JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Ulukka held fram med å råka

Vidar Sundstøl skriv klokt og klårt om sorg og avmakt.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Vidar Sundstøl debuterte som forfattar i 2005. I åra etter har han skrive ei rekkje romanar.

Vidar Sundstøl debuterte som forfattar i 2005. I åra etter har han skrive ei rekkje romanar.

Foto: Baard Henriksen

Vidar Sundstøl debuterte som forfattar i 2005. I åra etter har han skrive ei rekkje romanar.

Vidar Sundstøl debuterte som forfattar i 2005. I åra etter har han skrive ei rekkje romanar.

Foto: Baard Henriksen

3523
20240119
3523
20240119

Roman

Vidar Sundstøl:

Dag fra natt

Tiden Norsk Forlag

Auromheimen er ikkje med i vêrmeldinga, som me veit, men det står ein kald gufs frå dei traktene. Der vandra Olav Åsteson i tretten dagar ein gong i tida, så sa han i det minste sjølv i den fråsegna me kjenner som Draumkvedet. Dette diktverket står både sentralt og perifert i den nye romanen til Vidar Sundstøl, der bakteppet er både eit konkret teppe og sorga det truleg representerer.

Hovudpersonen i boka har opplevd ein stor tragedie. Han og kona hans, Beate, har ein son, Olav, som to år gamal sit i ein stol som gjer teneste som barnestol ved eit bord, han sparkar ifrå mot bordkanten og ramlar bakover og slår hovudet i golvet. Han er ved medvit, men sovnar etter ei tid, og er ikkje til å vekkja.

Tida etterpå

Han kjem på sjukehus, og er vaken att, og foreldra, som trudde dei hadde mista han, får lov til å vera lukkelege ei stund. Ein forstår av andre delar av teksten at denne stunda vert kort. Sundstøl skriv berre nokre få scener heilt ferdige, så lesaren må fylla ut sjølv, slik at lesinga kan minna om ein togtur gjennom skredoverbygg og tunnelar på Bergensbana, men ein tykkjer likevel at ein ser heile landskapet.

Guten er ikkje meir, og faren orkar ikkje slikt som minner for mykje om barnet, ulukka og det meiningslause i alt saman. Han har lite kontakt med familien etter dette, men mange år seinare er han i gravferda til mor si, og etterpå går han inn i huset der ho budde. På vevloftet, der mora laga åkle og anna, heng det eit stort teppe, med sju scener frå Draumkvedet, eit teppe han ikkje har visst om. Både lesaren og mannen i boka gjer seg nok dei same tankane, om den vesle guten Olav som Olav Åsteson.

Ulukka gjorde hovudpersonen til forfattar, men han skreiv berre tre tynne bøker, der det, slik han ser det sjølv, ikkje står noko om vesle Olav, men helst tekstar om stjernene og tilhøve i verdsrommet. Men han hadde sjølv hatt for vane å ta guten med ut om kveldane, slik at dei kunne sjå på stjernehimmelen i lag. Dette poenget kjem fram att på sjukehuset, då guten har vakna, i ei nydeleg scene der faren vil syna Olav stjernehimmelen gjennom eit vindauge, men guten strekkjer handa ut mot noko anna, og mora forstår at det er spegelbiletet sitt han triv etter, den guten som tykkjest å sveva der ute i mørkeret ein stad.

Sorg og avmakt

Ein kan jo tolka dette som ein vil, men i den emosjonelle modusen faren er i just då, og i minnet seinare, er det tydeleg at denne augneblinken får ei særleg meining, og den meininga er det vel som kjem sterkare att ved synet av biletveven mora har laga i løynd. Der er dessutan ein spesiell detalj i biletet, kanskje ein feil, noko som ser ut som ein liten komet, men kometen, halestjerna, kan også ha noko med Olav å gjera.

Mangt er sagt og skrive om Draumkvedet så vel som om stjernehimmelen, og kanskje har både bestemor og far til Olav stuva bort sorga i åndsarbeid av slikt slag. Kanskje gjer dei seg, kvar på sitt vis, same tankar som ein viss Tevje, som, om han vart rik, ville drøfta skriftene med lærde menn sju timar kvar dag, og tenkjer: «For eit signa liv det kunne bli!»

Særleg gjeld det gruvling over slikt det ikkje er råd å finna svar på, og når ein ser skimt av ein slik tanke attom det reine og fine språket til Vidar Sundstøl, kjenner ein at han i denne vesle romanen har skildra sorga og avmakta sant, klokt og røynleg.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Vidar Sundstøl:

Dag fra natt

Tiden Norsk Forlag

Auromheimen er ikkje med i vêrmeldinga, som me veit, men det står ein kald gufs frå dei traktene. Der vandra Olav Åsteson i tretten dagar ein gong i tida, så sa han i det minste sjølv i den fråsegna me kjenner som Draumkvedet. Dette diktverket står både sentralt og perifert i den nye romanen til Vidar Sundstøl, der bakteppet er både eit konkret teppe og sorga det truleg representerer.

Hovudpersonen i boka har opplevd ein stor tragedie. Han og kona hans, Beate, har ein son, Olav, som to år gamal sit i ein stol som gjer teneste som barnestol ved eit bord, han sparkar ifrå mot bordkanten og ramlar bakover og slår hovudet i golvet. Han er ved medvit, men sovnar etter ei tid, og er ikkje til å vekkja.

Tida etterpå

Han kjem på sjukehus, og er vaken att, og foreldra, som trudde dei hadde mista han, får lov til å vera lukkelege ei stund. Ein forstår av andre delar av teksten at denne stunda vert kort. Sundstøl skriv berre nokre få scener heilt ferdige, så lesaren må fylla ut sjølv, slik at lesinga kan minna om ein togtur gjennom skredoverbygg og tunnelar på Bergensbana, men ein tykkjer likevel at ein ser heile landskapet.

Guten er ikkje meir, og faren orkar ikkje slikt som minner for mykje om barnet, ulukka og det meiningslause i alt saman. Han har lite kontakt med familien etter dette, men mange år seinare er han i gravferda til mor si, og etterpå går han inn i huset der ho budde. På vevloftet, der mora laga åkle og anna, heng det eit stort teppe, med sju scener frå Draumkvedet, eit teppe han ikkje har visst om. Både lesaren og mannen i boka gjer seg nok dei same tankane, om den vesle guten Olav som Olav Åsteson.

Ulukka gjorde hovudpersonen til forfattar, men han skreiv berre tre tynne bøker, der det, slik han ser det sjølv, ikkje står noko om vesle Olav, men helst tekstar om stjernene og tilhøve i verdsrommet. Men han hadde sjølv hatt for vane å ta guten med ut om kveldane, slik at dei kunne sjå på stjernehimmelen i lag. Dette poenget kjem fram att på sjukehuset, då guten har vakna, i ei nydeleg scene der faren vil syna Olav stjernehimmelen gjennom eit vindauge, men guten strekkjer handa ut mot noko anna, og mora forstår at det er spegelbiletet sitt han triv etter, den guten som tykkjest å sveva der ute i mørkeret ein stad.

Sorg og avmakt

Ein kan jo tolka dette som ein vil, men i den emosjonelle modusen faren er i just då, og i minnet seinare, er det tydeleg at denne augneblinken får ei særleg meining, og den meininga er det vel som kjem sterkare att ved synet av biletveven mora har laga i løynd. Der er dessutan ein spesiell detalj i biletet, kanskje ein feil, noko som ser ut som ein liten komet, men kometen, halestjerna, kan også ha noko med Olav å gjera.

Mangt er sagt og skrive om Draumkvedet så vel som om stjernehimmelen, og kanskje har både bestemor og far til Olav stuva bort sorga i åndsarbeid av slikt slag. Kanskje gjer dei seg, kvar på sitt vis, same tankar som ein viss Tevje, som, om han vart rik, ville drøfta skriftene med lærde menn sju timar kvar dag, og tenkjer: «For eit signa liv det kunne bli!»

Særleg gjeld det gruvling over slikt det ikkje er råd å finna svar på, og når ein ser skimt av ein slik tanke attom det reine og fine språket til Vidar Sundstøl, kjenner ein at han i denne vesle romanen har skildra sorga og avmakta sant, klokt og røynleg.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Ja til skule, nei til studentfabrikk

Diverre er samarbeidet mellom skulen og høgre utdanningsinstitusjonar ofte dårleg.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn
Andrej Kurkov

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis