JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Uforløyst

Iram Haq lagar foreløpig betre filmar enn romanar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Iram Haq er filmskapar og har gjeve ut fleire bøker, no også den første romanen.

Iram Haq er filmskapar og har gjeve ut fleire bøker, no også den første romanen.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

Iram Haq er filmskapar og har gjeve ut fleire bøker, no også den første romanen.

Iram Haq er filmskapar og har gjeve ut fleire bøker, no også den første romanen.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

3657
20211029
3657
20211029

Roman

Iram Haq:

Uelsket

Cappelen Damm

39 år gamle single Sofia (døypt Safia) bur i Oslo og har hyppige snarturar til andre europeiske storbyar. Når faren (opphaveleg indisk) blir alvorleg sjuk, flyttar ho heim til han og mora, motivert kanskje meir av pengenaud enn av omsut.

Iram Haq har fleire gode og kritikarroste både kort- og langfilmar bak seg der ho tar opp problemstillingar rundt det å vere såkalla bindestreks-nordmann eller -kvinne, på interessant og augeopnande vis. Forsøket på å skrive roman er ikkje heilt på same nivå.

Kampen for tilværet

Sofia er fotograf, og det er freistande å seie at Uelsket er strukturert som ei rekkje snapshots frå livet hennar, tekstbolkar på alt frå nokre få linjer til fire–fem sider som til saman blir eit portrett av denne ikkje lenger heilt unge norsk-indaren. Ho fører eit rastlaust og anstrengande liv og har konstant dårleg råd. Ho datar på Tinder for å få eit rom på hotell ei natt og eit måltid mat, og kanskje også noko som kan minne om kjærleik.

Sofia ber på mange traume frå barndomen og ei grunnleggande og destruktiv kjensle av å vere verdilaus. Tilhøvet til foreldra er særs vanskeleg. Dei viser lite forståing for kva det er dottera forsøker å få til i livet sitt, kommunikasjonen mellom dei er for det meste fråverande. Slik Haq med hell har gjort i filmane sine, blir lesaren her dratt inn ein større og meir generell tematikk rundt det å vekse opp i Noreg med bakgrunn frå ein annan kultur.

Tinder

Difor er det synd at alle dei mislykka datane med dei totalt usympatiske mennene, og dei overflatiske festane Sofia oppsøker, har fått så stor plass. Vi forstår poenget her ganske fort: Ja, ho kjenner seg utan eigenverdi, ja, ho søkjer feil menn. Vi treng ikkje få servert kleine sexscenar med tre–fire ulike menn frå hotellrom rundt i verda og ein masse overflatisk snakk. Det kjennest fort utterpa.

Sofias relasjon til foreldra er det interessante her. Foreldra har gjort ei lang reise, så krevjande at dei slett ikkje greidde å vere dei omsorgspersonane dei burde ha vore. I årevis har vi høyrt og lese om kulturkollisjonen andregenerasjonsinnvandrarar kjenner på. Om ein ikkje har opplevd det sjølv, kan det kanskje bli litt abstrakt.

Haq viser korleis dette artar seg heilt konkret, ned til dei heilt banale og plagsame trivialitetane i dagleglivet som gir eit utal høve til misforståingar og skivebom når det gjeld kommunikasjon. Sofia er blitt særs norsk i hovudet, medan foreldra framleis mentalt sett oppheld seg i Pakistan og India – og attpåtil slik desse landa var for mange år sidan. Det gå gale.

Mot slutten av boka, når faren er verkeleg sjuk, kjem vi endeleg tett på Sofia og dei kjenslene ho så hardnakka prøver å skjule for verda. Eg skulle ønskje Haq hadde sleppt oss inn dit mykje før. Sofias veldig motstridande kjensler overfor ein mann som heilt utvilsamt har vore lysår unna ein god og kjærleg far, er sterke og såre.

Sofia lykkast endeleg med fotokunsten sin, det skjer når ho vågar å gå tett på sine eigne folk. Det er også her teksten lever.

Til slutt ein merknad om språket: Eg blir ikkje heilt klok på det. Nokre få stader i teksten er det nokre rare skrivemåtar som ikkje er heilt korrekt norsk. Døme: «barnsbena» i eitt ord (for «frå barnsbein av») og «Jeg mister stedsans». Det er mogleg dette skal spegle hovudpersonen som trass alt har utanlandske bakgrunn, men då burde det ha vore meir gjennomført og ikkje slik at lesaren blir i stuss om det er ein glipp.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er lektor, forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Iram Haq:

Uelsket

Cappelen Damm

39 år gamle single Sofia (døypt Safia) bur i Oslo og har hyppige snarturar til andre europeiske storbyar. Når faren (opphaveleg indisk) blir alvorleg sjuk, flyttar ho heim til han og mora, motivert kanskje meir av pengenaud enn av omsut.

Iram Haq har fleire gode og kritikarroste både kort- og langfilmar bak seg der ho tar opp problemstillingar rundt det å vere såkalla bindestreks-nordmann eller -kvinne, på interessant og augeopnande vis. Forsøket på å skrive roman er ikkje heilt på same nivå.

Kampen for tilværet

Sofia er fotograf, og det er freistande å seie at Uelsket er strukturert som ei rekkje snapshots frå livet hennar, tekstbolkar på alt frå nokre få linjer til fire–fem sider som til saman blir eit portrett av denne ikkje lenger heilt unge norsk-indaren. Ho fører eit rastlaust og anstrengande liv og har konstant dårleg råd. Ho datar på Tinder for å få eit rom på hotell ei natt og eit måltid mat, og kanskje også noko som kan minne om kjærleik.

Sofia ber på mange traume frå barndomen og ei grunnleggande og destruktiv kjensle av å vere verdilaus. Tilhøvet til foreldra er særs vanskeleg. Dei viser lite forståing for kva det er dottera forsøker å få til i livet sitt, kommunikasjonen mellom dei er for det meste fråverande. Slik Haq med hell har gjort i filmane sine, blir lesaren her dratt inn ein større og meir generell tematikk rundt det å vekse opp i Noreg med bakgrunn frå ein annan kultur.

Tinder

Difor er det synd at alle dei mislykka datane med dei totalt usympatiske mennene, og dei overflatiske festane Sofia oppsøker, har fått så stor plass. Vi forstår poenget her ganske fort: Ja, ho kjenner seg utan eigenverdi, ja, ho søkjer feil menn. Vi treng ikkje få servert kleine sexscenar med tre–fire ulike menn frå hotellrom rundt i verda og ein masse overflatisk snakk. Det kjennest fort utterpa.

Sofias relasjon til foreldra er det interessante her. Foreldra har gjort ei lang reise, så krevjande at dei slett ikkje greidde å vere dei omsorgspersonane dei burde ha vore. I årevis har vi høyrt og lese om kulturkollisjonen andregenerasjonsinnvandrarar kjenner på. Om ein ikkje har opplevd det sjølv, kan det kanskje bli litt abstrakt.

Haq viser korleis dette artar seg heilt konkret, ned til dei heilt banale og plagsame trivialitetane i dagleglivet som gir eit utal høve til misforståingar og skivebom når det gjeld kommunikasjon. Sofia er blitt særs norsk i hovudet, medan foreldra framleis mentalt sett oppheld seg i Pakistan og India – og attpåtil slik desse landa var for mange år sidan. Det gå gale.

Mot slutten av boka, når faren er verkeleg sjuk, kjem vi endeleg tett på Sofia og dei kjenslene ho så hardnakka prøver å skjule for verda. Eg skulle ønskje Haq hadde sleppt oss inn dit mykje før. Sofias veldig motstridande kjensler overfor ein mann som heilt utvilsamt har vore lysår unna ein god og kjærleg far, er sterke og såre.

Sofia lykkast endeleg med fotokunsten sin, det skjer når ho vågar å gå tett på sine eigne folk. Det er også her teksten lever.

Til slutt ein merknad om språket: Eg blir ikkje heilt klok på det. Nokre få stader i teksten er det nokre rare skrivemåtar som ikkje er heilt korrekt norsk. Døme: «barnsbena» i eitt ord (for «frå barnsbein av») og «Jeg mister stedsans». Det er mogleg dette skal spegle hovudpersonen som trass alt har utanlandske bakgrunn, men då burde det ha vore meir gjennomført og ikkje slik at lesaren blir i stuss om det er ein glipp.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er lektor, forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Sofias relasjon til foreldra er det interessante her.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Roque Rachel Salas Rivera er poet, omsetjar og redaktør, og ein av poetane i antologien.

Roque Rachel Salas Rivera er poet, omsetjar og redaktør, og ein av poetane i antologien.

Foto: Poetry Foundation

Meldingar

Ung amerikansk dikting på norsk

Felles for fleire i antologien er viljen til å trekkja moderne teknologi og media djupt inn i diktinga.

Kjetil Berthelsen
Roque Rachel Salas Rivera er poet, omsetjar og redaktør, og ein av poetane i antologien.

Roque Rachel Salas Rivera er poet, omsetjar og redaktør, og ein av poetane i antologien.

Foto: Poetry Foundation

Meldingar

Ung amerikansk dikting på norsk

Felles for fleire i antologien er viljen til å trekkja moderne teknologi og media djupt inn i diktinga.

Kjetil Berthelsen
Abid Raja er advokat og Venstre- politikar.

Abid Raja er advokat og Venstre- politikar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
EinarHaakaas

Det trugande utanforskapet

På sitt beste er Vår ære og vår frykt historia om ei integrering på retur og ei kraftig åtvaring om kva som kan skje som følgje av det.

MusikkMeldingar
Lars Mossefinn

Fargerikt om tolsemd

Me får garantert høyra meir til komponisten Eilertsen.

Birger Emanuelsen har skrive både romanar, essay og sakprosa etter debuten i 2012.

Birger Emanuelsen har skrive både romanar, essay og sakprosa etter debuten i 2012.

Foto: Christopher Helberg

BokMeldingar
Odd W. Surén

Endringar til godt og vondt

Birger Emanuelsen skriv om folk slik at ein trur på det.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Foto: Carina Johansen / NTB

ØkonomiSamfunn

Ser ei slagside i direktoratet

Sokkeldirektoratet overdriv verdien av norsk
olje og gass, meiner universitetsrektor og petroleumsøkonom Klaus Mohn.

Per Anders Todal
Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Foto: Carina Johansen / NTB

ØkonomiSamfunn

Ser ei slagside i direktoratet

Sokkeldirektoratet overdriv verdien av norsk
olje og gass, meiner universitetsrektor og petroleumsøkonom Klaus Mohn.

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis