JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Parallelle liv

Kor langt kan ein gå i å verne barna sine, spør Gøhril Gabrielsen.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Gøhril Gabrielsen har fått fleire prisar for forfattarskapen sin.

Gøhril Gabrielsen har fått fleire prisar for forfattarskapen sin.

Foto: Tine Poppe

Gøhril Gabrielsen har fått fleire prisar for forfattarskapen sin.

Gøhril Gabrielsen har fått fleire prisar for forfattarskapen sin.

Foto: Tine Poppe

2921
20210312
2921
20210312

Roman

Gøhril Gabrielsen:

Mellom nord og natt

Aschehoug

Gøhril Gabrielsen viste alt i debuten i 2006 at ho hadde ting på stell, og dei fem andre romanane hennar styrker dette inntrykket, noko som også kjem til uttrykk i fleire litterære prisar og omsetjingar til engelsk, tysk og spansk. Derfor er det med forventning ein gir seg i kast med den siste romanen, Mellom nord og natt.

I den førre romanen, Ankomst (2017), blanda Gabrielsen fortid og notid i parallelle tidsplan på ein måte som skapte uhygge og ei krypande spenning, og det er dette grepet ho fører vidare i Mellom nord og natt med den skilnaden at her blir fiksjonen underordna det faktiske.

Parallelt univers

Det faktiske er Edith Södergrans liv og dikting med særleg vekt på skoletida i St. Petersburg, forholdet til den ambisiøse mora Helena Södergran og til fostersøstera Singa, ei fattig, foreldrelaus jente frå Raivola i Karelen, der familien Södergran bur om sommaren. Ho finn seg ikkje til rette som selskapsbarn i familien.

Opp mot dette får vi ei notidig historie med ein kvinneleg eg-forteljar som plasserer sitt eige liv i eit parallelt univers. Det som hende i St. Petersburg rundt 1905, gjentar seg i livet til forteljaren med forholdet mellom mor og dotter som det omdreiingspunktet alt sirklar kring, og som held romanen saman.

Det handlar om å ta styring over livet til andre. Helena Södergran lever gjennom dottera, og når Edith døyr av tuberkulose i 1923, 31 år gammal, blir det mora sin misjon å ta vare på ettermælet og redigere bort det som ikkje passar inn. Det som ikkje passar inn, er at Singa rømmer frå huset og kastar seg framfor toget. I Helena Södergrans borgarlege univers blir dette eit tabu, noko unemneleg, og i ettertid er det knapt nok nemnt i biografiar over Edith Södergran.

Eg-forteljaren har dottera Lu som ho vil verne mot den vanskelege verda. Lu blir sambuar med Tor, eit forhold som etter kvart blir klaustrofobisk, og det endar med at Tor rømmer frå Lu og tar livet sitt. Eg-forteljaren er ikkje utan skuld i at det endar slik, og Helena Södergran er heller ikkje utan skuld i at Singa tar livet av seg.

Djupt i sinnet

Gabrielsen borar alltid djupt i menneskesinnet, og teksten krinsar kring skuld og ansvar, fornuft og kjensler, anger og fråskriving av skuld, slik at ein får «forklaringer som er til å leve med», i ein tenkt dialog mellom eg-forteljaren og Helena Södergran. Samtidig har Gabrielsen eit utsøkt språk, nyansert og med naturskildringar mange kan misunne henne.

Bruken av levande eller døde modellar har alltid følgt skjønnlitteraturen. Gøhril Gabrielsen gjer det med respekt og pietet, sjølv om ho går tett på Helena Södergrans ønske om å halde fasaden.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Gøhril Gabrielsen:

Mellom nord og natt

Aschehoug

Gøhril Gabrielsen viste alt i debuten i 2006 at ho hadde ting på stell, og dei fem andre romanane hennar styrker dette inntrykket, noko som også kjem til uttrykk i fleire litterære prisar og omsetjingar til engelsk, tysk og spansk. Derfor er det med forventning ein gir seg i kast med den siste romanen, Mellom nord og natt.

I den førre romanen, Ankomst (2017), blanda Gabrielsen fortid og notid i parallelle tidsplan på ein måte som skapte uhygge og ei krypande spenning, og det er dette grepet ho fører vidare i Mellom nord og natt med den skilnaden at her blir fiksjonen underordna det faktiske.

Parallelt univers

Det faktiske er Edith Södergrans liv og dikting med særleg vekt på skoletida i St. Petersburg, forholdet til den ambisiøse mora Helena Södergran og til fostersøstera Singa, ei fattig, foreldrelaus jente frå Raivola i Karelen, der familien Södergran bur om sommaren. Ho finn seg ikkje til rette som selskapsbarn i familien.

Opp mot dette får vi ei notidig historie med ein kvinneleg eg-forteljar som plasserer sitt eige liv i eit parallelt univers. Det som hende i St. Petersburg rundt 1905, gjentar seg i livet til forteljaren med forholdet mellom mor og dotter som det omdreiingspunktet alt sirklar kring, og som held romanen saman.

Det handlar om å ta styring over livet til andre. Helena Södergran lever gjennom dottera, og når Edith døyr av tuberkulose i 1923, 31 år gammal, blir det mora sin misjon å ta vare på ettermælet og redigere bort det som ikkje passar inn. Det som ikkje passar inn, er at Singa rømmer frå huset og kastar seg framfor toget. I Helena Södergrans borgarlege univers blir dette eit tabu, noko unemneleg, og i ettertid er det knapt nok nemnt i biografiar over Edith Södergran.

Eg-forteljaren har dottera Lu som ho vil verne mot den vanskelege verda. Lu blir sambuar med Tor, eit forhold som etter kvart blir klaustrofobisk, og det endar med at Tor rømmer frå Lu og tar livet sitt. Eg-forteljaren er ikkje utan skuld i at det endar slik, og Helena Södergran er heller ikkje utan skuld i at Singa tar livet av seg.

Djupt i sinnet

Gabrielsen borar alltid djupt i menneskesinnet, og teksten krinsar kring skuld og ansvar, fornuft og kjensler, anger og fråskriving av skuld, slik at ein får «forklaringer som er til å leve med», i ein tenkt dialog mellom eg-forteljaren og Helena Södergran. Samtidig har Gabrielsen eit utsøkt språk, nyansert og med naturskildringar mange kan misunne henne.

Bruken av levande eller døde modellar har alltid følgt skjønnlitteraturen. Gøhril Gabrielsen gjer det med respekt og pietet, sjølv om ho går tett på Helena Södergrans ønske om å halde fasaden.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Gabrielsen har eit utsøkt språk, nyansert og med naturskildringar mange kan misunne
henne.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Foto: Anne-Line Aaslund

KunstFeature

«Moren» og søstrene hennar

Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.

ÅshildEliassen
Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Foto: Anne-Line Aaslund

KunstFeature

«Moren» og søstrene hennar

Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.

ÅshildEliassen
Johannes Engelsen Espedals «Brottsjø» (2023) er laga av eit gamalt stakittgjerde frå kyrkjegarden ved Hoff kyrkje på Toten.

Johannes Engelsen Espedals «Brottsjø» (2023) er laga av eit gamalt stakittgjerde frå kyrkjegarden ved Hoff kyrkje på Toten.

Foto: Eva Furseth

Meldingar
Eva Furseth

Retrobølgje på Haustutstillinga

Haustutstillinga 2024 er ei spenstig og særs variert utstilling. Her er det ingen kunstnarar som trampar i takt.

Partileiinga etter landsmøtet i Sosialistisk Venstreparti 22. februar 1976: Frå venstre nestleiar Steinar Stjernø, ny formann Berge Furre, nestleiar Berit Ås, parlamentarisk leiar Reidar T. Larsen og partisekretær Rune Fredh. Plakat: Mot kapitalmakt.

Partileiinga etter landsmøtet i Sosialistisk Venstreparti 22. februar 1976: Frå venstre nestleiar Steinar Stjernø, ny formann Berge Furre, nestleiar Berit Ås, parlamentarisk leiar Reidar T. Larsen og partisekretær Rune Fredh. Plakat: Mot kapitalmakt.

Foto: Henrik Laurvik / NTB

BokMeldingar
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Personleg rapport om SV

Boka Steinar Stjernø har skrive om SV, reiser indirekte mange spørsmål utan svar.

Ukrainsk personell bruker søkjelys når dei ser etter russiske dronar.

Ukrainsk personell bruker søkjelys når dei ser etter russiske dronar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

Samfunn
Andrej Kurkov

Pengar er makt

Krigen utløyser stadig nye kontroversar, som når kopeken får nytt namn, medan dei russiske droneåtaka forsterkar konflikten mellom Belarus og Russland.

Sjukepleiar støttar ein pasient ved eit norsk sjukehus. Sidan 2019 har sjukefråværet auka med 25 prosent i Noreg, og sjukepleiarar er blant yrkesgruppene med høgast sjukefråvær.

Sjukepleiar støttar ein pasient ved eit norsk sjukehus. Sidan 2019 har sjukefråværet auka med 25 prosent i Noreg, og sjukepleiarar er blant yrkesgruppene med høgast sjukefråvær.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Samfunn

Ei skrantande folkehelse

Kan det tenkast at sjukefråværet aukar fordi fleire enn før blir sjuke?

Per Anders Todal
Sjukepleiar støttar ein pasient ved eit norsk sjukehus. Sidan 2019 har sjukefråværet auka med 25 prosent i Noreg, og sjukepleiarar er blant yrkesgruppene med høgast sjukefråvær.

Sjukepleiar støttar ein pasient ved eit norsk sjukehus. Sidan 2019 har sjukefråværet auka med 25 prosent i Noreg, og sjukepleiarar er blant yrkesgruppene med høgast sjukefråvær.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Samfunn

Ei skrantande folkehelse

Kan det tenkast at sjukefråværet aukar fordi fleire enn før blir sjuke?

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis