JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Landet utanfor

Vidar Sundstøl skriv om livet etter døden.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Vidar Sundstøl slo gjennom med første bandet i Minnesota-trilogien og fekk Rivertonprisen 2008.

Vidar Sundstøl slo gjennom med første bandet i Minnesota-trilogien og fekk Rivertonprisen 2008.

Foto: Paal Audestad

Vidar Sundstøl slo gjennom med første bandet i Minnesota-trilogien og fekk Rivertonprisen 2008.

Vidar Sundstøl slo gjennom med første bandet i Minnesota-trilogien og fekk Rivertonprisen 2008.

Foto: Paal Audestad

3593
20200117
3593
20200117

Roman

Vidar Sundstøl:

Oseberg

Tiden

Kva hender med oss når vi døyr? Er det mogleg å ha kontakt med våre kjære etter at dei er borte?

Desse store spørsmåla har prega menneskelivet til alle tider og brenn også for oss som lever i dag. I populærkulturen trekkjer spektakulære show der såkalla «medium» hevdar å kunne setje døde og levande i kontakt med kvarandre, fulle hus. Tematikken er også sentral i fleire heilt nye bøker av det seriøse slaget.

Også Sundstøls førre roman bar preg av det mystiske og løyndomsfulle, gåtefulle forbindelsar og kontakt på tvers av tid og rom, skildra i eit nyskapande og biletrikt språk. Det siste er det mindre av i Oseberg, og romanen vekkjer ikkje heilt det same engasjementet.

Mot ukjent mål

Ein vaksen mann og ei tenåringsjente har synsvinkelen i annakvart kapittel gjennom boka. Jenta er i ei attkjenneleg røynd på klassetur i Oslo. Ho kjem frå ein mindre plass, er den minst kule i klassa, kjenner seg utanfor og har låg sjølvkjensle. Det viktigaste i livet hennar er framleis katten som døydde for mange år sidan. Med han kjenner ho framleis ein forbindelse, eit band. Ho har sett ein film der det heiter at «så lenge noen blant de levende tenkte på deg, var du ennå ikke ordentlig død». Dette er ei trøyst i den store einsemda ho lever i, men kanskje òg noko som hindrar henne i å kome vidare i livet. Ho har hatt eit nært forhold til far, medan mor er ein både perifer og skremmande figur.

Mannen i dei andre kapitla er i ei røynd det lenge er vanskeleg å dechiffrere. Inne i noko som minner om eit romskip ligg han på ein benk i ei heildekkande drakt han ikkje kan ta av seg, og han har mista neglene. I staden står eit svært tårn med negler ved sida av han inne i dette rommet, ei slags celle som også kan minne om eit rom på eit sjukehus, med leidningar og snorer som er festa til kroppen.

Han veit han er på eit slags skip og på ei reise, men anar ikkje mot kva eller kor – heller ikkje frå kvar han kom. På ein skjerm ser han scener frå eit liv, eit liv han ikkje minnest noko frå, men som han og lesaren etter kvart blir meir og meir sikker på må vere hans eige.

Negler

Sundstøl har henta inn element frå mytar kring døden, særleg norrøne, som skipet av negler. Dei mytiske elementa fungerer best i delane om jenta. Vikingane vart gravlagde saman med dyra sine, noko som sjølvsagt gjer inntrykk på ei som kjenner seg bunden til ein død katt. Her blir det konkrete og kvardagslege føydd saman med det mytiske og gåtefulle på eit vis som gjer inntrykk, og som vi alle kan relatere oss til.

Dette gjeld i mindre grad i kapitla om mannen. Tårnet av negler er meir absurd enn meiningsfullt, og det mannen erfarer og kjenner i det framande miljøet, blir diffust meir enn interessant.

Gradvis blir forbindelsen mellom jenta og mannen avslørt, og gåta får si løysing. Sundstøl legg ut små spor og frampeik til lesaren undervegs. Likevel er ikkje romanen heilt vellukka kompositorisk. Vekslinga mellom tekstplana er noko monoton, og trass sambandet mellom dei står dei fram som to einskilde historier som ikkje i stor nok grad kastar lys over kvarandre. Dermed kjem heller ikkje tematikken sterkt nok fram. Språkleg når heller ikkje romanen opp mot det nivået forfattaren har synt i tidlegare bøker.

Sundstøl har ikkje heilt makta å setje neglene i det store og gåtefulle ved det som skjer etter at vi døyr, på ein måte som verkeleg engasjerer.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er lektor, forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Vidar Sundstøl:

Oseberg

Tiden

Kva hender med oss når vi døyr? Er det mogleg å ha kontakt med våre kjære etter at dei er borte?

Desse store spørsmåla har prega menneskelivet til alle tider og brenn også for oss som lever i dag. I populærkulturen trekkjer spektakulære show der såkalla «medium» hevdar å kunne setje døde og levande i kontakt med kvarandre, fulle hus. Tematikken er også sentral i fleire heilt nye bøker av det seriøse slaget.

Også Sundstøls førre roman bar preg av det mystiske og løyndomsfulle, gåtefulle forbindelsar og kontakt på tvers av tid og rom, skildra i eit nyskapande og biletrikt språk. Det siste er det mindre av i Oseberg, og romanen vekkjer ikkje heilt det same engasjementet.

Mot ukjent mål

Ein vaksen mann og ei tenåringsjente har synsvinkelen i annakvart kapittel gjennom boka. Jenta er i ei attkjenneleg røynd på klassetur i Oslo. Ho kjem frå ein mindre plass, er den minst kule i klassa, kjenner seg utanfor og har låg sjølvkjensle. Det viktigaste i livet hennar er framleis katten som døydde for mange år sidan. Med han kjenner ho framleis ein forbindelse, eit band. Ho har sett ein film der det heiter at «så lenge noen blant de levende tenkte på deg, var du ennå ikke ordentlig død». Dette er ei trøyst i den store einsemda ho lever i, men kanskje òg noko som hindrar henne i å kome vidare i livet. Ho har hatt eit nært forhold til far, medan mor er ein både perifer og skremmande figur.

Mannen i dei andre kapitla er i ei røynd det lenge er vanskeleg å dechiffrere. Inne i noko som minner om eit romskip ligg han på ein benk i ei heildekkande drakt han ikkje kan ta av seg, og han har mista neglene. I staden står eit svært tårn med negler ved sida av han inne i dette rommet, ei slags celle som også kan minne om eit rom på eit sjukehus, med leidningar og snorer som er festa til kroppen.

Han veit han er på eit slags skip og på ei reise, men anar ikkje mot kva eller kor – heller ikkje frå kvar han kom. På ein skjerm ser han scener frå eit liv, eit liv han ikkje minnest noko frå, men som han og lesaren etter kvart blir meir og meir sikker på må vere hans eige.

Negler

Sundstøl har henta inn element frå mytar kring døden, særleg norrøne, som skipet av negler. Dei mytiske elementa fungerer best i delane om jenta. Vikingane vart gravlagde saman med dyra sine, noko som sjølvsagt gjer inntrykk på ei som kjenner seg bunden til ein død katt. Her blir det konkrete og kvardagslege føydd saman med det mytiske og gåtefulle på eit vis som gjer inntrykk, og som vi alle kan relatere oss til.

Dette gjeld i mindre grad i kapitla om mannen. Tårnet av negler er meir absurd enn meiningsfullt, og det mannen erfarer og kjenner i det framande miljøet, blir diffust meir enn interessant.

Gradvis blir forbindelsen mellom jenta og mannen avslørt, og gåta får si løysing. Sundstøl legg ut små spor og frampeik til lesaren undervegs. Likevel er ikkje romanen heilt vellukka kompositorisk. Vekslinga mellom tekstplana er noko monoton, og trass sambandet mellom dei står dei fram som to einskilde historier som ikkje i stor nok grad kastar lys over kvarandre. Dermed kjem heller ikkje tematikken sterkt nok fram. Språkleg når heller ikkje romanen opp mot det nivået forfattaren har synt i tidlegare bøker.

Sundstøl har ikkje heilt makta å setje neglene i det store og gåtefulle ved det som skjer etter at vi døyr, på ein måte som verkeleg engasjerer.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er lektor, forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Sundstøl har henta inn element frå mytar kring døden, særleg norrøne.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt
Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt
Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Foto: Laurent le Crabe

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Oppussinga

Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.

Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Foto: Kim E. Andreassen / UiB

Samfunn
Eva Aalberg Undheim

Israel-boikott splittar akademia

Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.

Lite mat: Det er ikkje mykje mat å spore i 17. mai-biletarkivet til NTB, men Andrea (2) har iallfall fått is. Hurra!

Lite mat: Det er ikkje mykje mat å spore i 17. mai-biletarkivet til NTB, men Andrea (2) har iallfall fått is. Hurra!

Foto: Per Løchen /NTB

Frå matfatetKunnskap
Siri Helle

Mat på nasjonaldagen

Kva bør vi ete i dag om vi lèt årstida styre menyen?

HumorFeature

Tre tog på ei øy

Då tre 17. mai-folketog vart til eitt, måtte formannen i komiteen gå.

Maren
HumorFeature

Tre tog på ei øy

Då tre 17. mai-folketog vart til eitt, måtte formannen i komiteen gå.

Maren

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis