Samfunnskroppen som modulkropp
Sifonofor er ei lyrikkbok med eit produktivt rammeverk.
Lisa Him-Jensen er biletkunstnar og forfattar.
Foto: David Rios
Dikt
Lisa Him-Jensen:
Sifonofor
Cappelen Damm
I den andre diktboka til Lisa Him-Jensen, Sifonofor, vert grensene mellom natur og menneske, til liks med likskapen mellom enkelte samfunn i naturen og menneskesamfunn, undersøkte. Eit spørsmål er kor individet sluttar og kor fellesskapen startar?
Huda er ei fysisk yttergrense for kroppen, men individet strekkjer seg ut over seg sjølv, det utviklar seg i tida og i samspel med omgivnadene. Eit språkleg uttrykk for dette er dei mange referansane til kuleformer i boka, «glasskulen», «partikkelen», «himmelhvelvingen», altså slutta former som vert kontrasterte med opne og utstrekte former.
Først sirklar dikta om barnet, deretter kring ei ung kvinne som begynner å studere og ser ut til å involvere seg med ein mann. Dikta tematiserer både vokster og komande nedbryting, men strekar også under ei utvikling der kunnskaps- og forståingshorisonten aukar, der kjennskap til omverda forvandlar seg frå abstrakt kunnskap til erfaring.
Som fundament i fleire av dikta tener nyare botaniske og biologiske innsikter. Når eg les at «vi-et er eit modulært vesen», tenkjer eg på den italienske botanikaren Stefano Mancuso som er oppteken av at plantane, i motsetnad til mennesket, består av ei rekkje sjølvtilstrekkelege modulkroppar med desentraliserte intelligensar.
Den vene og litt underlege tittelen på boka, Sifonofor, er namnet på ein koloniorganisme. Ein sifonofor er sett saman av same type individ, men ulike delar av kolonien utviklar likevel eigne og spesifikke eigenskapar og funksjonar – utan ein hjerne som kommandosentral: «Adskilt fra stammer og røtter/ som om alt var uforandret/ begynner kvistene på de/ kappede/ kronene å knoppe seg».
Poeten har skaffa seg eit særs produktivt rammeverk, der dikta står for seg sjølv, men også går opp i ei større eining. Dette er dikt med ein økokritisk klangbotn, men eg trur at dei like mykje handlar om menneskesamfunnet, der analogiar til naturen er vesentleg forståingshorisont.
Him-Jensens bok inneheld mange drivande gode enkeltdikt, særleg dikta i den første delen der barnet opptrer, har ein klangleg, rytmisk dynamikk og biletskapande variasjon som imponerer. Kanskje merkeleg at det er den delen der ein finn dei mest slutta og avrunda formene, som fungerer aller best.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dikt
Lisa Him-Jensen:
Sifonofor
Cappelen Damm
I den andre diktboka til Lisa Him-Jensen, Sifonofor, vert grensene mellom natur og menneske, til liks med likskapen mellom enkelte samfunn i naturen og menneskesamfunn, undersøkte. Eit spørsmål er kor individet sluttar og kor fellesskapen startar?
Huda er ei fysisk yttergrense for kroppen, men individet strekkjer seg ut over seg sjølv, det utviklar seg i tida og i samspel med omgivnadene. Eit språkleg uttrykk for dette er dei mange referansane til kuleformer i boka, «glasskulen», «partikkelen», «himmelhvelvingen», altså slutta former som vert kontrasterte med opne og utstrekte former.
Først sirklar dikta om barnet, deretter kring ei ung kvinne som begynner å studere og ser ut til å involvere seg med ein mann. Dikta tematiserer både vokster og komande nedbryting, men strekar også under ei utvikling der kunnskaps- og forståingshorisonten aukar, der kjennskap til omverda forvandlar seg frå abstrakt kunnskap til erfaring.
Som fundament i fleire av dikta tener nyare botaniske og biologiske innsikter. Når eg les at «vi-et er eit modulært vesen», tenkjer eg på den italienske botanikaren Stefano Mancuso som er oppteken av at plantane, i motsetnad til mennesket, består av ei rekkje sjølvtilstrekkelege modulkroppar med desentraliserte intelligensar.
Den vene og litt underlege tittelen på boka, Sifonofor, er namnet på ein koloniorganisme. Ein sifonofor er sett saman av same type individ, men ulike delar av kolonien utviklar likevel eigne og spesifikke eigenskapar og funksjonar – utan ein hjerne som kommandosentral: «Adskilt fra stammer og røtter/ som om alt var uforandret/ begynner kvistene på de/ kappede/ kronene å knoppe seg».
Poeten har skaffa seg eit særs produktivt rammeverk, der dikta står for seg sjølv, men også går opp i ei større eining. Dette er dikt med ein økokritisk klangbotn, men eg trur at dei like mykje handlar om menneskesamfunnet, der analogiar til naturen er vesentleg forståingshorisont.
Him-Jensens bok inneheld mange drivande gode enkeltdikt, særleg dikta i den første delen der barnet opptrer, har ein klangleg, rytmisk dynamikk og biletskapande variasjon som imponerer. Kanskje merkeleg at det er den delen der ein finn dei mest slutta og avrunda formene, som fungerer aller best.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Him-Jensens bok inneheld mange drivande gode enkeltdikt.
Fleire artiklar
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.
Foto: Lise Åserud / NTB
Språkfag i spel
Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.
Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.
Foto: Warner Bros. Discovery
Dyster dobbeldose
Denne runden med Jokeren ber det same mørket med nye tonar.
I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Om Gud og lausriving
Siste dag i oktober i 1880 lét Dia í Geil seg døype i hamnebassenget i Tórshavn, og etter det skulle Færøyane aldri bli det same.
VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.
Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB
Politikk i grenseland
Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.
Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.
Ein lang marsj mot idiotveldet
NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.