Krig, kjærleik og ruinar
Blindgjengere er ein overtydande roman om lagnadstunge val i vonde tider.
Atle Næss har skrive ei rekkje bøker, både romanar og dokumentar- og faktabøker.
Foto: Randi Tellesbø
Roman
Atle Næss:
Blindgjengere
Gyldendal
I randsonene av eksistensen får ein stundom auga på konturane av sanninga, og i dei ekstreme situasjonane kjem det fram kven ein eigentleg er. Såleis skjer det ikkje på slump når ein forfattar nyttar krig som kulisse og premiss, slik Atle Næss har gjort med hell og dugleik i den nye romanen sin.
Der møter me Sepp Bräuer, ein ung tysk artillerist som sommaren 1940 kjem til den norske fjellbygda Vrå og vert mellombels innkvartert hjå familien Haugen, der han snart vert kjend med sonen i huset, Jon, og dottera Marit. Sepp er ein høvisk mann, han er merksam på det spesielle i situasjonen, han gjer alt han kan for ikkje å vera til plage for familien Haugen, som ufriviljug står som vertskap. Etter ei tid vert det klart at Sepp er forelska i Marit og ho i han, og det syner seg at også høvisk framferd fører til graviditet. Ein er ikkje trygg same korleis ein ter seg.
Barn med tysk soldat
Sepp og Marit lyt søkja om løyve til giftarmål, etter tysk rasepolitikk er det ikkje lett å få alt på det reine. Medan Marit altså får barn med ein tysk soldat, prøver Jon truleg å gjera inntrykk på ei norsk jente ved å syna seg som ein god nordmann, og gjennom heile romanen etter dette ligg det ein eim av mistanke kring Sepp, for han får brått grønt lys for ekteskap med Marit, mot alle odds.
Marit får ein son, Hermann, og ho og guten lyt flytta til familien Bräuer i Erfurt, og der held romanen fram gjennom heile krigen. Og det er særleg her Næss imponerer som romanforfattar. Krigen vert skildra frå det sivile Tyskland, ein høyrer propaganda her og rykte der, frå trefningar og slag som fekk namn seinare, dei hadde ikkje slike namn i samtida, og Næss går aldri i den anakronistiske fella. Han skildrar personar og dagleg strev absolutt overtydande og truverdig, utan oppramsing av tidstypiske fenomen. Tidsbiletet veks såleis naturleg fram, og lesaren er aldri i tvil om at dette verkeleg er Erfurt på 1940-talet.
Ei tid er krigen mest bakgrunnsstøy, bombeflya passerer som oftast utan å sleppa lasta si akkurat der, men tida går, og Marit får no og då høve til å tenkja på kva som kan ha skjedd den gongen Sepp brått fekk løyve til å gifta seg med henne. Ho har fått nyss om at Jon er i vanskar heime i Noreg, og undrar seg på om Sepp har noko med det å gjera, at han måtte ta ei lagnadstung avgjerd, men sikker på dette vert ho ikkje.
Lovløyse og anarki
Bombene fell nærare etter kvart, krigen går mot slutten og Tyskland går i oppløysing. Næss skildrar lovløyse og anarki, og invasjon som ein tsunami i to bylgjer, fyrst den amerikanske og sidan den russiske. Den andre var verst. Og slik Marit ser den utbomba byen, med ruin på ruin, og folk utan von, kunne ho, med litt meir allmenndanning, ha nytta denne latingodbiten om Hitler: Si monumentum requiris circumspice. Altså: Om du søkjer monumentet hans, sjå deg ikring.
Det er ein svært god og sterk roman Atle Næss her har skrive, om eit vanskeleg tema, og utan å ta stilling på noko vis. Han har skildra kjærleiken mellom Sepp og Marit heilt nøytralt, og stilen er også nøytral, utan stadige formmessige krumspring for å minna lesarane på kven forfattaren er. Dåren skriv namnet sitt alle stader, som me veit, men Næss er ingen dåre, forteljinga og temaet har prioritet, han presenterer det effektivt og tydeleg, og får plass til enormt mykje på vel 280 sider. Skal tru om det kjem eit framhald?
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Atle Næss:
Blindgjengere
Gyldendal
I randsonene av eksistensen får ein stundom auga på konturane av sanninga, og i dei ekstreme situasjonane kjem det fram kven ein eigentleg er. Såleis skjer det ikkje på slump når ein forfattar nyttar krig som kulisse og premiss, slik Atle Næss har gjort med hell og dugleik i den nye romanen sin.
Der møter me Sepp Bräuer, ein ung tysk artillerist som sommaren 1940 kjem til den norske fjellbygda Vrå og vert mellombels innkvartert hjå familien Haugen, der han snart vert kjend med sonen i huset, Jon, og dottera Marit. Sepp er ein høvisk mann, han er merksam på det spesielle i situasjonen, han gjer alt han kan for ikkje å vera til plage for familien Haugen, som ufriviljug står som vertskap. Etter ei tid vert det klart at Sepp er forelska i Marit og ho i han, og det syner seg at også høvisk framferd fører til graviditet. Ein er ikkje trygg same korleis ein ter seg.
Barn med tysk soldat
Sepp og Marit lyt søkja om løyve til giftarmål, etter tysk rasepolitikk er det ikkje lett å få alt på det reine. Medan Marit altså får barn med ein tysk soldat, prøver Jon truleg å gjera inntrykk på ei norsk jente ved å syna seg som ein god nordmann, og gjennom heile romanen etter dette ligg det ein eim av mistanke kring Sepp, for han får brått grønt lys for ekteskap med Marit, mot alle odds.
Marit får ein son, Hermann, og ho og guten lyt flytta til familien Bräuer i Erfurt, og der held romanen fram gjennom heile krigen. Og det er særleg her Næss imponerer som romanforfattar. Krigen vert skildra frå det sivile Tyskland, ein høyrer propaganda her og rykte der, frå trefningar og slag som fekk namn seinare, dei hadde ikkje slike namn i samtida, og Næss går aldri i den anakronistiske fella. Han skildrar personar og dagleg strev absolutt overtydande og truverdig, utan oppramsing av tidstypiske fenomen. Tidsbiletet veks såleis naturleg fram, og lesaren er aldri i tvil om at dette verkeleg er Erfurt på 1940-talet.
Ei tid er krigen mest bakgrunnsstøy, bombeflya passerer som oftast utan å sleppa lasta si akkurat der, men tida går, og Marit får no og då høve til å tenkja på kva som kan ha skjedd den gongen Sepp brått fekk løyve til å gifta seg med henne. Ho har fått nyss om at Jon er i vanskar heime i Noreg, og undrar seg på om Sepp har noko med det å gjera, at han måtte ta ei lagnadstung avgjerd, men sikker på dette vert ho ikkje.
Lovløyse og anarki
Bombene fell nærare etter kvart, krigen går mot slutten og Tyskland går i oppløysing. Næss skildrar lovløyse og anarki, og invasjon som ein tsunami i to bylgjer, fyrst den amerikanske og sidan den russiske. Den andre var verst. Og slik Marit ser den utbomba byen, med ruin på ruin, og folk utan von, kunne ho, med litt meir allmenndanning, ha nytta denne latingodbiten om Hitler: Si monumentum requiris circumspice. Altså: Om du søkjer monumentet hans, sjå deg ikring.
Det er ein svært god og sterk roman Atle Næss her har skrive, om eit vanskeleg tema, og utan å ta stilling på noko vis. Han har skildra kjærleiken mellom Sepp og Marit heilt nøytralt, og stilen er også nøytral, utan stadige formmessige krumspring for å minna lesarane på kven forfattaren er. Dåren skriv namnet sitt alle stader, som me veit, men Næss er ingen dåre, forteljinga og temaet har prioritet, han presenterer det effektivt og tydeleg, og får plass til enormt mykje på vel 280 sider. Skal tru om det kjem eit framhald?
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Det er ein svært god og sterk roman Atle Næss her har skrive.
Fleire artiklar
To unge mormonmisjonærar, søster Paxton (Sophie Thatcher) og søster Barnes (Chloe East), blir tvinga til å setje trua si på prøve i møtet med herr Reed (Hugh Grant).
Foto: Ymer Media
«Mange av skrekkfilmane no til dags liknar meir på filmar frå syttitalet»
I tillegg til å vere forfattar er Kristina Leganger Iversen også litteraturvitar, samfunnsdebattant og omsetjar.
Foto: Sara Olivia Sanderud
Nedslåande sanning
Kristina Leganger Iversen leverer eit grundig studium av noko som burde vere opplagt for fleire.
Teikning: May Linn Clement
«Me har ikkje grunnlag for å seia at bokmålsbrukarar har kvassare penn enn andre, men nokre av dei evnar å kløyva kvass i to.»
Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.
Foto: Another World Entertainment
Propaganda på agendaen
Fører og forfører er ein drivande historietime om tidenes skumlaste skrønemakar.
Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.
Foto: Mohammed Yassin / Reuters / NTB
Fredsavtale med biverknader
Avtalen mellom Israel og Libanon kan få vidtrekkjande konsekvensar.