JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Lengten etter sanninga om alt

A.C. Kleppe skriv fascinerande tekstar om draum, sanning, fysikk og mystikk.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
A.C. Kleppe er fysikar og har skrive fleire diktsamlingar før den første romanen, som er ute no.

A.C. Kleppe er fysikar og har skrive fleire diktsamlingar før den første romanen, som er ute no.

Foto: Conrad Newton

A.C. Kleppe er fysikar og har skrive fleire diktsamlingar før den første romanen, som er ute no.

A.C. Kleppe er fysikar og har skrive fleire diktsamlingar før den første romanen, som er ute no.

Foto: Conrad Newton

3668
20210611
3668
20210611

Forteljingar

A.C. Kleppe:

Aldo Meyers visjon

Cappelen Damm

Det hender at ein får geniale idear i draumane, men det syner seg diverre oftast at det berre er der dei er geniale. Stundom opplever ein også djup, brå og uventa innsikt når ein er vaken, ja, ein er nær ved å forstå sanninga om eksistensen, men så går det over, og alt er flokut som før. Slike visjonar og draumar er det mange av i boka Aldo Meyers visjon av A.C. Kleppe. Nokre av dei gjeld fundamental kunnskap om korleis alt heng i hop i universet, andre har med mellommenneskelege tilhøve å gjera.

Innsikt

Kleppe skriv med stor innsikt i spennande emne i randsonene av moderne fysikk, noko som ikkje er så rart, sidan ho også er fysikar. Ja, mang ein fysak er fysikar, men få har Kleppes forfattartalent, og endå færre slikt eit repertoar som ho syner i denne boka.

Når ein likevel ikkje alltid får det store hakesleppet av A.C. Kleppe, kjem det av at ho prøver seg på ein svært vanskeleg kombinasjon mellom det trivielle som gjer teksten plausibel, og det spekulativt ekstraordinære som gjer han spennande.

Tidleg i boka er til dømes ein fysikkprofessor, Oskar Sonne, så til dei grader berre fysikar at han vert noko sjablongaktig. Sagt på ein annan måte: Den som er heil ved, har alltid treskalle. Her minner Kleppe meg litt om Gert Nygårdshaug, den spennande kunnskapen får prioritet, og personane vert tidvis skuggar av seg sjølve. Men Kleppe har som før skrive eit stort repertoar, og snart får lesaren ta del i dei daglege tankane til personane, og ikkje minst registrera replikkane deira, for tekstane er ofte replikkdrivne, som små skodespel, og ein av dei er rett og slett ein einaktar.

Kleppe kastar ikkje bort tid på introduksjonar. Kven personane er, og kva for relasjonar dei har til kvarandre, går fram av teksten etter kvart. Dette er med på å gjera stilen effektiv og kjennest som ein honnør også til lesaren, som dermed lyt ta del i diktinga sjølv. Dette er ikkje typisk for det som elles vert kalla forteljing.

Tru og tvil

Sjangernemninga for denne boka er jo nettopp forteljingar, men Kleppe er ikkje mellom dei som dyrkar myten om absoluttverdi i det arbitrære. Nemninga styrer ikkje innhaldet, sjangeren er ikkje regulert av naturlover, og ho skriv fritt på ein slik måte, eller slike måtar, at somme av tekstane står fram som kapittel i ufullstendige romanar. Og, som presten seier: Slik er det også med oss menneske. Tekstane har kvar for seg sin heilskap, men dei høyrer også saman på ymse vis, anten ved at personar i utkanten av ein tekst er sentrale i ein annan, eller ved at lesaren kan oppdaga samband mellom desse personane, mellom stader og tema.

Aldo Meyers visjon er ei bok med mange fasettar og ulike emne. Aller mest tykkjer eg boka handlar om korleis me opplever kvarandre, og om tru og tvil, ikkje minst i familierelasjonar. Kleppe er flink til å skildra personlegdom berre gjennom replikkar, det stiller krav til språkleg musikalitet. Musikk er dessutan også eit tema i boka.

Men det er også noko anna som skaper tyngd i tekstane, ein litterær Higgs-partikkel attom atom og tomrom, og det er medvitet. Kvar og ein kjenner det personlege, men kanskje kan ein forstå alt som element i eit større medvit, eller eit større medvit gjennom alt som er til.

Medan me ventar på provet, vil eg bidra med min eigen konklusjon når det gjeld sanninga om alt: Alt er mellombels.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Forteljingar

A.C. Kleppe:

Aldo Meyers visjon

Cappelen Damm

Det hender at ein får geniale idear i draumane, men det syner seg diverre oftast at det berre er der dei er geniale. Stundom opplever ein også djup, brå og uventa innsikt når ein er vaken, ja, ein er nær ved å forstå sanninga om eksistensen, men så går det over, og alt er flokut som før. Slike visjonar og draumar er det mange av i boka Aldo Meyers visjon av A.C. Kleppe. Nokre av dei gjeld fundamental kunnskap om korleis alt heng i hop i universet, andre har med mellommenneskelege tilhøve å gjera.

Innsikt

Kleppe skriv med stor innsikt i spennande emne i randsonene av moderne fysikk, noko som ikkje er så rart, sidan ho også er fysikar. Ja, mang ein fysak er fysikar, men få har Kleppes forfattartalent, og endå færre slikt eit repertoar som ho syner i denne boka.

Når ein likevel ikkje alltid får det store hakesleppet av A.C. Kleppe, kjem det av at ho prøver seg på ein svært vanskeleg kombinasjon mellom det trivielle som gjer teksten plausibel, og det spekulativt ekstraordinære som gjer han spennande.

Tidleg i boka er til dømes ein fysikkprofessor, Oskar Sonne, så til dei grader berre fysikar at han vert noko sjablongaktig. Sagt på ein annan måte: Den som er heil ved, har alltid treskalle. Her minner Kleppe meg litt om Gert Nygårdshaug, den spennande kunnskapen får prioritet, og personane vert tidvis skuggar av seg sjølve. Men Kleppe har som før skrive eit stort repertoar, og snart får lesaren ta del i dei daglege tankane til personane, og ikkje minst registrera replikkane deira, for tekstane er ofte replikkdrivne, som små skodespel, og ein av dei er rett og slett ein einaktar.

Kleppe kastar ikkje bort tid på introduksjonar. Kven personane er, og kva for relasjonar dei har til kvarandre, går fram av teksten etter kvart. Dette er med på å gjera stilen effektiv og kjennest som ein honnør også til lesaren, som dermed lyt ta del i diktinga sjølv. Dette er ikkje typisk for det som elles vert kalla forteljing.

Tru og tvil

Sjangernemninga for denne boka er jo nettopp forteljingar, men Kleppe er ikkje mellom dei som dyrkar myten om absoluttverdi i det arbitrære. Nemninga styrer ikkje innhaldet, sjangeren er ikkje regulert av naturlover, og ho skriv fritt på ein slik måte, eller slike måtar, at somme av tekstane står fram som kapittel i ufullstendige romanar. Og, som presten seier: Slik er det også med oss menneske. Tekstane har kvar for seg sin heilskap, men dei høyrer også saman på ymse vis, anten ved at personar i utkanten av ein tekst er sentrale i ein annan, eller ved at lesaren kan oppdaga samband mellom desse personane, mellom stader og tema.

Aldo Meyers visjon er ei bok med mange fasettar og ulike emne. Aller mest tykkjer eg boka handlar om korleis me opplever kvarandre, og om tru og tvil, ikkje minst i familierelasjonar. Kleppe er flink til å skildra personlegdom berre gjennom replikkar, det stiller krav til språkleg musikalitet. Musikk er dessutan også eit tema i boka.

Men det er også noko anna som skaper tyngd i tekstane, ein litterær Higgs-partikkel attom atom og tomrom, og det er medvitet. Kvar og ein kjenner det personlege, men kanskje kan ein forstå alt som element i eit større medvit, eller eit større medvit gjennom alt som er til.

Medan me ventar på provet, vil eg bidra med min eigen konklusjon når det gjeld sanninga om alt: Alt er mellombels.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Aller mest tykkjer eg boka handlar om korleis me opplever kvarandre, og om tru og tvil, ikkje minst i familierelasjonar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Maskinist Ivar Tjøstheim med den flunkande nye bygdekinobilen og Sandvesanden på Skudenes i bakgrunnen.

Maskinist Ivar Tjøstheim med den flunkande nye bygdekinobilen og Sandvesanden på Skudenes i bakgrunnen.

Foto Brit Aksnes

Feature

Bygde-Cinema Paradiso

STRANDEBARM: Det rører meg djupt at Bygdekinoen framleis eksisterer.

Brit Aksnes
Maskinist Ivar Tjøstheim med den flunkande nye bygdekinobilen og Sandvesanden på Skudenes i bakgrunnen.

Maskinist Ivar Tjøstheim med den flunkande nye bygdekinobilen og Sandvesanden på Skudenes i bakgrunnen.

Foto Brit Aksnes

Feature

Bygde-Cinema Paradiso

STRANDEBARM: Det rører meg djupt at Bygdekinoen framleis eksisterer.

Brit Aksnes
Ole Paus døydde før sjølvbiografien var ferdigskriven.

Ole Paus døydde før sjølvbiografien var ferdigskriven.

Foto: Nina Djæff

BokMeldingar
Ronny Spaans

Eit sandkorn i maskineriet

Ole Paus skriv mest om slektsbakgrunn og mindre om artistkarrieren i sjølvbiografien sin, men det forklarar likevel mennesket Ole Paus.

Eit hus i Ål kommune vart teke av jordskred under ekstremvêret "Hans" i august i fjor.

Eit hus i Ål kommune vart teke av jordskred under ekstremvêret "Hans" i august i fjor.

Foto: Frederik Ringnes / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Husforsikring i hardt vêr

Kan klimaendringane føre til at også norske heimar blir umoglege å forsikre?

Folkerørsla for lokalsjukehusa demonstrerer mot helseføretakmodellen utanfor Stortinget i 2017.

Folkerørsla for lokalsjukehusa demonstrerer mot helseføretakmodellen utanfor Stortinget i 2017.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte
PerVaglum

Vestre må avslutte konflikter og beklage

«Svært mange av de 300.000 som jobber i Helse-
vesenet, merker daglig følgene av Helseforetaks-
modellen som nå videreføres av Ap og Sp.»

Ekstreme nedbørsmengder førte til ein katastrofe i Valencia i Spania 29. oktober. Minst 217 skal ha mista livet, og dei materielle øydeleggingane er kolossale.

Ekstreme nedbørsmengder førte til ein katastrofe i Valencia i Spania 29. oktober. Minst 217 skal ha mista livet, og dei materielle øydeleggingane er kolossale.

Foto: Susana Vera / Reuters / NTB

Samfunn

Prisen for det ville vêret

I forsikringsbransjen er det langt mellom klimaskeptikarane.

Per Anders Todal
Ekstreme nedbørsmengder førte til ein katastrofe i Valencia i Spania 29. oktober. Minst 217 skal ha mista livet, og dei materielle øydeleggingane er kolossale.

Ekstreme nedbørsmengder førte til ein katastrofe i Valencia i Spania 29. oktober. Minst 217 skal ha mista livet, og dei materielle øydeleggingane er kolossale.

Foto: Susana Vera / Reuters / NTB

Samfunn

Prisen for det ville vêret

I forsikringsbransjen er det langt mellom klimaskeptikarane.

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis