JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Sysken på gudlaus jord

Leine har skrive ein original roman om overgrep og manipulasjon.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kim Leine er ein kløppar på detaljar, særleg av det fråstøytande slaget.

Kim Leine er ein kløppar på detaljar, særleg av det fråstøytande slaget.

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Kim Leine er ein kløppar på detaljar, særleg av det fråstøytande slaget.

Kim Leine er ein kløppar på detaljar, særleg av det fråstøytande slaget.

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

3640
20200508
3640
20200508

Roman

Kim Leine:

Dansk standard

Cappelen Damm

Det normale er ein relativ storleik definert av ytterpunkt som det sjølv aldri er del av, nyttig i statistikken, og tidt gagnlaust i røynda. I den nye romanen sin, Dansk Standard, skriv Kim Leine om ein mann som i byrjinga kallar seg E, som arbeider i direktoratet, eller kva det no er, som heiter Dansk Standard. E er ein så middels mann at han, i alle høve for denne lesaren, tykkjest tett på å representera noko paradoksalt, nemleg det ekstremt gjennomsnittlege. Dette litterære grepet verkar konstruert og øydeleggjande, og ein ser med gru fram til å lesa 288 sider tekst om eit slikt emne, men Leine må ha kvidd seg like mykje til å skriva 288 sider tekst med dette som mål, for det standardiserte kverv snart for noko som er meir liv laga i litteraturen.

Vekkjer dei døde

E er ikkje einaste hovudperson i boka, han fører ordet i annakvart kapittel, medan syster hans, som er lege av profesjon og sjølvskadar av legning, tek seg av dei andre. Ho er glad i jobben sin, og finn stor glede i kaos og ulukker.

Dei to kjem kvar for seg i kontakt med folk som høyrer til ei religiøs gruppe som i påstått løynd driv med noko dei kallar Prosjekt Lasarus, der føremålet er å vekkja dei døde til live att. I alle høve somme døde. Diverre ser det ut til at den beste kandidaten er ein mann som forgreip seg på E og syster hans gjennom store delar av oppveksten, og som no berre finst som skurk i dei vonde draumane til E, ein skurk som E vanlegvis tek livet av, om enn til fånyttes.

Det skjer mykje merkeleg i denne romanen, og trass i at somme sekvensar vert presenterte som draumar, er det lite som tyder på at resten går føre seg i vaken tilstand, og sjølv om Leine er ein kløppar på detaljar, særleg av det fråstøytande slaget, og skildrar små menneske i kamp mot veldige krefter, slik at lesaren lett kan kjenna seg att i det mentale landskapet, minner teksten meir om ein film av David Lynch enn ein dokumentar av David Attenborough. Men det er sjølvsagt heilt i orden.

Overgrep

Handlinga er det ikkje råd å tru på, men ein forstår etter kvart at boka presenterer eit vridd og vrengt bilete av det å leva livet vidare etter grove mentale og seksuelle overgrep frå omsorgspersonar og andre føresette. Dei mentale overgrepa kjem ikkje i framgrunnen her, men ein forstår at presentasjonen av den religiøse gruppa sentralt i handlinga, er gjort for å gje eit døme på ein organisasjon som nyttar indoktrinering som medisin og hjernevask som mental hygiene, og ved slike overgrep vert også dei seksuelle moglege.

Stundom kan ein finna glede i slike aspekt ved ein tekst som neppe vart skrivne med overlegg, men som, for å seia det litt vanskeleg, finn endemisk resonans i lesarens idiosynkratiske assosiasjonsunivers. Eit døme, som eg kan vera åleine om: E møter ei kvinne, men kjenner ikkje namnet hennar. Han kallar henne Nefertiti. I mi verd er det høveleg at namnet, i denne uavgjorte situasjonen, endar på titi. Eit anna, som kan vera intendert: På eitt tidspunkt byrjar det å kravla små biller ut av kroppen til E. Då tenkjer eg at det ikkje er så rart: Etter at E har innbilt seg så mykje merkeleg, vil billene ut. Dei vil ikkje vera innbiller meir!

Dette er ein roman som altså tek seg kraftig opp etter kvart, og som er skildringa av eit varig mareritt og udøyeleg vondskap og er ei stadfesting av Olav Duuns ord: Du drep ikkje det vonde med øks!

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Kim Leine:

Dansk standard

Cappelen Damm

Det normale er ein relativ storleik definert av ytterpunkt som det sjølv aldri er del av, nyttig i statistikken, og tidt gagnlaust i røynda. I den nye romanen sin, Dansk Standard, skriv Kim Leine om ein mann som i byrjinga kallar seg E, som arbeider i direktoratet, eller kva det no er, som heiter Dansk Standard. E er ein så middels mann at han, i alle høve for denne lesaren, tykkjest tett på å representera noko paradoksalt, nemleg det ekstremt gjennomsnittlege. Dette litterære grepet verkar konstruert og øydeleggjande, og ein ser med gru fram til å lesa 288 sider tekst om eit slikt emne, men Leine må ha kvidd seg like mykje til å skriva 288 sider tekst med dette som mål, for det standardiserte kverv snart for noko som er meir liv laga i litteraturen.

Vekkjer dei døde

E er ikkje einaste hovudperson i boka, han fører ordet i annakvart kapittel, medan syster hans, som er lege av profesjon og sjølvskadar av legning, tek seg av dei andre. Ho er glad i jobben sin, og finn stor glede i kaos og ulukker.

Dei to kjem kvar for seg i kontakt med folk som høyrer til ei religiøs gruppe som i påstått løynd driv med noko dei kallar Prosjekt Lasarus, der føremålet er å vekkja dei døde til live att. I alle høve somme døde. Diverre ser det ut til at den beste kandidaten er ein mann som forgreip seg på E og syster hans gjennom store delar av oppveksten, og som no berre finst som skurk i dei vonde draumane til E, ein skurk som E vanlegvis tek livet av, om enn til fånyttes.

Det skjer mykje merkeleg i denne romanen, og trass i at somme sekvensar vert presenterte som draumar, er det lite som tyder på at resten går føre seg i vaken tilstand, og sjølv om Leine er ein kløppar på detaljar, særleg av det fråstøytande slaget, og skildrar små menneske i kamp mot veldige krefter, slik at lesaren lett kan kjenna seg att i det mentale landskapet, minner teksten meir om ein film av David Lynch enn ein dokumentar av David Attenborough. Men det er sjølvsagt heilt i orden.

Overgrep

Handlinga er det ikkje råd å tru på, men ein forstår etter kvart at boka presenterer eit vridd og vrengt bilete av det å leva livet vidare etter grove mentale og seksuelle overgrep frå omsorgspersonar og andre føresette. Dei mentale overgrepa kjem ikkje i framgrunnen her, men ein forstår at presentasjonen av den religiøse gruppa sentralt i handlinga, er gjort for å gje eit døme på ein organisasjon som nyttar indoktrinering som medisin og hjernevask som mental hygiene, og ved slike overgrep vert også dei seksuelle moglege.

Stundom kan ein finna glede i slike aspekt ved ein tekst som neppe vart skrivne med overlegg, men som, for å seia det litt vanskeleg, finn endemisk resonans i lesarens idiosynkratiske assosiasjonsunivers. Eit døme, som eg kan vera åleine om: E møter ei kvinne, men kjenner ikkje namnet hennar. Han kallar henne Nefertiti. I mi verd er det høveleg at namnet, i denne uavgjorte situasjonen, endar på titi. Eit anna, som kan vera intendert: På eitt tidspunkt byrjar det å kravla små biller ut av kroppen til E. Då tenkjer eg at det ikkje er så rart: Etter at E har innbilt seg så mykje merkeleg, vil billene ut. Dei vil ikkje vera innbiller meir!

Dette er ein roman som altså tek seg kraftig opp etter kvart, og som er skildringa av eit varig mareritt og udøyeleg vondskap og er ei stadfesting av Olav Duuns ord: Du drep ikkje det vonde med øks!

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid

Teksten minner meir om ein film av David Lynch enn ein dokumentar av David
Attenborough.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Ja til skule, nei til studentfabrikk

Diverre er samarbeidet mellom skulen og høgre utdanningsinstitusjonar ofte dårleg.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn
Andrej Kurkov

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis