som turnerande konsertpianist, og når ho reiser seg, er Johannes der, «og det såg ut som ho glei gjennom rommet, og eg glei etter, eg glei heilt opp i ryggen på henne, og så gjekk eg inn i henne». Her er vi ved det paranormale som Tiller fortel om i intervjuet med Adresseavisen.

Ein kan akseptere det eller forkaste det som ein overspent og fornuftsstridig sorgreaksjon, men likevel: Tiller leverer ein vedunderleg vakker og gripande sluttscene som ikkje gir dei barnet tilbake, men som likevel viser ein måte å overleve på, og som samtidig kastar eit skimmer av lys inn i det totale mørkeret.

Igjen har Carl Frode Tiller levert ein framifrå roman som denne lesaren tar av seg hatten for.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Tiller leverer ein vedunderleg vakker og gripande slutt­scene.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Ida Lødemel Tvedt
Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Ida Lødemel Tvedt
Lars Elling har skrive eit portrett av venen Stian Carstensen.

Lars Elling har skrive eit portrett av venen Stian Carstensen.

Foto: Trond A. Isaksen

BokMeldingar
Odd W. Surén

Singel og sanatorium

Lars Elling skriv sprudlande, intelligent overskotsprosa
frå sinnets undergrunn.

Oppsettingar og konsertar er ein viktig og synleg del av skolegangen på musikklinjene. Her frå Hakkebakkeskogen ved Stord vidaregåande skule.

Oppsettingar og konsertar er ein viktig og synleg del av skolegangen på musikklinjene. Her frå Hakkebakkeskogen ved Stord vidaregåande skule.

Foto: Stord vgs

MusikkKultur
Helga JohanneStørdal

Kampen om kunstfaga

Om kunstfaglege linjer ved vidaregåande skolar har livets rett, er ein årleg debatt når elevplassar og kroner skal fordelast.

Den norske fiskeflåten er mangfaldig. Her er ringnotfartøy ved kai i Egersund våren 2017.

Den norske fiskeflåten er mangfaldig. Her er ringnotfartøy ved kai i Egersund våren 2017.

Foto: Per Anders Todal

Samfunn
Per Anders Todal

Fiskar er fiskar verst

Striden om kvotemeldinga kan få Fiskarlaget til å rivne.

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk.  I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk. I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Foto: Mattilsynet

DyrFeature

Den sure svien

I fjor vart angrep av maneter brått rekna med som ei av dei fem viktigaste årsakene til laksedauden, korleis kan noko slikt skje?

Arve Nilsen
Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk.  I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk. I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Foto: Mattilsynet

DyrFeature

Den sure svien

I fjor vart angrep av maneter brått rekna med som ei av dei fem viktigaste årsakene til laksedauden, korleis kan noko slikt skje?

Arve Nilsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis