JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Kåt og aleine

Mühleisens roman tar opp tabuiserte tema utan å lykkast heilt litterært.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Wenche Mühleisen tek modig opp tabutema.

Wenche Mühleisen tek modig opp tabutema.

Foto: Rolf M. Aagaard

Wenche Mühleisen tek modig opp tabutema.

Wenche Mühleisen tek modig opp tabutema.

Foto: Rolf M. Aagaard

3720
20200612
3720
20200612

Roman

Wencke Mühleisen:

Redd deg selv, lille hjerte

Gyldendal

Norsk-austerrikske Wencke Mühleisen har gjort seg kjend i den norske ålmenta på mangslunge og uredd vis gjennom fleire tiår, mellom anna som performancekunstnar og som kjønnsforskar. Dei siste åra har ho flytta ein del av forskinga over i fiksjonsprosaen og fått mykje åtgaum for bøkene sine. Denne siste utgivinga har ein aktuell og interessant tematikk, men lykkast berre delvis som roman.

Når begjæret dør

Erika og Jan har vore saman sidan dei var nitten år, no er dei midt i sekstiåra. For mange år sidan var Erika utru mot Jan. Dette oppdaga Jan, og det førte til ei krise i samlivet. Dei kom seg vidare, men sexlivet har i mange år vore labert. Erika saknar erotikken sterkt. Ho trur Jan gjer det same, men at han har nokre stengsler i seg som gjer det vanskeleg å opne opp. På ei feriereise til Trieste i Italia forsøker Erika å ta opp problemet i håp om at dei endeleg skal kome nærare kvarandre igjen. Det motsette skjer: Jan kan fortelje at han slett ikkje lever eit sexlaust liv. Han har ei anna dame, ei yngre elskarinne. Erika går i svart.

Dette hender tidleg i romanen, og resten av teksten er vigd Erikas sjalu fantasiar kring forholdet til Jan og den yngre Marie – og særleg det seksuelle. Som det opplyste paret Jan og Erika er, oppsøkjer dei parterapi, utan at det hjelper nemneverdig – i alle fall ikkje til å byrje med.

Modige Mühleisen

Wencke Mühleisen har òg tidlegare demonstrert at ho ikkje er redd for å gå inn i tema som sjeldan blir snakka eller skrive mykje om. Sjølv i ei tid der mykje rundt samliv og nære relasjonar kanskje er «ferdigsnakka» og gjennomanalysert, og dei fleste ser på seg sjølve som frigjorde menneske, finst det tabu, som manglande lyst hos menn eller begjær og lyst hos eldre menneske, særleg kvinner. At eldre menn finn seg yngre damer er inga nyheit, men ikkje så mange talar høgt om alle damene som då blir sitjande utan mannleg sexpartnar.

«For kvinner etter midtlivet er det største problemet ikke mangel på lyst, men mangel på tilgjengelige partnere. (…) horder av middelaldrende og eldre kvinner med liten mulighet for kjærlighet eller sex, fordi utvalget av potensielle mannlige partnere statistisk sett skrumper drastisk inn for hvert år».

Mühleisen stansar ikkje der, ho trengjer djupt inn i både aktuelle og heilt essensielle problemstillingar kring lyst og sakn som gjeld båe kjønna. Korleis innverkar dei aller tidlegaste erfaringane våre når vi spelar ut nokre av dei aller sterkaste kjenslene vi har? Korleis bergar vi kjærleiken?

Forfattaren viser seg på ny som ein klok og reflektert intellektuell når ho brukar forskarbakgrunnen sin i ein sterk vilje til å undersøkje røynda og utfordre vedtekne sanningar. Ein roman har likevel andre premiss, og forfattaren får ikkje heilt til å skape ei soge som er rik nok litterært til å setje seg i kjenslene til den som les. Med hovudet forstår eg godt at Erika er fortvila og rasande, men teksten lever ikkje nok til at eg verkeleg føler med henne. Det går dessutan på truverdet laus når det intense raseriet liksom berre fislar ut mot slutten. Personane rundt Erika er til dels flate og replikkane noko stive. Innimellom glimtar Mühleisen til med eit meir sanserikt språk, men mange av setningane har eit heller uelegant og tørt preg.

Ein blir altså ikkje så sterkt gripen av Erika og Jans kjærleikshistorie, men ein får mange tankar. Eg heiar på Mühleisen og håpar ho kan jobbe meir med det litterære neste gong.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er lektor, forfattar og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Wencke Mühleisen:

Redd deg selv, lille hjerte

Gyldendal

Norsk-austerrikske Wencke Mühleisen har gjort seg kjend i den norske ålmenta på mangslunge og uredd vis gjennom fleire tiår, mellom anna som performancekunstnar og som kjønnsforskar. Dei siste åra har ho flytta ein del av forskinga over i fiksjonsprosaen og fått mykje åtgaum for bøkene sine. Denne siste utgivinga har ein aktuell og interessant tematikk, men lykkast berre delvis som roman.

Når begjæret dør

Erika og Jan har vore saman sidan dei var nitten år, no er dei midt i sekstiåra. For mange år sidan var Erika utru mot Jan. Dette oppdaga Jan, og det førte til ei krise i samlivet. Dei kom seg vidare, men sexlivet har i mange år vore labert. Erika saknar erotikken sterkt. Ho trur Jan gjer det same, men at han har nokre stengsler i seg som gjer det vanskeleg å opne opp. På ei feriereise til Trieste i Italia forsøker Erika å ta opp problemet i håp om at dei endeleg skal kome nærare kvarandre igjen. Det motsette skjer: Jan kan fortelje at han slett ikkje lever eit sexlaust liv. Han har ei anna dame, ei yngre elskarinne. Erika går i svart.

Dette hender tidleg i romanen, og resten av teksten er vigd Erikas sjalu fantasiar kring forholdet til Jan og den yngre Marie – og særleg det seksuelle. Som det opplyste paret Jan og Erika er, oppsøkjer dei parterapi, utan at det hjelper nemneverdig – i alle fall ikkje til å byrje med.

Modige Mühleisen

Wencke Mühleisen har òg tidlegare demonstrert at ho ikkje er redd for å gå inn i tema som sjeldan blir snakka eller skrive mykje om. Sjølv i ei tid der mykje rundt samliv og nære relasjonar kanskje er «ferdigsnakka» og gjennomanalysert, og dei fleste ser på seg sjølve som frigjorde menneske, finst det tabu, som manglande lyst hos menn eller begjær og lyst hos eldre menneske, særleg kvinner. At eldre menn finn seg yngre damer er inga nyheit, men ikkje så mange talar høgt om alle damene som då blir sitjande utan mannleg sexpartnar.

«For kvinner etter midtlivet er det største problemet ikke mangel på lyst, men mangel på tilgjengelige partnere. (…) horder av middelaldrende og eldre kvinner med liten mulighet for kjærlighet eller sex, fordi utvalget av potensielle mannlige partnere statistisk sett skrumper drastisk inn for hvert år».

Mühleisen stansar ikkje der, ho trengjer djupt inn i både aktuelle og heilt essensielle problemstillingar kring lyst og sakn som gjeld båe kjønna. Korleis innverkar dei aller tidlegaste erfaringane våre når vi spelar ut nokre av dei aller sterkaste kjenslene vi har? Korleis bergar vi kjærleiken?

Forfattaren viser seg på ny som ein klok og reflektert intellektuell når ho brukar forskarbakgrunnen sin i ein sterk vilje til å undersøkje røynda og utfordre vedtekne sanningar. Ein roman har likevel andre premiss, og forfattaren får ikkje heilt til å skape ei soge som er rik nok litterært til å setje seg i kjenslene til den som les. Med hovudet forstår eg godt at Erika er fortvila og rasande, men teksten lever ikkje nok til at eg verkeleg føler med henne. Det går dessutan på truverdet laus når det intense raseriet liksom berre fislar ut mot slutten. Personane rundt Erika er til dels flate og replikkane noko stive. Innimellom glimtar Mühleisen til med eit meir sanserikt språk, men mange av setningane har eit heller uelegant og tørt preg.

Ein blir altså ikkje så sterkt gripen av Erika og Jans kjærleikshistorie, men ein får mange tankar. Eg heiar på Mühleisen og håpar ho kan jobbe meir med det litterære neste gong.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er lektor, forfattar og fast skribent i Dag og Tid.

Forfattaren viser seg på ny som ein klok og reflektert intellektuell.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Foto: Samuel Hess

MusikkMeldingar
Øyvind Vågnes

Mindre er meir

Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Foto: Laurent le Crabe

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Oppussinga

Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt
Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis