JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Psykologien i det å vente

Alejandro Zambra held lesaren fast i ei historie utan den slutten ein ventar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Alejandro Zambra er ein prislønt forfattar.

Alejandro Zambra er ein prislønt forfattar.

Foto: Solum Bokvennen

Alejandro Zambra er ein prislønt forfattar.

Alejandro Zambra er ein prislønt forfattar.

Foto: Solum Bokvennen

3240
20200918
3240
20200918

Roman

Alejandro Zambra:

Trærnes privatliv

Omsett av Øyunn Rishøi
Hedemann
Solum Bokvennen

Alejandro Zambra, fødd i Santiago de Chile i 1975, debuterte som lyrikar i 1998, men slo gjennom internasjonalt i 2006 med kortromanen Bonsái, tett følgd av La vida privada de los árboles (Trærnes privatliv) i 2007. Han blei presentert på norsk i 2012 med Måter å komme hjem på (Cappelen). Så blei det stille fram til 2017, da Solum Bokvennen og omsetjar Øyunn Rishøi Hedemann fanga opp forfattarskapet med Mine dokumenter, Bonsai, Delprøve i språklige ferdigheter og årets bok, Trærnes privatliv. Seinare i haust kjem essaysamlinga Valgfritt tema.

Det prestisjetunge tidsskriftet Granta har peikt på Alejandro Zambra som ein av dei mest talentfulle spanskspråklege forfattarane i sin generasjon, og det har heller ikkje mangla på litterære prisar og nominasjonar.

Metafiksjon

Zambra skriv lett og elegant, uventa, originalt og poetisk og ofte innanfor ei ramme av metafiksjon der ein forfattar skriv om det å skrive den teksten du som lesar sit med i handa. Samtidig er han mangetydig og assosiativ, og han nøstar opp lause trådar og knyter dei saman i heilt kvardagsnære historier som likevel blir noko meir og utvida mot eksistensielle grunnvilkår for kjærleiken, kunsten og politikken. I Valgfritt tema seier han: «Alle bøker kan leses som et ønske om tilhørighet, eller som en benektelse av det ønsket.» Han har vakse opp under Pinochets diktatur og veit kva han snakkar om.

Årets bok kan godt lesast i skjeringspunktet mellom det å høyre til eller ikkje. Vi møter forteljaren Julián, gift med Verónica, som har dottera Daniela på åtte år. Heile teksten er basert på ventinga på at Verónica skal komme heim frå teiknekurset ho følgjer, og gjennom denne natta og den tidlege morgonen tenkjer Julián gjennom kvifor Verónica ikkje kjem heim, han tar opp forholdet til eksen Karla, sin eigen bakgrunn i chilensk middelklasse frå ein heim «uten lykke og uten fattigdom», og stillinga som universitetslærar og forfattar av ei bok om å stelle eit bonsaitre samtidig som han skriv om å skrive den teksten lesaren har for handa, der godnatthistoriene om Trærnes privatliv er ein del av dette komplekse mønsteret som også strekkjer seg langt inn i framtida, «slik at fremtiden kommer helskinnet fra nåtiden».

Tvitydig

Heile vegen er premissen: «Når hun kommer hjem, slutter romanen. Men så lenge hun ikke kommer hjem, fortsetter boken. Boken fortsetter helt til hun kommer hjem, eller til Julián er sikker på at hun ikke kommer hjem.» Tanken går fort i retning av Samuel Beckett og Mens vi venter på Godot der landstrykarane Vladimir og Estragon ventar og ventar på ein som aldri dukkar opp.

Det er noko spesielt med Zambras språk og stil som løftar tekstene inn i ein dimensjon av noko ugjenkalleleg og definitivt samtidig som dei er opne for heilt andre tydingar. Zambra leverer med andre ord herleg tvitydige tekstar, i grenselandet mellom det enkle og det mystiske og der forteljaren forkler seg i ulike roller.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Alejandro Zambra:

Trærnes privatliv

Omsett av Øyunn Rishøi
Hedemann
Solum Bokvennen

Alejandro Zambra, fødd i Santiago de Chile i 1975, debuterte som lyrikar i 1998, men slo gjennom internasjonalt i 2006 med kortromanen Bonsái, tett følgd av La vida privada de los árboles (Trærnes privatliv) i 2007. Han blei presentert på norsk i 2012 med Måter å komme hjem på (Cappelen). Så blei det stille fram til 2017, da Solum Bokvennen og omsetjar Øyunn Rishøi Hedemann fanga opp forfattarskapet med Mine dokumenter, Bonsai, Delprøve i språklige ferdigheter og årets bok, Trærnes privatliv. Seinare i haust kjem essaysamlinga Valgfritt tema.

Det prestisjetunge tidsskriftet Granta har peikt på Alejandro Zambra som ein av dei mest talentfulle spanskspråklege forfattarane i sin generasjon, og det har heller ikkje mangla på litterære prisar og nominasjonar.

Metafiksjon

Zambra skriv lett og elegant, uventa, originalt og poetisk og ofte innanfor ei ramme av metafiksjon der ein forfattar skriv om det å skrive den teksten du som lesar sit med i handa. Samtidig er han mangetydig og assosiativ, og han nøstar opp lause trådar og knyter dei saman i heilt kvardagsnære historier som likevel blir noko meir og utvida mot eksistensielle grunnvilkår for kjærleiken, kunsten og politikken. I Valgfritt tema seier han: «Alle bøker kan leses som et ønske om tilhørighet, eller som en benektelse av det ønsket.» Han har vakse opp under Pinochets diktatur og veit kva han snakkar om.

Årets bok kan godt lesast i skjeringspunktet mellom det å høyre til eller ikkje. Vi møter forteljaren Julián, gift med Verónica, som har dottera Daniela på åtte år. Heile teksten er basert på ventinga på at Verónica skal komme heim frå teiknekurset ho følgjer, og gjennom denne natta og den tidlege morgonen tenkjer Julián gjennom kvifor Verónica ikkje kjem heim, han tar opp forholdet til eksen Karla, sin eigen bakgrunn i chilensk middelklasse frå ein heim «uten lykke og uten fattigdom», og stillinga som universitetslærar og forfattar av ei bok om å stelle eit bonsaitre samtidig som han skriv om å skrive den teksten lesaren har for handa, der godnatthistoriene om Trærnes privatliv er ein del av dette komplekse mønsteret som også strekkjer seg langt inn i framtida, «slik at fremtiden kommer helskinnet fra nåtiden».

Tvitydig

Heile vegen er premissen: «Når hun kommer hjem, slutter romanen. Men så lenge hun ikke kommer hjem, fortsetter boken. Boken fortsetter helt til hun kommer hjem, eller til Julián er sikker på at hun ikke kommer hjem.» Tanken går fort i retning av Samuel Beckett og Mens vi venter på Godot der landstrykarane Vladimir og Estragon ventar og ventar på ein som aldri dukkar opp.

Det er noko spesielt med Zambras språk og stil som løftar tekstene inn i ein dimensjon av noko ugjenkalleleg og definitivt samtidig som dei er opne for heilt andre tydingar. Zambra leverer med andre ord herleg tvitydige tekstar, i grenselandet mellom det enkle og det mystiske og der forteljaren forkler seg i ulike roller.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Zambra skriv
lett og elegant, uventa, originalt og poetisk.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek  Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Foto: Ole Martin Wold / NTB

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

I rykk og napp

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis