JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Minne i stein

Benedicte Meyer Kroneberg skriv nært og kunnskapsrikt om mennesket, minnet og mørkeret.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Benedicte Meyer Kroneberg har skrive fleire romanar sidan debuten i 2010.

Benedicte Meyer Kroneberg har skrive fleire romanar sidan debuten i 2010.

Foto: Liv Øvland

Benedicte Meyer Kroneberg har skrive fleire romanar sidan debuten i 2010.

Benedicte Meyer Kroneberg har skrive fleire romanar sidan debuten i 2010.

Foto: Liv Øvland

3566
20220218
3566
20220218

Roman

Benedicte Meyer
Kroneberg:

Svalbardnotatene

Tiden

Grunnfjellet er ikkje utstyrt med dei rikaste talegåvene. Det buldrar litt no og då, og stundom hender det at ein fjellvegg er reine hermegåsa, men det skortar på artikulasjon. I Svalbardnotatene av Benedicte Meyer Kroneberg er det stundom annleis. Der kjem sjølvaste Svalbard til orde no og då, i innleiinga til kvar av dei fire bolkane som utgjer romanen.

Lesaren godtek dette utan vanskar, ein kan tenkja seg at jordskorpa har eit medvit, og at noko av det kan omsetjast til menneskespråk. Det er vel og bra, likevel skurrar det litt når denne omsetjinga inneheld omgrep frå menneskeleg vitskap, som namn på geologiske tidsaldrar. Svalbard er kort og godt litt vel lærd. Men dette spelar ikkje noka stor rolle i romanen, der me møter kunstnaren Birgitte, som skal halda ei utstilling i Longyearbyen.

Tilknytingspunkt

Birgitte har fleire tilknytingspunkt til øygruppa der nord i gardane. Foreldra hennar, Olav og Åsa, møttest der, og ho har sjølv budd der eit års tid som ungjente. Boka hoppar elegant mellom desse ulike tidene, frå mor Åsas reise til og opphald på staden, Birgittes ungdomstid der, og førebuingane til utstillinga i notid.

Kroneberg lit på lesaren og introduserer ikkje litterære sprang i tid og perspektiv, og det fungerer framifrå. Teksten er heile tida absolutt truverdig, med interessante personar og plausible reaksjonar på og haldningar til attkjennande situasjonar. Mor Åsa er i notid på veg inn i demensmørkeret, og dit har ho med seg eit anna mørker, nemleg ein løyndom som tyngjer henne svært, noko ho på den eine sida ikkje har det minste skuld i, og på den andre sida ikkje kan verta kvitt, nemleg at ho er ein tyskarunge. Ho veit ikkje at Birgitte er merksam på dette. Kroneberg skildrar slikt eksemplarisk og utan store fakter, mellom anna ved ein sivilisert krangel mellom Åsa og Olav etter eit juleselskap.

Birgitte er gift med Arve, og dei har sine små utfordringar, særleg med mor Åsa, som i notid er skild frå Olav. Åsa er på ein heim no, men ho er ikkje samd i at ho skal vera der.

Innertiar

Arve og Birgitte har ei dotter, Synne, som er sytten år, miljøaktivist, eigenrådig og skråsikker, og det fører til konflikt no og då. Nok ein gong ei skildring som er ein absolutt innertiar.

På Svalbard gjer Birgitte seg gode refleksjonar over lys og mørker, form og farge, og ein tvilar aldri på at ho verkeleg er biletkunstnar. Ho vil laga trykk av teikningar mora gjorde i si tid på Svalbard, og kjem i gang med kaldnålsradering på koparplater, men det verkar som om entusiasmen over dette prosjektet ikkje står seg.

Derimot lèt ho seg tidt fascinera av Svalbard, der ho ein gong fekk vita at ein kunne finna fossil ved å dela ein stein i to. Ho fann eit fossilt lauvblad på det viset, og tenkjer sitt om korleis steinen også har eit minne. Kroneberg gjer ikkje noko nummer av dette, men det er i seg sjølv eit fabelaktig bilete på minnet, det ein har i seg som ingen når til eller ser, og lesaren tenkjer at dette korresponderer godt med tematikken elles i boka, der personane kjem litt til kort når det gjeld kommunikasjon, i alle høve når det er mykje om å gjera.

Svalbardnotatene er ein god og vaksen roman, skriven av ein kunnskapsrik forfattar som forstår seg på folk, og som fører personane i teksten tett på lesaren ved eit godt og variert språk.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Benedicte Meyer
Kroneberg:

Svalbardnotatene

Tiden

Grunnfjellet er ikkje utstyrt med dei rikaste talegåvene. Det buldrar litt no og då, og stundom hender det at ein fjellvegg er reine hermegåsa, men det skortar på artikulasjon. I Svalbardnotatene av Benedicte Meyer Kroneberg er det stundom annleis. Der kjem sjølvaste Svalbard til orde no og då, i innleiinga til kvar av dei fire bolkane som utgjer romanen.

Lesaren godtek dette utan vanskar, ein kan tenkja seg at jordskorpa har eit medvit, og at noko av det kan omsetjast til menneskespråk. Det er vel og bra, likevel skurrar det litt når denne omsetjinga inneheld omgrep frå menneskeleg vitskap, som namn på geologiske tidsaldrar. Svalbard er kort og godt litt vel lærd. Men dette spelar ikkje noka stor rolle i romanen, der me møter kunstnaren Birgitte, som skal halda ei utstilling i Longyearbyen.

Tilknytingspunkt

Birgitte har fleire tilknytingspunkt til øygruppa der nord i gardane. Foreldra hennar, Olav og Åsa, møttest der, og ho har sjølv budd der eit års tid som ungjente. Boka hoppar elegant mellom desse ulike tidene, frå mor Åsas reise til og opphald på staden, Birgittes ungdomstid der, og førebuingane til utstillinga i notid.

Kroneberg lit på lesaren og introduserer ikkje litterære sprang i tid og perspektiv, og det fungerer framifrå. Teksten er heile tida absolutt truverdig, med interessante personar og plausible reaksjonar på og haldningar til attkjennande situasjonar. Mor Åsa er i notid på veg inn i demensmørkeret, og dit har ho med seg eit anna mørker, nemleg ein løyndom som tyngjer henne svært, noko ho på den eine sida ikkje har det minste skuld i, og på den andre sida ikkje kan verta kvitt, nemleg at ho er ein tyskarunge. Ho veit ikkje at Birgitte er merksam på dette. Kroneberg skildrar slikt eksemplarisk og utan store fakter, mellom anna ved ein sivilisert krangel mellom Åsa og Olav etter eit juleselskap.

Birgitte er gift med Arve, og dei har sine små utfordringar, særleg med mor Åsa, som i notid er skild frå Olav. Åsa er på ein heim no, men ho er ikkje samd i at ho skal vera der.

Innertiar

Arve og Birgitte har ei dotter, Synne, som er sytten år, miljøaktivist, eigenrådig og skråsikker, og det fører til konflikt no og då. Nok ein gong ei skildring som er ein absolutt innertiar.

På Svalbard gjer Birgitte seg gode refleksjonar over lys og mørker, form og farge, og ein tvilar aldri på at ho verkeleg er biletkunstnar. Ho vil laga trykk av teikningar mora gjorde i si tid på Svalbard, og kjem i gang med kaldnålsradering på koparplater, men det verkar som om entusiasmen over dette prosjektet ikkje står seg.

Derimot lèt ho seg tidt fascinera av Svalbard, der ho ein gong fekk vita at ein kunne finna fossil ved å dela ein stein i to. Ho fann eit fossilt lauvblad på det viset, og tenkjer sitt om korleis steinen også har eit minne. Kroneberg gjer ikkje noko nummer av dette, men det er i seg sjølv eit fabelaktig bilete på minnet, det ein har i seg som ingen når til eller ser, og lesaren tenkjer at dette korresponderer godt med tematikken elles i boka, der personane kjem litt til kort når det gjeld kommunikasjon, i alle høve når det er mykje om å gjera.

Svalbardnotatene er ein god og vaksen roman, skriven av ein kunnskapsrik forfattar som forstår seg på folk, og som fører personane i teksten tett på lesaren ved eit godt og variert språk.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Svalbardnotatene er ein god og vaksen roman.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kvart år i perioden 1990–2021 har om lag éin million menneske globalt døydd som følgje av antibiotikaresistens.

Kvart år i perioden 1990–2021 har om lag éin million menneske globalt døydd som følgje av antibiotikaresistens.

Foto: Cornelius Poppe / NTB

HelseSamfunn

Framtidsrapport frå bakteriefronten

At antibiotika skal slutte å verke, er den store skrekken for helsevesenet verda over. Vi dykkar ned i den grundigaste prognosen som nokon gong er utført for dødsfall som følgje av motstandsdyktige bakteriar.

Christiane Jordheim Larsen
Kvart år i perioden 1990–2021 har om lag éin million menneske globalt døydd som følgje av antibiotikaresistens.

Kvart år i perioden 1990–2021 har om lag éin million menneske globalt døydd som følgje av antibiotikaresistens.

Foto: Cornelius Poppe / NTB

HelseSamfunn

Framtidsrapport frå bakteriefronten

At antibiotika skal slutte å verke, er den store skrekken for helsevesenet verda over. Vi dykkar ned i den grundigaste prognosen som nokon gong er utført for dødsfall som følgje av motstandsdyktige bakteriar.

Christiane Jordheim Larsen
Sauene er henta ned frå fjellet til garden til familien Lützen i Sydradalur for å bli klipte. Ein gong sa dei at ull var gull, men slik er det ikkje lenger. No blir det meste av ulla brend.

Sauene er henta ned frå fjellet til garden til familien Lützen i Sydradalur for å bli klipte. Ein gong sa dei at ull var gull, men slik er det ikkje lenger. No blir det meste av ulla brend.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature

Om sau og sjølvstende

Amerika har Kennedy-klanen, Færøyane har Patursson-klanen – og 70.000 sauer.

Hallgeir Opedal
Sauene er henta ned frå fjellet til garden til familien Lützen i Sydradalur for å bli klipte. Ein gong sa dei at ull var gull, men slik er det ikkje lenger. No blir det meste av ulla brend.

Sauene er henta ned frå fjellet til garden til familien Lützen i Sydradalur for å bli klipte. Ein gong sa dei at ull var gull, men slik er det ikkje lenger. No blir det meste av ulla brend.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature

Om sau og sjølvstende

Amerika har Kennedy-klanen, Færøyane har Patursson-klanen – og 70.000 sauer.

Hallgeir Opedal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis