JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Stadig nye dører opnar seg

Den vesle, rare boka til Edgar Burås rommar ei underhaldande og spennande og røvarhistorie.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Forfattarnamnet Edgar Burås er eit psevdonym.

Forfattarnamnet Edgar Burås er eit psevdonym.

Forfattarnamnet Edgar Burås er eit psevdonym.

Forfattarnamnet Edgar Burås er eit psevdonym.

3611
20190426
3611
20190426

Roman

Edgar Burås:

Mordet på Lemuel Gulliver

Og den sanne beretning om hans ukjente reise

Cappelen Damm

Edgar Burås er eit psevdonym for ein norsk forfattar som uansett kva han eller ho elles skriv, er ein kløppar på gode skrøner. Eg blei riven med alt før forteljinga byrja, heilt frå sitatet av Jonathan Swift.

Bakgrunnen for handlinga er også hovudverket til Swift: Gullivers reiser. Det «viser seg» at blant mange pastisjar og parodiar som er skrivne over verket gjennom historia, dukkar det i 2010 opp eit manuskript av Robert Loxley som dei fleste trur berre er nok ein pastisj. Men Edgar Burås tolkar det som om Loxley går ut frå at Gullivers opplevingar er verkelege, at Gulliver har fortalt om dei til Jonathan Swift, som så har utbrodert dei i si endelege bok.

Burås reiser til Newark-on-Trent, der Gulliver skal ha budd, for å vere på same staden som Loxley var då han oppsøkte Gulliver for å finne ut kva som skjedde i tidslomma i Swifts bok som ikkje er gjort greie for. Skjuler tidslomma ei ukjend reise? Ja, svarar Gulliver til Loxley, og så får vi høyre om reisa.

Satire over menneska

I likskap med Swifts originalverk fungerer historiene om desse hittil ukjente reisene til underjordiske land som satiriske portrett av menneskeætta. I eitt land regjerer snillismen. Folk er så pågåande snille at Gulliver må dytte dei vekk, og då kjem det til rettssak. Men skuldingane blir straks droppa, og Gulliver får ein klem av dommar og aktor før han blir lauslaten. I eit anna land herskar diktaturet, og terrorbalansen blir oppretthalden gjennom dommedagsvåpen.

I det første landet er dei òg opptatt av moral, og dei har reglar som frå vår verd verkar frigjerande snudd på hovudet: «Av de mer spesielle – og kuriøse – bestemmelser kan det nevnes at en mann aldri må kle seg ’utfordrende’, slik at han på den måten vekker begjær hos kvinner og indirekte innbyr til intime handlinger.»

Fakta og forfølging

Innimellom handlinga, som vekslar mellom to tider med to hovudpersonar, Burås og Loxley, drysser forfattaren rammetekstar om vesen som ifølgje mytologien held til under jorda, og om annan litteratur om reiser til jordas indre: Ludvig Holberg skreiv om Niels Klim som kom til ei underjordisk verd gjennom Mareminehollet i Bergen, Lewis Carroll om Alice som fall ned i Eventyrland gjennom eit kaninhol, og Jules Verne om ei reise til jordas indre gjennom ein vulkan på Island. Forfattaren nemner sjølvsagt òg Edgar Rice Burroughs, som har ein påfallande namnelikskap med hans eige psevdonym, og som i tillegg til å skrive om Tarzan skreiv røvarromanar frå et land i Jordas indre han kalla Pellucidar.

Historia til Burås er dermed ikkje berre spennande og morosam, men lærerik. Dessutan veks eit forfølgingsmotiv fram i boka, der nokon vil beskytte opphavsretten sin, mens andre kanskje ikkje vil at sanninga skal kome for ein dag. Det blir meir og meir av ein krim mot slutten. Det er ei russisk dokke av ei bok, med lag på lag av tider, personar og handlingstrådar. Likevel kjennest det aldri uoversiktleg i denne klokkeklare og inspirerte presentasjonen. I staden kjennest det som om det opnar seg stadig nye dører i stoffet, og det som er bak der, er alltid verdt å kikke på.

I ei tid då det er ein forfattarsport å skrive langt, er denne boka førebiletleg kort. Men akkurat denne kunne for min del gjerne vore lengre.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Edgar Burås:

Mordet på Lemuel Gulliver

Og den sanne beretning om hans ukjente reise

Cappelen Damm

Edgar Burås er eit psevdonym for ein norsk forfattar som uansett kva han eller ho elles skriv, er ein kløppar på gode skrøner. Eg blei riven med alt før forteljinga byrja, heilt frå sitatet av Jonathan Swift.

Bakgrunnen for handlinga er også hovudverket til Swift: Gullivers reiser. Det «viser seg» at blant mange pastisjar og parodiar som er skrivne over verket gjennom historia, dukkar det i 2010 opp eit manuskript av Robert Loxley som dei fleste trur berre er nok ein pastisj. Men Edgar Burås tolkar det som om Loxley går ut frå at Gullivers opplevingar er verkelege, at Gulliver har fortalt om dei til Jonathan Swift, som så har utbrodert dei i si endelege bok.

Burås reiser til Newark-on-Trent, der Gulliver skal ha budd, for å vere på same staden som Loxley var då han oppsøkte Gulliver for å finne ut kva som skjedde i tidslomma i Swifts bok som ikkje er gjort greie for. Skjuler tidslomma ei ukjend reise? Ja, svarar Gulliver til Loxley, og så får vi høyre om reisa.

Satire over menneska

I likskap med Swifts originalverk fungerer historiene om desse hittil ukjente reisene til underjordiske land som satiriske portrett av menneskeætta. I eitt land regjerer snillismen. Folk er så pågåande snille at Gulliver må dytte dei vekk, og då kjem det til rettssak. Men skuldingane blir straks droppa, og Gulliver får ein klem av dommar og aktor før han blir lauslaten. I eit anna land herskar diktaturet, og terrorbalansen blir oppretthalden gjennom dommedagsvåpen.

I det første landet er dei òg opptatt av moral, og dei har reglar som frå vår verd verkar frigjerande snudd på hovudet: «Av de mer spesielle – og kuriøse – bestemmelser kan det nevnes at en mann aldri må kle seg ’utfordrende’, slik at han på den måten vekker begjær hos kvinner og indirekte innbyr til intime handlinger.»

Fakta og forfølging

Innimellom handlinga, som vekslar mellom to tider med to hovudpersonar, Burås og Loxley, drysser forfattaren rammetekstar om vesen som ifølgje mytologien held til under jorda, og om annan litteratur om reiser til jordas indre: Ludvig Holberg skreiv om Niels Klim som kom til ei underjordisk verd gjennom Mareminehollet i Bergen, Lewis Carroll om Alice som fall ned i Eventyrland gjennom eit kaninhol, og Jules Verne om ei reise til jordas indre gjennom ein vulkan på Island. Forfattaren nemner sjølvsagt òg Edgar Rice Burroughs, som har ein påfallande namnelikskap med hans eige psevdonym, og som i tillegg til å skrive om Tarzan skreiv røvarromanar frå et land i Jordas indre han kalla Pellucidar.

Historia til Burås er dermed ikkje berre spennande og morosam, men lærerik. Dessutan veks eit forfølgingsmotiv fram i boka, der nokon vil beskytte opphavsretten sin, mens andre kanskje ikkje vil at sanninga skal kome for ein dag. Det blir meir og meir av ein krim mot slutten. Det er ei russisk dokke av ei bok, med lag på lag av tider, personar og handlingstrådar. Likevel kjennest det aldri uoversiktleg i denne klokkeklare og inspirerte presentasjonen. I staden kjennest det som om det opnar seg stadig nye dører i stoffet, og det som er bak der, er alltid verdt å kikke på.

I ei tid då det er ein forfattarsport å skrive langt, er denne boka førebiletleg kort. Men akkurat denne kunne for min del gjerne vore lengre.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Historia til Burås er dermed ikkje berre spennande og morosam, men lærerik.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Skodespelarane Joseph Engel (Bastien) og Sara Montpetit (Chloé) i regidebuten til Charlotte Le Bon.

Skodespelarane Joseph Engel (Bastien) og Sara Montpetit (Chloé) i regidebuten til Charlotte Le Bon.

Foto: Cinemateket

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Søte sommarskrømt

Falcon Lake er ein ven og var knalldebut frå Quebec.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Den raude streken i Rafah

Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro
Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis