JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Skuggen av mennesket

Med djup innsikt skildrar Bror Hagemann eit menneske på randa av samanbrot.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Bror Hagemann har gjeve ut ei rekkje romanar sidan debuten i 1985.

Bror Hagemann har gjeve ut ei rekkje romanar sidan debuten i 1985.

Foto: Paal Audestad

Bror Hagemann har gjeve ut ei rekkje romanar sidan debuten i 1985.

Bror Hagemann har gjeve ut ei rekkje romanar sidan debuten i 1985.

Foto: Paal Audestad

3524
20230324
3524
20230324

Roman

Bror Hagemann:

Ved elva

Tiden Norsk Forlag

Det er ikkje godt å vita korleis ein kjem til å reagera når noko svært dramatisk brått skjer. På film og i litteratur ser ein ofte sjablongmessige reaksjonar, dikta opp av slike som berre har opplevd stor dramatikk på film eller i litteratur. Slik er det heldigvis ikkje i den nye romanen til Bror Hagemann. Der møter me Åshild Brekka som ein morgon får politiet på døra med melding om at mannen hennar, presten Per Louis Smedsrud, er funnen død i Akerselva. Reaksjonsmønsteret hennar etter dette er av det uvanlege slaget.

Politibetjenten oppfattar Åshild som avvisande, og når ho etterpå ringjer til kona til ein kamerat av ektemannen, seier ho ingenting om dødsfallet. Seinare syner det seg at også denne kameraten har sett livet til i Akerselva, på same tid som mannen hennar. Ho møter etter kvart på fleire kjenningar, men framleis teier ho om det vesentlege, og gjer det så vanskeleg for seg sjølv at det vert ubehageleg for lesaren, men dette ubehaget er også ein motor i teksten, og ein forstår at den uvanlege handlemåten har samanheng med personlegdomen til Åshild.

Utfordring

Vidare er me mest med Åshild, og får tilgang til tankane hennar. Her får me ganske snart vita at presten hadde eit stort og aukande alkoholproblem, noko han sjølv ikkje var viljug til å innsjå. Åshild kastar seg uti noko som mest av alt liknar flukt, men det er som om ho har mannen sin med seg, ho er i ein indre dialog med han, og litt etter litt kjem det fram viktige detaljar både frå samlivet mellom dei to og frå livet hennar før dei kom i lag.

Mora var sytten då Åshild kom til verda, og ute av stand til å ta seg av dottera. Me får vita at denne mora, Kajsa, var ei uroleg sjel som ikkje kunne halda fast på noko, og som tok livet av seg då Åshild var tolv. Ordet sjølvskading kjem så vidt til syne ein stad i bakgrunnen av alt, og det høver med reaksjonen til Åshild. Men når ho gjer det unaudsynt vanskeleg for seg sjølv, representerer ho også ei utfordring for forfattaren, og det er just ved denne utfordringa at den litterære verdien av romanen aukar.

Truverd

Skuggen av mora fell over Åshild, og skuggen av andre menneske, slik me også ser Per Louis i skuggen av far sin, det er eitkvart mørkt ein ikkje vert ferdig med. Mennesket plagar seg sjølv aller mest med slikt ein ikkje rår med, mellom anna av di det høyrer til i fortida, og den når me ikkje til. Tida eksisterer for at ikkje alt skal skje på ein gong, meinte Einstein, medan andre har trudd at tida lækjer alle sår. Det gjer ho nok ikkje innanfor eit menneskeliv, men om eit par tusen år får me tru at det meste av det du plagar deg med, har gått i gløymeboka, den tjukkaste av alle bøker.

Når Åshild etter kvart vert truverdig for lesaren, er det ikkje av di forfattaren skildrar ho ferdig for oss. Det står att eitkvart ein ikkje kan setja fingeren på. Åshild, som nok er i eit slags sjokk, og til dels på randa av samanbrot, innser på eit vis at ho har skuldkjensle, av di det har gått nedover både med mannen og med samlivet, og at dødsfallet såleis vart ein utveg, ei morbid løysing på eit problem verre enn døden. Men erkjenninga av at ho tenkjer slik, er kostbar for Åshild.

Det er ein god roman Bror Hagemann her har skrive, eit bidrag til antigløymeboka, hugseboka eller soga om mennesket på innsida og i skuggen av seg sjølv og andre.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Bror Hagemann:

Ved elva

Tiden Norsk Forlag

Det er ikkje godt å vita korleis ein kjem til å reagera når noko svært dramatisk brått skjer. På film og i litteratur ser ein ofte sjablongmessige reaksjonar, dikta opp av slike som berre har opplevd stor dramatikk på film eller i litteratur. Slik er det heldigvis ikkje i den nye romanen til Bror Hagemann. Der møter me Åshild Brekka som ein morgon får politiet på døra med melding om at mannen hennar, presten Per Louis Smedsrud, er funnen død i Akerselva. Reaksjonsmønsteret hennar etter dette er av det uvanlege slaget.

Politibetjenten oppfattar Åshild som avvisande, og når ho etterpå ringjer til kona til ein kamerat av ektemannen, seier ho ingenting om dødsfallet. Seinare syner det seg at også denne kameraten har sett livet til i Akerselva, på same tid som mannen hennar. Ho møter etter kvart på fleire kjenningar, men framleis teier ho om det vesentlege, og gjer det så vanskeleg for seg sjølv at det vert ubehageleg for lesaren, men dette ubehaget er også ein motor i teksten, og ein forstår at den uvanlege handlemåten har samanheng med personlegdomen til Åshild.

Utfordring

Vidare er me mest med Åshild, og får tilgang til tankane hennar. Her får me ganske snart vita at presten hadde eit stort og aukande alkoholproblem, noko han sjølv ikkje var viljug til å innsjå. Åshild kastar seg uti noko som mest av alt liknar flukt, men det er som om ho har mannen sin med seg, ho er i ein indre dialog med han, og litt etter litt kjem det fram viktige detaljar både frå samlivet mellom dei to og frå livet hennar før dei kom i lag.

Mora var sytten då Åshild kom til verda, og ute av stand til å ta seg av dottera. Me får vita at denne mora, Kajsa, var ei uroleg sjel som ikkje kunne halda fast på noko, og som tok livet av seg då Åshild var tolv. Ordet sjølvskading kjem så vidt til syne ein stad i bakgrunnen av alt, og det høver med reaksjonen til Åshild. Men når ho gjer det unaudsynt vanskeleg for seg sjølv, representerer ho også ei utfordring for forfattaren, og det er just ved denne utfordringa at den litterære verdien av romanen aukar.

Truverd

Skuggen av mora fell over Åshild, og skuggen av andre menneske, slik me også ser Per Louis i skuggen av far sin, det er eitkvart mørkt ein ikkje vert ferdig med. Mennesket plagar seg sjølv aller mest med slikt ein ikkje rår med, mellom anna av di det høyrer til i fortida, og den når me ikkje til. Tida eksisterer for at ikkje alt skal skje på ein gong, meinte Einstein, medan andre har trudd at tida lækjer alle sår. Det gjer ho nok ikkje innanfor eit menneskeliv, men om eit par tusen år får me tru at det meste av det du plagar deg med, har gått i gløymeboka, den tjukkaste av alle bøker.

Når Åshild etter kvart vert truverdig for lesaren, er det ikkje av di forfattaren skildrar ho ferdig for oss. Det står att eitkvart ein ikkje kan setja fingeren på. Åshild, som nok er i eit slags sjokk, og til dels på randa av samanbrot, innser på eit vis at ho har skuldkjensle, av di det har gått nedover både med mannen og med samlivet, og at dødsfallet såleis vart ein utveg, ei morbid løysing på eit problem verre enn døden. Men erkjenninga av at ho tenkjer slik, er kostbar for Åshild.

Det er ein god roman Bror Hagemann her har skrive, eit bidrag til antigløymeboka, hugseboka eller soga om mennesket på innsida og i skuggen av seg sjølv og andre.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Foto: Julie Pike

LitteraturFeature

– Eg kan ikkje sovne inn i mitt eige liv

Ein abort gjekk frå å vere nemnd i forbifarten til å gje den nyaste romanen tittel.

IdaFrisch

Foto: Julie Pike

LitteraturFeature

– Eg kan ikkje sovne inn i mitt eige liv

Ein abort gjekk frå å vere nemnd i forbifarten til å gje den nyaste romanen tittel.

IdaFrisch
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis