Skam og skrift
Steen skriv om drepande skamkjensle.
Bøkene til Thorvald Steen er omsette til fleire enn 20 språk.
Foto: Trine Hisdal
Roman
Thorvald Steen:
Det siste fotografiet
Oktober
Kven kan setje seg til doms over kva for liv som er verdt å leve? Med utgangspunkt i eiga historie tok Steen først opp denne tematikken i Det hvite badehuset frå 2017. Skamma over å ha ein arveleg sjukdom i familien rammar dei sjuke familiemedlemene så hardt at dei blir fornekta og utstøytte. Generasjonane etter sit att med eit nett av løgner og må drive reine detektivarbeidet for å vikle sanninga fram.
Det blir ikkje lagt skjul på at utgangspunktet er Thorvald Steens eige liv og familiehistorie. Steen er ein erfaren forfattar og unngår å gi lesaren kjensla av at vi er i det påtrengande private, tematikken blir løfta og blir ålmenn. Det kan likevel verke som forfattaren tok ut det største sprengstoffet i den første romanen sin om dette temaet.
Anatomi og litteratur
Byrjinga av romanen går rett på sak, på sjukdomen. Eg-personen blir oppsøkt av legen sin og får eit skremmande ultimatum: For å få halde fram med vere aleine heime, altså leve eit for han fullverdig og sjølvstendig liv, må han bevise at han framleis kan kome seg frå senga og over i rullestolen ved eiga hjelp. Elles trugar institusjonslivet.
Dette spenningsmomentet driv handlinga framover. Korleis den sjuke opplever sin eigen kropp, blir skildra utan sentimentalitet – nokre stader tørt og nøkternt, andre stader mot det poetiske. Det er interessant og gripande lesnad og utgjer dei beste sidene i romanen. Eit fall blir skildra langsamt og ned på mikronivå, sekund for sekund, og endar slik: «Jeg hører hodet lande ved høyre tinning. Det kunne vært en skyskraper, et tre, et stupetårn. Det er meg. Hjertet slår sitt tredje slag.»
Det andre som driv spenninga fram, er knytt til sjukdomen og familien. Mora til eg-forteljaren ligg på det siste med langtkomen kreft. Vil ho røpe den siste familieløyndomen før ho takkar av? I nokre intense dagar i ei påskehøgtid går eg-personen stadig tettare og meir insisterande på den sjuke mora. Han vil og må vite, men ho unngår i det lengste å opne seg. Korleis ho nektar å stire sanninga i kvitauget, sjølv om livet ebbar ut, er sterkt. Likevel blir det litt for tydeleg at det skal vere sterkt. Dialogane har noko kunstig og stivt over seg, og mora er framstilt eindimensjonalt og tvers gjennom usympatisk.
Viktig bodskap
Innimellom får vi viktig bakgrunnsinformasjon via tilbakeblikk og barndomsminne. Eg-personen var knytt til bestemora, men dei gode minna blir farga av at det var ho som sette i gang hemmeleghaldet. Dynamikken mellom bestemor og barnebarn er betre skildra enn den mellom mor og son.
«Vit at jeg ikke skammer meg over at jeg er født», seier hovudpersonen til mor si, og bodskapen i romanen er krystallklar og aktuell. Ingen kan dømme verdien av eit liv. Den livsøydeleggande skamkjensla over lyte og sjukdom var større før. Vi som lever i dag, støyter på tematikken ut frå heilt andre, men like vanskelege omstende.
Steen fortener ære for å ta opp desse brennaktuelle spørsmåla. Kanskje kjem det vesentlege innhaldet litt i vegen for forma denne gongen. Skrivekunsten i Det siste fotografiet lever ikkje heilt opp til den viktige bodskapen.
Hilde Vesaas
Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast skribent for Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Thorvald Steen:
Det siste fotografiet
Oktober
Kven kan setje seg til doms over kva for liv som er verdt å leve? Med utgangspunkt i eiga historie tok Steen først opp denne tematikken i Det hvite badehuset frå 2017. Skamma over å ha ein arveleg sjukdom i familien rammar dei sjuke familiemedlemene så hardt at dei blir fornekta og utstøytte. Generasjonane etter sit att med eit nett av løgner og må drive reine detektivarbeidet for å vikle sanninga fram.
Det blir ikkje lagt skjul på at utgangspunktet er Thorvald Steens eige liv og familiehistorie. Steen er ein erfaren forfattar og unngår å gi lesaren kjensla av at vi er i det påtrengande private, tematikken blir løfta og blir ålmenn. Det kan likevel verke som forfattaren tok ut det største sprengstoffet i den første romanen sin om dette temaet.
Anatomi og litteratur
Byrjinga av romanen går rett på sak, på sjukdomen. Eg-personen blir oppsøkt av legen sin og får eit skremmande ultimatum: For å få halde fram med vere aleine heime, altså leve eit for han fullverdig og sjølvstendig liv, må han bevise at han framleis kan kome seg frå senga og over i rullestolen ved eiga hjelp. Elles trugar institusjonslivet.
Dette spenningsmomentet driv handlinga framover. Korleis den sjuke opplever sin eigen kropp, blir skildra utan sentimentalitet – nokre stader tørt og nøkternt, andre stader mot det poetiske. Det er interessant og gripande lesnad og utgjer dei beste sidene i romanen. Eit fall blir skildra langsamt og ned på mikronivå, sekund for sekund, og endar slik: «Jeg hører hodet lande ved høyre tinning. Det kunne vært en skyskraper, et tre, et stupetårn. Det er meg. Hjertet slår sitt tredje slag.»
Det andre som driv spenninga fram, er knytt til sjukdomen og familien. Mora til eg-forteljaren ligg på det siste med langtkomen kreft. Vil ho røpe den siste familieløyndomen før ho takkar av? I nokre intense dagar i ei påskehøgtid går eg-personen stadig tettare og meir insisterande på den sjuke mora. Han vil og må vite, men ho unngår i det lengste å opne seg. Korleis ho nektar å stire sanninga i kvitauget, sjølv om livet ebbar ut, er sterkt. Likevel blir det litt for tydeleg at det skal vere sterkt. Dialogane har noko kunstig og stivt over seg, og mora er framstilt eindimensjonalt og tvers gjennom usympatisk.
Viktig bodskap
Innimellom får vi viktig bakgrunnsinformasjon via tilbakeblikk og barndomsminne. Eg-personen var knytt til bestemora, men dei gode minna blir farga av at det var ho som sette i gang hemmeleghaldet. Dynamikken mellom bestemor og barnebarn er betre skildra enn den mellom mor og son.
«Vit at jeg ikke skammer meg over at jeg er født», seier hovudpersonen til mor si, og bodskapen i romanen er krystallklar og aktuell. Ingen kan dømme verdien av eit liv. Den livsøydeleggande skamkjensla over lyte og sjukdom var større før. Vi som lever i dag, støyter på tematikken ut frå heilt andre, men like vanskelege omstende.
Steen fortener ære for å ta opp desse brennaktuelle spørsmåla. Kanskje kjem det vesentlege innhaldet litt i vegen for forma denne gongen. Skrivekunsten i Det siste fotografiet lever ikkje heilt opp til den viktige bodskapen.
Hilde Vesaas
Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast skribent for Dag og Tid.
Kanskje kjem det vesentlege innhaldet i
vegen for forma.
Fleire artiklar
To unge mormonmisjonærar, søster Paxton (Sophie Thatcher) og søster Barnes (Chloe East), blir tvinga til å setje trua si på prøve i møtet med herr Reed (Hugh Grant).
Foto: Ymer Media
«Mange av skrekkfilmane no til dags liknar meir på filmar frå syttitalet»
I tillegg til å vere forfattar er Kristina Leganger Iversen også litteraturvitar, samfunnsdebattant og omsetjar.
Foto: Sara Olivia Sanderud
Nedslåande sanning
Kristina Leganger Iversen leverer eit grundig studium av noko som burde vere opplagt for fleire.
Teikning: May Linn Clement
«Me har ikkje grunnlag for å seia at bokmålsbrukarar har kvassare penn enn andre, men nokre av dei evnar å kløyva kvass i to.»
Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.
Foto: Another World Entertainment
Propaganda på agendaen
Fører og forfører er ein drivande historietime om tidenes skumlaste skrønemakar.
Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.
Foto: Mohammed Yassin / Reuters / NTB
Fredsavtale med biverknader
Avtalen mellom Israel og Libanon kan få vidtrekkjande konsekvensar.