JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Minne frå ei tid vi ikkje lenger er i

Annie Ernaux syner oss tida og tinga i endelaus straum.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Annie Ernaux skriv sjølvbiografiske romanar der ho utforskar personlege tema.

Annie Ernaux skriv sjølvbiografiske romanar der ho utforskar personlege tema.

Foto: Catherine Hélie / Editions Gallimard

Annie Ernaux skriv sjølvbiografiske romanar der ho utforskar personlege tema.

Annie Ernaux skriv sjølvbiografiske romanar der ho utforskar personlege tema.

Foto: Catherine Hélie / Editions Gallimard

3856
20200807
3856
20200807

Memoarar

Annie Ernaux:

Årene

Omsett av Henninge Margrethe Solberg
Gyldendal

Annie Ernaux, 80 år i år, er forfattaren «alle» les i sommar. I år kom boka som blir rekna som det internasjonale gjennombrotet hennar, Årene frå 2008, på norsk. Boka er finslipt memoarkunst filtrert gjennom mange tiårs livserfaring. Dei lange linene i historia veks fram for den som les, silt gjennom medvitet til ei fransk kvinne. Eit av mange gjennomgangstema er retten til å bestemme over egen kropp og den særeigne skamkjensla som har vore påført kvinnekjønnet gjennom mange generasjonar.

Det franske gjennomsyrer heile boka, og aller størst utbytte får nok den lesaren som kjenner Frankrike godt. Dette er ikkje eigentleg noka innvending, det tidfesta blir meir konkret og verkeleg når det er stadfesta. Det handlar om fellesmenneskelege erfaringar, men først og fremst for oss i den vestlege verda og særleg den vest- og nordeuropeiske.

Her ein liten merknad til omsetjinga, som i alt vesentleg er veldig god og heilt sikkert var ei krevjande oppgåve: For oss som ikkje kan fransk, kunne med fordel endå fleire namn og forkortingar vore omsette til norsk.

Historia vi ikkje eig

Dei som går til denne boka med forventning om ein forteljande roman eller sjølvbiografi, blir kanskje skuffa. Det Ernaux i staden gjer, er å blande det personlege med det offentlege, det kollektive med det einskilde. Dette er heilt konkret gjennomført ved at ho i heile boka vekslar mellom tekstbolkar der det er eit «vi» som ser og minnest, og andre der det står «hun». Partia med «hun» konsentrerer, dei med «vi» gir overblikk. «Hun»-tekstane tek utgangspunkt i fotografi eller amatørfilmar. Vi anar at personen på bileta og filmane er Ernaux sjølv, men her kjem få personlege utleveringar, personen er meir ein representant for tida og for kva tida gjer med henne. Blikket mot det individuelle er eigentleg retta mot tidsånda, mot den fellesmenneskelege erfaringa og forvandlinga.

Hovudpersonen er tida sjølv og korleis ho kjem til uttrykk gjennom språk, kunst, mote, politikk, teknologi og oppfinningar, konfliktar og krigar – kort sagt gjennom alle slags rørsler som menneska gjer, og som endrar tida og måten vi snakkar saman på, elskar på, oppdrar barna våre på, arbeider, bur, et, forbruker. Med blikket til Ernaux ser vi mellom anna litt av det absurde og det paradoksale i vår eiga tid – som til dømes at det er heilt naturleg at alle slags varer sirkulerer fritt frå verdsdel til verdsdel, medan menneske på flukt møter stadig fleire stengde grenser.

Årene gir eit fantastisk overblikk over ein tidsperiode, eg har ikkje lese maken nokon gong.

Tidas elv

Ernaux har studert filosofi, og franske filosofar vert ofte refererte til, men ikkje verre enn at ein ulærd kan følgje med. Det er likevel ei svært metta tekst, ein må lese konsentrert. Å lese Årene er som å sjå ein langsam film om dei siste sju tiåra (omtrent) av historia. Vi blir minte på hendingar som vi har lese om og kanskje hugsar at foreldra våre snakka om, måten dei snakka på, ting vi veit besteforeldra våre var opptekne av. Vi blir minte på kva vi sjølv gjorde som unge, tenkte som unge, og som litt eldre, kva vi laug om, korleis vi dansa og korleis vi lo av korleis dei dansa tiåra før, korleis vi argumenterte.

Å lese Årene er for nokre timar å leve i draumen om at det går an å bevare noko frå den tida då vi ikkje meir skal vere til, samstundes som ein blir mint om dette: «I samtalene rundt et festdekket bord vil vi bare være fornavn, med et ansikt som gradvis blekner, helt til det forsvinner i den anonyme massen av fjerne generasjoner.»

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er lektor, forfattar og fast skribent for Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Memoarar

Annie Ernaux:

Årene

Omsett av Henninge Margrethe Solberg
Gyldendal

Annie Ernaux, 80 år i år, er forfattaren «alle» les i sommar. I år kom boka som blir rekna som det internasjonale gjennombrotet hennar, Årene frå 2008, på norsk. Boka er finslipt memoarkunst filtrert gjennom mange tiårs livserfaring. Dei lange linene i historia veks fram for den som les, silt gjennom medvitet til ei fransk kvinne. Eit av mange gjennomgangstema er retten til å bestemme over egen kropp og den særeigne skamkjensla som har vore påført kvinnekjønnet gjennom mange generasjonar.

Det franske gjennomsyrer heile boka, og aller størst utbytte får nok den lesaren som kjenner Frankrike godt. Dette er ikkje eigentleg noka innvending, det tidfesta blir meir konkret og verkeleg når det er stadfesta. Det handlar om fellesmenneskelege erfaringar, men først og fremst for oss i den vestlege verda og særleg den vest- og nordeuropeiske.

Her ein liten merknad til omsetjinga, som i alt vesentleg er veldig god og heilt sikkert var ei krevjande oppgåve: For oss som ikkje kan fransk, kunne med fordel endå fleire namn og forkortingar vore omsette til norsk.

Historia vi ikkje eig

Dei som går til denne boka med forventning om ein forteljande roman eller sjølvbiografi, blir kanskje skuffa. Det Ernaux i staden gjer, er å blande det personlege med det offentlege, det kollektive med det einskilde. Dette er heilt konkret gjennomført ved at ho i heile boka vekslar mellom tekstbolkar der det er eit «vi» som ser og minnest, og andre der det står «hun». Partia med «hun» konsentrerer, dei med «vi» gir overblikk. «Hun»-tekstane tek utgangspunkt i fotografi eller amatørfilmar. Vi anar at personen på bileta og filmane er Ernaux sjølv, men her kjem få personlege utleveringar, personen er meir ein representant for tida og for kva tida gjer med henne. Blikket mot det individuelle er eigentleg retta mot tidsånda, mot den fellesmenneskelege erfaringa og forvandlinga.

Hovudpersonen er tida sjølv og korleis ho kjem til uttrykk gjennom språk, kunst, mote, politikk, teknologi og oppfinningar, konfliktar og krigar – kort sagt gjennom alle slags rørsler som menneska gjer, og som endrar tida og måten vi snakkar saman på, elskar på, oppdrar barna våre på, arbeider, bur, et, forbruker. Med blikket til Ernaux ser vi mellom anna litt av det absurde og det paradoksale i vår eiga tid – som til dømes at det er heilt naturleg at alle slags varer sirkulerer fritt frå verdsdel til verdsdel, medan menneske på flukt møter stadig fleire stengde grenser.

Årene gir eit fantastisk overblikk over ein tidsperiode, eg har ikkje lese maken nokon gong.

Tidas elv

Ernaux har studert filosofi, og franske filosofar vert ofte refererte til, men ikkje verre enn at ein ulærd kan følgje med. Det er likevel ei svært metta tekst, ein må lese konsentrert. Å lese Årene er som å sjå ein langsam film om dei siste sju tiåra (omtrent) av historia. Vi blir minte på hendingar som vi har lese om og kanskje hugsar at foreldra våre snakka om, måten dei snakka på, ting vi veit besteforeldra våre var opptekne av. Vi blir minte på kva vi sjølv gjorde som unge, tenkte som unge, og som litt eldre, kva vi laug om, korleis vi dansa og korleis vi lo av korleis dei dansa tiåra før, korleis vi argumenterte.

Å lese Årene er for nokre timar å leve i draumen om at det går an å bevare noko frå den tida då vi ikkje meir skal vere til, samstundes som ein blir mint om dette: «I samtalene rundt et festdekket bord vil vi bare være fornavn, med et ansikt som gradvis blekner, helt til det forsvinner i den anonyme massen av fjerne generasjoner.»

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er lektor, forfattar og fast skribent for Dag og Tid.

Å lese Årene er som å sjå ein langsam film om dei siste sju tiåra (omtrent) av
historia.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Foto: Samuel Hess

MusikkMeldingar
Øyvind Vågnes

Mindre er meir

Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Foto: Laurent le Crabe

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Oppussinga

Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt
Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis