Molière-perler i omsetjing
To av meisterens verk kjem for fyrste gong i norsk bokform.
Komedie
Jean-Baptiste Molière:
To komedier: George Dandin og Scapins skurkestreker
Omsett av Kjell Helgheim
Solum Bokvennen
Den 15. januar i år var det 400 år sidan Frankrikes og verdas mest grunnleggjande komediediktar vart født. «Verdas mest...» er ein bombastisk pilar å setje han på, men det skal godt gjerast å finne nokon som kan gjere Molière rangen stridig. (Kan hende Shakespeare, men det kan diskuterast.)
Spennvidde
Dei mest grunnleggjande strukturane i ettertidas farsar og lystspel er stort sett lagde etter molièrsk kokebok. Boka som no er komen ut på Solum Bokvennen, inneheld to stykke av Molière som nettopp stadfester spennvidda i dramatikken hans. Ingen av dei har vore utgjevne i bokform på norsk før no. Det eine stykket syner korleis han perfeksjonerte forviklingskomedien som sjanger, det andre er eit typisk døme på tragikomedien, der den bitre undertonen heile tida ligg bakom humoren, og der det ikkje kan bli nokon eintydig lukkeleg slutt.
Det første stykket, George Dandin, er det neppe mange blant oss som er fortrulege med frå før, i alle høve ikkje frå teaterscena. Det er over hundre år sidan det vart spela i Noreg. Det har i høg grad meisterens stempel. Men det har òg ein grell og bitter handlingskonklusjon, og det kan vere grunnen til at teaterfolk vegrar seg litt for å røre ved det.
Lettsinn og utruskap er sjølvsagt alltid pikante ingrediensar i komediar, men det kan vere tungt å svelgje at «skurkane», dei utrugne, triumferer over hanreien som står att med lang nase. Vert eit slikt stykke spelt med det rette infernalske glimtet i auget, bør det likevel kunne bli morosamt, og replikkane har ein munter flyt i Kjell Helgheims nye gjendikting.
Vers og prosa
Molière skreiv stykke vekselvis på vers og på prosa, og av dei med mørkare botn er vel Don Juan og Misantropen dei mest kjente. Denne gongen er det derimot Scapins skurkestreker, eit av dei aller muntraste Molière-verka, Helgheim har henta fram i ei frisk ny omsetjing. Mønsteret med kløktig tenar og dum herre har sjølvsagt teaterhistoriske urtradisjonar og er slett ikkje oppfunne av Molière sjølv, men her er tempoet og det intrikate brikkespelet så finstilt at stykket bokstaveleg tala framstår som ein mønsterkomedie. Og hovudrolla her vil nok alltid vere ein drøymejobb for ein briljant komedieaktør.
Omsetjaren har gjeve utgåva eit etterord som både summerer opp Molières spektakulære karriere og lagnad som diktar og skodespelar og dokumenterer den diktariske ambivalensen i livsverket hans. Han var ein smilande gjøglar, men hadde alltid eit hikst av gråt i halsen. Som klovnar flest.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Komedie
Jean-Baptiste Molière:
To komedier: George Dandin og Scapins skurkestreker
Omsett av Kjell Helgheim
Solum Bokvennen
Den 15. januar i år var det 400 år sidan Frankrikes og verdas mest grunnleggjande komediediktar vart født. «Verdas mest...» er ein bombastisk pilar å setje han på, men det skal godt gjerast å finne nokon som kan gjere Molière rangen stridig. (Kan hende Shakespeare, men det kan diskuterast.)
Spennvidde
Dei mest grunnleggjande strukturane i ettertidas farsar og lystspel er stort sett lagde etter molièrsk kokebok. Boka som no er komen ut på Solum Bokvennen, inneheld to stykke av Molière som nettopp stadfester spennvidda i dramatikken hans. Ingen av dei har vore utgjevne i bokform på norsk før no. Det eine stykket syner korleis han perfeksjonerte forviklingskomedien som sjanger, det andre er eit typisk døme på tragikomedien, der den bitre undertonen heile tida ligg bakom humoren, og der det ikkje kan bli nokon eintydig lukkeleg slutt.
Det første stykket, George Dandin, er det neppe mange blant oss som er fortrulege med frå før, i alle høve ikkje frå teaterscena. Det er over hundre år sidan det vart spela i Noreg. Det har i høg grad meisterens stempel. Men det har òg ein grell og bitter handlingskonklusjon, og det kan vere grunnen til at teaterfolk vegrar seg litt for å røre ved det.
Lettsinn og utruskap er sjølvsagt alltid pikante ingrediensar i komediar, men det kan vere tungt å svelgje at «skurkane», dei utrugne, triumferer over hanreien som står att med lang nase. Vert eit slikt stykke spelt med det rette infernalske glimtet i auget, bør det likevel kunne bli morosamt, og replikkane har ein munter flyt i Kjell Helgheims nye gjendikting.
Vers og prosa
Molière skreiv stykke vekselvis på vers og på prosa, og av dei med mørkare botn er vel Don Juan og Misantropen dei mest kjente. Denne gongen er det derimot Scapins skurkestreker, eit av dei aller muntraste Molière-verka, Helgheim har henta fram i ei frisk ny omsetjing. Mønsteret med kløktig tenar og dum herre har sjølvsagt teaterhistoriske urtradisjonar og er slett ikkje oppfunne av Molière sjølv, men her er tempoet og det intrikate brikkespelet så finstilt at stykket bokstaveleg tala framstår som ein mønsterkomedie. Og hovudrolla her vil nok alltid vere ein drøymejobb for ein briljant komedieaktør.
Omsetjaren har gjeve utgåva eit etterord som både summerer opp Molières spektakulære karriere og lagnad som diktar og skodespelar og dokumenterer den diktariske ambivalensen i livsverket hans. Han var ein smilande gjøglar, men hadde alltid eit hikst av gråt i halsen. Som klovnar flest.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Replikkane har ein munter flyt i Kjell Helgheims nye gjendikting.
Fleire artiklar
Små-ulovleg: Godtet er smått, men er denne reklamen retta mot små eller store menneske? Det kan få alt å seie dersom ei ny forskrift vert vedteken.
Foto: Cornelius Poppe / NTB
«Om høyringsinnspela frå Helsedirektoratet vert inkluderte, risikerer ein å kriminalisere heilt vanleg mat.»
I tillegg til å vere forfattar er Kristina Leganger Iversen også litteraturvitar, samfunnsdebattant og omsetjar.
Foto: Sara Olivia Sanderud
Nedslåande sanning
Kristina Leganger Iversen leverer eit grundig studium av noko som burde vere opplagt for fleire.
To unge mormonmisjonærar, søster Paxton (Sophie Thatcher) og søster Barnes (Chloe East), blir tvinga til å setje trua si på prøve i møtet med herr Reed (Hugh Grant).
Foto: Ymer Media
«Mange av skrekkfilmane no til dags liknar meir på filmar frå syttitalet»
Teikning: May Linn Clement
«Me har ikkje grunnlag for å seia at bokmålsbrukarar har kvassare penn enn andre, men nokre av dei evnar å kløyva kvass i to.»
Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.
Foto: Another World Entertainment
Propaganda på agendaen
Fører og forfører er ein drivande historietime om tidenes skumlaste skrønemakar.