Slik grashoppa spring
Jüri Kolk karikerer røynda i sprelske noveller.
Tekstane til Jüri Kolk overraskar lesaren, skriv Odd W. Surén.
Foto: Janno Loide / Wikipedia
Noveller
Jüri Kolk:
Kvinnedagen
Omsett frå estisk av Øyvind Rangøy
Solum Bokvennen
Det strøymer ikkje på med baltisk litteratur her til lands, men Solum Bokvennen freistar å bøta på stoda ved å gje ut ei samling noveller av den estiske forfattaren Jüri Kolk, og det tykkjer eg dei gjer rett i, for skriftverda til Kolk er interessant og eigenarta.
Dei fleste tekstane ser i byrjinga ut til å handla om daglegdagse røynsler, men ein skal ikkje lesa lenge før eitkvart uvanleg ovrar seg. Det kan vera ein estisk mann som vil sjå seg litt ikring i Roma før flyet hans går. Der rotar han det til for seg ved å halda kartet feil veg, men endå meir av di ein liten gut vil stela leikebamsen hans. Her, som i fleire andre av tekstane i denne boka, spring logikken etter grashoppemetoden.
Draum og røynd
Kolk har funne ei opning mellom draum og røynd, og frå det utgangspunktet skriv han tekstar som både utleverer det attkjennande menneskelege og karikerer samfunnsfenomen. Her er peparkakene levande i sitt parallelle univers, og stundom tykkjest det som om hovudpersonen er å finna i det kvantefysikarane etter glansdagane til kattehataren Schrödinger kallar ein superposisjon, han er ikkje heilt fastlagd.
Eit døme på dette er den aldrande mannen Jaak i novella «Mennesket og graskaret». Han er ikkje samd med seg sjølv, og meiner på same tid at alt går for fort i våre dagar, medan det går for seint. Når han midt i novella, heilt uventa for lesaren, hamnar i ein kritisk situasjon på grunn av eit graskar, vert hendingane skildra presist og realistisk, føresetnadene er meir absurde enn dei naudsynte og strabasiøse åtgjerdene.
Novella «Paul» kan lesast som ei lett karikert framstilling av den stundom desperate leitinga etter nye turistmagnetar, såkalla temaparkar. Eg-personen køyrer bil gjennom Estland og får sjå eit skilt om ein stripteaseklubb midt i skogen. Denne uventa kombinasjonen av det lugubert urbane og traust natur er noko heilt anna enn det forteljaren ser føre seg, for på Gaia stripteaseklubb er det jorda sjølv som syner seg naken, ved eit stykke blankskura berg.
Den nyfikne bilisten vert lurt for 20 euro og sender klagar og søknader både hit og dit i høve saka. Han får kontakt med mannen som står bak, ein erkejovial gründertype med eit namn som høver særs godt på norsk, nemleg Paul Ronk. Det siste har neppe noko med saka å gjera, det er berre eit døme på at estiske namn stundom tykkjest litt artige på andre språk, men her vart det ein fulltreffar på norsk.
Overraskande
Tekstane overraskar lesaren mange gonger, ikkje minst gravferda til ei viss Ada, der det ikkje berre er slik at ho, etter eigne testamentariske føringar, endar som hyenemat i ein dyrehage i Latvia, men der det heile vert avslutta med kasting av gravkransen, og den som får han, skal verta den neste. Det absurde er her mest for leik å rekna, men det med kroppen som dyremat er jo eit heller røft døme på resirkulering, som jo elles er i skotet for tida.
Det er ein eigen tone i desse tekstane, både ved uventa sprang i logikken og ved det stundom litt ilskne temperamentet til hovudpersonen. Kolk har humor og fantasi, og han er uhøgtidleg og tidt i diskusjon med seg sjølv i tekstane, slik at framstillinga verkar spontan og personleg. Det gjer tekstane levande, sprelske og friske, og så fint omsette av Øyvind Rangøy at ein får ei kjensle av at Estland, ja, det er no like i grannelaget.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Noveller
Jüri Kolk:
Kvinnedagen
Omsett frå estisk av Øyvind Rangøy
Solum Bokvennen
Det strøymer ikkje på med baltisk litteratur her til lands, men Solum Bokvennen freistar å bøta på stoda ved å gje ut ei samling noveller av den estiske forfattaren Jüri Kolk, og det tykkjer eg dei gjer rett i, for skriftverda til Kolk er interessant og eigenarta.
Dei fleste tekstane ser i byrjinga ut til å handla om daglegdagse røynsler, men ein skal ikkje lesa lenge før eitkvart uvanleg ovrar seg. Det kan vera ein estisk mann som vil sjå seg litt ikring i Roma før flyet hans går. Der rotar han det til for seg ved å halda kartet feil veg, men endå meir av di ein liten gut vil stela leikebamsen hans. Her, som i fleire andre av tekstane i denne boka, spring logikken etter grashoppemetoden.
Draum og røynd
Kolk har funne ei opning mellom draum og røynd, og frå det utgangspunktet skriv han tekstar som både utleverer det attkjennande menneskelege og karikerer samfunnsfenomen. Her er peparkakene levande i sitt parallelle univers, og stundom tykkjest det som om hovudpersonen er å finna i det kvantefysikarane etter glansdagane til kattehataren Schrödinger kallar ein superposisjon, han er ikkje heilt fastlagd.
Eit døme på dette er den aldrande mannen Jaak i novella «Mennesket og graskaret». Han er ikkje samd med seg sjølv, og meiner på same tid at alt går for fort i våre dagar, medan det går for seint. Når han midt i novella, heilt uventa for lesaren, hamnar i ein kritisk situasjon på grunn av eit graskar, vert hendingane skildra presist og realistisk, føresetnadene er meir absurde enn dei naudsynte og strabasiøse åtgjerdene.
Novella «Paul» kan lesast som ei lett karikert framstilling av den stundom desperate leitinga etter nye turistmagnetar, såkalla temaparkar. Eg-personen køyrer bil gjennom Estland og får sjå eit skilt om ein stripteaseklubb midt i skogen. Denne uventa kombinasjonen av det lugubert urbane og traust natur er noko heilt anna enn det forteljaren ser føre seg, for på Gaia stripteaseklubb er det jorda sjølv som syner seg naken, ved eit stykke blankskura berg.
Den nyfikne bilisten vert lurt for 20 euro og sender klagar og søknader både hit og dit i høve saka. Han får kontakt med mannen som står bak, ein erkejovial gründertype med eit namn som høver særs godt på norsk, nemleg Paul Ronk. Det siste har neppe noko med saka å gjera, det er berre eit døme på at estiske namn stundom tykkjest litt artige på andre språk, men her vart det ein fulltreffar på norsk.
Overraskande
Tekstane overraskar lesaren mange gonger, ikkje minst gravferda til ei viss Ada, der det ikkje berre er slik at ho, etter eigne testamentariske føringar, endar som hyenemat i ein dyrehage i Latvia, men der det heile vert avslutta med kasting av gravkransen, og den som får han, skal verta den neste. Det absurde er her mest for leik å rekna, men det med kroppen som dyremat er jo eit heller røft døme på resirkulering, som jo elles er i skotet for tida.
Det er ein eigen tone i desse tekstane, både ved uventa sprang i logikken og ved det stundom litt ilskne temperamentet til hovudpersonen. Kolk har humor og fantasi, og han er uhøgtidleg og tidt i diskusjon med seg sjølv i tekstane, slik at framstillinga verkar spontan og personleg. Det gjer tekstane levande, sprelske og friske, og så fint omsette av Øyvind Rangøy at ein får ei kjensle av at Estland, ja, det er no like i grannelaget.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Det er ein eigen tone i desse tekstane.
Fleire artiklar
Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.
Foto: Elliott Verdier / The New York Times / NTB
Ein endrar ikkje naturen med talemåtar
Dombås Hotell brenn 19. mai 2007.
Foto: Kari Anette Austvik / NTB
Frå bridgeverda: Svidd utgang
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.
Foto: Lina Hindrum
Fadesar og fasadar
Roboten blir til mens vi ror.
Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).
Foto: Ole Martin Wold / NTB
I rykk og napp
Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned.
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.
Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB
Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger
Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.