JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Vandring mot ingenstad

Klaus Böldls skildring av Færøyane vekker gode minne hos denne lesaren.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2955
20200508
2955
20200508

Roman

Klaus Böldl:

Fuglepust

Omsett av Arild Vange
Solum Bokvennen

For 30 år sidan tok eg den eldste son min med på ei danningsreise til Færøyane. I ei veke, med hotell Hafnia som base, farta vi rundt til fots, med buss og med ferjer og gjorde oss kjende i dette vesle øyriket, og det er nettopp det forteljaren Philipp i Klaus Böldls lågmælte roman Fuglepust også gjer. Forteljaren i romanen blir verande i to år for å restaurere kyrkjekunst ved museet i Torshavn. Men jobben blir berre eit alibi for noko anna, noko han leiter etter og aldri finn ut av anna enn som ei uforklarleg eksistensiell smerte med trådar tilbake til barndommen i Passau ved Donau, heilt sør i Bayern, på grensa til Austerrike. I teksten heiter byen berre P.

Barndomsvennen Simon forsvann da Philipp var 15 år, og blei aldri funnen. Dette minnet dukkar opp og blir forsterka når avisene fortel at ei ung jente han møtte på flyplassen, blir henta opp frå hamnebassenget i Torshavn. Sjølv om romanen er utan ytre dramatikk, skaper desse forsvinningane eit leiemotiv og ei indre spenning som held lesaren fanga gjennom dei vel 100 sidene.

Philipp er det tyskarane kallar ein einzelgänger, ein som trivst best i eige selskap, men han er ikkje meir asosial enn at han flyttar inn hos legen Johanna med dottera Rannvá. Dette forholdet er ikkje heilt liketil, og mykje peikar mot at det nærmar seg slutten når Johanna tar ungen med seg og reiser på besøk til mora i Danmark.

Presis

Forteljaren er ein sensibel og reflektert mann som observerer og registrerer naturen og samfunnet rundt seg, og han gir presise, detaljerte og treffande skildringar av Torshavn og det færøyske landskapet med den skarpe grønfargen, det skiftande vêret, den høge himmelen, dei fargerike husa og det vidstrekte havet som slår mot strendene. Samtidig er han ein tilskodar som i liten grad deltar i livet rundt seg; han betraktar det heile med «et undrende innvendig blikk», og han liker å oppsøke «veier til ingensteds – de finnes i et stort antall, det er dem jeg lever av».

Kva er det han eigentleg vil, anna enn å vere ein kvilelaus vandrar? Hentar han inspirasjon i naturen, eller søker han ei forsvinning, slik også barndomsvennen Simon forsvann utan å etterlate seg eit einaste spor? Denne undringa gir ein etterklang i lesaren.

Klaus Böldl (f. 1964) er frå Passau, men har budd i Kiel, der han er professor i mellomalderstudiar ved det nordiske instituttet ved universitetet, sidan 2007. Han har gitt ut seks romanar og fått fleire litterære prisar, og han har hatt kontakt med omsetjaren Arild Vange i fleire år. På eit litterært arrangement i Trondheim i 2016 blei han intervjua av nettopp Arild Vange, som sjølv er ein utsøkt forfattar og kulturarbeidar med inngåande kjennskap til både klassisk og moderne tyskspråkleg litteratur.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Klaus Böldl:

Fuglepust

Omsett av Arild Vange
Solum Bokvennen

For 30 år sidan tok eg den eldste son min med på ei danningsreise til Færøyane. I ei veke, med hotell Hafnia som base, farta vi rundt til fots, med buss og med ferjer og gjorde oss kjende i dette vesle øyriket, og det er nettopp det forteljaren Philipp i Klaus Böldls lågmælte roman Fuglepust også gjer. Forteljaren i romanen blir verande i to år for å restaurere kyrkjekunst ved museet i Torshavn. Men jobben blir berre eit alibi for noko anna, noko han leiter etter og aldri finn ut av anna enn som ei uforklarleg eksistensiell smerte med trådar tilbake til barndommen i Passau ved Donau, heilt sør i Bayern, på grensa til Austerrike. I teksten heiter byen berre P.

Barndomsvennen Simon forsvann da Philipp var 15 år, og blei aldri funnen. Dette minnet dukkar opp og blir forsterka når avisene fortel at ei ung jente han møtte på flyplassen, blir henta opp frå hamnebassenget i Torshavn. Sjølv om romanen er utan ytre dramatikk, skaper desse forsvinningane eit leiemotiv og ei indre spenning som held lesaren fanga gjennom dei vel 100 sidene.

Philipp er det tyskarane kallar ein einzelgänger, ein som trivst best i eige selskap, men han er ikkje meir asosial enn at han flyttar inn hos legen Johanna med dottera Rannvá. Dette forholdet er ikkje heilt liketil, og mykje peikar mot at det nærmar seg slutten når Johanna tar ungen med seg og reiser på besøk til mora i Danmark.

Presis

Forteljaren er ein sensibel og reflektert mann som observerer og registrerer naturen og samfunnet rundt seg, og han gir presise, detaljerte og treffande skildringar av Torshavn og det færøyske landskapet med den skarpe grønfargen, det skiftande vêret, den høge himmelen, dei fargerike husa og det vidstrekte havet som slår mot strendene. Samtidig er han ein tilskodar som i liten grad deltar i livet rundt seg; han betraktar det heile med «et undrende innvendig blikk», og han liker å oppsøke «veier til ingensteds – de finnes i et stort antall, det er dem jeg lever av».

Kva er det han eigentleg vil, anna enn å vere ein kvilelaus vandrar? Hentar han inspirasjon i naturen, eller søker han ei forsvinning, slik også barndomsvennen Simon forsvann utan å etterlate seg eit einaste spor? Denne undringa gir ein etterklang i lesaren.

Klaus Böldl (f. 1964) er frå Passau, men har budd i Kiel, der han er professor i mellomalderstudiar ved det nordiske instituttet ved universitetet, sidan 2007. Han har gitt ut seks romanar og fått fleire litterære prisar, og han har hatt kontakt med omsetjaren Arild Vange i fleire år. På eit litterært arrangement i Trondheim i 2016 blei han intervjua av nettopp Arild Vange, som sjølv er ein utsøkt forfattar og kulturarbeidar med inngåande kjennskap til både klassisk og moderne tyskspråkleg litteratur.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Christine Hope, Thomas Bye og Gisle Børge Styve står på scenen i revyen om E16.

Christine Hope, Thomas Bye og Gisle Børge Styve står på scenen i revyen om E16.

Foto: Andreas Roksvåg

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Syltynt

E16 Dødsvegen er ei framsyning som har lite å melde – og som melder det i over halvannan time.

Eskil Skjeldal har skrive fleire bøker, både sakprosa og romanar.

Eskil Skjeldal har skrive fleire bøker, både sakprosa og romanar.

Foto: Vegard Giskehaug

Meldingar
HeleneGuåker

Der mørkeret bur

Eskil Skjeldal er ikkje redd for å gå dit det gjer mest vondt.

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
RichardAubrey White

Tendensiøs statistikk om senfølger

Myndighetene må anerkjenne at senfølger eksisterer og utgjør et samfunnsproblem.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis