Tida er punktert
Andrzej Tichys fjerde roman er ein forvitneleg montasje av skilsetjande hendingar.
Andrzej Tichy vart fødd i Tsjekkoslovakia, men bur no i Sverige
Foto: Anders Hansson
Roman
Andrzej Tichy:
Kairos
Omsett av Gunstein Bakke
Samlaget
Då dei gamle grekarane ikkje var så eldgamle, forstod somme av dei at tid ikkje alltid er eit eins omgrep, ein har tida som går og går, som dei kalla khronos, men ein har også augneblinkar, den rette tida eller den urette, den avgjerande tida, og som nokre av grekarane då gav namnet kairos.
I romanen Kairos av den svenske forfattaren Andrzej Tichy, som er fødd i gode, gamle Tsjekkoslovakia og har både polske og tsjekkiske anar, skjer lite kronologisk. Romanen er ein montasje i fasettblikkstil av viktige augneblinkar i verda det siste hundreåret, sette av ulike individ, får me tru, for det er ikkje alltid lett å forstå posisjonen og identiteten til den som står i sentrum for og av observasjonane. Stundom er det eit kollektiv som ser terrorhandlingar, krigstilstander, demonstrasjonar, vald, brann og så vidare, andre gonger får lesaren tydelegvis dela opplevingane til ei kvinne som skriv førenamnet sitt, Johanna, på ymse vis, og som ser ut til å heita Dark til etternamn, og det minner då om fiksjonskarakteren Joanna Dark, kjend frå somme dataspel, men hjå Tichy er ho ikkje ei heltinne i hollywoodtradisjonen. I boka er eg-personen også forfattaren Peter Weiss, som går i terapi i Alingsås om lag på den tida då Karin Boye tek livet av seg der. Mest av alt er likevel romanen fri frå kravet om handlande subjekt, han er utan plott eller intrige, men likevel svært fascinerande og inspirerande lesnad. Der forteljinga absolutt høyrer til i khronos, den strøymande tida som kan gje lesaren ei slags von om løysing, syner Tichy at det som skjer, ikkje på nokon rettvis måte kan samlast i eit såkalla narrativ.
Kollasj
Fråværet av ein eigentleg hovudperson, og opp- og nedturar for denne, gjer at lesaren ikkje vert engasjert i ei handling. Kairos er såleis ikkje skriven for å appellera til kjenslelivet, men heller som ein protokoll over det faktiske, presentert som ein kollasj i ulike sjangrar, her er teatersekvensar, dikt og essay, og drøftingar av sentrale spørsmål på ein slik måte at lesaren vert inspirert til å finna nye argument. Korleis skal ein til dømes få til fred mellom dei som har mykje og dei som har lite? Løysinga burde liggja hjå dei ressurssterke, men frå den kanten ser ein ikkje anna enn tvihalding på makta, og stadig med nye våpen. Det mest populære nett no er å skyta fredelege demonstrantar og legitimera handlinga med at dei ikkje var fredelege likevel, som me veit, og såleis alliera seg med han som grunngav ein verdskrig med orda: «Seit 5:45 Uhr wird jetzt zurückgeschossen!»
Punktert tid
Forteljinga som sjanger er religiøs i si – om enn oftast umedvitne – insistering på innleiing, utvikling og løysing, og fungerer som opium, eller snarare heroin, for folket. Den er vanedannande, men også fordummande. Tichy skriv utan forkynning eller forførande kunster om den punkterte tida, rett nok med vekt på dei vonde hendingane, truleg av di det er heller langt mellom globale gladsaker, og han skriv det med klokskap og imponerande kunnskap. Av ein eller annan grunn fekk boka meg til å minnast eit dikt av Georg Johannesen, «Diktet fortsetter å slutte», som endar med orda: «Diktet slutter å fortsette.» I forteljingas tidsalder er det vel rett å leggja til at slutten held fram med å dikta, men at Andrzej Tichy representerer eit anna synspunkt, der framhaldet sluttar å dikta.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Andrzej Tichy:
Kairos
Omsett av Gunstein Bakke
Samlaget
Då dei gamle grekarane ikkje var så eldgamle, forstod somme av dei at tid ikkje alltid er eit eins omgrep, ein har tida som går og går, som dei kalla khronos, men ein har også augneblinkar, den rette tida eller den urette, den avgjerande tida, og som nokre av grekarane då gav namnet kairos.
I romanen Kairos av den svenske forfattaren Andrzej Tichy, som er fødd i gode, gamle Tsjekkoslovakia og har både polske og tsjekkiske anar, skjer lite kronologisk. Romanen er ein montasje i fasettblikkstil av viktige augneblinkar i verda det siste hundreåret, sette av ulike individ, får me tru, for det er ikkje alltid lett å forstå posisjonen og identiteten til den som står i sentrum for og av observasjonane. Stundom er det eit kollektiv som ser terrorhandlingar, krigstilstander, demonstrasjonar, vald, brann og så vidare, andre gonger får lesaren tydelegvis dela opplevingane til ei kvinne som skriv førenamnet sitt, Johanna, på ymse vis, og som ser ut til å heita Dark til etternamn, og det minner då om fiksjonskarakteren Joanna Dark, kjend frå somme dataspel, men hjå Tichy er ho ikkje ei heltinne i hollywoodtradisjonen. I boka er eg-personen også forfattaren Peter Weiss, som går i terapi i Alingsås om lag på den tida då Karin Boye tek livet av seg der. Mest av alt er likevel romanen fri frå kravet om handlande subjekt, han er utan plott eller intrige, men likevel svært fascinerande og inspirerande lesnad. Der forteljinga absolutt høyrer til i khronos, den strøymande tida som kan gje lesaren ei slags von om løysing, syner Tichy at det som skjer, ikkje på nokon rettvis måte kan samlast i eit såkalla narrativ.
Kollasj
Fråværet av ein eigentleg hovudperson, og opp- og nedturar for denne, gjer at lesaren ikkje vert engasjert i ei handling. Kairos er såleis ikkje skriven for å appellera til kjenslelivet, men heller som ein protokoll over det faktiske, presentert som ein kollasj i ulike sjangrar, her er teatersekvensar, dikt og essay, og drøftingar av sentrale spørsmål på ein slik måte at lesaren vert inspirert til å finna nye argument. Korleis skal ein til dømes få til fred mellom dei som har mykje og dei som har lite? Løysinga burde liggja hjå dei ressurssterke, men frå den kanten ser ein ikkje anna enn tvihalding på makta, og stadig med nye våpen. Det mest populære nett no er å skyta fredelege demonstrantar og legitimera handlinga med at dei ikkje var fredelege likevel, som me veit, og såleis alliera seg med han som grunngav ein verdskrig med orda: «Seit 5:45 Uhr wird jetzt zurückgeschossen!»
Punktert tid
Forteljinga som sjanger er religiøs i si – om enn oftast umedvitne – insistering på innleiing, utvikling og løysing, og fungerer som opium, eller snarare heroin, for folket. Den er vanedannande, men også fordummande. Tichy skriv utan forkynning eller forførande kunster om den punkterte tida, rett nok med vekt på dei vonde hendingane, truleg av di det er heller langt mellom globale gladsaker, og han skriv det med klokskap og imponerande kunnskap. Av ein eller annan grunn fekk boka meg til å minnast eit dikt av Georg Johannesen, «Diktet fortsetter å slutte», som endar med orda: «Diktet slutter å fortsette.» I forteljingas tidsalder er det vel rett å leggja til at slutten held fram med å dikta, men at Andrzej Tichy representerer eit anna synspunkt, der framhaldet sluttar å dikta.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Tichy skriv med klokskap og
imponerande kunnskap.
Fleire artiklar
Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.
Foto: Wildside
Roma – ein lukka by
Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.
Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Ja til skule, nei til studentfabrikk
Diverre er samarbeidet mellom skulen og høgre utdanningsinstitusjonar ofte dårleg.
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.
Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB
Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger
Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.
Christine Hope, Thomas Bye og Gisle Børge Styve står på scenen i revyen om E16.
Foto: Andreas Roksvåg
Syltynt
E16 Dødsvegen er ei framsyning som har lite å melde – og som melder det i over halvannan time.
Eskil Skjeldal har skrive fleire bøker, både sakprosa og romanar.
Foto: Vegard Giskehaug
Der mørkeret bur
Eskil Skjeldal er ikkje redd for å gå dit det gjer mest vondt.