JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Variasjonar over ei livskrise

Gjennom tre korte romanar viser Gyrdir Elíasson stor skrivekunst.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Gyrdir Elíasson er forfattar og omsetjar.

Gyrdir Elíasson er forfattar og omsetjar.

Foto: Johannes Jansson / Norden.org / Wikipedia

Gyrdir Elíasson er forfattar og omsetjar.

Gyrdir Elíasson er forfattar og omsetjar.

Foto: Johannes Jansson / Norden.org / Wikipedia

3052
20220204
3052
20220204

Roman

Gyrdir Elíasson:

Sørgjemarsjen

Omsett av Oskar Vistdal
Solum Bokvennen

Ingen nolevande islandsk forfattar er oftare omsett til norsk enn Gyrdir Elíasson, med i alt ti titlar mellom 1993 og 2021, dei langt fleste ved Oskar Vistdal, som fekk Bastianprisen i 2015 for omsetjinga av Utsyn frå sørglaset, den andre kortromanen i ein kunstnartrilogi som startar med Ved Sandelva (2013) og no blir sluttført med Sørgjemarsjen, som kom på islandsk i 2019.

I Ved Sandelva er det ein biletkunstnar som fører ordet, i Utsyn frå sørglaset er det ein forfattar, og i årets bok blir lesaren kjend med ein musikar som aldri har publisert noko som helst.

Men utan stans komponerer og fyller han notisbøker med notar og titlar på verk han skal arbeide vidare med, heile tida inspirert av det lydbiletet han har rundt seg: vind og regn, fluger og humler, fryseboksen og omnsduren, kaffikjelen som plystrar, og fuglesongen som det er opphavsrett til, noko han respekterer til eit visst punkt.

Lun komikk

I alle tre bøkene oppstår det ein lun komikk mellom evne og ambisjon. Mykje blir påbegynt, men ingen ting blir fullført, og denne mangelen på gjennomføringskraft peiker mot den sinnstilstanden dei tre kunstnarane er i: lengten etter å forsvinne, bli borte, fanga i ei eksistensiell meiningsløyse.

Fargebandet på den gamle Olivettien gir knapt nok skrift, og biletkunstnaren tenkjer: «Ingen vis mann skriv bok. Ingen vis mann fortel historia si. Ein vis mann kan gøyme seg, let alle gløyme seg.» I slike banar tenkjer også komponisten i årets bok: «Mykje mogleg at notane eg drøyper ned på papiret er korkje fugl eller fisk, men det spelar inga rolle. Regnet dryp òg. Det dryp ned i graset, som tek imot alt lik eit blankt ark – tabula rasa.»

Lett melankolsk

Eit eller anna i fortida har ført dei dit dei er komne som einsame, middelaldrande og lett melankolske menn i livskrise, stranda i utkanten av storsamfunnet og fellesskapet; ein fiskarlandsby på austkysten dannar ramme rundt årets bok.

Her har forteljaren Jonas på ubestemt tid leigd sommarhuset til onkelen av kona. Ved sida av komponeringa skriv han reklametekstar for produkt han berre har perifer kunnskap om. E-post og telefon er den einaste kontakten han har med andre menneske, sjølv om han helsar og nikkar til folk rundt seg.

Etter kvart forstår ein at forholdet til kona er på lågbluss, og dette har truleg bakgrunn i at dei har mista eit barn, noko som blir nemnt i forbifarten. Slik blir døden på diskré vis plassert i teksten. Like diskré er ikkje gravferda til handelsmannen på staden, der forteljaren deltek på avstand og opplever ein seremoni inspirert av standup og prøyssiske tradisjonar.

Igjen vil eg løfte fram nynorsken til Oskar Vistdal, som set ein ekstra farge på språket, og eg vil samtidig takke Solum Bokvennen som gir oss sånne bøker.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Gyrdir Elíasson:

Sørgjemarsjen

Omsett av Oskar Vistdal
Solum Bokvennen

Ingen nolevande islandsk forfattar er oftare omsett til norsk enn Gyrdir Elíasson, med i alt ti titlar mellom 1993 og 2021, dei langt fleste ved Oskar Vistdal, som fekk Bastianprisen i 2015 for omsetjinga av Utsyn frå sørglaset, den andre kortromanen i ein kunstnartrilogi som startar med Ved Sandelva (2013) og no blir sluttført med Sørgjemarsjen, som kom på islandsk i 2019.

I Ved Sandelva er det ein biletkunstnar som fører ordet, i Utsyn frå sørglaset er det ein forfattar, og i årets bok blir lesaren kjend med ein musikar som aldri har publisert noko som helst.

Men utan stans komponerer og fyller han notisbøker med notar og titlar på verk han skal arbeide vidare med, heile tida inspirert av det lydbiletet han har rundt seg: vind og regn, fluger og humler, fryseboksen og omnsduren, kaffikjelen som plystrar, og fuglesongen som det er opphavsrett til, noko han respekterer til eit visst punkt.

Lun komikk

I alle tre bøkene oppstår det ein lun komikk mellom evne og ambisjon. Mykje blir påbegynt, men ingen ting blir fullført, og denne mangelen på gjennomføringskraft peiker mot den sinnstilstanden dei tre kunstnarane er i: lengten etter å forsvinne, bli borte, fanga i ei eksistensiell meiningsløyse.

Fargebandet på den gamle Olivettien gir knapt nok skrift, og biletkunstnaren tenkjer: «Ingen vis mann skriv bok. Ingen vis mann fortel historia si. Ein vis mann kan gøyme seg, let alle gløyme seg.» I slike banar tenkjer også komponisten i årets bok: «Mykje mogleg at notane eg drøyper ned på papiret er korkje fugl eller fisk, men det spelar inga rolle. Regnet dryp òg. Det dryp ned i graset, som tek imot alt lik eit blankt ark – tabula rasa.»

Lett melankolsk

Eit eller anna i fortida har ført dei dit dei er komne som einsame, middelaldrande og lett melankolske menn i livskrise, stranda i utkanten av storsamfunnet og fellesskapet; ein fiskarlandsby på austkysten dannar ramme rundt årets bok.

Her har forteljaren Jonas på ubestemt tid leigd sommarhuset til onkelen av kona. Ved sida av komponeringa skriv han reklametekstar for produkt han berre har perifer kunnskap om. E-post og telefon er den einaste kontakten han har med andre menneske, sjølv om han helsar og nikkar til folk rundt seg.

Etter kvart forstår ein at forholdet til kona er på lågbluss, og dette har truleg bakgrunn i at dei har mista eit barn, noko som blir nemnt i forbifarten. Slik blir døden på diskré vis plassert i teksten. Like diskré er ikkje gravferda til handelsmannen på staden, der forteljaren deltek på avstand og opplever ein seremoni inspirert av standup og prøyssiske tradisjonar.

Igjen vil eg løfte fram nynorsken til Oskar Vistdal, som set ein ekstra farge på språket, og eg vil samtidig takke Solum Bokvennen som gir oss sånne bøker.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

I alle tre bøkene oppstår det ein lun komikk mellom evne og ambisjon.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Christine Hope, Thomas Bye og Gisle Børge Styve står på scenen i revyen om E16.

Christine Hope, Thomas Bye og Gisle Børge Styve står på scenen i revyen om E16.

Foto: Andreas Roksvåg

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Syltynt

E16 Dødsvegen er ei framsyning som har lite å melde – og som melder det i over halvannan time.

Eskil Skjeldal har skrive fleire bøker, både sakprosa og romanar.

Eskil Skjeldal har skrive fleire bøker, både sakprosa og romanar.

Foto: Vegard Giskehaug

Meldingar
HeleneGuåker

Der mørkeret bur

Eskil Skjeldal er ikkje redd for å gå dit det gjer mest vondt.

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
RichardAubrey White

Tendensiøs statistikk om senfølger

Myndighetene må anerkjenne at senfølger eksisterer og utgjør et samfunnsproblem.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis