JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Uforklarleg

Forklaringen er ein diffus krimaktig roman frå Gaute Heivoll.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Gaute Heivoll har fått ei rad litterære prisar etter debuten i 2002.

Gaute Heivoll har fått ei rad litterære prisar etter debuten i 2002.

Foto: Paal Audestad

Gaute Heivoll har fått ei rad litterære prisar etter debuten i 2002.

Gaute Heivoll har fått ei rad litterære prisar etter debuten i 2002.

Foto: Paal Audestad

3787
20210820
3787
20210820

Roman

Gaute Heivoll:

Forklaringen

Tiden

Gaute Heivolls siste roman tar utgangspunkt i ei verkeleg hending, eit drap på ei ung jente i Kristiansand-området i 1967. Kor mykje romanen skil seg frå det faktiske, blir det ikkje informert om. Det tyder på at forfattaren har gjort seg ganske fri i høve til det røynlege, og at lesaren også må lese historia som fiksjon.

På den andre sida er det vanskeleg å lese ein roman om eit drap på ei ungjente i nærleiken av Baneheia utanfor Kristiansand utan å tenkje på ei anna og mykje meir kjend barnedrapssak, den frå år 2000. Desse omstenda blir liggande og vake i bakgrunnen når ein les Forklaringen, og skapar ei uro som eg blir usikker på kva Heivoll vil med.

Romanen har tydelege trekk frå krimsjangeren, særleg psykologisk thriller. Røynde krimforfattarar gjer dette betre i plotdrivne tekster der også mørke sider ved menneskesinnet vert lodda. Forklaringen er overraskande uforløyst frå ein mann som presterte den råsterke Før jeg brenner ned (2010), også ein «thrilleraktig» tekst, men med ein heilt annan intensitet og større djupn. Heivolls nye roman endar som verken fugl eller fisk.

Dei som står utanfor

Femten år gamle Eli blir funnen drepen i eit skogsområde like utanfor Kristiansand, stukken i hel med kniv. Den noko evneveike (i boka, som delvis brukar vokabularet frå den tida handlinga er sett i, heiter det «åndssvake») Arne blir raskt kopla til saka og mistenkt.

Politiet kjenner han frå før. Fleire år tidlegare var han innblanda i eit seksuelt overgrep, og han har vore ei tid på institusjon. Gjennom eit leiande avhøyr tilstår Arne drapet. Både lesaren og politiet får raskt kjensla av at dette gjekk for lett. Etter kvart kjem då også ei ny tilståing – frå ein overraskande kant for politiet, i mindre grad nytt for lesaren: Elis venninne. Den einsame Kristin har alltid vore litt «annleis» utan at nokon har kunna peike på kva som er i vegen. Ho var saman med Eli den dagen ho vart drepen, det har lesaren visst frå første side.

Handlinga hoppar fram og tilbake i tid og blir fortald frå mange vinklar, også frå eit upersonleg «man», ei slags kollektiv stemme. Vi blir ikkje av den grunn heilt kloke på kva som har hendt eller kvifor, utan at teksten er bygd opp slik at det blir spennande å finne det ut. Dette er jo ikkje ein krim.

Språket er flatt og metaforfattig, og med mange oppattakingar. «Det var et ras» og «Det var ufattelig» er frasar som er vanlege å bruke om ei slik hending. Ord blir fattige, som det heiter. Men er det ikkje ein forfattars fordømde plikt nettopp å finne ord, rikare ord, for det ufattelege?

Tittelen er nok meint ironisk, kven kan finne forklaringa på ei slik gjerning? Kanskje ingen, men forsøket som blir gjort i Forklaringen, er ikkje tilfredsstillande.

Eventyrmetaforar

Eit stykke uti innfører Heivoll eventyrmetaforar: Institusjonen dei unge hamnar på, er eit «slott», ho som styrer der er «dronning», og så bortetter. Grepet er på veg til å løfte teksten og kunne ha gjort han meir tydeleg, men kjem for seint og for nølande til at det verkar heilt gjennomført, og effekten blir liten.

Heivoll er ingen krimforfattar, siktemålet hans er noko anna enn «suspense». Han vil utforske outsideren, eit ungt sinn utanfor fellesskapet. Innimellom lykkast han.

Her er fine portrett av usikre jenter i puberteten, av komplekse jentefellesskap der så mykje står på spel, av vennskap skjøre som tynt glas rett før alt går i knas. Dei ladde stundene ho som skal døy og venninna hennar har saman, har ein sår skarpleik som elles vantar i boka.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Gaute Heivoll:

Forklaringen

Tiden

Gaute Heivolls siste roman tar utgangspunkt i ei verkeleg hending, eit drap på ei ung jente i Kristiansand-området i 1967. Kor mykje romanen skil seg frå det faktiske, blir det ikkje informert om. Det tyder på at forfattaren har gjort seg ganske fri i høve til det røynlege, og at lesaren også må lese historia som fiksjon.

På den andre sida er det vanskeleg å lese ein roman om eit drap på ei ungjente i nærleiken av Baneheia utanfor Kristiansand utan å tenkje på ei anna og mykje meir kjend barnedrapssak, den frå år 2000. Desse omstenda blir liggande og vake i bakgrunnen når ein les Forklaringen, og skapar ei uro som eg blir usikker på kva Heivoll vil med.

Romanen har tydelege trekk frå krimsjangeren, særleg psykologisk thriller. Røynde krimforfattarar gjer dette betre i plotdrivne tekster der også mørke sider ved menneskesinnet vert lodda. Forklaringen er overraskande uforløyst frå ein mann som presterte den råsterke Før jeg brenner ned (2010), også ein «thrilleraktig» tekst, men med ein heilt annan intensitet og større djupn. Heivolls nye roman endar som verken fugl eller fisk.

Dei som står utanfor

Femten år gamle Eli blir funnen drepen i eit skogsområde like utanfor Kristiansand, stukken i hel med kniv. Den noko evneveike (i boka, som delvis brukar vokabularet frå den tida handlinga er sett i, heiter det «åndssvake») Arne blir raskt kopla til saka og mistenkt.

Politiet kjenner han frå før. Fleire år tidlegare var han innblanda i eit seksuelt overgrep, og han har vore ei tid på institusjon. Gjennom eit leiande avhøyr tilstår Arne drapet. Både lesaren og politiet får raskt kjensla av at dette gjekk for lett. Etter kvart kjem då også ei ny tilståing – frå ein overraskande kant for politiet, i mindre grad nytt for lesaren: Elis venninne. Den einsame Kristin har alltid vore litt «annleis» utan at nokon har kunna peike på kva som er i vegen. Ho var saman med Eli den dagen ho vart drepen, det har lesaren visst frå første side.

Handlinga hoppar fram og tilbake i tid og blir fortald frå mange vinklar, også frå eit upersonleg «man», ei slags kollektiv stemme. Vi blir ikkje av den grunn heilt kloke på kva som har hendt eller kvifor, utan at teksten er bygd opp slik at det blir spennande å finne det ut. Dette er jo ikkje ein krim.

Språket er flatt og metaforfattig, og med mange oppattakingar. «Det var et ras» og «Det var ufattelig» er frasar som er vanlege å bruke om ei slik hending. Ord blir fattige, som det heiter. Men er det ikkje ein forfattars fordømde plikt nettopp å finne ord, rikare ord, for det ufattelege?

Tittelen er nok meint ironisk, kven kan finne forklaringa på ei slik gjerning? Kanskje ingen, men forsøket som blir gjort i Forklaringen, er ikkje tilfredsstillande.

Eventyrmetaforar

Eit stykke uti innfører Heivoll eventyrmetaforar: Institusjonen dei unge hamnar på, er eit «slott», ho som styrer der er «dronning», og så bortetter. Grepet er på veg til å løfte teksten og kunne ha gjort han meir tydeleg, men kjem for seint og for nølande til at det verkar heilt gjennomført, og effekten blir liten.

Heivoll er ingen krimforfattar, siktemålet hans er noko anna enn «suspense». Han vil utforske outsideren, eit ungt sinn utanfor fellesskapet. Innimellom lykkast han.

Her er fine portrett av usikre jenter i puberteten, av komplekse jentefellesskap der så mykje står på spel, av vennskap skjøre som tynt glas rett før alt går i knas. Dei ladde stundene ho som skal døy og venninna hennar har saman, har ein sår skarpleik som elles vantar i boka.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Heivoll vil utforske outsideren, eit ungt sinn utanfor fellesskapet. Innimellom lykkast han.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis