JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Om klimakrise og poesi

Dei beste og mest interessante tekstane i samlinga er dei litterære.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Anne Karin Fonneland minner om at Olav H. Hauge tidleg såg at menneska ikkje berre gjekk i harmoni med naturen, men skapte kritisk ubalanse over tid.

Anne Karin Fonneland minner om at Olav H. Hauge tidleg såg at menneska ikkje berre gjekk i harmoni med naturen, men skapte kritisk ubalanse over tid.

Foto: Trude / Kvinnheringen / Efrem

Anne Karin Fonneland minner om at Olav H. Hauge tidleg såg at menneska ikkje berre gjekk i harmoni med naturen, men skapte kritisk ubalanse over tid.

Anne Karin Fonneland minner om at Olav H. Hauge tidleg såg at menneska ikkje berre gjekk i harmoni med naturen, men skapte kritisk ubalanse over tid.

Foto: Trude / Kvinnheringen / Efrem

3746
20210507
3746
20210507

Essay

Anne Karin Fonneland:

Olav H. Hauge og trea. Om å sjå naturen – og klimakrisa no!

Efrem forlag

Anne Karin Fonneland har kome med essaysamlinga Olav H Hauge og trea. Om å sjå naturen – og klimakrisa no! Tidlegare har Fonneland gitt ut fem diktsamlingar, ein roman og bøker for barn. I essaysamlinga skriv ho om emne som opptek henne, nemleg naturen, klimakrisa og Olav H. Hauge. Med boka skriv ho seg inn i ein nynorsk essaytradisjon av forfattarar som Garborg, Økland, Fløgstad og Fosse.

Essayet som hybrid

Eit essay kan definerast som ein kort tekst på prosa, der det subjektive preget er meir vesentleg enn den saklege handsaminga av emnet. Essayisten er søkjande og nysgjerrig og kjem gjerne fram med nye spørsmål.

Somme vil hevda at essayet ligg mellom fiksjon og sakprosa. Ein snakkar gjerne om formelle og uformelle eller personlege essay. Det formelle essayet diskuterer ei sak, eit emne, medan det uformelle essayet er meir personleg og fabulerande. I denne essaysamlinga klarer Fonneland å kombinera dei to typane. Ein del essay omhandlar konstateringar av klimakrisa både lokalt og internasjonalt, medan i andre tekstar reflekterer forfattaren omkring naturen, litteraturen og det menneskelege. Framstillinga hennar syner litterære kvalitetar i språket ved bruk av litterære verkemiddel som intertekstualitet. Fonneland går i dialog med og brukar dikt og dagboksnotat av Hauge (og eigne tidlegare tekstar) i diskursen som støtte for sitt eige syn.

Boka til Fonneland inneheld 16 korte essay. Eller utgjer heile tekstkorpuset eitt essay? Teksten, eller tekstane, kan nemleg lesast som eitt essay strukturert som eit tre med stamme og greiner. I grunnstamma får essayet rot i fortida gjennom mytar frå antikken, norrøn tid og Bibelen. Teksten vandrar frå grein til grein og handlar om fruktdyrking, jordbruk, skogbruk til kunnskap om bruk av trea.

Tekstane har ein tematisk samanheng ved at poesien, omgjevnaden og landskapet er med heile tida. Essayet har òg ein sirkelkomposisjon ved at den første og siste teksten er knytte saman. Heile teksten kan òg lesast, som Fonneland sjølv skriv, som «ei forteljing om å høyra til i ein kultur og i ei natur». Lese slik vert teksten ei forteljing om hennar eige forhold til naturen, klimakrisa, tre og Olav H. Hauge.

Tre og poesi

Tre og poesi er sentrale emne i teksten. Fonneland syner til treets symbol- og funksjonsverdi gjennom tidene. Vidare syner ho kor avhengig mennesket er av naturen som kjelde til inspirasjon, kreativitet og rekreasjon, og samstundes kor prisgitt naturen er mennesket.

I dei tekstane som handlar om klimakrisa i verda i dag, støttar ho seg til brei lesing av filosofar og internasjonale forskarar. Her vert Fonneland personleg og har ein bodskap å koma med; noko må gjerast med klimakrisa før det vert for seint. Ho vil ha det normalt, seier ho ein stad, og ho legg til at ho føler meir og meir ubehag.

Dei beste og mest interessante tekstane i samlinga er etter mitt syn dei litterære. Her finn ho fram til dikt og dagboksnotat av Olav H. Hauge for å «syna fram tankar frå Hauge som eg meiner er nyttige i vår tid med klimakrise». I nærlesing av dagbøkene og dikt av Hauge finn ho tankar som passar inn i dette perspektivet.

I fleire av tekstane siterer ho Hauge-dikt og utdrag frå dagbøkene hans og kjem med innsiktsfulle kommentarar til desse. Fonneland syner at treet er eit gjennomgåande motiv hjå Hauge, og at han var meir oppteken av naturen og klimaet enn vi hittil har trudd. Slik sett utvidar Fonneland kunnskapen vår om tekstane til lyrikaren frå Ulvik.

Arne Sunde

Arne Sunde er norsklektor.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Essay

Anne Karin Fonneland:

Olav H. Hauge og trea. Om å sjå naturen – og klimakrisa no!

Efrem forlag

Anne Karin Fonneland har kome med essaysamlinga Olav H Hauge og trea. Om å sjå naturen – og klimakrisa no! Tidlegare har Fonneland gitt ut fem diktsamlingar, ein roman og bøker for barn. I essaysamlinga skriv ho om emne som opptek henne, nemleg naturen, klimakrisa og Olav H. Hauge. Med boka skriv ho seg inn i ein nynorsk essaytradisjon av forfattarar som Garborg, Økland, Fløgstad og Fosse.

Essayet som hybrid

Eit essay kan definerast som ein kort tekst på prosa, der det subjektive preget er meir vesentleg enn den saklege handsaminga av emnet. Essayisten er søkjande og nysgjerrig og kjem gjerne fram med nye spørsmål.

Somme vil hevda at essayet ligg mellom fiksjon og sakprosa. Ein snakkar gjerne om formelle og uformelle eller personlege essay. Det formelle essayet diskuterer ei sak, eit emne, medan det uformelle essayet er meir personleg og fabulerande. I denne essaysamlinga klarer Fonneland å kombinera dei to typane. Ein del essay omhandlar konstateringar av klimakrisa både lokalt og internasjonalt, medan i andre tekstar reflekterer forfattaren omkring naturen, litteraturen og det menneskelege. Framstillinga hennar syner litterære kvalitetar i språket ved bruk av litterære verkemiddel som intertekstualitet. Fonneland går i dialog med og brukar dikt og dagboksnotat av Hauge (og eigne tidlegare tekstar) i diskursen som støtte for sitt eige syn.

Boka til Fonneland inneheld 16 korte essay. Eller utgjer heile tekstkorpuset eitt essay? Teksten, eller tekstane, kan nemleg lesast som eitt essay strukturert som eit tre med stamme og greiner. I grunnstamma får essayet rot i fortida gjennom mytar frå antikken, norrøn tid og Bibelen. Teksten vandrar frå grein til grein og handlar om fruktdyrking, jordbruk, skogbruk til kunnskap om bruk av trea.

Tekstane har ein tematisk samanheng ved at poesien, omgjevnaden og landskapet er med heile tida. Essayet har òg ein sirkelkomposisjon ved at den første og siste teksten er knytte saman. Heile teksten kan òg lesast, som Fonneland sjølv skriv, som «ei forteljing om å høyra til i ein kultur og i ei natur». Lese slik vert teksten ei forteljing om hennar eige forhold til naturen, klimakrisa, tre og Olav H. Hauge.

Tre og poesi

Tre og poesi er sentrale emne i teksten. Fonneland syner til treets symbol- og funksjonsverdi gjennom tidene. Vidare syner ho kor avhengig mennesket er av naturen som kjelde til inspirasjon, kreativitet og rekreasjon, og samstundes kor prisgitt naturen er mennesket.

I dei tekstane som handlar om klimakrisa i verda i dag, støttar ho seg til brei lesing av filosofar og internasjonale forskarar. Her vert Fonneland personleg og har ein bodskap å koma med; noko må gjerast med klimakrisa før det vert for seint. Ho vil ha det normalt, seier ho ein stad, og ho legg til at ho føler meir og meir ubehag.

Dei beste og mest interessante tekstane i samlinga er etter mitt syn dei litterære. Her finn ho fram til dikt og dagboksnotat av Olav H. Hauge for å «syna fram tankar frå Hauge som eg meiner er nyttige i vår tid med klimakrise». I nærlesing av dagbøkene og dikt av Hauge finn ho tankar som passar inn i dette perspektivet.

I fleire av tekstane siterer ho Hauge-dikt og utdrag frå dagbøkene hans og kjem med innsiktsfulle kommentarar til desse. Fonneland syner at treet er eit gjennomgåande motiv hjå Hauge, og at han var meir oppteken av naturen og klimaet enn vi hittil har trudd. Slik sett utvidar Fonneland kunnskapen vår om tekstane til lyrikaren frå Ulvik.

Arne Sunde

Arne Sunde er norsklektor.

Fonneland syner at treet er eit gjennomgåande motiv hjå Hauge.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn
Håvard Rem

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

UtanriksSamfunn
Ida Lødemel Tvedt

Ein lang marsj mot idiotveldet

NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB

KommentarSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Politikk i grenseland

Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis