JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Mellom Paradis og parodi

Per Qvale skriv lett om det alvorlege i ei bok som tek seg opp mot slutten.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Per Qvale er mag.art. i litteraturvitskap. Han har omsett 140 bøker og skodespel.

Per Qvale er mag.art. i litteraturvitskap. Han har omsett 140 bøker og skodespel.

Foto: Solum Bokvennen

Per Qvale er mag.art. i litteraturvitskap. Han har omsett 140 bøker og skodespel.

Per Qvale er mag.art. i litteraturvitskap. Han har omsett 140 bøker og skodespel.

Foto: Solum Bokvennen

3635
20220401
3635
20220401

Roman

Per Qvale:

Veblen

Solum Bokvennen

Pseudo-Demosthenes (eit samlenamn på forfattarane av skrifter av Demosthenes som ikkje kan vera av han likevel) sa ein stad noko slikt som at me treng kurtisaner for nyting, konkubiner for å dekka daglege behov og koner til å skaffa oss rettmessige born og til å vakta eignelutane våre.

I den nye romanen til Per Qvale, Veblen, lever hovudpersonen Knut i tråd med denne gamle greske oppskrifta. Han kom til verda i 1927, og lesaren får eit resymé av det meste av livet hans, heilt fram mot våre dagar, ikkje minst får me sjå at Knut køyrer sosial slalåm gjennom ein skog der suset i trea druknar i gryntekoret frå dei mange svina. Sagt annleis: Han er ein meister i sidesprang, og han tek lett på det.

Munter fyr

Knut er ein munter fyr, kan hende av di, eller trass i, at han er økonom. Store hendingar i livet hans vert skildra som små, sjølv om romanen tidt hevdar at dei er viktige. Sorg og ulukke i teksten råkar nemleg ikkje lesaren, og sjølv om store delar av romanen består av replikkar, kjennest boka som ei samling overflatiske referat.

Ein kjem ikkje heilt nær Knut, ikkje på annan måte enn at ein ser han som ein egosentrisk pratmakar, ein storprodusent av blødmer og i det heile eit menneske som lever i ei boble der han utgjer eit unnatak frå dei reglane han elles meiner er gjeldande i verda.

Til dømes formulerer han ein hypotese om at utruskap er bra for eit ekteskap. Knut er ein kunnskapsrik mann, men han ser ikkje at denne hypotesen ikkje er generell, men spesiell. Når den første kona hans truleg har hatt eit sidesprang sjølv, reknar han ho for ei «bedragerske», og mannen ho då var i lag med, var ein svikar.

I parodien

Ikkje berre tek han lett på eigne feil, han snakkar om dei også, til ein bror som ikkje har mykje til motargument.

Som ein flat stein over vatnet sprett han Knut fram over yta, stundom i lag med gamle venner i noko dei kallar Soseklubben, og ulukker, likfunn og nokre assosiasjonar til økonomen Thorstein Veblen, han som lanserte teorien om prangande forbruk, ser ut til å rasa forbi i periferien, til ein ser at periferien eigentleg er heile landskapet i boka, i alle høve i dei første to tredelane.

Men når Knut vert gamal, er det som om han når att seg sjølv og endeleg kjem til sin rett andsynes lesaren. Forfallet vert skildra godt, og etter kvart som Knut vert meir og meir surrete, vert boka betre og betre. Han held ein tale på nittiårsdagen sin, og før han surrar seg bort, har han nokre gode refleksjonar, mellom anna om at slikt ein skriv på kontoen for alderdommens visdom, eigentleg berre er dårleg minne.

Litt seinare, med tanke på døden og eit eventuelt framhald, seier han til den andre kona si: «Tenk om vi ikke havner i Paradiset, men i Parodien!» Til det kan ein vel seia at han kjem til å kjenna seg heime, om det er der han hamnar. Og livet hans, om ein skal tru på det, har vel vore litt av båe dei to kategoriane, eller mellom dei.

Det er nokre komiske scener mot slutten, ikkje minst frå eit eldresenter, der ein professor emeritus, som stadig seier «Jeg skjønner ikke et spøtt, jeg», skal halda ei førelesing. Her er både detaljar og heilskap ein fulltreffar.

Qvale er språkflink og ordrik, han varierer musikalsk mellom korte og lange periodar, og boka er tidt triveleg, men også til tider triviell, før ho altså tek seg kraftig opp mot slutten.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Per Qvale:

Veblen

Solum Bokvennen

Pseudo-Demosthenes (eit samlenamn på forfattarane av skrifter av Demosthenes som ikkje kan vera av han likevel) sa ein stad noko slikt som at me treng kurtisaner for nyting, konkubiner for å dekka daglege behov og koner til å skaffa oss rettmessige born og til å vakta eignelutane våre.

I den nye romanen til Per Qvale, Veblen, lever hovudpersonen Knut i tråd med denne gamle greske oppskrifta. Han kom til verda i 1927, og lesaren får eit resymé av det meste av livet hans, heilt fram mot våre dagar, ikkje minst får me sjå at Knut køyrer sosial slalåm gjennom ein skog der suset i trea druknar i gryntekoret frå dei mange svina. Sagt annleis: Han er ein meister i sidesprang, og han tek lett på det.

Munter fyr

Knut er ein munter fyr, kan hende av di, eller trass i, at han er økonom. Store hendingar i livet hans vert skildra som små, sjølv om romanen tidt hevdar at dei er viktige. Sorg og ulukke i teksten råkar nemleg ikkje lesaren, og sjølv om store delar av romanen består av replikkar, kjennest boka som ei samling overflatiske referat.

Ein kjem ikkje heilt nær Knut, ikkje på annan måte enn at ein ser han som ein egosentrisk pratmakar, ein storprodusent av blødmer og i det heile eit menneske som lever i ei boble der han utgjer eit unnatak frå dei reglane han elles meiner er gjeldande i verda.

Til dømes formulerer han ein hypotese om at utruskap er bra for eit ekteskap. Knut er ein kunnskapsrik mann, men han ser ikkje at denne hypotesen ikkje er generell, men spesiell. Når den første kona hans truleg har hatt eit sidesprang sjølv, reknar han ho for ei «bedragerske», og mannen ho då var i lag med, var ein svikar.

I parodien

Ikkje berre tek han lett på eigne feil, han snakkar om dei også, til ein bror som ikkje har mykje til motargument.

Som ein flat stein over vatnet sprett han Knut fram over yta, stundom i lag med gamle venner i noko dei kallar Soseklubben, og ulukker, likfunn og nokre assosiasjonar til økonomen Thorstein Veblen, han som lanserte teorien om prangande forbruk, ser ut til å rasa forbi i periferien, til ein ser at periferien eigentleg er heile landskapet i boka, i alle høve i dei første to tredelane.

Men når Knut vert gamal, er det som om han når att seg sjølv og endeleg kjem til sin rett andsynes lesaren. Forfallet vert skildra godt, og etter kvart som Knut vert meir og meir surrete, vert boka betre og betre. Han held ein tale på nittiårsdagen sin, og før han surrar seg bort, har han nokre gode refleksjonar, mellom anna om at slikt ein skriv på kontoen for alderdommens visdom, eigentleg berre er dårleg minne.

Litt seinare, med tanke på døden og eit eventuelt framhald, seier han til den andre kona si: «Tenk om vi ikke havner i Paradiset, men i Parodien!» Til det kan ein vel seia at han kjem til å kjenna seg heime, om det er der han hamnar. Og livet hans, om ein skal tru på det, har vel vore litt av båe dei to kategoriane, eller mellom dei.

Det er nokre komiske scener mot slutten, ikkje minst frå eit eldresenter, der ein professor emeritus, som stadig seier «Jeg skjønner ikke et spøtt, jeg», skal halda ei førelesing. Her er både detaljar og heilskap ein fulltreffar.

Qvale er språkflink og ordrik, han varierer musikalsk mellom korte og lange periodar, og boka er tidt triveleg, men også til tider triviell, før ho altså tek seg kraftig opp mot slutten.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid

Forfallet vert skildra godt, og etter kvart som Knut vert meir og meir surrete, vert boka betre og betre.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek  Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Foto: Ole Martin Wold / NTB

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

I rykk og napp

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis