JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Meisterleg

Carl Frode Tiller ser likskapen mellom urørt natur og menneskenatur.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Carl Frode Tiller

Carl Frode Tiller

Foto: Akam1k3 / Aschehoug

Carl Frode Tiller

Carl Frode Tiller

Foto: Akam1k3 / Aschehoug

2962
20171020
2962
20171020

Roman

Carl Frode Tiller:

Begynnelser

Aschehoug

Det er ei alminneleg oppfatning at hos den døyande passerer livet i revy, anten kronologisk eller omvendt kronologisk, men helst hulter til bulter som minneglimt frå gode og vonde dagar, og herifrå er ikkje steget så langt til Søren Kierkegaards eksistensfilosofiske aforisme om at «Livet kan bare forstås baklengs, men må leves forlengs».

Dette grepet står sentralt i Carl Frode Tillers nye roman, Begynnelser, der forteljaren Terje på dødsleiet opplever sitt eige liv baklengs frå frontkollisjonen han vel som avslutning, og lag på lag bakover gjennom familielivet, arbeidet som miljøkonsulent hos fylkesmannen i Sør-Trøndelag, forholdet til foreldra og søstera Anita, oppveksten i Namsos og barndomsminne tilbake til seks–sjuårsalderen.

Det framande

Tiller har valt eit Pessoa-sitat som devise til romanen: «Det fremmede iakttar oss fra skyggene». Dette framande dukkar stadig opp gjennom romanen, anten i form av ei kjensle av at nokon står bak ein, eller i form av å gå over i ein annan tilstand – som eit anna menneske, som dyr eller insekt, ja, også som plante. Denne panteismen kan lesast som bakgrunn for Terjes totale engasjement i miljøvern som «byråkratiets Noa», og han tenkjer at «vi burde leve slik at dei andre artane saknar oss den dagen vår art er borte frå kloden».

Terjes engasjement i den urørte naturen har motstykket sitt i den urørte menneskenaturen – der «det fremmede iakttar oss». Her viser Tiller seg igjen som ein sann menneskekjennar i kombinasjonen av sosiologiske observasjonar og psykologiske boringar i skadeskotne individ der nokon går til grunne, medan andre greier seg fram til eit punkt der dei sjølv vel slutten. Det er noko ibsensk over dette Vildanden-motivet hos Tiller, og det lyser gresk tragedie og skjebnedrama der Tiller løftar fram kjernefamilien som kamparena.

Miljøengasjement

Sidan debuten med Skråninga tilbake i 2001 har Tiller levert utsøkt prosa på øvste hylle, slik også i årets bok. Igjen viser han fram det kjærleikshatet som finst i nære familierelasjonar, og han har ei eiga evne til å spisse situasjonar og konfliktar der målet er å såre motparten inn til det punktet der inga unnskyldning finst, berre ein gnagande anger som ein brenn inne med. Slik byggjer det seg opp lag på lag med murar og stengsel som held personane fanga i seg sjølv.

Miljøengasjement verkar å vere ein gjengangar i årets bokhaust. Ein finn det hos Gøhril Gabrielsen i romanen Ankomst, og i enda sterkare grad er det til stades i Maja Lundes nye roman Blå i ein kombinasjon av miljøkrise og flyktningkrise. Hos alle er det kjeldelister som dokumenterer fakta, og slik nærmar romanen seg dokumentaren utan å tape fiksjonskraft og berøringskraft.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Carl Frode Tiller:

Begynnelser

Aschehoug

Det er ei alminneleg oppfatning at hos den døyande passerer livet i revy, anten kronologisk eller omvendt kronologisk, men helst hulter til bulter som minneglimt frå gode og vonde dagar, og herifrå er ikkje steget så langt til Søren Kierkegaards eksistensfilosofiske aforisme om at «Livet kan bare forstås baklengs, men må leves forlengs».

Dette grepet står sentralt i Carl Frode Tillers nye roman, Begynnelser, der forteljaren Terje på dødsleiet opplever sitt eige liv baklengs frå frontkollisjonen han vel som avslutning, og lag på lag bakover gjennom familielivet, arbeidet som miljøkonsulent hos fylkesmannen i Sør-Trøndelag, forholdet til foreldra og søstera Anita, oppveksten i Namsos og barndomsminne tilbake til seks–sjuårsalderen.

Det framande

Tiller har valt eit Pessoa-sitat som devise til romanen: «Det fremmede iakttar oss fra skyggene». Dette framande dukkar stadig opp gjennom romanen, anten i form av ei kjensle av at nokon står bak ein, eller i form av å gå over i ein annan tilstand – som eit anna menneske, som dyr eller insekt, ja, også som plante. Denne panteismen kan lesast som bakgrunn for Terjes totale engasjement i miljøvern som «byråkratiets Noa», og han tenkjer at «vi burde leve slik at dei andre artane saknar oss den dagen vår art er borte frå kloden».

Terjes engasjement i den urørte naturen har motstykket sitt i den urørte menneskenaturen – der «det fremmede iakttar oss». Her viser Tiller seg igjen som ein sann menneskekjennar i kombinasjonen av sosiologiske observasjonar og psykologiske boringar i skadeskotne individ der nokon går til grunne, medan andre greier seg fram til eit punkt der dei sjølv vel slutten. Det er noko ibsensk over dette Vildanden-motivet hos Tiller, og det lyser gresk tragedie og skjebnedrama der Tiller løftar fram kjernefamilien som kamparena.

Miljøengasjement

Sidan debuten med Skråninga tilbake i 2001 har Tiller levert utsøkt prosa på øvste hylle, slik også i årets bok. Igjen viser han fram det kjærleikshatet som finst i nære familierelasjonar, og han har ei eiga evne til å spisse situasjonar og konfliktar der målet er å såre motparten inn til det punktet der inga unnskyldning finst, berre ein gnagande anger som ein brenn inne med. Slik byggjer det seg opp lag på lag med murar og stengsel som held personane fanga i seg sjølv.

Miljøengasjement verkar å vere ein gjengangar i årets bokhaust. Ein finn det hos Gøhril Gabrielsen i romanen Ankomst, og i enda sterkare grad er det til stades i Maja Lundes nye roman Blå i ein kombinasjon av miljøkrise og flyktningkrise. Hos alle er det kjeldelister som dokumenterer fakta, og slik nærmar romanen seg dokumentaren utan å tape fiksjonskraft og berøringskraft.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Sidan debuten har Tiller levert utsøkt prosa på øvste hylle, slik også i årets bok.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
Gunhild AlvikNyborg

FHI svikter sitt samfunnsoppdrag

«Det er svært viktig at FHI er tydelig overfor publikum på at de ikke jobber med årsaken til long covid.»

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis