Meisterleg
Thomas Marco Blatt har skrive ein intens og klaustrofobisk roman om flukt og fangenskap.
Thomas Marco Blatt debuterte som lyrikar og fekk Tarjei Vesaas’ debutantpris i 2006.
Rolf M. Aagaard / Kolon
Roman
Thomas Marco Blatt:
Tiden er ilden vi
brenner i
Kolon
Thomas Marco Blatt debuterte i 2006 med diktsamlinga Slik vil jeg måle opp verden. Han fekk Tarjei Vesaas’ debutantpris, og han følgde opp med to nye og solide diktsamlingar i 2008 og 2012 der han prøver ut ein slags topografisk posisjon med tittelen 1920 Sørumsand, som typisk for det han har på hjartet: oppvekst og heimstad. Det er også omdreiingspunktet for den første romanen hans, Varsjøen (2016), ei oppvekstskildring frå nettopp Sørumsand med ein spenningsnerve som i årets roman faldar seg ut i full intensitet. Han har frå før levert solide sveineprøver – no leverer han meisterbrevet.
Velskriven
Tiden er ilden vi brenner i er ein usedvanleg velskriven roman som på fleire plan handterer både ytre og indre spenning: mellommenneskeleg i eit fortetta forhold mellom mor og dotter på ferie i Portugal, i eit globalt perspektiv der alt blir svidd nakent av langvarig tørke, skogbrannar og eit samfunn som har mista kontrollen ved grensene slik at alt er i fri flyt.
Dei siste åra har Portugal vore hardt ramma av dødelege skogbrannar, og det er i Portugal det meste av handlinga utspeler seg i romanen. Camilla har tatt med tenåringsdottera Emma til Algarvekysten, både for rekreasjon og for å komme unna sambuaren Martin, som ønsker omsorgsretten for Emma. Både mor og dotter slit psykisk etter ei trafikkulukke som gjorde at mora spontanaborterte, og det er i denne sorga ho grev seg ned og drar Emma med seg inn i ei irrasjonell og paranoid kjensle av at dei begge er overvaka og i ei risikosone der dei kan bli borte for kvarandre.
Dette skildrar Blatt på meisterleg vis gjennom korte setningar og ein hektisk stil som skaper ei kjensle av noko usikkert, noko oppkava og nervøst, høg puls og ein sinnstilstand heilt på grensa til samanbrot der flukt blir den einaste redninga – ei irrasjonell flukt frå Martin og ei konkret flukt frå ein eksplosiv skogbrann.
Blindsone
Camilla lever i ei intuitiv blindsone, og i desperasjon reiser dei to frå kysten og innover i landet til ein avsides landsby der dei leiger eit hus og inngår avtalar med ein småkriminell familie som lever av smugling og tvilsame transaksjonar. Det er her dei blir fanga i ein skogbrann, og det er her tittelen Tiden er ilden vi brenner i brått blir konkret og noko meir enn eit poetisk sitat frå den amerikanske poeten Delmore Schwarz (1913–1966): Time is the fire in which we burn.
Samtidig går det ein understraum av sorg gjennom heile romanen frå første til siste setning: «Døden er en sorg for de levende, de døde har ingen sorger.» Og det sluttar slik: «Mamma, sa Emma, kan du stoppe tiden? Og jeg ville ikke svare, jeg ville bare sove, og jeg sa at bare barn kan det, barn som ligger helt, helt stille.»
Thomas Marco Blatt har levert ein usedvanleg gjennomarbeidd tekst. Det har tatt nokre år å nå dit, men no er han i toppsjiktet av samtidslitteraturen.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Thomas Marco Blatt:
Tiden er ilden vi
brenner i
Kolon
Thomas Marco Blatt debuterte i 2006 med diktsamlinga Slik vil jeg måle opp verden. Han fekk Tarjei Vesaas’ debutantpris, og han følgde opp med to nye og solide diktsamlingar i 2008 og 2012 der han prøver ut ein slags topografisk posisjon med tittelen 1920 Sørumsand, som typisk for det han har på hjartet: oppvekst og heimstad. Det er også omdreiingspunktet for den første romanen hans, Varsjøen (2016), ei oppvekstskildring frå nettopp Sørumsand med ein spenningsnerve som i årets roman faldar seg ut i full intensitet. Han har frå før levert solide sveineprøver – no leverer han meisterbrevet.
Velskriven
Tiden er ilden vi brenner i er ein usedvanleg velskriven roman som på fleire plan handterer både ytre og indre spenning: mellommenneskeleg i eit fortetta forhold mellom mor og dotter på ferie i Portugal, i eit globalt perspektiv der alt blir svidd nakent av langvarig tørke, skogbrannar og eit samfunn som har mista kontrollen ved grensene slik at alt er i fri flyt.
Dei siste åra har Portugal vore hardt ramma av dødelege skogbrannar, og det er i Portugal det meste av handlinga utspeler seg i romanen. Camilla har tatt med tenåringsdottera Emma til Algarvekysten, både for rekreasjon og for å komme unna sambuaren Martin, som ønsker omsorgsretten for Emma. Både mor og dotter slit psykisk etter ei trafikkulukke som gjorde at mora spontanaborterte, og det er i denne sorga ho grev seg ned og drar Emma med seg inn i ei irrasjonell og paranoid kjensle av at dei begge er overvaka og i ei risikosone der dei kan bli borte for kvarandre.
Dette skildrar Blatt på meisterleg vis gjennom korte setningar og ein hektisk stil som skaper ei kjensle av noko usikkert, noko oppkava og nervøst, høg puls og ein sinnstilstand heilt på grensa til samanbrot der flukt blir den einaste redninga – ei irrasjonell flukt frå Martin og ei konkret flukt frå ein eksplosiv skogbrann.
Blindsone
Camilla lever i ei intuitiv blindsone, og i desperasjon reiser dei to frå kysten og innover i landet til ein avsides landsby der dei leiger eit hus og inngår avtalar med ein småkriminell familie som lever av smugling og tvilsame transaksjonar. Det er her dei blir fanga i ein skogbrann, og det er her tittelen Tiden er ilden vi brenner i brått blir konkret og noko meir enn eit poetisk sitat frå den amerikanske poeten Delmore Schwarz (1913–1966): Time is the fire in which we burn.
Samtidig går det ein understraum av sorg gjennom heile romanen frå første til siste setning: «Døden er en sorg for de levende, de døde har ingen sorger.» Og det sluttar slik: «Mamma, sa Emma, kan du stoppe tiden? Og jeg ville ikke svare, jeg ville bare sove, og jeg sa at bare barn kan det, barn som ligger helt, helt stille.»
Thomas Marco Blatt har levert ein usedvanleg gjennomarbeidd tekst. Det har tatt nokre år å nå dit, men no er han i toppsjiktet av samtidslitteraturen.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
No er han i toppsjiktet av samtidslitteraturen.
Fleire artiklar
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.
Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret
Kven har makt over kven?
Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.
The Lady (Willa Fitzgerald) må flykte frå ein galen mann.
Foto: Another World Entertainment
Skrekkfilmen Strange Darling tuklar med tida for å trekke i gang tankane.
President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.
Foto: Javad Parsa / NTB
Å fjerne Støre no vil vere ei panikkhandling som skaper fleire problem enn det løyser for Arbeidarpartiet.
Ein demonstrant med gassmaske protesterer i Tblisi 2. desember mot at den nye regjeringa vil leggja vekk EU-søknaden.
Foto: Irakli Gedenidze / Reuters / NTB
«Med unntak av presidenten har ikkje demonstrantane i Georgia stor tiltru til politikarane.»
Sveinung Rotevatn (V), som ser opp, talte ikkje under behandlinga av den nye abortlova 3. desember. Den som gjekk fram til talarstolen flest gonger, var Marian Hussein (SV).
Foto: Thomas Fure / AP / NTB
Mors liv i salen
Debatten vi fekk høyre då den nye abortlova blei behandla tysdag, strekte seg frå 10.00 til 14.30, frå 1915 til framtida og frå fosteret til den store verda.