JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Valden og språket

Birger Emanuelsen har skrive ein sterk roman om ansvar og impulskontroll.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Birger Emanuelsen er ein prislønt forfattar.

Birger Emanuelsen er ein prislønt forfattar.

Foto: André Løyning / NTB scanpix

Birger Emanuelsen er ein prislønt forfattar.

Birger Emanuelsen er ein prislønt forfattar.

Foto: André Løyning / NTB scanpix

3635
20180907
3635
20180907

Roman

Birger Emanuelsen:

Jeg skal beskytte deg

Tiden Norsk Forlag

Er det råd å oppseda born til sjølvstende? Ein mann eg snakka med ein gong, sa at han gav sonen sin ei fri oppseding. Fridomen innebar at han fritok seg sjølv frå å læra han noko som helst. Slik eg perifert kjenner sonen, var metoden ingen dundrande suksess.

I den nye boka til Birger Emanuelsen møter me læraren Jon, som ei tid var logistikkansvarleg for Leger Uten Grenser i Zimbabwe. Han er gift med Vilje, og saman har dei sonen Andreas, som er fem år gamal. Jon er ingen studie i tolmod, han er brå og impulsiv, men han har ein føremon: Han veit om det. Det er likevel ikkje alltid nok. Andreas er lett å hanskast med for dei tilsette i barnehagen, men noko verre for faren. Det er eit kjend fenomen. Vørdnad syner me dei framande, me kjenner ikkje veikskapen deira, dei heime ser me opprådde mest dagstøtt.

Aggresjon

Jon vert fort irritert på sonen, tek uturvande hardt i han no og då, han er snar til å kjefta og stiller urimelege krav. Jon er elles litt kantete også mellom vaksne, og han har ein lei tendens til å gjera seg mistenkjeleg. Emanuelsen er svært god på å skildra nett dette, utan å utmala situasjonane. Ein gong kjem Jon i skade for å hjelpa ei fortvila jente på do i barnehagen der Andreas går, og eit slikt brotsverk kan jo få enorme konsekvensar, men Emanuelsen lèt den eventuelle utviklinga av prosessen etter hendinga skje i bakgrunnen. Likeins er det når Jon tek Andreas med på ein lang skogstur: Då dei kjem til ei hytte der to lærarstudentar held til, ser dei at Andreas har sår etter villmarkslivet, og både Jon og lesaren merker skepsisen deira, men om dette får noko etterspel, er det unemnd i boka.

Skogsturen tek stor plass, og han er eit høve for Jon til å prøva ut oppsedingsideane sine. Han meiner at Andreas er for pysete, og at han har plikt til å hjelpa han til å hjelpa seg sjølv. Turen går over stokk og stein, og hadde barnevernet observert hendingane, ville det nok resultert i full utrykking med blålys, sirene, jet og bazooka.

Dramatikk

I Zimbabwe hadde Jon nokre særs ubehagelege opplevingar, og dei forklarar ein del av åtferda hans. Han er svært oppteken av dramatiske hendingar ute i verda, for han vil stå budd når krisa kjem. Samstundes er han ein mann som prøver å forstå verda, ikkje minst valden. Kvifor finst han? Er han eit språk, eller berre kaotisk og primitiv aggresjon? Såleis er dette ein ambisiøs roman, han tek ikkje berre opp ei aktuell problemstilling, men tangerer mange, også slike som er tidlause, og han er ikkje minst ein roman som veks seg stendig betre under lesinga.

Også arv og miljø frå barndomen har prega Jon. Han nemner særleg faren, som måtte tola fysisk vald i oppveksten. Då Jon spør: «Fikk du aldri lyst til å slå tilbake?», svarar ikkje faren, men skiftar berre samtaleemne. Ja, det var nordmanns vis! Nett der, i passasjar som syner korleis folk fungerer i nære relasjonar, er Emanuelsen på sitt beste, og attkjennande frå røyndomen, i alle høve den eg kjenner til. Eg minnest ein slektning, ein mann av få ord, som låg for døden og vart plaga med nærgåande spørsmål av ei velmeinande svigerdotter: «Er du sikker på at det ikke er noe du vil si til sønnene dine, etter alle disse årene?» Han såg lenge på henne, og sa: «Eg har att ein sørvis på bila.» Han var ikkje dikta opp av Birger Emanuelsen, men det kunne han radt ha vore!

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Birger Emanuelsen:

Jeg skal beskytte deg

Tiden Norsk Forlag

Er det råd å oppseda born til sjølvstende? Ein mann eg snakka med ein gong, sa at han gav sonen sin ei fri oppseding. Fridomen innebar at han fritok seg sjølv frå å læra han noko som helst. Slik eg perifert kjenner sonen, var metoden ingen dundrande suksess.

I den nye boka til Birger Emanuelsen møter me læraren Jon, som ei tid var logistikkansvarleg for Leger Uten Grenser i Zimbabwe. Han er gift med Vilje, og saman har dei sonen Andreas, som er fem år gamal. Jon er ingen studie i tolmod, han er brå og impulsiv, men han har ein føremon: Han veit om det. Det er likevel ikkje alltid nok. Andreas er lett å hanskast med for dei tilsette i barnehagen, men noko verre for faren. Det er eit kjend fenomen. Vørdnad syner me dei framande, me kjenner ikkje veikskapen deira, dei heime ser me opprådde mest dagstøtt.

Aggresjon

Jon vert fort irritert på sonen, tek uturvande hardt i han no og då, han er snar til å kjefta og stiller urimelege krav. Jon er elles litt kantete også mellom vaksne, og han har ein lei tendens til å gjera seg mistenkjeleg. Emanuelsen er svært god på å skildra nett dette, utan å utmala situasjonane. Ein gong kjem Jon i skade for å hjelpa ei fortvila jente på do i barnehagen der Andreas går, og eit slikt brotsverk kan jo få enorme konsekvensar, men Emanuelsen lèt den eventuelle utviklinga av prosessen etter hendinga skje i bakgrunnen. Likeins er det når Jon tek Andreas med på ein lang skogstur: Då dei kjem til ei hytte der to lærarstudentar held til, ser dei at Andreas har sår etter villmarkslivet, og både Jon og lesaren merker skepsisen deira, men om dette får noko etterspel, er det unemnd i boka.

Skogsturen tek stor plass, og han er eit høve for Jon til å prøva ut oppsedingsideane sine. Han meiner at Andreas er for pysete, og at han har plikt til å hjelpa han til å hjelpa seg sjølv. Turen går over stokk og stein, og hadde barnevernet observert hendingane, ville det nok resultert i full utrykking med blålys, sirene, jet og bazooka.

Dramatikk

I Zimbabwe hadde Jon nokre særs ubehagelege opplevingar, og dei forklarar ein del av åtferda hans. Han er svært oppteken av dramatiske hendingar ute i verda, for han vil stå budd når krisa kjem. Samstundes er han ein mann som prøver å forstå verda, ikkje minst valden. Kvifor finst han? Er han eit språk, eller berre kaotisk og primitiv aggresjon? Såleis er dette ein ambisiøs roman, han tek ikkje berre opp ei aktuell problemstilling, men tangerer mange, også slike som er tidlause, og han er ikkje minst ein roman som veks seg stendig betre under lesinga.

Også arv og miljø frå barndomen har prega Jon. Han nemner særleg faren, som måtte tola fysisk vald i oppveksten. Då Jon spør: «Fikk du aldri lyst til å slå tilbake?», svarar ikkje faren, men skiftar berre samtaleemne. Ja, det var nordmanns vis! Nett der, i passasjar som syner korleis folk fungerer i nære relasjonar, er Emanuelsen på sitt beste, og attkjennande frå røyndomen, i alle høve den eg kjenner til. Eg minnest ein slektning, ein mann av få ord, som låg for døden og vart plaga med nærgåande spørsmål av ei velmeinande svigerdotter: «Er du sikker på at det ikke er noe du vil si til sønnene dine, etter alle disse årene?» Han såg lenge på henne, og sa: «Eg har att ein sørvis på bila.» Han var ikkje dikta opp av Birger Emanuelsen, men det kunne han radt ha vore!

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

I passasjar som syner korleis folk fungerer i nære relasjonar, er Emanuelsen på sitt beste.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Foto: Erik Johansen / NTB

Ordskifte
PrebenAavitsland

Meir om seinfølgjer

Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Foto: Maria Jemeljanova / Fide

SjakkKunnskap
Atle Grønn

«Sjølv har eg heller aldri sett ein så mogen 17-åring, korkje på eller utanfor sjakkbrettet.»

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes
St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis