JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Problemet med draumar

Patti Smiths skildring om oppløysingstider er gripande.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Patti Smith.

Patti Smith.

Foto: Jesse Dittmar

Patti Smith.

Patti Smith.

Foto: Jesse Dittmar

3655
20200522
3655
20200522

Patti Smith:

Apens år

Omsett av Brit Bildøen
Det Norske Samlaget

Få eigenskapar me meiner å sjå i ymse fenomen har ein absoluttverdi i seg sjølve, dei er tidt knytte til oss. I den nye boka si skildrar Patti Smith ting og hendingar slik ho opplever dei, i samanhengar som få andre ville ha fått auge på. Såleis vert ho ein reiseleiar i teksten, og det høver bra, for ho reiser mykje, og summen av reisene er ein nedtur for Patti Smith, men undervegs er det mange oppturar for lesaren.

Boka, eit personleg skriftstykke om liv og død, byrjar den første dagen i 2016, nokre veker før det kinesiske nyttåret tek til. To av dei næraste vennene til Patti Smith er alvorleg sjuke, og ho gjer seg mange interessante tankar om dette. Ho glir inn og ut av det røynlege, for mykje av tekstmassen er henta frå Drøymeland, eit land ho ikkje nemner, men tidt reiser til, når ho ikkje siktar seg inn på andre nesten like eksotiske destinasjonar, som minne, samtid eller ambisjon, til dømes Uluru, Ayers Rock, eller ei altertavle i Gent. Om alt dette skriv ho presist, kjenslevart og effektivt, så det er ei lise å lesa.

Dei gamle unge

Blandinga av draum og røynd plasserer teksten i forlenginga av psykedelisk rock for femti år sidan, og forfattaren i den sjeldsynte kategorien dei gamle unge, eit lite utval av sekstiåttarar med adresselaus, eklektisk religiøsitet, like eklektisk kulturforståing og ei haldning til sjel og ånd som var det tale om konkrete storleikar. Såleis kommuniserer Patti Smith tydelegvis immaterielt med ein kar som heiter Ernest, og ho har opplevingar av det ekstraordinære ho sansar som om det kjem frå objekta sjølve. Men ein skal vel ikkje klandra ein person med initial som PS for å ha lyst til å leggja til eitkvart no og då.

Sidan eg sjølv sjeldan, ein eufemisme for aldri, analyserer daglege observasjonar fenomenologisk, kan eg ikkje krevja at Patti Smith drøfter kva ein ting, til dømes ei altertavle frå Gent, er i seg sjølv, fri for all kontekst, og som innvending mot boka er ein slik merknad verdilaus, då forfattaren just har som ambisjon å skildra tankane og kjenslene sine gjennom apens år, der bakteppet er ei vond røynd, med sjukdom og død i det private og ein kaotisk amerikansk valkamp i det offentlege, ei hending som gjer boktittelen dobbelt treffande. Dessutan er vel det å verta alterert og eksaltert ved altertavla rekna for gentilt i Gent.

Draum og mareritt

Patti Smith vil gjerne henta seg nokre steinar frå Ayers Rock, altså Uluru, truleg på grunn av at folket der, aboriginfolket pitjantjatjara, ser på det som ein heilagdom, og ikkje av di dei dikta opp heilagdomen etter at steinformasjonen hadde eksistert i fem hundre millionar år. Til det vil eg gjera merksam på at det er ei forbanning knytt til stein som vert teken frå Uluru, og det trur eg på. Misser du en slik stein på foten, vert du nok bra forbanna.

Likevel, det er ei framifrå bok Patti Smith her har skrive, flott omsett til norsk av Brit Bildøen, og det er ikkje til å undrast over at den åndeleg velutvikla forfattaren til og med nemner ordet korona, på side 91. 91 er 19 baklengs, som me alle veit.

I slutten av boka seier Patti Smith at problemet med draumar er at me vaknar til slutt, og det kan eg vera samd i, men det gjeld ikkje alle draumar. I år, metallrottas år, er det sanneleg val i USA att, opplysingstida er fortid, oppløysingstida er notid, og du skal radt sjå at marerittet held fram.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Patti Smith:

Apens år

Omsett av Brit Bildøen
Det Norske Samlaget

Få eigenskapar me meiner å sjå i ymse fenomen har ein absoluttverdi i seg sjølve, dei er tidt knytte til oss. I den nye boka si skildrar Patti Smith ting og hendingar slik ho opplever dei, i samanhengar som få andre ville ha fått auge på. Såleis vert ho ein reiseleiar i teksten, og det høver bra, for ho reiser mykje, og summen av reisene er ein nedtur for Patti Smith, men undervegs er det mange oppturar for lesaren.

Boka, eit personleg skriftstykke om liv og død, byrjar den første dagen i 2016, nokre veker før det kinesiske nyttåret tek til. To av dei næraste vennene til Patti Smith er alvorleg sjuke, og ho gjer seg mange interessante tankar om dette. Ho glir inn og ut av det røynlege, for mykje av tekstmassen er henta frå Drøymeland, eit land ho ikkje nemner, men tidt reiser til, når ho ikkje siktar seg inn på andre nesten like eksotiske destinasjonar, som minne, samtid eller ambisjon, til dømes Uluru, Ayers Rock, eller ei altertavle i Gent. Om alt dette skriv ho presist, kjenslevart og effektivt, så det er ei lise å lesa.

Dei gamle unge

Blandinga av draum og røynd plasserer teksten i forlenginga av psykedelisk rock for femti år sidan, og forfattaren i den sjeldsynte kategorien dei gamle unge, eit lite utval av sekstiåttarar med adresselaus, eklektisk religiøsitet, like eklektisk kulturforståing og ei haldning til sjel og ånd som var det tale om konkrete storleikar. Såleis kommuniserer Patti Smith tydelegvis immaterielt med ein kar som heiter Ernest, og ho har opplevingar av det ekstraordinære ho sansar som om det kjem frå objekta sjølve. Men ein skal vel ikkje klandra ein person med initial som PS for å ha lyst til å leggja til eitkvart no og då.

Sidan eg sjølv sjeldan, ein eufemisme for aldri, analyserer daglege observasjonar fenomenologisk, kan eg ikkje krevja at Patti Smith drøfter kva ein ting, til dømes ei altertavle frå Gent, er i seg sjølv, fri for all kontekst, og som innvending mot boka er ein slik merknad verdilaus, då forfattaren just har som ambisjon å skildra tankane og kjenslene sine gjennom apens år, der bakteppet er ei vond røynd, med sjukdom og død i det private og ein kaotisk amerikansk valkamp i det offentlege, ei hending som gjer boktittelen dobbelt treffande. Dessutan er vel det å verta alterert og eksaltert ved altertavla rekna for gentilt i Gent.

Draum og mareritt

Patti Smith vil gjerne henta seg nokre steinar frå Ayers Rock, altså Uluru, truleg på grunn av at folket der, aboriginfolket pitjantjatjara, ser på det som ein heilagdom, og ikkje av di dei dikta opp heilagdomen etter at steinformasjonen hadde eksistert i fem hundre millionar år. Til det vil eg gjera merksam på at det er ei forbanning knytt til stein som vert teken frå Uluru, og det trur eg på. Misser du en slik stein på foten, vert du nok bra forbanna.

Likevel, det er ei framifrå bok Patti Smith her har skrive, flott omsett til norsk av Brit Bildøen, og det er ikkje til å undrast over at den åndeleg velutvikla forfattaren til og med nemner ordet korona, på side 91. 91 er 19 baklengs, som me alle veit.

I slutten av boka seier Patti Smith at problemet med draumar er at me vaknar til slutt, og det kan eg vera samd i, men det gjeld ikkje alle draumar. I år, metallrottas år, er det sanneleg val i USA att, opplysingstida er fortid, oppløysingstida er notid, og du skal radt sjå at marerittet held fram.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Summen av reisene er ein nedtur for Patti Smith, men undervegs er det mange oppturar for lesaren.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Ja til skule, nei til studentfabrikk

Diverre er samarbeidet mellom skulen og høgre utdanningsinstitusjonar ofte dårleg.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn
Andrej Kurkov

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis