JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Punk- og punktroman

Ingvild Lothe tek vare på poeten i seg i sin første roman.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Ingvild Lothe debuterte med ei novellesamling og har no skrive roman.

Ingvild Lothe debuterte med ei novellesamling og har no skrive roman.

Foto: Stephen Butkus

Ingvild Lothe debuterte med ei novellesamling og har no skrive roman.

Ingvild Lothe debuterte med ei novellesamling og har no skrive roman.

Foto: Stephen Butkus

3297
20190705
3297
20190705

Roman

Ingvild Lothe:

Havfrue­hjerte

Kolon

«Menneskehjertet pumper blod, havfruehjertet pumper saltvann. Havfruehjertet samler opp mennesketårer. For at havfruehjertet skal kunne slå, er det derfor avhengig av at menneskeheten lever ut den store sorgen. Det er en tung byrde å bære: å spre sorg til menneskene, for selv å kunne overleve.» Så vakkert kan det vere inne i Havfruehjerte, Ingvild Lothes første romanunivers. Det er tidvis eventyraktig, nokre gongar er det så ekspressivt at eg føler «den navnløse jenta» står og skrik til meg, og nokre gongar er det som om forfattaren malar breie penselstrok i raudt og blått og slik brukar kontrastar på ein nesten overtydeleg og klisjéfull måte. Men så kjem det plutseleg små brot i dette poetiske og patetiske med små kommentarar frå den grå røynda, og slik blir det òg humoristisk: «Nord var veganer og følte seg moralsk overlegen».

Tøft og sprelsk

Forfattaren debuterte for tre år sidan med den – særleg til poesi å vere – mykje omtala boka Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt. Bok nummer to er på mange måtar lik diktsamlinga: Romanen er skakk, mørk, sår, rar og morosam.

Om vi skal prøve å teikne opp ei handling, kan vi seie at dette er ei ulykkeleg kjærleikshistorie om ei ung kvinne i oppløysing. Det er mange metaforar fletta inn i forteljinga, ein del av dei religiøse og mytiske, slik som nettopp havfrua. Når eg les meg opp på havfrua som fabelvesen, ser eg at Lothe har henta mykje herfrå, mellom anna har ho henta namnet Derketo frå den eldste kjende havfruehistoria. Havet elles er òg eit element som går att.

Dette er altså ein kreativ roman, eller punktroman, som forlaget òg vel å kalle han, Lothe har skrive. Den store stilvariasjonen let seg gjere fordi boka er delt opp i mange små tekstar og som ein difor nesten like gjerne kan lese som ei kortprosabok som til saman meir eller mindre utgjer ei forteljing. Eg brukar vel å merke mykje energi på å få det til å henge saman. Både tydelege karakterar, handling og konflikt manglar, og når boka er ferdiglesen, er eg ikkje veldig begeistra. Eg opplever heller eit antiklimaks, etter å ha leita og leita utan å finne. Men når eg set meg ned for å melde boka, ser eg i notata at eg jo har storkost meg: «Smell alt frå første side», «Gjer noko kjekt med hovudet» og så bortetter. Tekstane er litt ujamne i kvalitet, men elles har eg ikkje stort å innvende, anna enn det som handlar om mine eigne urimelege sjangerforventingar.

Leiken stil

Den leikne stilen får meg til å tenke på Cindy Haug, som på 1980-talet skreiv bøker som gjerne vart kalla «punklitteratur». Det er noko tøft og sprelsk ved Lothes tekstar, og Havfruehjerte minner meg om Haugs debutroman Se deg ikke tilbake mot Europa og bli stein... O, Eurydike... som òg er full av herlege påfunn, religiøse og mytologiske vesen og sterk vilje til å gå sin eigen veg. «Jeg vil ikke skrive noen Realistisk roman. Jeg tror ikke på den!», står det faktisk i eit slags forord til Haugs roman. Eg gjettar dette kan gjelde Lothe òg, så eg får ta det til meg.

Katrine Judit Urke

Katrine Judit Urke er bibliotekar
og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Ingvild Lothe:

Havfrue­hjerte

Kolon

«Menneskehjertet pumper blod, havfruehjertet pumper saltvann. Havfruehjertet samler opp mennesketårer. For at havfruehjertet skal kunne slå, er det derfor avhengig av at menneskeheten lever ut den store sorgen. Det er en tung byrde å bære: å spre sorg til menneskene, for selv å kunne overleve.» Så vakkert kan det vere inne i Havfruehjerte, Ingvild Lothes første romanunivers. Det er tidvis eventyraktig, nokre gongar er det så ekspressivt at eg føler «den navnløse jenta» står og skrik til meg, og nokre gongar er det som om forfattaren malar breie penselstrok i raudt og blått og slik brukar kontrastar på ein nesten overtydeleg og klisjéfull måte. Men så kjem det plutseleg små brot i dette poetiske og patetiske med små kommentarar frå den grå røynda, og slik blir det òg humoristisk: «Nord var veganer og følte seg moralsk overlegen».

Tøft og sprelsk

Forfattaren debuterte for tre år sidan med den – særleg til poesi å vere – mykje omtala boka Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt. Bok nummer to er på mange måtar lik diktsamlinga: Romanen er skakk, mørk, sår, rar og morosam.

Om vi skal prøve å teikne opp ei handling, kan vi seie at dette er ei ulykkeleg kjærleikshistorie om ei ung kvinne i oppløysing. Det er mange metaforar fletta inn i forteljinga, ein del av dei religiøse og mytiske, slik som nettopp havfrua. Når eg les meg opp på havfrua som fabelvesen, ser eg at Lothe har henta mykje herfrå, mellom anna har ho henta namnet Derketo frå den eldste kjende havfruehistoria. Havet elles er òg eit element som går att.

Dette er altså ein kreativ roman, eller punktroman, som forlaget òg vel å kalle han, Lothe har skrive. Den store stilvariasjonen let seg gjere fordi boka er delt opp i mange små tekstar og som ein difor nesten like gjerne kan lese som ei kortprosabok som til saman meir eller mindre utgjer ei forteljing. Eg brukar vel å merke mykje energi på å få det til å henge saman. Både tydelege karakterar, handling og konflikt manglar, og når boka er ferdiglesen, er eg ikkje veldig begeistra. Eg opplever heller eit antiklimaks, etter å ha leita og leita utan å finne. Men når eg set meg ned for å melde boka, ser eg i notata at eg jo har storkost meg: «Smell alt frå første side», «Gjer noko kjekt med hovudet» og så bortetter. Tekstane er litt ujamne i kvalitet, men elles har eg ikkje stort å innvende, anna enn det som handlar om mine eigne urimelege sjangerforventingar.

Leiken stil

Den leikne stilen får meg til å tenke på Cindy Haug, som på 1980-talet skreiv bøker som gjerne vart kalla «punklitteratur». Det er noko tøft og sprelsk ved Lothes tekstar, og Havfruehjerte minner meg om Haugs debutroman Se deg ikke tilbake mot Europa og bli stein... O, Eurydike... som òg er full av herlege påfunn, religiøse og mytologiske vesen og sterk vilje til å gå sin eigen veg. «Jeg vil ikke skrive noen Realistisk roman. Jeg tror ikke på den!», står det faktisk i eit slags forord til Haugs roman. Eg gjettar dette kan gjelde Lothe òg, så eg får ta det til meg.

Katrine Judit Urke

Katrine Judit Urke er bibliotekar
og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Dette er altså ein kreativ roman, eller punktroman, som forlaget òg vel å kalle han.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei kvinne får hpv-vaksine.

Ei kvinne får hpv-vaksine.

Foto: Heiko Junge / NTB

Kommentar

Skam i eit sprøytestikk

Dersom regjeringa verkeleg bryr seg om kvinnehelse, kan dei starte med å gje norske barn den beste HPV-vaksinen.

Christiane Jordheim Larsen
Ei kvinne får hpv-vaksine.

Ei kvinne får hpv-vaksine.

Foto: Heiko Junge / NTB

Kommentar

Skam i eit sprøytestikk

Dersom regjeringa verkeleg bryr seg om kvinnehelse, kan dei starte med å gje norske barn den beste HPV-vaksinen.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

«Rørslene me skildrar som vipping, er gjerne større og kjem mindre tett enn dei me omtalar som vibrering.»

Foto: Agnete Brun

LitteraturKultur
Jan H. Landro

Med den monumentale boka Sjøfareren Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn
Marita Liabø

Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro
Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis