Raud rose og svart tragedie
Boka om Rosa Luxemburg er svært komprimert, men dei to forfattarane gir
eit godt bilete av eit tragisk liv.
Foto: Ap / NTB scanpix
Biografi
Ellen Engelstad og Mímir Kristjánsson:
Rosa Luxemburg – En biografi
Forlaget Manifest
Til hundreårsdagen for det brutale drapet på Rosa Luxemburg no i januar har Ellen Engelstad og Mímir Kristjánsson gitt ut ein kort biografi om den jødiske marxisten frå det som i dag er Polen. Dei samanfattar ettermælet slik det har prega mykje av moderne marxistisk debatt, spesielt etter at sovjetsystemet fann døden der Leo Trotskij såg framtida for kapitalismen: på historias skraphaug.
Som kvinne og som jøde ville den skarpe teoretikaren ha hatt rikeleg med handikap om ho ikkje også i tillegg hadde vore halt. Det heldt henne ikkje tilbake, og så tidleg som i 1918 skreiv ho kritisk om politikken dei nye makthavarane i Russland slo inn på: I likskap med Bertrand Russell såg ho klårt dei farlege diktatoriske tendensane hos bolsjevikane, spesielt hos Lenin. Det førte med seg at skriftene og synspunkta hennar ikkje kunne nemnast, langt mindre verta diskuterte, i Stalins, Khrusjtsjovs eller Brezjnevs sovjetstat.
Dogme
Den setninga som lever etter henne, køyrer ei lanse rett i kjernen av den leninistiske partidisiplinen: «Fridom er alltid fridom for dei som tenkjer annleis.» Still ikkje spørsmål, og slett ikkje ved dei marxistiske dogma, er Lenins variant. Det var parole også i den norske Mot Dag-rørsla. I ei gravtale for Johan Vogt – legendarisk for oss som var i gravferda i 1991 – sa Trygve Bull at han som ung motdagist fekk høyra at Johan Vogt var ein mann som ikkje var til å lita på.
– Eg var sjokkert, sa Bull.
Johan Vogt, ein av våre fremste, og så skulle han ikkje vera påliteleg? Seinare forstod eg at Hans Heiberg, som gav meg åtvaringa, på sitt vis hadde rett. For Johan Vogt stilte spørsmål ved dogma.
Problemet var noko av det same for Rosa Luxemburg. Ho godtok ikkje alt som Marx og Engels hadde sagt og skrive. Ikkje berre var det ideologisk gale å føra seg slik. Taktisk var det enda meir klanderverdig; det kunne gi motstandarane ammunisjon.
Drepen
15. januar 1919 vart Rosa Luxemburg og Karl Liebknecht teke «i forvaring» av tyske frikorps, grupper som etter kvart skaffa medlemer til nazistiske kampgrupper. Ho vart slegen ned av Otto Runge, som propagandaminister Joseph Goebbels seinare skulle rosa for denne bragda. Ho vart kasta i elva i Berlin. Liket vart ikkje funne før fire månader hadde gått.
Engelstad og Kristjánsson brukar den siste delen av boka til å drøfta kva som kunne ha hendt om Rosa Luxemburg hadde fått leva vidare, og om dei meir demokratiske av ideane hennar hadde vorte omsette til røyndom i ein marxistisk stat. Som teori er det interessant nok, men metoden har minst to defektar: Historie skal helst kasta lys over det som hende, og marxistar er heilt utan konkurranse i slike intellektuelle øvingar.
Mot brutaliteten og kaoset som sette preg på Tyskland etter nederlaget i den første verdskrigen, kom også Rosa Luxemburg til kort. Det kosta henne livet. Det gjekk same vegen med det vakre sitatet om fridom til å tenkja annleis. Det kosta svært mange millionar menneske livet.
Per Egil Hegge
Per Egil Hegge er tidlegare redaktør i Aftenposten, kommentator og fast skribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Biografi
Ellen Engelstad og Mímir Kristjánsson:
Rosa Luxemburg – En biografi
Forlaget Manifest
Til hundreårsdagen for det brutale drapet på Rosa Luxemburg no i januar har Ellen Engelstad og Mímir Kristjánsson gitt ut ein kort biografi om den jødiske marxisten frå det som i dag er Polen. Dei samanfattar ettermælet slik det har prega mykje av moderne marxistisk debatt, spesielt etter at sovjetsystemet fann døden der Leo Trotskij såg framtida for kapitalismen: på historias skraphaug.
Som kvinne og som jøde ville den skarpe teoretikaren ha hatt rikeleg med handikap om ho ikkje også i tillegg hadde vore halt. Det heldt henne ikkje tilbake, og så tidleg som i 1918 skreiv ho kritisk om politikken dei nye makthavarane i Russland slo inn på: I likskap med Bertrand Russell såg ho klårt dei farlege diktatoriske tendensane hos bolsjevikane, spesielt hos Lenin. Det førte med seg at skriftene og synspunkta hennar ikkje kunne nemnast, langt mindre verta diskuterte, i Stalins, Khrusjtsjovs eller Brezjnevs sovjetstat.
Dogme
Den setninga som lever etter henne, køyrer ei lanse rett i kjernen av den leninistiske partidisiplinen: «Fridom er alltid fridom for dei som tenkjer annleis.» Still ikkje spørsmål, og slett ikkje ved dei marxistiske dogma, er Lenins variant. Det var parole også i den norske Mot Dag-rørsla. I ei gravtale for Johan Vogt – legendarisk for oss som var i gravferda i 1991 – sa Trygve Bull at han som ung motdagist fekk høyra at Johan Vogt var ein mann som ikkje var til å lita på.
– Eg var sjokkert, sa Bull.
Johan Vogt, ein av våre fremste, og så skulle han ikkje vera påliteleg? Seinare forstod eg at Hans Heiberg, som gav meg åtvaringa, på sitt vis hadde rett. For Johan Vogt stilte spørsmål ved dogma.
Problemet var noko av det same for Rosa Luxemburg. Ho godtok ikkje alt som Marx og Engels hadde sagt og skrive. Ikkje berre var det ideologisk gale å føra seg slik. Taktisk var det enda meir klanderverdig; det kunne gi motstandarane ammunisjon.
Drepen
15. januar 1919 vart Rosa Luxemburg og Karl Liebknecht teke «i forvaring» av tyske frikorps, grupper som etter kvart skaffa medlemer til nazistiske kampgrupper. Ho vart slegen ned av Otto Runge, som propagandaminister Joseph Goebbels seinare skulle rosa for denne bragda. Ho vart kasta i elva i Berlin. Liket vart ikkje funne før fire månader hadde gått.
Engelstad og Kristjánsson brukar den siste delen av boka til å drøfta kva som kunne ha hendt om Rosa Luxemburg hadde fått leva vidare, og om dei meir demokratiske av ideane hennar hadde vorte omsette til røyndom i ein marxistisk stat. Som teori er det interessant nok, men metoden har minst to defektar: Historie skal helst kasta lys over det som hende, og marxistar er heilt utan konkurranse i slike intellektuelle øvingar.
Mot brutaliteten og kaoset som sette preg på Tyskland etter nederlaget i den første verdskrigen, kom også Rosa Luxemburg til kort. Det kosta henne livet. Det gjekk same vegen med det vakre sitatet om fridom til å tenkja annleis. Det kosta svært mange millionar menneske livet.
Per Egil Hegge
Per Egil Hegge er tidlegare redaktør i Aftenposten, kommentator og fast skribent i Dag og Tid.
Rosa Luxemburg godtok ikkje alt som Marx og Engels hadde sagt og skrive.
Fleire artiklar
Lars Elling har skrive eit portrett av venen Stian Carstensen.
Foto: Trond A. Isaksen
Singel og sanatorium
Lars Elling skriv sprudlande, intelligent overskotsprosa
frå sinnets undergrunn.
Oppsettingar og konsertar er ein viktig og synleg del av skolegangen på musikklinjene. Her frå Hakkebakkeskogen ved Stord vidaregåande skule.
Foto: Stord vgs
Kampen om kunstfaga
Om kunstfaglege linjer ved vidaregåande skolar har livets rett, er ein årleg debatt når elevplassar og kroner skal fordelast.
Den norske fiskeflåten er mangfaldig. Her er ringnotfartøy ved kai i Egersund våren 2017.
Foto: Per Anders Todal
Fiskar er fiskar verst
Striden om kvotemeldinga kan få Fiskarlaget til å rivne.
Mannsutvalet saman med kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery under overrekkinga av rapporten.
Foto: Ole Berg-Rusten
Vil avlive likestillingsmytar
Forskar Mari Teigen ønskjer seg ein kjønnsdebatt bygd på kunnskap.
Statsministeren i Storbritannia, Rishi Sunak, har varsla at dei fyrste flya mot Rwanda skal vere i lufta løpet av ti til tolv veker.
Foto: Toby Melville / Reuters / NTB
Vil nytte Rwanda
som asylskremsel
Den som prøver å ta seg til Storbritannia med båt over Den engelske kanalen for å søkje asyl, risikerer i framtida å verte sett på eit fly til Rwanda utan høve til å returnere.