Paradisførestillingar
Dikt for born og unge leikar fram innsikt og overraskande perspektiv.
Thierry Cazals’ dikt er omsette frå fransk av Tove Bakke.
Foto: Wikimedia Commons
Dikt
Thierry Cazals:
Ein elefant i paradis
Illustrasjonar av Ana Yael
Gjendikta frå fransk av Tove Bakke
Nordsjøforlaget
Thierry Cazals er ein fransk forfattar (f. 1962) som har bakgrunn som sosiolog og har gjeve ut forteljingar, noveller og dikt for unge.
Ein elefant i paradis undersøkjer paradisførestillinga på ein leikande og innsiktsfull måte. Paradiset overskrid den gitte, røynlege verda og representerer ei etterverd der tinga oppfører seg litt annleis, ja, der tinga ikkje er ting lenger.
Mellomtilstand
Om Cazals’ dikt kan sjå ut til å ha ein utopisk og himmelsk horisont, krummar synsranda seg mot det jordiske perspektivet. Dikta til Cazals oppheld seg kanskje aller helst i ein mellomtilstand, i spranget mellom det jordiske og himmelske, det som finst og ikkje finst. Såleis er engelen som formidlar mellom tilstandane, hovudmotiv i dikta.
Den argentinske illustratøren Ana Yaels både vare og tydelege blyantteikningar held seg i det same mellomsjiktet; figurane ser ut til å sveve mellom draumen og den vakne tilstanden.
Tankevekkande
Uvanleg, kan hende, å gjere slike tilsynelatande store og litt diffuse omgrep som paradiset til eit hovudmotiv i ei diktbok for barn og unge, men Cazals gjer paradiset mangfaldig, aktivt, handgripeleg og til noko som peikar både inn i og utover den aktuelle situasjonen diktet står i.
Ein grunnimpuls i dikta formidlar kva fantasien, førestillingsevna, inneber, anten ein snakkar om kunsten, litteraturen eller det å tenkje seg eit anna samfunn: Fantasien og førestillingane oppstår på bakgrunn av ei nekting eller ein negasjon av det som finst. I gapet mellom det som er, og det som ikkje er, opererer litteraturen.
Dikta til Cazals lærer oss altså ikkje spesifikke kunnskapar. Dei opnar heller for ein tenkje- og erfaringsmåte.
Her finst tankevekkande språkrefleksjonar: «paradis/ får ikkje plass i eit ord// ordet «paradis» liknar sett ikkje/ på paradis// slik er det med nesten alt/ heldigvis».
Eller diktet dreg ein undrande ut or dei altfor menneskelege perspektiva: «Kanskje englar/ er som oss// at dei av og til skulle ønskje dei trudde// at menneska fanst».
Dessutan finst her dikt som er beint fram gripande og vene: «det er så fint/ å vere to om/ å vere åleine i verda».
At dikta står fram som så presise og gode på norsk, kjem av Tove Bakkes gode gjendikting.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dikt
Thierry Cazals:
Ein elefant i paradis
Illustrasjonar av Ana Yael
Gjendikta frå fransk av Tove Bakke
Nordsjøforlaget
Thierry Cazals er ein fransk forfattar (f. 1962) som har bakgrunn som sosiolog og har gjeve ut forteljingar, noveller og dikt for unge.
Ein elefant i paradis undersøkjer paradisførestillinga på ein leikande og innsiktsfull måte. Paradiset overskrid den gitte, røynlege verda og representerer ei etterverd der tinga oppfører seg litt annleis, ja, der tinga ikkje er ting lenger.
Mellomtilstand
Om Cazals’ dikt kan sjå ut til å ha ein utopisk og himmelsk horisont, krummar synsranda seg mot det jordiske perspektivet. Dikta til Cazals oppheld seg kanskje aller helst i ein mellomtilstand, i spranget mellom det jordiske og himmelske, det som finst og ikkje finst. Såleis er engelen som formidlar mellom tilstandane, hovudmotiv i dikta.
Den argentinske illustratøren Ana Yaels både vare og tydelege blyantteikningar held seg i det same mellomsjiktet; figurane ser ut til å sveve mellom draumen og den vakne tilstanden.
Tankevekkande
Uvanleg, kan hende, å gjere slike tilsynelatande store og litt diffuse omgrep som paradiset til eit hovudmotiv i ei diktbok for barn og unge, men Cazals gjer paradiset mangfaldig, aktivt, handgripeleg og til noko som peikar både inn i og utover den aktuelle situasjonen diktet står i.
Ein grunnimpuls i dikta formidlar kva fantasien, førestillingsevna, inneber, anten ein snakkar om kunsten, litteraturen eller det å tenkje seg eit anna samfunn: Fantasien og førestillingane oppstår på bakgrunn av ei nekting eller ein negasjon av det som finst. I gapet mellom det som er, og det som ikkje er, opererer litteraturen.
Dikta til Cazals lærer oss altså ikkje spesifikke kunnskapar. Dei opnar heller for ein tenkje- og erfaringsmåte.
Her finst tankevekkande språkrefleksjonar: «paradis/ får ikkje plass i eit ord// ordet «paradis» liknar sett ikkje/ på paradis// slik er det med nesten alt/ heldigvis».
Eller diktet dreg ein undrande ut or dei altfor menneskelege perspektiva: «Kanskje englar/ er som oss// at dei av og til skulle ønskje dei trudde// at menneska fanst».
Dessutan finst her dikt som er beint fram gripande og vene: «det er så fint/ å vere to om/ å vere åleine i verda».
At dikta står fram som så presise og gode på norsk, kjem av Tove Bakkes gode gjendikting.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Dikta til Thierry Cazals lærer oss ikkje noko spesifikt, men opnar for ein tenkje- og erfaringsmåte.
Fleire artiklar
Laila Goody, Maria Ómarsdóttir Austgulen, Trond Espen Seim og John Emil Jørgenrud i nachspielet frå helvete som stykket til Edward Albee blir kalla.
Foto: Erika Hebbert
Sterkt om livsløgn og overleving
Gode skodespelarprestasjonar i intens kamp på liv og død.
Den nye statsministeren i Frankrike, Michel Barnier, blir klappa inn av den utgåande, Gabriel Attal, i ein seremoni på Hôtel Matignon i Paris 5. september.
Foto: Stephane De Sakutin / Reuters / NTB
Ny statsminister med gjeld, utan budsjett
No lyt alt skje raskt i fransk politikk for å avverje nye kriser.
Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl på veg til pressetreffet om motarbeiding av kriminalitet. Også statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum deltok.
Foto: Thomas Fure / NTB
– No ser me effekten av færre politifolk
Det er mykje regjeringa kunne gjort som dei ikkje har gjort. Me er ikkje imponerte, seier Helge André Njåstad (FrP).
Den oppdaterte boka om rettens ironi er ei samling av tekstar frå Rune Slagstad gjennom førti år.
Foto: André Johansen / Pax Forlag
Jussen som styringsverktøy
Rettens ironi, no i fjerde og utvida utgåve, har for lengst blitt ein klassikar i norsk idé- og rettshistorie.
Finn Olstad har doktorgrad i historie og er tidlegare professor ved Seksjon for kultur og samfunn ved Noregs idrettshøgskule.
Foto: Edvard Thorup
Det nye klassesamfunnet
Finn Olstads nye bok er eit lettlese innspel til ei sårt tiltrengd innsikt i skilnaden mellom fakta og ideologi.