JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Mjølka og livet

Mette Karlsvik har skrive ein sterk roman om kjerneverdiar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Mette Karlsvik har fått fleire litterære prisar etter romandebuten i 2005.

Mette Karlsvik har fått fleire litterære prisar etter romandebuten i 2005.

Foto: Tove K. Breistein

Mette Karlsvik har fått fleire litterære prisar etter romandebuten i 2005.

Mette Karlsvik har fått fleire litterære prisar etter romandebuten i 2005.

Foto: Tove K. Breistein

3650
20191122
3650
20191122

Roman

Mette Karlsvik:

Meieriet

Samlaget

Somme tider skulle ein beintfram tru at skjønnlitterære forfattarar i Noreg har gjort avtalar om kva for emne det skal skrivast om, og i år finn ein såleis fleire bøker som handlar om graviditet og barsel. Ei av desse bøkene er den nye romanen til Mette Karlsvik.

Hovudpersonen i boka fører ordet, ho heiter Beate og har reist til Island for å skriva ein roman om Thor Jensen, dansken som emigrerte til sagaøya og vart den rikaste mannen der, mellom anna med meieridrift i stor stil. Det store meieriet, det største i Norden, er no bygd om og gjer teneste som kunstnarbustader og atelier av ymse slag, og der skal Beate bu og skriva.

Etter kort tid vert Beate kjend med ein islending som heiter Kjell. Den sylkvasse lesaren ser straks for seg at det vert eit par av dei to, og snart er det stadfesta av teksten, slik at lesaren kan kjenna seg klok, noko som kjem godt med om han eller ho nettopp har fått nok eit intellektuelt ulivssår av den vanskelege sudokuen i Bergens Tidende (BT), til dømes. Ja, berre til dømes, altså.

Ambivalens

Beate er skildra som ein konstant ambivalent person, ho analyserer alt og alle, ikkje minst seg sjølv, og ho gjer det med forskarblikk. Om ho eigentleg er forelska i Kjell, veit korkje ho eller lesaren, ho tvilar på om ho veit kva kjærleik er, og ho romantiserer ikkje Kjell på nokon måte, ho konstaterer det som er, ikkje det som er uhandgripeleg.

Eg får ei kjensle av at Knut Hamsun kunne ha sagt om ho at «til nogen sentimental henrykkelse duger hennes verk ikke», men sidan det er ei kjensle eg ikkje kan prova empirisk, vert det ein tom påstand som eg kunne ha angra bittert på, om ikkje angeren også berre var ei kjensle og ikkje eitkvart konkret. Kor som er har Mette Karlsvik skrive ein god roman, ei forvitneleg skildring av eit menneske på innsida og utsida, og rett og slett den ultimate romanen om graviditet, barsel og amming.

Mjølk tek mykje plass i denne romanen, mjølk som livskjelde, mjølk som handelsvare, produksjon av mjølk, og tittelen på boka, og plassen der handlinga går føre seg, høver så godt at det lyt karakteriserast som ein genistrek.

Det beste er at det ikkje på nokon måte verkar konstruert, alt fell naturleg på plass, til og med overraskande naturleg for Beate, som no og då kjem med ymt om at ho eigentleg har øydelagt seg sjølv, eller naturen i seg. Ho trudde ho var steril, at ho var for mager til å få barn, ambivalensen går ikkje vekk når røynda dementerer forskotssorgene. Det er alltid noko anna å ottast, ein skort, noko som ikkje er slik det skulle. Ho er sysselsett, med andre ord, og me forstår også at ho har ein del av det ein i dag kallar bagasje. Særleg gjeld det tilhøvet til mora, som truleg ikkje hadde godt av å vera mor. Beate har dessutan reist hit og dit i verda og budd på underlege stader, ho høyrer ikkje heime nokon plass, men just difor er det lett for henne å ta avgjerda om å leva vidare på, for ikkje å seia i, Island.

Poengtert

Karlsvik skriv rikt og poengtert, mest stutte setningar, men med variasjon og effektivitet, som i dette dømet: «Så Thor kjøper og satsar og opnar og tilset og skaper og får skapt, blir skapt, blir igjen rik, rikare, rikast.» I tillegg til å skriva godt, til dels særs godt, tenkjer Mette Karlsvik godt, så godt at lesaren får eit intellektuelt lyft og ser, til dømes, fram mot den neste vanskelege sudokuen i BT med optimisme. Men berre til dømes, altså.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Mette Karlsvik:

Meieriet

Samlaget

Somme tider skulle ein beintfram tru at skjønnlitterære forfattarar i Noreg har gjort avtalar om kva for emne det skal skrivast om, og i år finn ein såleis fleire bøker som handlar om graviditet og barsel. Ei av desse bøkene er den nye romanen til Mette Karlsvik.

Hovudpersonen i boka fører ordet, ho heiter Beate og har reist til Island for å skriva ein roman om Thor Jensen, dansken som emigrerte til sagaøya og vart den rikaste mannen der, mellom anna med meieridrift i stor stil. Det store meieriet, det største i Norden, er no bygd om og gjer teneste som kunstnarbustader og atelier av ymse slag, og der skal Beate bu og skriva.

Etter kort tid vert Beate kjend med ein islending som heiter Kjell. Den sylkvasse lesaren ser straks for seg at det vert eit par av dei to, og snart er det stadfesta av teksten, slik at lesaren kan kjenna seg klok, noko som kjem godt med om han eller ho nettopp har fått nok eit intellektuelt ulivssår av den vanskelege sudokuen i Bergens Tidende (BT), til dømes. Ja, berre til dømes, altså.

Ambivalens

Beate er skildra som ein konstant ambivalent person, ho analyserer alt og alle, ikkje minst seg sjølv, og ho gjer det med forskarblikk. Om ho eigentleg er forelska i Kjell, veit korkje ho eller lesaren, ho tvilar på om ho veit kva kjærleik er, og ho romantiserer ikkje Kjell på nokon måte, ho konstaterer det som er, ikkje det som er uhandgripeleg.

Eg får ei kjensle av at Knut Hamsun kunne ha sagt om ho at «til nogen sentimental henrykkelse duger hennes verk ikke», men sidan det er ei kjensle eg ikkje kan prova empirisk, vert det ein tom påstand som eg kunne ha angra bittert på, om ikkje angeren også berre var ei kjensle og ikkje eitkvart konkret. Kor som er har Mette Karlsvik skrive ein god roman, ei forvitneleg skildring av eit menneske på innsida og utsida, og rett og slett den ultimate romanen om graviditet, barsel og amming.

Mjølk tek mykje plass i denne romanen, mjølk som livskjelde, mjølk som handelsvare, produksjon av mjølk, og tittelen på boka, og plassen der handlinga går føre seg, høver så godt at det lyt karakteriserast som ein genistrek.

Det beste er at det ikkje på nokon måte verkar konstruert, alt fell naturleg på plass, til og med overraskande naturleg for Beate, som no og då kjem med ymt om at ho eigentleg har øydelagt seg sjølv, eller naturen i seg. Ho trudde ho var steril, at ho var for mager til å få barn, ambivalensen går ikkje vekk når røynda dementerer forskotssorgene. Det er alltid noko anna å ottast, ein skort, noko som ikkje er slik det skulle. Ho er sysselsett, med andre ord, og me forstår også at ho har ein del av det ein i dag kallar bagasje. Særleg gjeld det tilhøvet til mora, som truleg ikkje hadde godt av å vera mor. Beate har dessutan reist hit og dit i verda og budd på underlege stader, ho høyrer ikkje heime nokon plass, men just difor er det lett for henne å ta avgjerda om å leva vidare på, for ikkje å seia i, Island.

Poengtert

Karlsvik skriv rikt og poengtert, mest stutte setningar, men med variasjon og effektivitet, som i dette dømet: «Så Thor kjøper og satsar og opnar og tilset og skaper og får skapt, blir skapt, blir igjen rik, rikare, rikast.» I tillegg til å skriva godt, til dels særs godt, tenkjer Mette Karlsvik godt, så godt at lesaren får eit intellektuelt lyft og ser, til dømes, fram mot den neste vanskelege sudokuen i BT med optimisme. Men berre til dømes, altså.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

I tillegg til å skriva godt, til dels særs godt, tenkjer Mette Karlsvik godt.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Ida Lødemel Tvedt
Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Ida Lødemel Tvedt
Lars Elling har skrive eit portrett av venen Stian Carstensen.

Lars Elling har skrive eit portrett av venen Stian Carstensen.

Foto: Trond A. Isaksen

BokMeldingar
Odd W. Surén

Singel og sanatorium

Lars Elling skriv sprudlande, intelligent overskotsprosa
frå sinnets undergrunn.

Oppsettingar og konsertar er ein viktig og synleg del av skolegangen på musikklinjene. Her frå Hakkebakkeskogen ved Stord vidaregåande skule.

Oppsettingar og konsertar er ein viktig og synleg del av skolegangen på musikklinjene. Her frå Hakkebakkeskogen ved Stord vidaregåande skule.

Foto: Stord vgs

MusikkKultur
Helga JohanneStørdal

Kampen om kunstfaga

Om kunstfaglege linjer ved vidaregåande skolar har livets rett, er ein årleg debatt når elevplassar og kroner skal fordelast.

Den norske fiskeflåten er mangfaldig. Her er ringnotfartøy ved kai i Egersund våren 2017.

Den norske fiskeflåten er mangfaldig. Her er ringnotfartøy ved kai i Egersund våren 2017.

Foto: Per Anders Todal

Samfunn
Per Anders Todal

Fiskar er fiskar verst

Striden om kvotemeldinga kan få Fiskarlaget til å rivne.

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk.  I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk. I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Foto: Mattilsynet

DyrFeature

Den sure svien

I fjor vart angrep av maneter brått rekna med som ei av dei fem viktigaste årsakene til laksedauden, korleis kan noko slikt skje?

Arve Nilsen
Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk.  I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk. I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Foto: Mattilsynet

DyrFeature

Den sure svien

I fjor vart angrep av maneter brått rekna med som ei av dei fem viktigaste årsakene til laksedauden, korleis kan noko slikt skje?

Arve Nilsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis