JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Uventa klagesong

Debutromanen til Susanne Skogstad overraskar av mange grunnar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Susanne Skogstad er debutant.

Susanne Skogstad er debutant.

Foto: Sturlason

Susanne Skogstad er debutant.

Susanne Skogstad er debutant.

Foto: Sturlason

2801
20180907
2801
20180907

Roman

Susanne Skogstad:

Svartstilla

Gloria Forlag

Vi var mange som både flirte og grøssa då sjølvaste Petter Stordalen i vinter lanserte ein ny «forlagsfamilie» som han fekk med seg fleire bestseljande forfattarar inn i. Eitt av forlaga i «familien» er Gloria Forlag, men eg flirer ikkje etter å ha lese den første utgivinga deira, og om eg grøssar litt, er det av begeistring.

Gloria Forlag frir til bokbloggarar og brukar ei sprudlande Facebook-side med mange selfies av dei tilsette som den største informasjonskanalen. Alt tyder på at vi bør forvente lystig og lett lektyre. Men så startar forlaget den første bokhausten sin med det stikk motsette: ein ung debutant som skriv mørkt og poetisk om sorg. På nynorsk.

Referansetungt

Med ein tekst som har svært mange referansar til storleikar som Aasmund Olavsson Vinje og Halldis Moren Vesaas og ikkje minst Bibelen, leier Susanne Skogstad oss gjennom kjærleikssorga til eg-personen i Svartstilla.

Skogstad krydrar ikkje kjærleikssorga med fyllefest og iseting, men hoftebrot og flytting på heim. Hovudpersonen er ei eldre enke etter ein mann som brått gjekk bort. Men måten sorga er skildra på, er heilt lik kjærleikssorga til unge menneske, som i popsongar, med den sterke fornektinga av at duet er borte, og eget som ikkje klarar å sove utan jakka til duet. Sorga er langvarig og får etter kvart unaturleg store proporsjonar. Vi får òg vite korleis tapet av faren og den altoppslukande sorga til mora går innpå dei tre vaksne barna.

Store kjensler

Boka er skriven som eit sentrallyrisk langdikt med store kjensler og kontrastar som eg ser for meg ei svartkledd eldre kvinne messe opp for oss. Kvinna fortel om korleis ho er mørket og duet, det vil seie den avdøde ektemannen, var lyset – korleis det einaste som held henne i live no, er fråværet av nærleiken til mannen. Ho fortel om stormen og om sommarsola og om æva, og det er mykje gjentakingar. I starten av lesinga tenker eg at dette blir litt vel pompøst, men så blir eg brått fasinert av nettopp dette enorme. For det er jo slik det er å ha det sånn. Då er det jo berre sorga som betyr noko.

Diktforma er broten opp av prosa med kvardagsskildringar, dialog med barna og tilbakeblikk, og det heile heng elegant i hop. Det blir ein referanse- og sjangerleik som kan minne om Inger Bråtveits eksperimentelle romanar. Kan hende vil nokon meine at det blir for mykje av det gode her, at dei nesten banale referansane og dei store orda gjer teksten sentimental, men for meg er dette ein roman med kvalitetar heilt utanom det vanlege.

Katrine Judit Urke

Katrine Judit Urke er bibliotekar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Susanne Skogstad:

Svartstilla

Gloria Forlag

Vi var mange som både flirte og grøssa då sjølvaste Petter Stordalen i vinter lanserte ein ny «forlagsfamilie» som han fekk med seg fleire bestseljande forfattarar inn i. Eitt av forlaga i «familien» er Gloria Forlag, men eg flirer ikkje etter å ha lese den første utgivinga deira, og om eg grøssar litt, er det av begeistring.

Gloria Forlag frir til bokbloggarar og brukar ei sprudlande Facebook-side med mange selfies av dei tilsette som den største informasjonskanalen. Alt tyder på at vi bør forvente lystig og lett lektyre. Men så startar forlaget den første bokhausten sin med det stikk motsette: ein ung debutant som skriv mørkt og poetisk om sorg. På nynorsk.

Referansetungt

Med ein tekst som har svært mange referansar til storleikar som Aasmund Olavsson Vinje og Halldis Moren Vesaas og ikkje minst Bibelen, leier Susanne Skogstad oss gjennom kjærleikssorga til eg-personen i Svartstilla.

Skogstad krydrar ikkje kjærleikssorga med fyllefest og iseting, men hoftebrot og flytting på heim. Hovudpersonen er ei eldre enke etter ein mann som brått gjekk bort. Men måten sorga er skildra på, er heilt lik kjærleikssorga til unge menneske, som i popsongar, med den sterke fornektinga av at duet er borte, og eget som ikkje klarar å sove utan jakka til duet. Sorga er langvarig og får etter kvart unaturleg store proporsjonar. Vi får òg vite korleis tapet av faren og den altoppslukande sorga til mora går innpå dei tre vaksne barna.

Store kjensler

Boka er skriven som eit sentrallyrisk langdikt med store kjensler og kontrastar som eg ser for meg ei svartkledd eldre kvinne messe opp for oss. Kvinna fortel om korleis ho er mørket og duet, det vil seie den avdøde ektemannen, var lyset – korleis det einaste som held henne i live no, er fråværet av nærleiken til mannen. Ho fortel om stormen og om sommarsola og om æva, og det er mykje gjentakingar. I starten av lesinga tenker eg at dette blir litt vel pompøst, men så blir eg brått fasinert av nettopp dette enorme. For det er jo slik det er å ha det sånn. Då er det jo berre sorga som betyr noko.

Diktforma er broten opp av prosa med kvardagsskildringar, dialog med barna og tilbakeblikk, og det heile heng elegant i hop. Det blir ein referanse- og sjangerleik som kan minne om Inger Bråtveits eksperimentelle romanar. Kan hende vil nokon meine at det blir for mykje av det gode her, at dei nesten banale referansane og dei store orda gjer teksten sentimental, men for meg er dette ein roman med kvalitetar heilt utanom det vanlege.

Katrine Judit Urke

Katrine Judit Urke er bibliotekar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Diktforma er broten opp av prosa med kvardagsskildringar, og det heile heng elegant i hop.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ingeborg Arvola har fått fleire prisar for forfattarskapen sin.

Ingeborg Arvola har fått fleire prisar for forfattarskapen sin.

Foto: Fartein Rudjord / Norla

BokMeldingar

Heitt begjær ved islagt hav

Ingeborg Arvola held fram med soga om kvensk liv på 1800-talet.

Hilde Vesaas
Ingeborg Arvola har fått fleire prisar for forfattarskapen sin.

Ingeborg Arvola har fått fleire prisar for forfattarskapen sin.

Foto: Fartein Rudjord / Norla

BokMeldingar

Heitt begjær ved islagt hav

Ingeborg Arvola held fram med soga om kvensk liv på 1800-talet.

Hilde Vesaas
Skodespelar Svein Tindberg flettar saman eigne barndomserfaringar med 4000 år gamle forteljingar frå Bibelen.

Skodespelar Svein Tindberg flettar saman eigne barndomserfaringar med 4000 år gamle forteljingar frå Bibelen.

Foto: Marcel Leliënhof

TeaterMeldingar
KristinAalen

Høgaktuelle forteljingar frå Midtausten

Trur vi Bibelen er ei utdatert bok, tek vi feil. Svein Tindberg syner korleis gamle jødisk-kristne soger talar til vår eksistens no når bombene fell mellom folkeslag.

Foto: Dag Aanderaa

Ordskifte
DagAanderaa

Pyntesjuke og luksuslov

Christian Kvart ville styre pynten, krydderet og konfekten.

Miridae, ei bladtege med oval form.

Miridae, ei bladtege med oval form.

Foto: via Wikimedia Commons

BokMeldingar
Per Roger Sandvik

Levande innsikt om døyande insekt

Ein optimistisk tone råder i ei tettpakka faktabok om dystre utsikter for insekta.

Aasen-tunet opna i 2000.

Aasen-tunet opna i 2000.

Foto: Sverre Fehn / Aasen-tunet

Ordskifte

Spor av tid i arkitekturen

«Arkitekturopprøret vil gjerne støype fast i ubehandla betong forståinga av kva god arkitektur er.»

Ottar Grepstad
Aasen-tunet opna i 2000.

Aasen-tunet opna i 2000.

Foto: Sverre Fehn / Aasen-tunet

Ordskifte

Spor av tid i arkitekturen

«Arkitekturopprøret vil gjerne støype fast i ubehandla betong forståinga av kva god arkitektur er.»

Ottar Grepstad

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis