Uventa klagesong
Debutromanen til Susanne Skogstad overraskar av mange grunnar.
Susanne Skogstad er debutant.
Foto: Sturlason
Roman
Susanne Skogstad:
Svartstilla
Gloria Forlag
Vi var mange som både flirte og grøssa då sjølvaste Petter Stordalen i vinter lanserte ein ny «forlagsfamilie» som han fekk med seg fleire bestseljande forfattarar inn i. Eitt av forlaga i «familien» er Gloria Forlag, men eg flirer ikkje etter å ha lese den første utgivinga deira, og om eg grøssar litt, er det av begeistring.
Gloria Forlag frir til bokbloggarar og brukar ei sprudlande Facebook-side med mange selfies av dei tilsette som den største informasjonskanalen. Alt tyder på at vi bør forvente lystig og lett lektyre. Men så startar forlaget den første bokhausten sin med det stikk motsette: ein ung debutant som skriv mørkt og poetisk om sorg. På nynorsk.
Referansetungt
Med ein tekst som har svært mange referansar til storleikar som Aasmund Olavsson Vinje og Halldis Moren Vesaas og ikkje minst Bibelen, leier Susanne Skogstad oss gjennom kjærleikssorga til eg-personen i Svartstilla.
Skogstad krydrar ikkje kjærleikssorga med fyllefest og iseting, men hoftebrot og flytting på heim. Hovudpersonen er ei eldre enke etter ein mann som brått gjekk bort. Men måten sorga er skildra på, er heilt lik kjærleikssorga til unge menneske, som i popsongar, med den sterke fornektinga av at duet er borte, og eget som ikkje klarar å sove utan jakka til duet. Sorga er langvarig og får etter kvart unaturleg store proporsjonar. Vi får òg vite korleis tapet av faren og den altoppslukande sorga til mora går innpå dei tre vaksne barna.
Store kjensler
Boka er skriven som eit sentrallyrisk langdikt med store kjensler og kontrastar som eg ser for meg ei svartkledd eldre kvinne messe opp for oss. Kvinna fortel om korleis ho er mørket og duet, det vil seie den avdøde ektemannen, var lyset – korleis det einaste som held henne i live no, er fråværet av nærleiken til mannen. Ho fortel om stormen og om sommarsola og om æva, og det er mykje gjentakingar. I starten av lesinga tenker eg at dette blir litt vel pompøst, men så blir eg brått fasinert av nettopp dette enorme. For det er jo slik det er å ha det sånn. Då er det jo berre sorga som betyr noko.
Diktforma er broten opp av prosa med kvardagsskildringar, dialog med barna og tilbakeblikk, og det heile heng elegant i hop. Det blir ein referanse- og sjangerleik som kan minne om Inger Bråtveits eksperimentelle romanar. Kan hende vil nokon meine at det blir for mykje av det gode her, at dei nesten banale referansane og dei store orda gjer teksten sentimental, men for meg er dette ein roman med kvalitetar heilt utanom det vanlege.
Katrine Judit Urke
Katrine Judit Urke er bibliotekar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Susanne Skogstad:
Svartstilla
Gloria Forlag
Vi var mange som både flirte og grøssa då sjølvaste Petter Stordalen i vinter lanserte ein ny «forlagsfamilie» som han fekk med seg fleire bestseljande forfattarar inn i. Eitt av forlaga i «familien» er Gloria Forlag, men eg flirer ikkje etter å ha lese den første utgivinga deira, og om eg grøssar litt, er det av begeistring.
Gloria Forlag frir til bokbloggarar og brukar ei sprudlande Facebook-side med mange selfies av dei tilsette som den største informasjonskanalen. Alt tyder på at vi bør forvente lystig og lett lektyre. Men så startar forlaget den første bokhausten sin med det stikk motsette: ein ung debutant som skriv mørkt og poetisk om sorg. På nynorsk.
Referansetungt
Med ein tekst som har svært mange referansar til storleikar som Aasmund Olavsson Vinje og Halldis Moren Vesaas og ikkje minst Bibelen, leier Susanne Skogstad oss gjennom kjærleikssorga til eg-personen i Svartstilla.
Skogstad krydrar ikkje kjærleikssorga med fyllefest og iseting, men hoftebrot og flytting på heim. Hovudpersonen er ei eldre enke etter ein mann som brått gjekk bort. Men måten sorga er skildra på, er heilt lik kjærleikssorga til unge menneske, som i popsongar, med den sterke fornektinga av at duet er borte, og eget som ikkje klarar å sove utan jakka til duet. Sorga er langvarig og får etter kvart unaturleg store proporsjonar. Vi får òg vite korleis tapet av faren og den altoppslukande sorga til mora går innpå dei tre vaksne barna.
Store kjensler
Boka er skriven som eit sentrallyrisk langdikt med store kjensler og kontrastar som eg ser for meg ei svartkledd eldre kvinne messe opp for oss. Kvinna fortel om korleis ho er mørket og duet, det vil seie den avdøde ektemannen, var lyset – korleis det einaste som held henne i live no, er fråværet av nærleiken til mannen. Ho fortel om stormen og om sommarsola og om æva, og det er mykje gjentakingar. I starten av lesinga tenker eg at dette blir litt vel pompøst, men så blir eg brått fasinert av nettopp dette enorme. For det er jo slik det er å ha det sånn. Då er det jo berre sorga som betyr noko.
Diktforma er broten opp av prosa med kvardagsskildringar, dialog med barna og tilbakeblikk, og det heile heng elegant i hop. Det blir ein referanse- og sjangerleik som kan minne om Inger Bråtveits eksperimentelle romanar. Kan hende vil nokon meine at det blir for mykje av det gode her, at dei nesten banale referansane og dei store orda gjer teksten sentimental, men for meg er dette ein roman med kvalitetar heilt utanom det vanlege.
Katrine Judit Urke
Katrine Judit Urke er bibliotekar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Diktforma er broten opp av prosa med kvardagsskildringar, og det heile heng elegant i hop.
Fleire artiklar
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.
Foto: Another World Entertainment
Skrekkeleg skuffande
Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.
Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.
Foto: Samuel Hess
Mindre er meir
Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.
Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.
Foto: Laurent le Crabe
Oppussinga
Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.
Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.
Foto: Kim E. Andreassen / UiB
Israel-boikott splittar akademia
Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.
Lite mat: Det er ikkje mykje mat å spore i 17. mai-biletarkivet til NTB, men Andrea (2) har iallfall fått is. Hurra!
Foto: Per Løchen /NTB
Mat på nasjonaldagen
Kva bør vi ete i dag om vi lèt årstida styre menyen?