JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Sex, løgner og kategorisk analyse

Anne Oterholm gjev eit truverdig innsyn bak det sosiale filteret hjå den sjølvgode.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Anne Oterholm set seg inn i livet til ein 24 år gammal mann.

Anne Oterholm set seg inn i livet til ein 24 år gammal mann.

Foto: Pernille Marie Walvik

Anne Oterholm set seg inn i livet til ein 24 år gammal mann.

Anne Oterholm set seg inn i livet til ein 24 år gammal mann.

Foto: Pernille Marie Walvik

3697
20181116
3697
20181116

Roman

Anne Oterholm:

Løgnhals

Oktober

Sanninga er god der ho er nyttig, men det vonde er ikkje naudsynt av di det er sant, og denne erkjenninga er ei naudsynt sanning for dei som vil gjera godt for andre, og ikkje berre for seg sjølv. Ein skånsam løgnar er tidt ein god kamerat.

Subtil løgnar

Anne Oterholm har skrive ein interessant roman om ein løgnar i ein subtil kategori, den 24 år gamle Oliver som arva nokre pengar etter mor si for ei tid sidan, og som utan planlegging har tatt ein tur til Frankrike. Der møter han Lucy, og snart får me sjå korleis han har det med løgn og sanning.

Oliver lyg utan nokon tydeleg grunn. Rett nok kan det vera smart å hevda at ei viss Emma Sofie, som sender han meldingar i eino frå Noreg, er ho mor der heime, slik at Lucy ikkje får nokon mistanke om at Oliver kanskje har ein kjærast, men Oliver har ikkje særleg varme tankar om Emma Sofie – eigentleg har han dumpa henne, ho veit berre ikkje om det.

Eg opplever Oliver som ein temmeleg kald og kynisk person, utan sterke kjensler, og når løgnene hans vekkjer slike hjå andre, observerer han det berre, utan nokon tydeleg emosjonell reaksjon. Sjølv sex ser ut til å vera rein mekanikk for Oliver, som å pussa tennene eller snøra skor.

Dristig

Det er dristig av Oterholm å dikta opp ein hovudperson som er så ulik henne, ikkje først og fremst av di han har Y-kromosom, men på grunn av alderen. Folk over femti år, som Oterholm og eg, veit mindre om dagens 24-åringar enn om tyggegummimennene på planeten Glööfs, endå dei sistnemnde ikkje eksisterte før eg fann dei opp for nokre sekund sidan. Dei har det forresten fælt der, på planeten Glööfs, og det har dei berre godt av. Men slik eg ser det, kjem Oterholm vel frå oppgåva. Oliver vert tydelegare etter kvart i boka, og sjølv inkonsekvensane hans tykkjest plausible. Han legg inn ein del engelske ord her og der, og det er jo pretty annoying, men det nyttar ikkje, som lesar, å verta pissed over at det snart ikkje er råd å gjennomføra ein decent conversation utan å ty til engelsk.

Oliver puttar i alle høve inn ord som weird, hilarious, nice og mange andre i tankestraumen sin, men frekvensen av anglisismane er ujamn, noko som truleg er realistisk, slik det også er med måten han gjer orda norske på, han seier disconnecta, men også googlet. Viktigare er det at han i observasjonen av andre, som Lucy, Emma Sofie og kameraten Hans Olav, og av mange ulike fenomen i verda, er skarp, beisk og kategorisk. Han veit dessutan kva alle trur, kvar alle tek feil, han analyserer folk og vert straks forelska i eigne resonnement om dei, analysen er heilt sikkert rett, for han er då hans eigen. Han er altså umogen, med visse psykopatiske drag, men han er også intelligent, og stundom i situasjonar der ein gjerne skulle ha vore til stades og representert eit alternativ i konversasjonen, som når han nemner ein diskusjon rundt spørsmålet om det er depresjon som gjer at folk ikkje klarer å vera sosiale, eller om dei vert deprimerte av at dei ikkje klarar å vera sosiale. Eg for min del er overtydd om at folk vert sosiale av di dei ikkje får til å vera deprimerte.

Kor som er, har Anne Oterholm skrive ein tankevekkjande roman om ein norsk Holden Caulfield (hovudpersonen i J.D. Salingers The Catcher in the Rye, red.mrk.), eit nytt bidrag til journalen over den mystiske folkegruppa Dei unge vaksne, og ho har gjort det utan flørt, men med saft og kraft og ungdommeleg snert.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Anne Oterholm:

Løgnhals

Oktober

Sanninga er god der ho er nyttig, men det vonde er ikkje naudsynt av di det er sant, og denne erkjenninga er ei naudsynt sanning for dei som vil gjera godt for andre, og ikkje berre for seg sjølv. Ein skånsam løgnar er tidt ein god kamerat.

Subtil løgnar

Anne Oterholm har skrive ein interessant roman om ein løgnar i ein subtil kategori, den 24 år gamle Oliver som arva nokre pengar etter mor si for ei tid sidan, og som utan planlegging har tatt ein tur til Frankrike. Der møter han Lucy, og snart får me sjå korleis han har det med løgn og sanning.

Oliver lyg utan nokon tydeleg grunn. Rett nok kan det vera smart å hevda at ei viss Emma Sofie, som sender han meldingar i eino frå Noreg, er ho mor der heime, slik at Lucy ikkje får nokon mistanke om at Oliver kanskje har ein kjærast, men Oliver har ikkje særleg varme tankar om Emma Sofie – eigentleg har han dumpa henne, ho veit berre ikkje om det.

Eg opplever Oliver som ein temmeleg kald og kynisk person, utan sterke kjensler, og når løgnene hans vekkjer slike hjå andre, observerer han det berre, utan nokon tydeleg emosjonell reaksjon. Sjølv sex ser ut til å vera rein mekanikk for Oliver, som å pussa tennene eller snøra skor.

Dristig

Det er dristig av Oterholm å dikta opp ein hovudperson som er så ulik henne, ikkje først og fremst av di han har Y-kromosom, men på grunn av alderen. Folk over femti år, som Oterholm og eg, veit mindre om dagens 24-åringar enn om tyggegummimennene på planeten Glööfs, endå dei sistnemnde ikkje eksisterte før eg fann dei opp for nokre sekund sidan. Dei har det forresten fælt der, på planeten Glööfs, og det har dei berre godt av. Men slik eg ser det, kjem Oterholm vel frå oppgåva. Oliver vert tydelegare etter kvart i boka, og sjølv inkonsekvensane hans tykkjest plausible. Han legg inn ein del engelske ord her og der, og det er jo pretty annoying, men det nyttar ikkje, som lesar, å verta pissed over at det snart ikkje er råd å gjennomføra ein decent conversation utan å ty til engelsk.

Oliver puttar i alle høve inn ord som weird, hilarious, nice og mange andre i tankestraumen sin, men frekvensen av anglisismane er ujamn, noko som truleg er realistisk, slik det også er med måten han gjer orda norske på, han seier disconnecta, men også googlet. Viktigare er det at han i observasjonen av andre, som Lucy, Emma Sofie og kameraten Hans Olav, og av mange ulike fenomen i verda, er skarp, beisk og kategorisk. Han veit dessutan kva alle trur, kvar alle tek feil, han analyserer folk og vert straks forelska i eigne resonnement om dei, analysen er heilt sikkert rett, for han er då hans eigen. Han er altså umogen, med visse psykopatiske drag, men han er også intelligent, og stundom i situasjonar der ein gjerne skulle ha vore til stades og representert eit alternativ i konversasjonen, som når han nemner ein diskusjon rundt spørsmålet om det er depresjon som gjer at folk ikkje klarer å vera sosiale, eller om dei vert deprimerte av at dei ikkje klarar å vera sosiale. Eg for min del er overtydd om at folk vert sosiale av di dei ikkje får til å vera deprimerte.

Kor som er, har Anne Oterholm skrive ein tankevekkjande roman om ein norsk Holden Caulfield (hovudpersonen i J.D. Salingers The Catcher in the Rye, red.mrk.), eit nytt bidrag til journalen over den mystiske folkegruppa Dei unge vaksne, og ho har gjort det utan flørt, men med saft og kraft og ungdommeleg snert.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Kor som er, har Anne Oterholm skrive ein tankevekkjande roman om ein norsk Holden Caulfield.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Ja til skule, nei til studentfabrikk

Diverre er samarbeidet mellom skulen og høgre utdanningsinstitusjonar ofte dårleg.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn
Andrej Kurkov

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis