JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Trapeskunstnarar på vitjing i verda

Stilsikker debut av ein forfattar med stor humanistisk kapital.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Edel Maria Landsem debuterer med ei novellesamling.

Edel Maria Landsem debuterer med ei novellesamling.

Foto: Torstein Olav Eriksen

Edel Maria Landsem debuterer med ei novellesamling.

Edel Maria Landsem debuterer med ei novellesamling.

Foto: Torstein Olav Eriksen

3613
20211029
3613
20211029

Noveller

Edel Maria Landsem:

Andre og bedre historier

Cappelen Damm

Skilnaden på den indre og den ytre verda er til tider plagsamt stor. Draumen vert dementert av røynda, det kan ein merka i og på seg sjølv, men ikkje på eller hjå dei andre. Ei oppgåve kunsten kan ha, er å leggja dei subjektive røynslene, ambisjonane og dagdraumane til den objektive protokollen.

Debutanten Edel Maria Landsem er særs merksam på dette skiljet mellom det indre og det ytre. Det er noko som ofte går att i dei 24 tekstane, saman med andre repeterande element som nøtteskriker, trapeskunstnarar, gjøglarar, små, gamle menn, Albert Einstein, smaragdaugo, eller den nøkterne og presise skildringa av stader kringom i verda.

Presise skildringar

Ting og tankar er kvar for seg på same stad, men just i kunsten, som hjå Landsem, kan dei førast saman, når det observerande subjektet registrerer det objektive, til dømes i teksten «Chronos», der ein passasje vert til eit tingdikt i prosa når ho som fører ordet, ser på det som går føre seg i klokketårnet i Bern: «En sirkel i gull som danner en sirkel i sort som med sine romertall danner en sirkel i gull som danner en sirkel i rødt som med sine gullkvadrater danner en sirkel i sort som med sine streker i gull danner metallsirkler som snor seg rundt og rundt ut fra veggen og danner et kaos i metall som danner en sirkel i sort med dyreskikkelser i gull.» Dette skulle profeten Esekiel ha sett!

Med presise skildringar utan ornamentikk får Landsem fram alle dei scenene ho vil syna lesaren, men underteksten er heile tida der som dette skiljet mellom det som vert sett, og den som ser, altså finst det eitkvart mellom subjektet og objektet, det som ikkje er synleg, men som er der likevel.

I somme av tekstane er det konkrete relasjonar mellom folk som står i sentrum, men då slik det tek seg ut for ein av dei. Her er det ikkje først og fremst den gode kommunikasjonen mellom folk som får prioritet, men helst den mangelfulle. Konfliktane er tydelege, somme av dei uturvande, med ein protagonist som ikkje er 100 prosent hemma av sosiale konvensjonar, men som også er merksam på eit anna skilje enn det som går mellom det indre og det ytre, nemleg korleis ein vil vera, og korleis ein er.

Som romanbrotstykke

Her syner Landsem at ho godt kan meistra den lange prosaen også, i det heile ser eg denne samlinga som brotstykke av ein roman, men også som eit stort klokkespel, ein ekstremt komplisert mekanisk konstruksjon, eit poeng som kjem fram ved at det to gonger berre står eitt ord åleine midt på ei side, og det er båe gongene dette ordet: Pling!

Hjernen er åleine, personlegdomen er på vitjing i verda, ein skal ikkje rekna med å komma til sin rett, for ein har kan hende ikkje nokon slik rett å komma til, og får du endeleg retten din likevel, slik du ser det, er det nok av dei som tykkjer du er vrang.

Talentet til Landsem er tydeleg, den humanistiske kapitalen stor, og med bakgrunn i måten ho skriv på, med essayistiske romanfragment utan tydeleg plott, men med språkleg suverenitet og autoritet, trur eg me får sjå tjukkare bøker av henne i framtida. Ein av personane i boka hennar drøymer om eit lite eventyr med ein viss Knausgård, og det kan vel gje ein peikepinn om kvar ho etlar seg med skrivinga. Men ein forfattar som finn på ein novelletittel som «Forventning om lakrisbåter i det fjerne», finn nok det beste i sitt eige hovud.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Noveller

Edel Maria Landsem:

Andre og bedre historier

Cappelen Damm

Skilnaden på den indre og den ytre verda er til tider plagsamt stor. Draumen vert dementert av røynda, det kan ein merka i og på seg sjølv, men ikkje på eller hjå dei andre. Ei oppgåve kunsten kan ha, er å leggja dei subjektive røynslene, ambisjonane og dagdraumane til den objektive protokollen.

Debutanten Edel Maria Landsem er særs merksam på dette skiljet mellom det indre og det ytre. Det er noko som ofte går att i dei 24 tekstane, saman med andre repeterande element som nøtteskriker, trapeskunstnarar, gjøglarar, små, gamle menn, Albert Einstein, smaragdaugo, eller den nøkterne og presise skildringa av stader kringom i verda.

Presise skildringar

Ting og tankar er kvar for seg på same stad, men just i kunsten, som hjå Landsem, kan dei førast saman, når det observerande subjektet registrerer det objektive, til dømes i teksten «Chronos», der ein passasje vert til eit tingdikt i prosa når ho som fører ordet, ser på det som går føre seg i klokketårnet i Bern: «En sirkel i gull som danner en sirkel i sort som med sine romertall danner en sirkel i gull som danner en sirkel i rødt som med sine gullkvadrater danner en sirkel i sort som med sine streker i gull danner metallsirkler som snor seg rundt og rundt ut fra veggen og danner et kaos i metall som danner en sirkel i sort med dyreskikkelser i gull.» Dette skulle profeten Esekiel ha sett!

Med presise skildringar utan ornamentikk får Landsem fram alle dei scenene ho vil syna lesaren, men underteksten er heile tida der som dette skiljet mellom det som vert sett, og den som ser, altså finst det eitkvart mellom subjektet og objektet, det som ikkje er synleg, men som er der likevel.

I somme av tekstane er det konkrete relasjonar mellom folk som står i sentrum, men då slik det tek seg ut for ein av dei. Her er det ikkje først og fremst den gode kommunikasjonen mellom folk som får prioritet, men helst den mangelfulle. Konfliktane er tydelege, somme av dei uturvande, med ein protagonist som ikkje er 100 prosent hemma av sosiale konvensjonar, men som også er merksam på eit anna skilje enn det som går mellom det indre og det ytre, nemleg korleis ein vil vera, og korleis ein er.

Som romanbrotstykke

Her syner Landsem at ho godt kan meistra den lange prosaen også, i det heile ser eg denne samlinga som brotstykke av ein roman, men også som eit stort klokkespel, ein ekstremt komplisert mekanisk konstruksjon, eit poeng som kjem fram ved at det to gonger berre står eitt ord åleine midt på ei side, og det er båe gongene dette ordet: Pling!

Hjernen er åleine, personlegdomen er på vitjing i verda, ein skal ikkje rekna med å komma til sin rett, for ein har kan hende ikkje nokon slik rett å komma til, og får du endeleg retten din likevel, slik du ser det, er det nok av dei som tykkjer du er vrang.

Talentet til Landsem er tydeleg, den humanistiske kapitalen stor, og med bakgrunn i måten ho skriv på, med essayistiske romanfragment utan tydeleg plott, men med språkleg suverenitet og autoritet, trur eg me får sjå tjukkare bøker av henne i framtida. Ein av personane i boka hennar drøymer om eit lite eventyr med ein viss Knausgård, og det kan vel gje ein peikepinn om kvar ho etlar seg med skrivinga. Men ein forfattar som finn på ein novelletittel som «Forventning om lakrisbåter i det fjerne», finn nok det beste i sitt eige hovud.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Talentet til Landsem er tydeleg, den humanistiske kapitalen stor.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø
Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
RichardAubrey White

Tendensiøs statistikk om senfølger

Myndighetene må anerkjenne at senfølger eksisterer og utgjør et samfunnsproblem.

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Foto: Javad Parsa / NTB

Ordskifte
AndreasBjelland Eriksen

Bedre forhold for villreinen

Villreinen som lever i fjellområdene i Sør-Norge, sliter. Skal vi lykkes med å snu utviklingen, må vi finne løsninger sammen.

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis