JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Rått og vondt

Å lese Kinderwhore er som å bli rispa med eit barberblad gjennom 200 sider, men det er likevel verdt det.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Maria Kjos Fonn har skrive sin første roman.

Maria Kjos Fonn har skrive sin første roman.

Foto: Tine Poppe

Maria Kjos Fonn har skrive sin første roman.

Maria Kjos Fonn har skrive sin første roman.

Foto: Tine Poppe

3162
20180928
3162
20180928

Roman

Maria Kjos Fonn:

Kinderwhore

Aschehoug

Maria Kjos Fonn fekk mykje velfortent ros for debuten frå 2014, Dette har jeg aldri fortalt til noen. Gjennom novellene trefte vi destruktive personar som ikkje passa inn. Når forfattaren no har skrive sin første roman, er det som om ho har tatt med seg det vonde frå debuten og både fordobla og forstørra det, gjort alt verre og meir eksplisitt. «Smerte er et valg», seier Charlotte, hovudpersonen i Kinderwhore. Det må òg ha vore eit smertefullt val for forfattaren å skrive romanen. Det er så rått og ungt og låkt at det nesten ikkje er til å halde ut, men eg anbefaler alle å bite tennene saman og lese.

Berre å legge seg ned

Charlotte blir misbrukt som lita jente, gjennom fleire år. Mora hennar er så rusa og deprimert at ho ikkje får med seg det som skjer i naborommet. Det einaste Charlotte lærer av mora, er å ta sovepillar, å gøyme «Redd» og «Lei seg» under senga og at viss ein mann vil ha noko frå henne, er det «bare å legge seg ned». Vi blir med henne frå før mishandlinga startar og fram til ho er i starten av tjueåra, og på vegen blir det mykje rus, depresjon og skadelege forhold for henne òg.

Romanen kan minne om ei vitneutsegn der jenta, i lag med lesaren, grev fram alt som har skjedd med henne, som om ho ønsker å fortelje meg alt frå start til slutt. Alt er «framført» på ein slampoesiaktig måte der det låke og nære er kamuflert med det tøffe og snertne: «Hun hadde en penn hvor det sto Støttesenter mot incest. En sånn kunne jeg skrive autografen min med.» «Jeg tenkte ikke over at jeg stjal, det var så vanskelig å vite hva som var mitt.». Det er elegant gjort, og det er tydeleg at det er lagt mykje arbeid i språket. Formuleringane er slåande, kvikke og finurlege. Denne estetikken kler òg referansane Fonn knyter til kinderwhore, som er namnet på ein klesstil som stammar frå grungemiljøet i 1990-åra. Kinderwhorestilen er uskuld blanda med det rufsete, med tung og klønete sminke og dokkeaktige kjolar med hol. Språket og referansane vil truleg passe ekstra godt til heilt unge lesarar. Dei yngste vaksne er nok dessutan dei som kan trenge denne boka aller mest.

Styrke

Men også eg, og du, treng denne boka. Eg lærer så mykje om psykiatri og om traume ved å lese Kinderwhore. Fonn har gjort eit imponerande forarbeid, slik at grepet med å flette inn psykiatriske journalar fungerer flott. Og sjølv om vi i uuthaldeleg lang tid må tole denne konstante smerta, som å bli rispa med eit barberblad, lysnar det litt mot slutten.

«Jeg er sterk, jeg er sterk, jeg er sterk», seier Charlotte til seg sjølv som barn, og sjølv om ho der og då ikkje meiner noko godt med det, kan det ha hjelpt henne gjennom dei tunge åra. Ho viser seg som overraskande sterk som vaksen.

Men ingen er sterke nok til å vere åleine. Det gjer vondt å vekse opp, og vi som er vaksne, må ikkje gjere det verre for dei små.

Katrine Judit Urke

Katrine Judit Urke er bibliotekar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Maria Kjos Fonn:

Kinderwhore

Aschehoug

Maria Kjos Fonn fekk mykje velfortent ros for debuten frå 2014, Dette har jeg aldri fortalt til noen. Gjennom novellene trefte vi destruktive personar som ikkje passa inn. Når forfattaren no har skrive sin første roman, er det som om ho har tatt med seg det vonde frå debuten og både fordobla og forstørra det, gjort alt verre og meir eksplisitt. «Smerte er et valg», seier Charlotte, hovudpersonen i Kinderwhore. Det må òg ha vore eit smertefullt val for forfattaren å skrive romanen. Det er så rått og ungt og låkt at det nesten ikkje er til å halde ut, men eg anbefaler alle å bite tennene saman og lese.

Berre å legge seg ned

Charlotte blir misbrukt som lita jente, gjennom fleire år. Mora hennar er så rusa og deprimert at ho ikkje får med seg det som skjer i naborommet. Det einaste Charlotte lærer av mora, er å ta sovepillar, å gøyme «Redd» og «Lei seg» under senga og at viss ein mann vil ha noko frå henne, er det «bare å legge seg ned». Vi blir med henne frå før mishandlinga startar og fram til ho er i starten av tjueåra, og på vegen blir det mykje rus, depresjon og skadelege forhold for henne òg.

Romanen kan minne om ei vitneutsegn der jenta, i lag med lesaren, grev fram alt som har skjedd med henne, som om ho ønsker å fortelje meg alt frå start til slutt. Alt er «framført» på ein slampoesiaktig måte der det låke og nære er kamuflert med det tøffe og snertne: «Hun hadde en penn hvor det sto Støttesenter mot incest. En sånn kunne jeg skrive autografen min med.» «Jeg tenkte ikke over at jeg stjal, det var så vanskelig å vite hva som var mitt.». Det er elegant gjort, og det er tydeleg at det er lagt mykje arbeid i språket. Formuleringane er slåande, kvikke og finurlege. Denne estetikken kler òg referansane Fonn knyter til kinderwhore, som er namnet på ein klesstil som stammar frå grungemiljøet i 1990-åra. Kinderwhorestilen er uskuld blanda med det rufsete, med tung og klønete sminke og dokkeaktige kjolar med hol. Språket og referansane vil truleg passe ekstra godt til heilt unge lesarar. Dei yngste vaksne er nok dessutan dei som kan trenge denne boka aller mest.

Styrke

Men også eg, og du, treng denne boka. Eg lærer så mykje om psykiatri og om traume ved å lese Kinderwhore. Fonn har gjort eit imponerande forarbeid, slik at grepet med å flette inn psykiatriske journalar fungerer flott. Og sjølv om vi i uuthaldeleg lang tid må tole denne konstante smerta, som å bli rispa med eit barberblad, lysnar det litt mot slutten.

«Jeg er sterk, jeg er sterk, jeg er sterk», seier Charlotte til seg sjølv som barn, og sjølv om ho der og då ikkje meiner noko godt med det, kan det ha hjelpt henne gjennom dei tunge åra. Ho viser seg som overraskande sterk som vaksen.

Men ingen er sterke nok til å vere åleine. Det gjer vondt å vekse opp, og vi som er vaksne, må ikkje gjere det verre for dei små.

Katrine Judit Urke

Katrine Judit Urke er bibliotekar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Det er lagt mykje arbeid i språket. Formuleringane er slåande, kvikke og finurlege.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt
Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt
Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Foto: Laurent le Crabe

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Oppussinga

Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.

Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Foto: Kim E. Andreassen / UiB

Samfunn
Eva Aalberg Undheim

Israel-boikott splittar akademia

Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.

Lite mat: Det er ikkje mykje mat å spore i 17. mai-biletarkivet til NTB, men Andrea (2) har iallfall fått is. Hurra!

Lite mat: Det er ikkje mykje mat å spore i 17. mai-biletarkivet til NTB, men Andrea (2) har iallfall fått is. Hurra!

Foto: Per Løchen /NTB

Frå matfatetKunnskap
Siri Helle

Mat på nasjonaldagen

Kva bør vi ete i dag om vi lèt årstida styre menyen?

HumorFeature

Tre tog på ei øy

Då tre 17. mai-folketog vart til eitt, måtte formannen i komiteen gå.

Maren
HumorFeature

Tre tog på ei øy

Då tre 17. mai-folketog vart til eitt, måtte formannen i komiteen gå.

Maren

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis