JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Kjeldekritisk kongesoge

Øystein Morten har gått i fotefara til Olav Tryggvason på jakt etter kunnskap om kongen.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
4875
20200117
4875
20200117

Sakprosa

Øystein Morten:

Jakten på Olav Tryggvason

Vigmostad Bjørke 2019

Humoristen Odd Børretzen omtala tilhøvet til sagalitteraturen slik: «De gangene Vitenskapen kan kontrollere sagaens ord, så viser det seg gang på gang at sagaen uttrykker unøyaktigheter, forvrengninger eller det rene sludder. Men alle de gangene Vitenskapen ikke kan kontrollere noe som helst, godtar Vitenskapen alt som står der til siste mann som falt på begge sider.» Han ville rettnok gjera eit unntak for Olav Tryggvason, sidan styringstida 995–1000 er så lett å hugse.

I den nyaste boka si vil Øystein Morten finna ut kva me eigentleg veit om Olav Tryggvason, dersom me går ut frå at kongesogene i hovudsak er fiksjon. Kanskje fell forfattaren for lett for eit anten–eller her, for jamvel om sogene inneheld mange detaljar og vandrehistorier som må vera lagde til av ein forfattar, er det nok ein historisk kjerne i dei. Også på 1200-talet fanst ordet lygisaga om ei oppdikta historie, i motsetjing til soger som gjev seg ut for å vera sanne.

Utanlandske krøniker

Morten stør seg til utanlandske krøniker som fortel om hendingar i Danmark og England der Olav er innblanda. Det er vel ikkje sikkert det berre er gudsens sanning i slike kjelder heller, jamvel om dei står hendingane nærare i tid og rom enn kongesogene frå 1200-talet. Dessutan nyttar han skaldedikt, med same argumentasjon som Snorre gav i Heimskringla: Dei skulle rosa herskaren, men skamros ville verta oppfatta som hån, og dei måtte difor vera sanne. Men samstundes er skaldedikta vanskeleg tilgjengelege, og som Morten sjølv peikar på, ofte «så forbannet tvetydige». Når det gjeld Olav Tryggvasons tid i Noreg (995–1000), må også Morten ty til kongesogene, med mål om å finna «en understrøm av sannhet i sagaene». Dette er i tråd med gjengs haldning blant moderne historikarar. Med denne skepsisen til overleverte førestillingar om mellomalderen kunne me vona på tilsvarande skepsis til ordet viking, men det vert Morten freista til å nytta i nokså romsleg tyding.

Som tittelen viser, er ikkje dette berre ei bok om Olav Tryggvason, men like mykje om Mortens jakt på kunnskap om kongen. Han har lagt vekt på å sjå og oppleva dei stadene der kong Olav kanskje eller kanskje ikkje var, og me får fylgja den intellektuelle oppdagingsreisa i lag med den fysiske reisa rundt i Nord-Europa. Somme kan nok kanskje få nok av skildringane av Mortens turar og nøyaktige alkoholkonsum, og jamvel Mortens eiga mor, som reisefylgje, spør kvifor turen til Borg i Lofoten er relevant. Eg lurar på det same.

Tynt kjeldegrunnlag

Bak i boka er det ein kapittelvis gjennomgang av kjelder, der Morten gjev nokre utfyllande kommentarar til tolkingar som kan vera kontroversielle. Det gjeld likevel ikkje alle slike. Morten omtalar konsekvent det «eigentlege» Noreg, kysten frå Sørlandet og nordover til skilnad frå Austlandet, som «Norveien». Namnet er forklart med utgangspunkt i ein teori om at føreleddet er nór ’trongt sund’, ikkje nor?r ’nord’, noko det absolutt ikkje er ålmenn semje om.

Det er ikkje lett å arbeida med eldre kjelder på fleire språk, og Morten held seg forståeleg nok mest til omsetjingar eller tilrettelagde utgåver. Når ei dansk runeinnskrift vert attgjeven i norrøn normalortografi, gjev det eit falskt bilete av kjeldenærleik. Påstanden om at «í Mon» i eit skaldedikt må vera Anglesey i Wales, walisisk Môn, fordi Man i Irskesjøen «ble aldri omtalt som Mon eller noe som ligner på dette», kan eg ikkje sjå at det er dekning for i kjeldene Morten viser til.

Morten skriv lett og medrivande. Rammeforteljinga om reisene i fotefara til Olav Tryggvason er fortald i fortid, men dette vert somtid litt pussig når forfattaren framstiller ålmenne sanningar, til dømes «i dag var det flere (øyer i Øresund enn i år 1000)». I slike tilfelle hadde notid vore betre.

Historikarar veit godt kor tynt kjeldegrunnlaget til 900-talet er, men blant folk flest lever nok tradisjonelle framstillingar frå kongesogene godt. Det er difor bra at eit kjeldekritisk perspektiv vert framstilt i populær form. Heilt trugen mot sitt eige program om å sjå bort frå alt uvisst, er likevel ikkje Morten; han byggjer ut historia med naturskildringar og attgjeving av tankane til mellomaldermenneska. Når han slår fast at «(h)oldningene var gjennomsyret av skepsis mot skrift og upersonlige manuskripter som kunne forfalskes av hvem som helst», kan ikkje det vera anna enn gjettverk, og enkelte religionshistoriske utgreiingar går ut over det me kan vita for visst, utan at atterhalda kjem fram i teksten. Men forteljinga vert ikkje dårlegare av det, slik også dei gamle sogeskrivarane visste.

Ivar Berg

Ivar Berg er professor i nordisk språkvitskap ved Noregs teknisk-
naturvitskaplege universitet.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Sakprosa

Øystein Morten:

Jakten på Olav Tryggvason

Vigmostad Bjørke 2019

Humoristen Odd Børretzen omtala tilhøvet til sagalitteraturen slik: «De gangene Vitenskapen kan kontrollere sagaens ord, så viser det seg gang på gang at sagaen uttrykker unøyaktigheter, forvrengninger eller det rene sludder. Men alle de gangene Vitenskapen ikke kan kontrollere noe som helst, godtar Vitenskapen alt som står der til siste mann som falt på begge sider.» Han ville rettnok gjera eit unntak for Olav Tryggvason, sidan styringstida 995–1000 er så lett å hugse.

I den nyaste boka si vil Øystein Morten finna ut kva me eigentleg veit om Olav Tryggvason, dersom me går ut frå at kongesogene i hovudsak er fiksjon. Kanskje fell forfattaren for lett for eit anten–eller her, for jamvel om sogene inneheld mange detaljar og vandrehistorier som må vera lagde til av ein forfattar, er det nok ein historisk kjerne i dei. Også på 1200-talet fanst ordet lygisaga om ei oppdikta historie, i motsetjing til soger som gjev seg ut for å vera sanne.

Utanlandske krøniker

Morten stør seg til utanlandske krøniker som fortel om hendingar i Danmark og England der Olav er innblanda. Det er vel ikkje sikkert det berre er gudsens sanning i slike kjelder heller, jamvel om dei står hendingane nærare i tid og rom enn kongesogene frå 1200-talet. Dessutan nyttar han skaldedikt, med same argumentasjon som Snorre gav i Heimskringla: Dei skulle rosa herskaren, men skamros ville verta oppfatta som hån, og dei måtte difor vera sanne. Men samstundes er skaldedikta vanskeleg tilgjengelege, og som Morten sjølv peikar på, ofte «så forbannet tvetydige». Når det gjeld Olav Tryggvasons tid i Noreg (995–1000), må også Morten ty til kongesogene, med mål om å finna «en understrøm av sannhet i sagaene». Dette er i tråd med gjengs haldning blant moderne historikarar. Med denne skepsisen til overleverte førestillingar om mellomalderen kunne me vona på tilsvarande skepsis til ordet viking, men det vert Morten freista til å nytta i nokså romsleg tyding.

Som tittelen viser, er ikkje dette berre ei bok om Olav Tryggvason, men like mykje om Mortens jakt på kunnskap om kongen. Han har lagt vekt på å sjå og oppleva dei stadene der kong Olav kanskje eller kanskje ikkje var, og me får fylgja den intellektuelle oppdagingsreisa i lag med den fysiske reisa rundt i Nord-Europa. Somme kan nok kanskje få nok av skildringane av Mortens turar og nøyaktige alkoholkonsum, og jamvel Mortens eiga mor, som reisefylgje, spør kvifor turen til Borg i Lofoten er relevant. Eg lurar på det same.

Tynt kjeldegrunnlag

Bak i boka er det ein kapittelvis gjennomgang av kjelder, der Morten gjev nokre utfyllande kommentarar til tolkingar som kan vera kontroversielle. Det gjeld likevel ikkje alle slike. Morten omtalar konsekvent det «eigentlege» Noreg, kysten frå Sørlandet og nordover til skilnad frå Austlandet, som «Norveien». Namnet er forklart med utgangspunkt i ein teori om at føreleddet er nór ’trongt sund’, ikkje nor?r ’nord’, noko det absolutt ikkje er ålmenn semje om.

Det er ikkje lett å arbeida med eldre kjelder på fleire språk, og Morten held seg forståeleg nok mest til omsetjingar eller tilrettelagde utgåver. Når ei dansk runeinnskrift vert attgjeven i norrøn normalortografi, gjev det eit falskt bilete av kjeldenærleik. Påstanden om at «í Mon» i eit skaldedikt må vera Anglesey i Wales, walisisk Môn, fordi Man i Irskesjøen «ble aldri omtalt som Mon eller noe som ligner på dette», kan eg ikkje sjå at det er dekning for i kjeldene Morten viser til.

Morten skriv lett og medrivande. Rammeforteljinga om reisene i fotefara til Olav Tryggvason er fortald i fortid, men dette vert somtid litt pussig når forfattaren framstiller ålmenne sanningar, til dømes «i dag var det flere (øyer i Øresund enn i år 1000)». I slike tilfelle hadde notid vore betre.

Historikarar veit godt kor tynt kjeldegrunnlaget til 900-talet er, men blant folk flest lever nok tradisjonelle framstillingar frå kongesogene godt. Det er difor bra at eit kjeldekritisk perspektiv vert framstilt i populær form. Heilt trugen mot sitt eige program om å sjå bort frå alt uvisst, er likevel ikkje Morten; han byggjer ut historia med naturskildringar og attgjeving av tankane til mellomaldermenneska. Når han slår fast at «(h)oldningene var gjennomsyret av skepsis mot skrift og upersonlige manuskripter som kunne forfalskes av hvem som helst», kan ikkje det vera anna enn gjettverk, og enkelte religionshistoriske utgreiingar går ut over det me kan vita for visst, utan at atterhalda kjem fram i teksten. Men forteljinga vert ikkje dårlegare av det, slik også dei gamle sogeskrivarane visste.

Ivar Berg

Ivar Berg er professor i nordisk språkvitskap ved Noregs teknisk-
naturvitskaplege universitet.

Morten skriv lett og medrivande.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Foto: Martin Meissner / AP / NTB

Samfunn

Framande makter mot folkhemmet

Sverige merkar presset frå Russland, Kina og Midtausten og har sett ein statleg etat til å spore opp påverknadskampanjar. Bør Noreg gjere det same?

Christiane Jordheim Larsen
Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Foto: Martin Meissner / AP / NTB

Samfunn

Framande makter mot folkhemmet

Sverige merkar presset frå Russland, Kina og Midtausten og har sett ein statleg etat til å spore opp påverknadskampanjar. Bør Noreg gjere det same?

Christiane Jordheim Larsen
Jeffrey Wright spelar rolla som forfattaren Thelonious «Monk» Ellison.

Jeffrey Wright spelar rolla som forfattaren Thelonious «Monk» Ellison.

Foto: Prime Video

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Moro for middelklassen

Den er ikkje tung på labben, American Fiction, som gjer det veldig lett å le.

KommentarSamfunn
EinarHaakaas

Gjengkrim – ein varsla katastrofe

Det går knapt ein dag utan grove valdshendingar i Oslo. Bak står gjengar og mektige kriminelle nettverk som har vakse fram dei siste ti åra.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Den raude streken i Rafah

Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.

Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro
Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis