JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Medan havet stig

Åpenbaringen syner endetidsdystopi og ei generasjonskløft i nyansar av grått.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Erland Kiøsterud byr på gode skildringar i romanen.

Erland Kiøsterud byr på gode skildringar i romanen.

Foto: Finn Ståle Felberg

Erland Kiøsterud byr på gode skildringar i romanen.

Erland Kiøsterud byr på gode skildringar i romanen.

Foto: Finn Ståle Felberg

3632
20181221
3632
20181221

Roman

Erland Kiøsterud:

Åpenbaringen

Forlaget Oktober

«Verda er endra», seier Galadriel, halvgudinna for det gode og ubrigda i filmserien basert på Ringenes herre, sjølv om eg ikkje minnest at ho sa det i bøkene, medan teknokraten Saruman seier at «verda endrar seg». Skilnaden på utsegnene tykkjest liten, men er i røynda stor. Den første påstanden syner eit statisk perspektiv, den andre eit dynamisk. Noko av det same meiner eg å sjå i ein elles uforståeleg generasjonskonflikt som kjem til yta mot slutten av Åpenbaringen, den nye romanen til Erland Kiøsterud.

Emosjonell figur

I Åpenbaringen er me inne i hovudet til Christian, som saman med kona Magda-Marie held liv i eit lite pensjonat han har arva, Pensjonat Holmen, ein stad ved Oslofjorden. Klientellet er flyktningar frå ymse land, og utanfor fjordidyllen ser det ut til at verda er ved å gå ad undas, for havet stig og det er borgarkrigstilstandar mange stader.

Selskap kjøper opp tomter nær pensjonat Holmen, og gamle hagar vert raserte for at nye bustadar skal få plass. Christian er skeptisk til utviklinga, for han har ei kjensle av at Holmen pensjonat snart kan kverva i skodda, som stundom er å sjå i boka, i alle høve er eit av dei finaste partia i boka ei skildring av vandring i skodde. Christian har der ei kjensle av å gå i eitt med alt, og han er i det store og heile ein emosjonell karakter, han reagerer med kjensler heller enn intellektuelt, og språket hans vert noko affektert til tider, som når han tenkjer at «den som ikke har et sted å legge fra seg sjelen sin, har ikke noe hjem».

Sidan dette er tankane til ein romanfigur, lyt lesaren godta at han ordlegg seg slik, sjølv om det røyner på og ein gjerne skulle ha spurt han litt ut om denne sjela, kvar ho er, kva ho er og korleis ein kan nytta henne som eit plagg. Slike spørsmål stiller eg til teksten heile tida, og det tyder på at eg og Christian ikkje har heilt kompatible hovud. Eit anna problem for meg er referatstilen, mest tydeleg når Christian nemner ein krangel mellom han og Magda-Marie. Påstanden om sterke kjensler syner ikkje att i orda, og det Magda-Marie seier, framleis oppøst, men etter sjølve krangelen, må vera heilt sjølvsagt for dei båe, eit lite resymé av livet så langt. På den andre sida har Christian nokre fulltreffarar også, som når han tenkjer dette: «Jeg kan ikke tro at sorgen over å ha mistet det som en gang var mellom oss, skal være det eneste vi har felles.»

To vendingar

Det kjem til to vendingar i romanen. Den eine ved ei mogleg valdtekt, der trugsmål og eksentriske handlingar litt for snart vert erstatta av dagleg likesæle, og så, mot slutten, då sonen til pensjonatvertane, Jonas, kjem heim og lukkeleg serverer foreldra framtidsutsikter som for dei berre kan vera knusande. Om Jonas kort og godt er ein idiot, eller om han har ei årsak til å handla som han gjer, er det uråd for lesaren å forstå. Ein lyt altså berre godta at ting er som dei er, og såleis vert Jonas meir å sjå som ein representant for den nye og øydeleggjande tidsånda enn som ein levande person.

Det er gode skildringar i romanen, kloke tankar og eit varmt hjarta for dei veike, for miljø og natur, men for denne lesaren vart det litt konstruert og kjenslestyrt nokre gonger, og det fargerike som kunne ha vore, med temperament og kraft, kverv til tider attom skodda, i ulike nyansar av grått. Men du skal radt sjå at det var meint slik.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Erland Kiøsterud:

Åpenbaringen

Forlaget Oktober

«Verda er endra», seier Galadriel, halvgudinna for det gode og ubrigda i filmserien basert på Ringenes herre, sjølv om eg ikkje minnest at ho sa det i bøkene, medan teknokraten Saruman seier at «verda endrar seg». Skilnaden på utsegnene tykkjest liten, men er i røynda stor. Den første påstanden syner eit statisk perspektiv, den andre eit dynamisk. Noko av det same meiner eg å sjå i ein elles uforståeleg generasjonskonflikt som kjem til yta mot slutten av Åpenbaringen, den nye romanen til Erland Kiøsterud.

Emosjonell figur

I Åpenbaringen er me inne i hovudet til Christian, som saman med kona Magda-Marie held liv i eit lite pensjonat han har arva, Pensjonat Holmen, ein stad ved Oslofjorden. Klientellet er flyktningar frå ymse land, og utanfor fjordidyllen ser det ut til at verda er ved å gå ad undas, for havet stig og det er borgarkrigstilstandar mange stader.

Selskap kjøper opp tomter nær pensjonat Holmen, og gamle hagar vert raserte for at nye bustadar skal få plass. Christian er skeptisk til utviklinga, for han har ei kjensle av at Holmen pensjonat snart kan kverva i skodda, som stundom er å sjå i boka, i alle høve er eit av dei finaste partia i boka ei skildring av vandring i skodde. Christian har der ei kjensle av å gå i eitt med alt, og han er i det store og heile ein emosjonell karakter, han reagerer med kjensler heller enn intellektuelt, og språket hans vert noko affektert til tider, som når han tenkjer at «den som ikke har et sted å legge fra seg sjelen sin, har ikke noe hjem».

Sidan dette er tankane til ein romanfigur, lyt lesaren godta at han ordlegg seg slik, sjølv om det røyner på og ein gjerne skulle ha spurt han litt ut om denne sjela, kvar ho er, kva ho er og korleis ein kan nytta henne som eit plagg. Slike spørsmål stiller eg til teksten heile tida, og det tyder på at eg og Christian ikkje har heilt kompatible hovud. Eit anna problem for meg er referatstilen, mest tydeleg når Christian nemner ein krangel mellom han og Magda-Marie. Påstanden om sterke kjensler syner ikkje att i orda, og det Magda-Marie seier, framleis oppøst, men etter sjølve krangelen, må vera heilt sjølvsagt for dei båe, eit lite resymé av livet så langt. På den andre sida har Christian nokre fulltreffarar også, som når han tenkjer dette: «Jeg kan ikke tro at sorgen over å ha mistet det som en gang var mellom oss, skal være det eneste vi har felles.»

To vendingar

Det kjem til to vendingar i romanen. Den eine ved ei mogleg valdtekt, der trugsmål og eksentriske handlingar litt for snart vert erstatta av dagleg likesæle, og så, mot slutten, då sonen til pensjonatvertane, Jonas, kjem heim og lukkeleg serverer foreldra framtidsutsikter som for dei berre kan vera knusande. Om Jonas kort og godt er ein idiot, eller om han har ei årsak til å handla som han gjer, er det uråd for lesaren å forstå. Ein lyt altså berre godta at ting er som dei er, og såleis vert Jonas meir å sjå som ein representant for den nye og øydeleggjande tidsånda enn som ein levande person.

Det er gode skildringar i romanen, kloke tankar og eit varmt hjarta for dei veike, for miljø og natur, men for denne lesaren vart det litt konstruert og kjenslestyrt nokre gonger, og det fargerike som kunne ha vore, med temperament og kraft, kverv til tider attom skodda, i ulike nyansar av grått. Men du skal radt sjå at det var meint slik.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Det er gode skildringar i romanen, men det vert litt konstruert og kjenslestyrt.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Ja til skule, nei til studentfabrikk

Diverre er samarbeidet mellom skulen og høgre utdanningsinstitusjonar ofte dårleg.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn
Andrej Kurkov

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis