Sporhunden
Det er forsvinnande lite å utsetje på Terje Holtet Larsens siste roman.
Terje Holtet Larsen vender attende til forsvinningsnummeret som tema i den nyaste romanen sin.
Foto: Baard Henriksen
Roman
Terje Holtet Larsen:
Oppskrittingen av et indre landskap
Oktober
Forsvinninga er eit vanleg motiv i Terje Holtet Larsens bøker, enten det gjeld hovudpersonen eller andre. Det som kan verke forlokkande på personane (eller på forfattaren), er å sleppe unna, gå opp i røyk, det er sjølve forsvinningsnummeret, eller undringa på om noko slikt lar seg gjennomføre. Sjølvutslettinga kan vere både ei drivkraft og eit eksperiment hos Larsen.
Flukt
I Oppskrittingen av et indre landskap finn vi hovudpersonen, forteljaren, i eit bingolokale, der han overhøyrer to menn i samtale. Jesper Graff blir skulda av B.K. Krüger for berre å ha forsvunne i lause lufta midt i ein spelejobb med dansebandet Café Sahara for tjue år sidan. No synest den tvilsame bandleiaren at Graff kan gjere opp for seg ved å gjere han ei teneste. Alt dette blir altså formidla av «vår mann», gjesten som sit i nærleiken og plukkar opp informasjonen med eit lite tiltalande karbonadesmørbrød framføre seg som påskot for å bli sitjande.
Han er sjølv ein mann som lenge «hadde søkt tilflukt i flukten», og når han etter ei stund følgjer etter Jesper Graff gjennom byen, skrittar han på ein vis opp både sitt eige og Graffs indre landskap, jamfør tittelen. Graff fortonar seg også etter kvart som eit slags alter ego av hovudpersonen. Forfølgjaren skildrar seg sjølv som ein mann med «hjemløsheten i blodet», ein som ikkje har noko ønske om å omgåast dei «fornuftige og veltilpassede» som er opptatt av fast eigedom og økonomisk tryggleik. Det ligg ein lågmælt, men trassig protest i dette, som teiknar eit bilde av ein romanperson som ikkje tenker eller lever på A4-vis, og som dermed heller ikkje utgjer nokon føreseieleg karakter. Som lesar anar ein ikkje kvar denne romanen skal, eller kvar forteljaren skal, noko som gjer han spennande og frisk å følgje.
Snurrig
Å la hovudpersonen betrakte to andre personar er eit scenario som passar ein forfattar som Larsen med hans observerande og fabulerande stil. På mange måtar inntar mannen han har plassert bak karbonadesmørbrødet, rolla som ein slags sportskommentator, som sjølv ikkje veit kva som skjer før han ser hendingane og set ord på dei.
Språket til Holtet Larsen er snirklete, omstendeleg og tenksamt. Som lesar kan ein nyte setningane som flyt av garde og byggjer seg opp, og som byr på kjensler, refleksjonar og betraktningar, men dei er så lange at det er uråd å sitere nokon av dei i heilskap i eit slikt bokmeldingsformat. Terje Holtet Larsen skriv altså ikkje primært for å tekkast bokmeldarar. Skulle ein sett.
Årets roman er snurrig, det skal forståast som ei glede. Og som lesar kan ein sjølv avgjere kva boka handlar om: Korleis vi gjer oss opp ei meining om folk før vi veit noko om dei? Korleis fortida – eller kravet om tilpassing – alltid vil innhente oss? Om tilnærminga ein musikar kan ha til instrumentet sitt og til spelestilen?
For ei som tidlegare har spelt i band med ein beskjeden trommeslagar med eit minimalistisk trommesett og øyre for klang og variasjon, er det i alle fall lett å dra kjensel på Jesper Graff. Som trikkeskjenene i Oslo som vår mann følgjer i oppskrittinga si, følgjer kvar av tolkingane eitt samanhengande, gyldig spor. Men det er fleire trikkespor, og alle høyrer til i same by, slik alle dei nemnde spora finst i romanen.
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Terje Holtet Larsen:
Oppskrittingen av et indre landskap
Oktober
Forsvinninga er eit vanleg motiv i Terje Holtet Larsens bøker, enten det gjeld hovudpersonen eller andre. Det som kan verke forlokkande på personane (eller på forfattaren), er å sleppe unna, gå opp i røyk, det er sjølve forsvinningsnummeret, eller undringa på om noko slikt lar seg gjennomføre. Sjølvutslettinga kan vere både ei drivkraft og eit eksperiment hos Larsen.
Flukt
I Oppskrittingen av et indre landskap finn vi hovudpersonen, forteljaren, i eit bingolokale, der han overhøyrer to menn i samtale. Jesper Graff blir skulda av B.K. Krüger for berre å ha forsvunne i lause lufta midt i ein spelejobb med dansebandet Café Sahara for tjue år sidan. No synest den tvilsame bandleiaren at Graff kan gjere opp for seg ved å gjere han ei teneste. Alt dette blir altså formidla av «vår mann», gjesten som sit i nærleiken og plukkar opp informasjonen med eit lite tiltalande karbonadesmørbrød framføre seg som påskot for å bli sitjande.
Han er sjølv ein mann som lenge «hadde søkt tilflukt i flukten», og når han etter ei stund følgjer etter Jesper Graff gjennom byen, skrittar han på ein vis opp både sitt eige og Graffs indre landskap, jamfør tittelen. Graff fortonar seg også etter kvart som eit slags alter ego av hovudpersonen. Forfølgjaren skildrar seg sjølv som ein mann med «hjemløsheten i blodet», ein som ikkje har noko ønske om å omgåast dei «fornuftige og veltilpassede» som er opptatt av fast eigedom og økonomisk tryggleik. Det ligg ein lågmælt, men trassig protest i dette, som teiknar eit bilde av ein romanperson som ikkje tenker eller lever på A4-vis, og som dermed heller ikkje utgjer nokon føreseieleg karakter. Som lesar anar ein ikkje kvar denne romanen skal, eller kvar forteljaren skal, noko som gjer han spennande og frisk å følgje.
Snurrig
Å la hovudpersonen betrakte to andre personar er eit scenario som passar ein forfattar som Larsen med hans observerande og fabulerande stil. På mange måtar inntar mannen han har plassert bak karbonadesmørbrødet, rolla som ein slags sportskommentator, som sjølv ikkje veit kva som skjer før han ser hendingane og set ord på dei.
Språket til Holtet Larsen er snirklete, omstendeleg og tenksamt. Som lesar kan ein nyte setningane som flyt av garde og byggjer seg opp, og som byr på kjensler, refleksjonar og betraktningar, men dei er så lange at det er uråd å sitere nokon av dei i heilskap i eit slikt bokmeldingsformat. Terje Holtet Larsen skriv altså ikkje primært for å tekkast bokmeldarar. Skulle ein sett.
Årets roman er snurrig, det skal forståast som ei glede. Og som lesar kan ein sjølv avgjere kva boka handlar om: Korleis vi gjer oss opp ei meining om folk før vi veit noko om dei? Korleis fortida – eller kravet om tilpassing – alltid vil innhente oss? Om tilnærminga ein musikar kan ha til instrumentet sitt og til spelestilen?
For ei som tidlegare har spelt i band med ein beskjeden trommeslagar med eit minimalistisk trommesett og øyre for klang og variasjon, er det i alle fall lett å dra kjensel på Jesper Graff. Som trikkeskjenene i Oslo som vår mann følgjer i oppskrittinga si, følgjer kvar av tolkingane eitt samanhengande, gyldig spor. Men det er fleire trikkespor, og alle høyrer til i same by, slik alle dei nemnde spora finst i romanen.
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Språket til Holtet Larsen er snirklete, omstendeleg og tenksamt.
Fleire artiklar
Tekniske problem mellom Carlsen og Niemann.
Foto: Chess.com
Skandaleduellen
«Før Speed Chess Championship var eg 'gira'. Dette var så spanande som moderne sjakk kan vera.»
Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.
Foto: Sara Johannessen Meek / NTB
Flytterett eller vetorett?
Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.
Den norske komponisten Sigurd Lie (1871–1904).
Klår kulokk
Der er både norsk og tysk nasjonalromantikk i Sigurd Lies romansar.
Gulrotsuppe med eit dryss graslauk og olivenolje.
Foto: Dagfinn Nordbø
Suppehimmelen
«Eg skjønar meg ikkje på kakebakst, for oppskriftene er så biskopstrenge, dei har lite slingringsmon for kreative påhitt.»
Jasmine Trinca i hovudrolla som Maria Montessori, som med ein ny pedagogikk la grunnlaget for montessoriskular over heile verda.
Foto: Another World Entertainment
Traust revolusjon
Det er null nytt i filmen om nyskapingane til Maria Montessori.