JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Ujamn novelledebut

Eg veit ikkje om eg skal kalle det gull i grusen eller grus i gullet.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Rannveig Leite Molven er fødd i Bergen.

Rannveig Leite Molven er fødd i Bergen.

Foto: Eivind Senneset

Rannveig Leite Molven er fødd i Bergen.

Rannveig Leite Molven er fødd i Bergen.

Foto: Eivind Senneset

2890
20230331
2890
20230331

Noveller

Rannveig Fern Leite Molven:

Vannvokteren

Cappelen Damm

Rannveig Fern Leite Molven har mottatt gode kritikkar for romanane sine. Ho er blant anna kalla «språksikker», «overtydande» og «presis». Når ho no debuterer som novelleforfattar, framstår ho ikkje like trygg i forma. Novellesamlinga blir både for lang og for kort, om ein kan seie det slik.

17 noveller i innhaldslista verkar mykje, men det skal vise seg at fleire av tekstane er svært korte. Dette er likevel ingen fordel. Mellom sterke noveller finst endå fleire svake; dei verkar uferdige og plasserer seg i heilskapen dermed som strekk ein i retrospekt nærmast får lyst til å hoppe over for å gi rom og luft til dei meir velkomponerte tekstane.

Opningsnovella «Det vakre barnet» er ei av samlingas beste, der temaa barn og barnløyse, tap og gjenreising, får spele seg ulmande ut i ein sosial fellesskap av venninner og familiane deira. Teksten er ubehageleg på ein god måte og sit framleis i meg som ein støkk. Tittelnovella «Vannvokteren» er gjennomarbeidd og gripande og lagd til ei tid der menn kunne ha som jobb å regulere elvevatn, einslege kvinner blei uglesette i bygda, og der ungar av og til voks opp. Novellene «Lipgloss» og «Paradis» har òg forteljetekniske kvalitetar, der det som skjer, langt på veg får kome fram gjennom det som ikkje skjer. Og «Roxy» har noko spennande ved seg som framtidsscenario som inneheld eit lysande portrett av ein grand danois.

Dei tekstane som kretsar rundt «hendingar» som vi ikkje får vite noko meir om, men i staden om konsekvensane av dei, er dei beste. Men dei må samstundes vere utbygde til eit sjølvstendig tekstunivers. Dei knappare tekstane lid under at dei byr på for lite. Dei blir som korte blaff utan hovud og hale, og utan knaggar som ville skapt substans. Til sist greier eg ikkje halde dei frå kvarandre, og det kan umogleg vere poenget med ei novellesamling. Dei er kanskje ikkje så like, men dei har til felles at dei manglar eigenart.

Her er mange dyr i samlinga, særleg kattar. Som regel er dei fint skildra og integrerte. Men å sjå ei verd og ein situasjon gjennom auga på ein katt, som i «Kattene i Kyiv» er ikkje noko godt påfunn. Det blir ein fiks idé i ei svak utføring.

Rannveig Fern Leite Molven er framleis overtydande og presis i sjølve språkføringa, som sitert i byrjinga. Ho viser framleis ei skarp observasjonsevne. I «Paradis» blir ein plettfri heim skildra inngåande, blant anna gjennom ein elegant negasjon der det heiter at «kjøkkenet ikke lukter noe, ikke mat, ikke vaskemidler.» Det er urovekkande plettfritt.

Slike gode takter på setnings- og bildenivå er eit av kjenneteikna på Molven som forfattar. Denne gongen manglar eg berre å bli overtydd på sjangerplanet.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Noveller

Rannveig Fern Leite Molven:

Vannvokteren

Cappelen Damm

Rannveig Fern Leite Molven har mottatt gode kritikkar for romanane sine. Ho er blant anna kalla «språksikker», «overtydande» og «presis». Når ho no debuterer som novelleforfattar, framstår ho ikkje like trygg i forma. Novellesamlinga blir både for lang og for kort, om ein kan seie det slik.

17 noveller i innhaldslista verkar mykje, men det skal vise seg at fleire av tekstane er svært korte. Dette er likevel ingen fordel. Mellom sterke noveller finst endå fleire svake; dei verkar uferdige og plasserer seg i heilskapen dermed som strekk ein i retrospekt nærmast får lyst til å hoppe over for å gi rom og luft til dei meir velkomponerte tekstane.

Opningsnovella «Det vakre barnet» er ei av samlingas beste, der temaa barn og barnløyse, tap og gjenreising, får spele seg ulmande ut i ein sosial fellesskap av venninner og familiane deira. Teksten er ubehageleg på ein god måte og sit framleis i meg som ein støkk. Tittelnovella «Vannvokteren» er gjennomarbeidd og gripande og lagd til ei tid der menn kunne ha som jobb å regulere elvevatn, einslege kvinner blei uglesette i bygda, og der ungar av og til voks opp. Novellene «Lipgloss» og «Paradis» har òg forteljetekniske kvalitetar, der det som skjer, langt på veg får kome fram gjennom det som ikkje skjer. Og «Roxy» har noko spennande ved seg som framtidsscenario som inneheld eit lysande portrett av ein grand danois.

Dei tekstane som kretsar rundt «hendingar» som vi ikkje får vite noko meir om, men i staden om konsekvensane av dei, er dei beste. Men dei må samstundes vere utbygde til eit sjølvstendig tekstunivers. Dei knappare tekstane lid under at dei byr på for lite. Dei blir som korte blaff utan hovud og hale, og utan knaggar som ville skapt substans. Til sist greier eg ikkje halde dei frå kvarandre, og det kan umogleg vere poenget med ei novellesamling. Dei er kanskje ikkje så like, men dei har til felles at dei manglar eigenart.

Her er mange dyr i samlinga, særleg kattar. Som regel er dei fint skildra og integrerte. Men å sjå ei verd og ein situasjon gjennom auga på ein katt, som i «Kattene i Kyiv» er ikkje noko godt påfunn. Det blir ein fiks idé i ei svak utføring.

Rannveig Fern Leite Molven er framleis overtydande og presis i sjølve språkføringa, som sitert i byrjinga. Ho viser framleis ei skarp observasjonsevne. I «Paradis» blir ein plettfri heim skildra inngåande, blant anna gjennom ein elegant negasjon der det heiter at «kjøkkenet ikke lukter noe, ikke mat, ikke vaskemidler.» Det er urovekkande plettfritt.

Slike gode takter på setnings- og bildenivå er eit av kjenneteikna på Molven som forfattar. Denne gongen manglar eg berre å bli overtydd på sjangerplanet.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei kvinne får hpv-vaksine.

Ei kvinne får hpv-vaksine.

Foto: Heiko Junge / NTB

Kommentar

Skam i eit sprøytestikk

Dersom regjeringa verkeleg bryr seg om kvinnehelse, kan dei starte med å gje norske barn den beste HPV-vaksinen.

Christiane Jordheim Larsen
Ei kvinne får hpv-vaksine.

Ei kvinne får hpv-vaksine.

Foto: Heiko Junge / NTB

Kommentar

Skam i eit sprøytestikk

Dersom regjeringa verkeleg bryr seg om kvinnehelse, kan dei starte med å gje norske barn den beste HPV-vaksinen.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

«Rørslene me skildrar som vipping, er gjerne større og kjem mindre tett enn dei me omtalar som vibrering.»

Foto: Agnete Brun

LitteraturKultur
Jan H. Landro

Med den monumentale boka Sjøfareren Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn
Marita Liabø

Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro
Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis