Lynande og langsame innsikter
Helge Torvud byr på framifrå formidling av slikt han ser og opplever.
Helge Torvund har samla småstubbar, artiklar og essay i ei ny bok som kom ut i fjor.
Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Småstubbar / artiklar / essay
Helge Torvund:
Livsfylde.
Betraktningar frå
ei nysgjerrig sjel
Jæren Forlag
Skriftstykka i boka Livsfylde har alle vore trykte i Klassekampen. Tekstane strekkjer seg over nokre boksider, og dei handlar om alt frå forholdet menneska har til tre, stille, det usagde, skjønnlitteratur som terapi og steinar, til victorianøkkerosa, poesi, målarkunst, lått og hygge. Torvund tek oss like gjerne med på ein runde i York Art Gallery som ut i skogen. Ein kan kome til denne boka med ulike føresetnader. Alt er meisterleg formidla.
Utdjuping
Når ein her les stykka samla og i samanheng, dannar tekstane ein heilskap, der somme tema nok kan vende attende, men då i nye samanhengar der dei får tilført enda nokre nyanserande utdjupingar. Sjølv om boka er definert ved at ho gjer avstikkarar, finst det eit samlande grep. Det har med røysta, interessefelta og den drøftande måten tekstane faldar seg ut på, å gjere. Det er kanskje tre hovudfelt Torvund ofte vev saman og kombinerer på overtydande vis, og som gjensidig lyser kvarandre opp: psykologien, poesien og kunsten.
Tekstane i Livsfylde er som stutte og poengterte essay der ei røyst, med erfart kunnskap, set ei rad fenomen og spørsmål i overraskande perspektiv. Det finst nok av kunnskapsprosa som valsar over lesaren. Men her det annleis: Desse tekstane stolar på lesaren og maktar å romme hen utan å gå på akkord med seg sjølv. Eit grunndriv i tekstane er spørjelysta, vitebegjæret, kunnskapen, det å lene seg ut over verda. Men det er ikkje ein instrumentell og leksikalsk kunnskap som her vert demonstert. Kunnskapane er filtra gjennom eit sinn og har fått ein menneskeleg klangbotn. Slik får kunnskap tyding.
Nerve
Helge Torvund skriv ein drøftande prosa med ein menneskeleg nerve. Han kan gjerne starte med eit standpunkt for deretter å snu om og moderere seg og – til slutt – kanskje hamne ein stad midt mellom, eller med eit dikt. Somme tekstar kan vere skildrande, der noko får tale for seg sjølv. Slik som i teksten om tvillingane Scott. Den eine tvillingen skreiv dikt, den andre, Judy Scott (1943–2005), som var råka av Downs syndrom, byrja etter ei lang stund å tvinne trådar og filler og lage skulpturar som vart utstilte i galleri over heile verda.
«Men dei fleste er berre underlege, merkverdige skapningar laga av ei som brått fann sin heilt eigen måte å røre verda på; å lage noko med hendene som ikkje hadde namn, ‘før ord, utanfor ord’».
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Småstubbar / artiklar / essay
Helge Torvund:
Livsfylde.
Betraktningar frå
ei nysgjerrig sjel
Jæren Forlag
Skriftstykka i boka Livsfylde har alle vore trykte i Klassekampen. Tekstane strekkjer seg over nokre boksider, og dei handlar om alt frå forholdet menneska har til tre, stille, det usagde, skjønnlitteratur som terapi og steinar, til victorianøkkerosa, poesi, målarkunst, lått og hygge. Torvund tek oss like gjerne med på ein runde i York Art Gallery som ut i skogen. Ein kan kome til denne boka med ulike føresetnader. Alt er meisterleg formidla.
Utdjuping
Når ein her les stykka samla og i samanheng, dannar tekstane ein heilskap, der somme tema nok kan vende attende, men då i nye samanhengar der dei får tilført enda nokre nyanserande utdjupingar. Sjølv om boka er definert ved at ho gjer avstikkarar, finst det eit samlande grep. Det har med røysta, interessefelta og den drøftande måten tekstane faldar seg ut på, å gjere. Det er kanskje tre hovudfelt Torvund ofte vev saman og kombinerer på overtydande vis, og som gjensidig lyser kvarandre opp: psykologien, poesien og kunsten.
Tekstane i Livsfylde er som stutte og poengterte essay der ei røyst, med erfart kunnskap, set ei rad fenomen og spørsmål i overraskande perspektiv. Det finst nok av kunnskapsprosa som valsar over lesaren. Men her det annleis: Desse tekstane stolar på lesaren og maktar å romme hen utan å gå på akkord med seg sjølv. Eit grunndriv i tekstane er spørjelysta, vitebegjæret, kunnskapen, det å lene seg ut over verda. Men det er ikkje ein instrumentell og leksikalsk kunnskap som her vert demonstert. Kunnskapane er filtra gjennom eit sinn og har fått ein menneskeleg klangbotn. Slik får kunnskap tyding.
Nerve
Helge Torvund skriv ein drøftande prosa med ein menneskeleg nerve. Han kan gjerne starte med eit standpunkt for deretter å snu om og moderere seg og – til slutt – kanskje hamne ein stad midt mellom, eller med eit dikt. Somme tekstar kan vere skildrande, der noko får tale for seg sjølv. Slik som i teksten om tvillingane Scott. Den eine tvillingen skreiv dikt, den andre, Judy Scott (1943–2005), som var råka av Downs syndrom, byrja etter ei lang stund å tvinne trådar og filler og lage skulpturar som vart utstilte i galleri over heile verda.
«Men dei fleste er berre underlege, merkverdige skapningar laga av ei som brått fann sin heilt eigen måte å røre verda på; å lage noko med hendene som ikkje hadde namn, ‘før ord, utanfor ord’».
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Alt er meisterleg formidla.
Fleire artiklar
Kate Winslet spelar tittelrolla i ei sann historie om den banebrytande fotografen Lee Miller, som forlét eit glamorøst liv som modell for å dokumentera andre verdskrigen.
Foto: Filmweb.no
Det andre blikket
Den formeltru filmen om fotografen Lee Miller gjev eit velkome blikk på krig og kjønn.
Tormod Haugland, frå Radøy i Hordaland, forfattardebuterte som 32-åring og har sidan gitt ut ei lang rekke romanar, noveller, dikt og dramatikk.
Foto: Helge Skodvin
Livets dropar
Hauglands fabel pendlar mellom draum og røynd.
«Moren» blir løfta på plass utanfor Munch-museet i 2022.
Foto: Heiko Junge / NTB
Hvor original er «Moren» foran Munchmuseet?
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.
Krig og psyke
Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.
Teikning: May Linn Clement
Ikkje til stades
«Kva er det han tråkker sånn for? Tenker folk. Skal han på besøk, eller hente noko? Nei, som vanleg skal han berre opp og snu.»