JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Synd og sæle

Å vilje dytte for mykje inn i éi bok er ein kjend veikskap ved skjønnlitterære debutar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Sylfest Lomheim har debutert som romanforfattar.

Sylfest Lomheim har debutert som romanforfattar.

Foto: Kolofon Forlag

Sylfest Lomheim har debutert som romanforfattar.

Sylfest Lomheim har debutert som romanforfattar.

Foto: Kolofon Forlag

3722
20191213
3722
20191213

Roman

Sylfest Lomheim:

Andre Samuelsbok. Ein intertekstuell roman

Kolofon forlag

Tidlegare direktør for Språkrådet, professor og programmedarbeidar i NRK – Sylfest Lomheim er kjend for dei aller fleste. Etter ei rekkje sakprosautgivingar prøver han seg no som romanforfattar, sjølvpublisert på forlaget Kolofon.

Med det bibelske førelegget om kong David som blir freista til å gi etter for kjønnslege drifter ved synet av den vakre Batseba, serverer Lomheim oss ei soge om ein psykiater med eit heller utsvevande kjærleiksliv. At hovudpersonen er ein syndar også på fleire område, går gradvis opp for lesaren. Her må kome eit fall.

Boka har undertittelen «Ein intertekstuell roman». Gjennomgåande for boka er at dette intertekstuelle trugar med å få overtaket og svekke romanprosjektet.

Den sekstiårige Samuel Ølnes frå Sogn er busett i Oslo. Bestevenen Harald er lektor. I opninga av boka og seinare, når det røyner på for Samuel, møtest desse to i samtaler over nokre glas på diverse etablissement rundt om i Oslo, lett filosoferande og kunnskapsbriljerande på kvart sitt område. Lokalkoloritten er tydeleg og presis, faktaopplysningane vi får på kjøpet, er i overkant mange.

Mord og kjærleik

Ganske snart kjem jødiske Hannah inn i livet til Samuel. Dei dyrkar kjærleiken heime i Oslo, men også på ei reise til Samuels heimtrakter og i Paris. Møta mellom desse to er skildra med venleik og varme. Samstundes med at forholdet til Hannah blomstrar, har psykiateren fleire seksuelle møte med ein ung pasient. Han refsar seg sjølv, men er samstundes ikkje så lite stolt over at han, sekstiåringen, har forført ei fleire tiår yngre kvinne. Eller er det kan hende ho som har forført han? Såpass bryr vi oss om personane etter kvart, at sviket mot Hannah gjer vondt å lese om. Utruskapen står hellet ikkje i stil med inntrykket vi elles får av Samuel. Han og Hannah står fram som sympatiske og veltilpassa personar, og det står difor ikkje heilt til truande når det lenger ut i boka kjem fram svært mykje mørkare sider ved dei båe. Dramatikken blir litt utanpå, og karakterane ikkje heilt konsistente.

Hannahs eks blir funnen død i Akerselva, Samuel var psykiateren til den døde. Til å begynne med får ein kjensla av at dette mest er lagt til som eit spaningsmoment for å drive forteljinga framover og gje ein mørk klangbotn til kjærleikshistoria. Det viser seg likevel at det kriminelle innslaget er tett bunde til Samuel. Gåta får si løysing, men slutten er heller svak. Også språkleg dalar det her, og det blir lett klisjéfylt i ei bok som elles er prega av eit leikande språkleg overskot.

Sprikande

Lomheim har ikkje arbeidd med språk i ein mannsalder for ingenting. Ordspel og verbale krumspring blir dryste ut over boksidene med lett og raus hand. Ganske mange er morosame og smarte, nokre litt sære, og så er det ein del blødmar. Saman med hangen professoren har til å ville drive folkeopplysning – om Oslo-historie, krigshistorie, kjende personar frå Paris til Sogn og alt mogleg anna som fell han inn undervegs – blir det heile meir ein demonstrasjon av flogvit enn god historieforteljing.

Som roman spriker Andre Samuelsbok difor i for mange retningar og følgjer berre eit stykke på veg oppskrifta for ein god roman, trass i gode skildringar og godt språk. Å vilje dytte for mykje inn i éi bok er ein velkjend veikskap i skjønnlitterære debutar.
Bibelreferansane forsterkar dette inntrykket. Sitata som er tekne med, blir ei slags krykkje som boka eigentleg ikkje treng.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er lektor, forfattar og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Sylfest Lomheim:

Andre Samuelsbok. Ein intertekstuell roman

Kolofon forlag

Tidlegare direktør for Språkrådet, professor og programmedarbeidar i NRK – Sylfest Lomheim er kjend for dei aller fleste. Etter ei rekkje sakprosautgivingar prøver han seg no som romanforfattar, sjølvpublisert på forlaget Kolofon.

Med det bibelske førelegget om kong David som blir freista til å gi etter for kjønnslege drifter ved synet av den vakre Batseba, serverer Lomheim oss ei soge om ein psykiater med eit heller utsvevande kjærleiksliv. At hovudpersonen er ein syndar også på fleire område, går gradvis opp for lesaren. Her må kome eit fall.

Boka har undertittelen «Ein intertekstuell roman». Gjennomgåande for boka er at dette intertekstuelle trugar med å få overtaket og svekke romanprosjektet.

Den sekstiårige Samuel Ølnes frå Sogn er busett i Oslo. Bestevenen Harald er lektor. I opninga av boka og seinare, når det røyner på for Samuel, møtest desse to i samtaler over nokre glas på diverse etablissement rundt om i Oslo, lett filosoferande og kunnskapsbriljerande på kvart sitt område. Lokalkoloritten er tydeleg og presis, faktaopplysningane vi får på kjøpet, er i overkant mange.

Mord og kjærleik

Ganske snart kjem jødiske Hannah inn i livet til Samuel. Dei dyrkar kjærleiken heime i Oslo, men også på ei reise til Samuels heimtrakter og i Paris. Møta mellom desse to er skildra med venleik og varme. Samstundes med at forholdet til Hannah blomstrar, har psykiateren fleire seksuelle møte med ein ung pasient. Han refsar seg sjølv, men er samstundes ikkje så lite stolt over at han, sekstiåringen, har forført ei fleire tiår yngre kvinne. Eller er det kan hende ho som har forført han? Såpass bryr vi oss om personane etter kvart, at sviket mot Hannah gjer vondt å lese om. Utruskapen står hellet ikkje i stil med inntrykket vi elles får av Samuel. Han og Hannah står fram som sympatiske og veltilpassa personar, og det står difor ikkje heilt til truande når det lenger ut i boka kjem fram svært mykje mørkare sider ved dei båe. Dramatikken blir litt utanpå, og karakterane ikkje heilt konsistente.

Hannahs eks blir funnen død i Akerselva, Samuel var psykiateren til den døde. Til å begynne med får ein kjensla av at dette mest er lagt til som eit spaningsmoment for å drive forteljinga framover og gje ein mørk klangbotn til kjærleikshistoria. Det viser seg likevel at det kriminelle innslaget er tett bunde til Samuel. Gåta får si løysing, men slutten er heller svak. Også språkleg dalar det her, og det blir lett klisjéfylt i ei bok som elles er prega av eit leikande språkleg overskot.

Sprikande

Lomheim har ikkje arbeidd med språk i ein mannsalder for ingenting. Ordspel og verbale krumspring blir dryste ut over boksidene med lett og raus hand. Ganske mange er morosame og smarte, nokre litt sære, og så er det ein del blødmar. Saman med hangen professoren har til å ville drive folkeopplysning – om Oslo-historie, krigshistorie, kjende personar frå Paris til Sogn og alt mogleg anna som fell han inn undervegs – blir det heile meir ein demonstrasjon av flogvit enn god historieforteljing.

Som roman spriker Andre Samuelsbok difor i for mange retningar og følgjer berre eit stykke på veg oppskrifta for ein god roman, trass i gode skildringar og godt språk. Å vilje dytte for mykje inn i éi bok er ein velkjend veikskap i skjønnlitterære debutar.
Bibelreferansane forsterkar dette inntrykket. Sitata som er tekne med, blir ei slags krykkje som boka eigentleg ikkje treng.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er lektor, forfattar og fast skribent i Dag og Tid.

Som roman
spriker Andre Samuelsbok i for mange retningar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Foto: Samuel Hess

MusikkMeldingar
Øyvind Vågnes

Mindre er meir

Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Foto: Laurent le Crabe

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Oppussinga

Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt
Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis