Vandring mot ingenstad
Klaus Böldls skildring av Færøyane vekker gode minne hos denne lesaren.
Roman
Klaus Böldl:
Fuglepust
Omsett av Arild Vange
Solum Bokvennen
For 30 år sidan tok eg den eldste son min med på ei danningsreise til Færøyane. I ei veke, med hotell Hafnia som base, farta vi rundt til fots, med buss og med ferjer og gjorde oss kjende i dette vesle øyriket, og det er nettopp det forteljaren Philipp i Klaus Böldls lågmælte roman Fuglepust også gjer. Forteljaren i romanen blir verande i to år for å restaurere kyrkjekunst ved museet i Torshavn. Men jobben blir berre eit alibi for noko anna, noko han leiter etter og aldri finn ut av anna enn som ei uforklarleg eksistensiell smerte med trådar tilbake til barndommen i Passau ved Donau, heilt sør i Bayern, på grensa til Austerrike. I teksten heiter byen berre P.
Barndomsvennen Simon forsvann da Philipp var 15 år, og blei aldri funnen. Dette minnet dukkar opp og blir forsterka når avisene fortel at ei ung jente han møtte på flyplassen, blir henta opp frå hamnebassenget i Torshavn. Sjølv om romanen er utan ytre dramatikk, skaper desse forsvinningane eit leiemotiv og ei indre spenning som held lesaren fanga gjennom dei vel 100 sidene.
Philipp er det tyskarane kallar ein einzelgänger, ein som trivst best i eige selskap, men han er ikkje meir asosial enn at han flyttar inn hos legen Johanna med dottera Rannvá. Dette forholdet er ikkje heilt liketil, og mykje peikar mot at det nærmar seg slutten når Johanna tar ungen med seg og reiser på besøk til mora i Danmark.
Presis
Forteljaren er ein sensibel og reflektert mann som observerer og registrerer naturen og samfunnet rundt seg, og han gir presise, detaljerte og treffande skildringar av Torshavn og det færøyske landskapet med den skarpe grønfargen, det skiftande vêret, den høge himmelen, dei fargerike husa og det vidstrekte havet som slår mot strendene. Samtidig er han ein tilskodar som i liten grad deltar i livet rundt seg; han betraktar det heile med «et undrende innvendig blikk», og han liker å oppsøke «veier til ingensteds – de finnes i et stort antall, det er dem jeg lever av».
Kva er det han eigentleg vil, anna enn å vere ein kvilelaus vandrar? Hentar han inspirasjon i naturen, eller søker han ei forsvinning, slik også barndomsvennen Simon forsvann utan å etterlate seg eit einaste spor? Denne undringa gir ein etterklang i lesaren.
Klaus Böldl (f. 1964) er frå Passau, men har budd i Kiel, der han er professor i mellomalderstudiar ved det nordiske instituttet ved universitetet, sidan 2007. Han har gitt ut seks romanar og fått fleire litterære prisar, og han har hatt kontakt med omsetjaren Arild Vange i fleire år. På eit litterært arrangement i Trondheim i 2016 blei han intervjua av nettopp Arild Vange, som sjølv er ein utsøkt forfattar og kulturarbeidar med inngåande kjennskap til både klassisk og moderne tyskspråkleg litteratur.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Klaus Böldl:
Fuglepust
Omsett av Arild Vange
Solum Bokvennen
For 30 år sidan tok eg den eldste son min med på ei danningsreise til Færøyane. I ei veke, med hotell Hafnia som base, farta vi rundt til fots, med buss og med ferjer og gjorde oss kjende i dette vesle øyriket, og det er nettopp det forteljaren Philipp i Klaus Böldls lågmælte roman Fuglepust også gjer. Forteljaren i romanen blir verande i to år for å restaurere kyrkjekunst ved museet i Torshavn. Men jobben blir berre eit alibi for noko anna, noko han leiter etter og aldri finn ut av anna enn som ei uforklarleg eksistensiell smerte med trådar tilbake til barndommen i Passau ved Donau, heilt sør i Bayern, på grensa til Austerrike. I teksten heiter byen berre P.
Barndomsvennen Simon forsvann da Philipp var 15 år, og blei aldri funnen. Dette minnet dukkar opp og blir forsterka når avisene fortel at ei ung jente han møtte på flyplassen, blir henta opp frå hamnebassenget i Torshavn. Sjølv om romanen er utan ytre dramatikk, skaper desse forsvinningane eit leiemotiv og ei indre spenning som held lesaren fanga gjennom dei vel 100 sidene.
Philipp er det tyskarane kallar ein einzelgänger, ein som trivst best i eige selskap, men han er ikkje meir asosial enn at han flyttar inn hos legen Johanna med dottera Rannvá. Dette forholdet er ikkje heilt liketil, og mykje peikar mot at det nærmar seg slutten når Johanna tar ungen med seg og reiser på besøk til mora i Danmark.
Presis
Forteljaren er ein sensibel og reflektert mann som observerer og registrerer naturen og samfunnet rundt seg, og han gir presise, detaljerte og treffande skildringar av Torshavn og det færøyske landskapet med den skarpe grønfargen, det skiftande vêret, den høge himmelen, dei fargerike husa og det vidstrekte havet som slår mot strendene. Samtidig er han ein tilskodar som i liten grad deltar i livet rundt seg; han betraktar det heile med «et undrende innvendig blikk», og han liker å oppsøke «veier til ingensteds – de finnes i et stort antall, det er dem jeg lever av».
Kva er det han eigentleg vil, anna enn å vere ein kvilelaus vandrar? Hentar han inspirasjon i naturen, eller søker han ei forsvinning, slik også barndomsvennen Simon forsvann utan å etterlate seg eit einaste spor? Denne undringa gir ein etterklang i lesaren.
Klaus Böldl (f. 1964) er frå Passau, men har budd i Kiel, der han er professor i mellomalderstudiar ved det nordiske instituttet ved universitetet, sidan 2007. Han har gitt ut seks romanar og fått fleire litterære prisar, og han har hatt kontakt med omsetjaren Arild Vange i fleire år. På eit litterært arrangement i Trondheim i 2016 blei han intervjua av nettopp Arild Vange, som sjølv er ein utsøkt forfattar og kulturarbeidar med inngåande kjennskap til både klassisk og moderne tyskspråkleg litteratur.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stillinga i VM-kampen mellom Ding Liren og Gukesh var 4–4 etter 8 av 14 parti.
Foto: Eng Chin An / FIDE
Sjakken lever vidare som eit kuriosum og freak-show, noko som passar meg ganske bra i denne spalta, skriv Atle Grønn.
Når den ambisiøse kokken Almut (Florence Pugh) møter nyskilde Tobias (Andrew Garfield), endrar livet seg for alltid.
Foto: Ymer Media
At eg tek til tårene, betyr ikkje at eg elskar We Live in Time.
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.
Foto: Maria Gros Vatne
Frå draum til sorg
Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».
Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.
Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild
«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbeltgjengeri»
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.
Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret
Kven har makt over kven?
Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.