Mange liv i eitt
Ia Genbergs vesle roman rommar fantastiske setningar.
Ia Genberg debuterte som forfattar i 2016. Ti år etter fekk ho Augustprisen for romanen som no er komen ut på norsk.
Foto: Sara Mackey
Roman
Ia Genberg:
Detaljene
Omsett av Bodil Engen
Oktober
Detaljene er ei bok som er like sterk og tydeleg som eit manifest, men utan programfesta dogme. På stillferdig vis syner romanen korleis relasjonane utgjer livet vårt. Gjennom viktige menneskemøte blir vi omskapte og attskapte på nytt og på nytt gjennom heile livet.
Eg seier det like gjerne med ein gong: Detaljene var ei nyting å lese! Kanskje særleg for oss som er av same generasjon som forfattaren og hovudpersonen: Vi som var unge og etter kvart blei – noko motviljug – vaksne i 1990-åra. Men det er ikkje nostalgi som er Genbergs hovudgreie, sjølv om teksten også vekkjer slike kjensler.
Mange liv i eitt
«Vi lever så mange liv inne i livet vårt, mindre liv med mennesker som kommer og går, venner som forsvinner, barn som vokser opp, og jeg forstår aldri hvilket av livene mine som er selve rammen», står det langt ute i boka. Forteljaren konkluderer så med at det ikkje finst noka overordna ramme, heilskapen finst i «mennesker som uten rang vandrer inn og ut gjennom ansiktet mitt». Like etter står det: «Fra de dødes synsvinkel blir kronologien uinteressant.» Boka vrimlar av slike fantastiske setningar, setningar ein får lyst til å henge på veggen.
Romanen er utprega litterær, personane vi møter, har forfattarskap knytt til seg. Det heile byrjar med at forteljaren vil lese om att ein roman av Paul Auster. I boka finn ho ei helsing frå Johanna, som var kjærasten hennar, den gongen for lenge sidan. Så rullar dette forholdet opp, ikkje kronologisk fortalt – men likevel frå byrjing til slutt. Det endelege punktumet for relasjonen kjem mange år seinare når hovudpersonen høyrer Johanna (som blir ei kjend figur i media) seie på radio at ho aldri har lika Paul Auster. Det blir eit sjokk, ei avvising av alt dei hadde saman.
Djup og lesarvennleg
Genberg meistrar den sjeldne kunsten å både lodde djupt og skrive lesarvennleg. Komposisjonen er oversiktleg. Romanen er delt inn i fire nokså like lange bolkar som har namn etter fire menneske som vandra inn i og ut av livet til ho som fortel, kapitla har namn etter desse. Etter Johanna kjem ei venninne som var heller ustabil og dermed gjorde livet til alle ho kom i kontakt med, dramatisk. Den neste er ein elskar som hovudpersonen har eit kortvarig forhold til, men som likevel blir bestemmande for resten av livet.
I det siste kapitlet tar teksten ei overraskande vending når vi møter mora til forteljaren. Overraskande fordi vi i dei tre første oppheld oss i eit typisk ungdommeleg og bohemaktig studentmiljø, med reiser og oppbrot, heftige festar og dramatiske kjærleiks- og vennskapsforhold. Eit liv prega av konstant søking etter «den forhøyede livsfølelse», som det heiter i romanen, eit slikt driv ein gjerne har mest av i unge år. Det er her det attkjennelege kjem inn, eg vil tru for alle som var unge utan altfor mange forpliktingar – og ekstra mykje for oss som vart fødde i siste halvdel av 1960-åra.
Bodil Engens omsetjing er imponerande, saumlaus og stringent. Ein minimal og litt dum detalj var det einaste eg reagerte på: Personane i boka et ofte «tjukkmjølk». Eg tykkjer det kling rart i eit urbant miljø, utan at eg veit kva for svensk ord dette er. «Surmjølk» eller «yoghurt» er vel meir vanleg å seie på norsk.
Hilde Vesaas
Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar for Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Ia Genberg:
Detaljene
Omsett av Bodil Engen
Oktober
Detaljene er ei bok som er like sterk og tydeleg som eit manifest, men utan programfesta dogme. På stillferdig vis syner romanen korleis relasjonane utgjer livet vårt. Gjennom viktige menneskemøte blir vi omskapte og attskapte på nytt og på nytt gjennom heile livet.
Eg seier det like gjerne med ein gong: Detaljene var ei nyting å lese! Kanskje særleg for oss som er av same generasjon som forfattaren og hovudpersonen: Vi som var unge og etter kvart blei – noko motviljug – vaksne i 1990-åra. Men det er ikkje nostalgi som er Genbergs hovudgreie, sjølv om teksten også vekkjer slike kjensler.
Mange liv i eitt
«Vi lever så mange liv inne i livet vårt, mindre liv med mennesker som kommer og går, venner som forsvinner, barn som vokser opp, og jeg forstår aldri hvilket av livene mine som er selve rammen», står det langt ute i boka. Forteljaren konkluderer så med at det ikkje finst noka overordna ramme, heilskapen finst i «mennesker som uten rang vandrer inn og ut gjennom ansiktet mitt». Like etter står det: «Fra de dødes synsvinkel blir kronologien uinteressant.» Boka vrimlar av slike fantastiske setningar, setningar ein får lyst til å henge på veggen.
Romanen er utprega litterær, personane vi møter, har forfattarskap knytt til seg. Det heile byrjar med at forteljaren vil lese om att ein roman av Paul Auster. I boka finn ho ei helsing frå Johanna, som var kjærasten hennar, den gongen for lenge sidan. Så rullar dette forholdet opp, ikkje kronologisk fortalt – men likevel frå byrjing til slutt. Det endelege punktumet for relasjonen kjem mange år seinare når hovudpersonen høyrer Johanna (som blir ei kjend figur i media) seie på radio at ho aldri har lika Paul Auster. Det blir eit sjokk, ei avvising av alt dei hadde saman.
Djup og lesarvennleg
Genberg meistrar den sjeldne kunsten å både lodde djupt og skrive lesarvennleg. Komposisjonen er oversiktleg. Romanen er delt inn i fire nokså like lange bolkar som har namn etter fire menneske som vandra inn i og ut av livet til ho som fortel, kapitla har namn etter desse. Etter Johanna kjem ei venninne som var heller ustabil og dermed gjorde livet til alle ho kom i kontakt med, dramatisk. Den neste er ein elskar som hovudpersonen har eit kortvarig forhold til, men som likevel blir bestemmande for resten av livet.
I det siste kapitlet tar teksten ei overraskande vending når vi møter mora til forteljaren. Overraskande fordi vi i dei tre første oppheld oss i eit typisk ungdommeleg og bohemaktig studentmiljø, med reiser og oppbrot, heftige festar og dramatiske kjærleiks- og vennskapsforhold. Eit liv prega av konstant søking etter «den forhøyede livsfølelse», som det heiter i romanen, eit slikt driv ein gjerne har mest av i unge år. Det er her det attkjennelege kjem inn, eg vil tru for alle som var unge utan altfor mange forpliktingar – og ekstra mykje for oss som vart fødde i siste halvdel av 1960-åra.
Bodil Engens omsetjing er imponerande, saumlaus og stringent. Ein minimal og litt dum detalj var det einaste eg reagerte på: Personane i boka et ofte «tjukkmjølk». Eg tykkjer det kling rart i eit urbant miljø, utan at eg veit kva for svensk ord dette er. «Surmjølk» eller «yoghurt» er vel meir vanleg å seie på norsk.
Hilde Vesaas
Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar for Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stillinga i VM-kampen mellom Ding Liren og Gukesh var 4–4 etter 8 av 14 parti.
Foto: Eng Chin An / FIDE
Sjakken lever vidare som eit kuriosum og freak-show, noko som passar meg ganske bra i denne spalta, skriv Atle Grønn.
Når den ambisiøse kokken Almut (Florence Pugh) møter nyskilde Tobias (Andrew Garfield), endrar livet seg for alltid.
Foto: Ymer Media
At eg tek til tårene, betyr ikkje at eg elskar We Live in Time.
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.
Foto: Maria Gros Vatne
Frå draum til sorg
Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».
Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.
Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild
«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbeltgjengeri»
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.
Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret
Kven har makt over kven?
Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.