JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Mjølka og livet

Mette Karlsvik har skrive ein sterk roman om kjerneverdiar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Mette Karlsvik har fått fleire litterære prisar etter romandebuten i 2005.

Mette Karlsvik har fått fleire litterære prisar etter romandebuten i 2005.

Foto: Tove K. Breistein

Mette Karlsvik har fått fleire litterære prisar etter romandebuten i 2005.

Mette Karlsvik har fått fleire litterære prisar etter romandebuten i 2005.

Foto: Tove K. Breistein

3650
20191122
3650
20191122

Roman

Mette Karlsvik:

Meieriet

Samlaget

Somme tider skulle ein beintfram tru at skjønnlitterære forfattarar i Noreg har gjort avtalar om kva for emne det skal skrivast om, og i år finn ein såleis fleire bøker som handlar om graviditet og barsel. Ei av desse bøkene er den nye romanen til Mette Karlsvik.

Hovudpersonen i boka fører ordet, ho heiter Beate og har reist til Island for å skriva ein roman om Thor Jensen, dansken som emigrerte til sagaøya og vart den rikaste mannen der, mellom anna med meieridrift i stor stil. Det store meieriet, det største i Norden, er no bygd om og gjer teneste som kunstnarbustader og atelier av ymse slag, og der skal Beate bu og skriva.

Etter kort tid vert Beate kjend med ein islending som heiter Kjell. Den sylkvasse lesaren ser straks for seg at det vert eit par av dei to, og snart er det stadfesta av teksten, slik at lesaren kan kjenna seg klok, noko som kjem godt med om han eller ho nettopp har fått nok eit intellektuelt ulivssår av den vanskelege sudokuen i Bergens Tidende (BT), til dømes. Ja, berre til dømes, altså.

Ambivalens

Beate er skildra som ein konstant ambivalent person, ho analyserer alt og alle, ikkje minst seg sjølv, og ho gjer det med forskarblikk. Om ho eigentleg er forelska i Kjell, veit korkje ho eller lesaren, ho tvilar på om ho veit kva kjærleik er, og ho romantiserer ikkje Kjell på nokon måte, ho konstaterer det som er, ikkje det som er uhandgripeleg.

Eg får ei kjensle av at Knut Hamsun kunne ha sagt om ho at «til nogen sentimental henrykkelse duger hennes verk ikke», men sidan det er ei kjensle eg ikkje kan prova empirisk, vert det ein tom påstand som eg kunne ha angra bittert på, om ikkje angeren også berre var ei kjensle og ikkje eitkvart konkret. Kor som er har Mette Karlsvik skrive ein god roman, ei forvitneleg skildring av eit menneske på innsida og utsida, og rett og slett den ultimate romanen om graviditet, barsel og amming.

Mjølk tek mykje plass i denne romanen, mjølk som livskjelde, mjølk som handelsvare, produksjon av mjølk, og tittelen på boka, og plassen der handlinga går føre seg, høver så godt at det lyt karakteriserast som ein genistrek.

Det beste er at det ikkje på nokon måte verkar konstruert, alt fell naturleg på plass, til og med overraskande naturleg for Beate, som no og då kjem med ymt om at ho eigentleg har øydelagt seg sjølv, eller naturen i seg. Ho trudde ho var steril, at ho var for mager til å få barn, ambivalensen går ikkje vekk når røynda dementerer forskotssorgene. Det er alltid noko anna å ottast, ein skort, noko som ikkje er slik det skulle. Ho er sysselsett, med andre ord, og me forstår også at ho har ein del av det ein i dag kallar bagasje. Særleg gjeld det tilhøvet til mora, som truleg ikkje hadde godt av å vera mor. Beate har dessutan reist hit og dit i verda og budd på underlege stader, ho høyrer ikkje heime nokon plass, men just difor er det lett for henne å ta avgjerda om å leva vidare på, for ikkje å seia i, Island.

Poengtert

Karlsvik skriv rikt og poengtert, mest stutte setningar, men med variasjon og effektivitet, som i dette dømet: «Så Thor kjøper og satsar og opnar og tilset og skaper og får skapt, blir skapt, blir igjen rik, rikare, rikast.» I tillegg til å skriva godt, til dels særs godt, tenkjer Mette Karlsvik godt, så godt at lesaren får eit intellektuelt lyft og ser, til dømes, fram mot den neste vanskelege sudokuen i BT med optimisme. Men berre til dømes, altså.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Mette Karlsvik:

Meieriet

Samlaget

Somme tider skulle ein beintfram tru at skjønnlitterære forfattarar i Noreg har gjort avtalar om kva for emne det skal skrivast om, og i år finn ein såleis fleire bøker som handlar om graviditet og barsel. Ei av desse bøkene er den nye romanen til Mette Karlsvik.

Hovudpersonen i boka fører ordet, ho heiter Beate og har reist til Island for å skriva ein roman om Thor Jensen, dansken som emigrerte til sagaøya og vart den rikaste mannen der, mellom anna med meieridrift i stor stil. Det store meieriet, det største i Norden, er no bygd om og gjer teneste som kunstnarbustader og atelier av ymse slag, og der skal Beate bu og skriva.

Etter kort tid vert Beate kjend med ein islending som heiter Kjell. Den sylkvasse lesaren ser straks for seg at det vert eit par av dei to, og snart er det stadfesta av teksten, slik at lesaren kan kjenna seg klok, noko som kjem godt med om han eller ho nettopp har fått nok eit intellektuelt ulivssår av den vanskelege sudokuen i Bergens Tidende (BT), til dømes. Ja, berre til dømes, altså.

Ambivalens

Beate er skildra som ein konstant ambivalent person, ho analyserer alt og alle, ikkje minst seg sjølv, og ho gjer det med forskarblikk. Om ho eigentleg er forelska i Kjell, veit korkje ho eller lesaren, ho tvilar på om ho veit kva kjærleik er, og ho romantiserer ikkje Kjell på nokon måte, ho konstaterer det som er, ikkje det som er uhandgripeleg.

Eg får ei kjensle av at Knut Hamsun kunne ha sagt om ho at «til nogen sentimental henrykkelse duger hennes verk ikke», men sidan det er ei kjensle eg ikkje kan prova empirisk, vert det ein tom påstand som eg kunne ha angra bittert på, om ikkje angeren også berre var ei kjensle og ikkje eitkvart konkret. Kor som er har Mette Karlsvik skrive ein god roman, ei forvitneleg skildring av eit menneske på innsida og utsida, og rett og slett den ultimate romanen om graviditet, barsel og amming.

Mjølk tek mykje plass i denne romanen, mjølk som livskjelde, mjølk som handelsvare, produksjon av mjølk, og tittelen på boka, og plassen der handlinga går føre seg, høver så godt at det lyt karakteriserast som ein genistrek.

Det beste er at det ikkje på nokon måte verkar konstruert, alt fell naturleg på plass, til og med overraskande naturleg for Beate, som no og då kjem med ymt om at ho eigentleg har øydelagt seg sjølv, eller naturen i seg. Ho trudde ho var steril, at ho var for mager til å få barn, ambivalensen går ikkje vekk når røynda dementerer forskotssorgene. Det er alltid noko anna å ottast, ein skort, noko som ikkje er slik det skulle. Ho er sysselsett, med andre ord, og me forstår også at ho har ein del av det ein i dag kallar bagasje. Særleg gjeld det tilhøvet til mora, som truleg ikkje hadde godt av å vera mor. Beate har dessutan reist hit og dit i verda og budd på underlege stader, ho høyrer ikkje heime nokon plass, men just difor er det lett for henne å ta avgjerda om å leva vidare på, for ikkje å seia i, Island.

Poengtert

Karlsvik skriv rikt og poengtert, mest stutte setningar, men med variasjon og effektivitet, som i dette dømet: «Så Thor kjøper og satsar og opnar og tilset og skaper og får skapt, blir skapt, blir igjen rik, rikare, rikast.» I tillegg til å skriva godt, til dels særs godt, tenkjer Mette Karlsvik godt, så godt at lesaren får eit intellektuelt lyft og ser, til dømes, fram mot den neste vanskelege sudokuen i BT med optimisme. Men berre til dømes, altså.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

I tillegg til å skriva godt, til dels særs godt, tenkjer Mette Karlsvik godt.

Emneknaggar

Fleire artiklar

ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Foto: Maria Gros Vatne

FilmKultur
Mona Louise Dysvik Mørk

Frå draum til sorg

Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild

BokMeldingar
Oddmund Hagen

«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbelt­gjengeri»

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Kven har makt over kven?

Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis