JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Jødisk identitet

Eduardo Halfon forkastar jødisk ortodoksi utan å fornekte det jødiske.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Eduardo Halfon har skrive 14 romanar. Tre av dei er omsette til norsk.

Eduardo Halfon har skrive 14 romanar. Tre av dei er omsette til norsk.

Foto: Adriana Bianchedi

Eduardo Halfon har skrive 14 romanar. Tre av dei er omsette til norsk.

Eduardo Halfon har skrive 14 romanar. Tre av dei er omsette til norsk.

Foto: Adriana Bianchedi

3166
20200306
3166
20200306

Roman

Eduardo Halfon:

Kloster

Omsett av Signe Prøis
Solum / Bokvennen

Eduardo Halfons tredje roman på norsk har mange trekk til felles med dei to første som kom i 2018: Den polske bokseren og Sorg. Igjen er han sjølv med i teksten som reflektert forteljar og observatør, og igjen er det sin eigen jødisk-arabiske familie han sporar opp og søker å forstå og setje inn i ein samanheng av religion, historie, identitet, flukt og forfølging.

Det startar i Jerusalem, dit Halfon har reist for å vere med i bryllaupet til søstera, som skal gifta seg med ein ultraortodoks jøde frå New York. Han har alle piggar ute, og han listar opp alt han møter av arroganse, ufridom, regelrytteri, spillfekteri og intoleranse i eit snevert univers av dogme der kleskodar, sosial kontroll og maskulin dominans ikkje står tilbake for det ein finn hos ortodokse muslimar, eller for den del, hos alle som forvaltar den einaste sanninga.

Jødisk arv

På flyplassen møter han Tamara som han for mange år sidan møtte på ein bar i Guatemala. Sidan han vegrar seg for gå i bryllaupet til søstera, blir han med Tamara rundt i Jerusalem og – symbolsk nok – til Dødehavet. For hos Halfon handlar det ofte om dei døde, dei som forsvann i Auschwitz, eller dei som overlevde og var merkte for livet, psykisk eller med eit tatovert fangenummer på underarmen, det som bestefaren bortforklarte med at det var eit telefonnummer.

Det er denne jødiske arven Halfon krinsar rundt. Den han prøver å unngå ved å sleppe unna bryllaupet, men som han likevel blir innhenta av gjennom eigen refleksjon kring ulike lagnader, der han leverer anekdotar om Chaupins hjarte, gravlagt i ei polsk kyrkje, om Primo Levi med fangenummeret inngravert på gravsteinen i Torino, om dei som fornekta det jødiske i håp om å overleve, slik han sjølv blir konfrontert av Tamara når han fortel om ein draum der ein flykaprar spør kven han er, og han lèt som han er ein annan for å berge livet.

Etisk alvor

Han er ikkje den første som fornektar seg sjølv for å sleppe unna, og her får også romantittelen si forklaring gjennom det polsk-jødiske paret som leverer det einaste barnet sitt til eit kloster i håp om at det kan overleve utryddingsprosjekt til nazistane: «(...) utkledd som katolsk pike gjennom en årrekke i et kloster i skogen. Han fornekter jødedommen og han fornekter manndommen, og slik redder han livet.»

Det er noko spesielt å lese Halfon: Det er eit etisk alvor hos han, samtidig som språket er poetisk, elegant, reflektert, skjørt; det er noko definitivt og risikabelt i det han skriv ut frå både familiehistoria og den jødiske arven han ber med seg.

Eduardo Halfon har gitt ut 14 skjønnlitterære titlar sidan debuten i 2003. Han har henta prisar i både USA, Europa og Sør-Amerika, og eg ønsker meg enda meir på norsk, slik at enda fleire kan følge denne litterære vagabonden som streifar rundt i eigne tekstar på leit etter seg sjølv og si eiga historie.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Eduardo Halfon:

Kloster

Omsett av Signe Prøis
Solum / Bokvennen

Eduardo Halfons tredje roman på norsk har mange trekk til felles med dei to første som kom i 2018: Den polske bokseren og Sorg. Igjen er han sjølv med i teksten som reflektert forteljar og observatør, og igjen er det sin eigen jødisk-arabiske familie han sporar opp og søker å forstå og setje inn i ein samanheng av religion, historie, identitet, flukt og forfølging.

Det startar i Jerusalem, dit Halfon har reist for å vere med i bryllaupet til søstera, som skal gifta seg med ein ultraortodoks jøde frå New York. Han har alle piggar ute, og han listar opp alt han møter av arroganse, ufridom, regelrytteri, spillfekteri og intoleranse i eit snevert univers av dogme der kleskodar, sosial kontroll og maskulin dominans ikkje står tilbake for det ein finn hos ortodokse muslimar, eller for den del, hos alle som forvaltar den einaste sanninga.

Jødisk arv

På flyplassen møter han Tamara som han for mange år sidan møtte på ein bar i Guatemala. Sidan han vegrar seg for gå i bryllaupet til søstera, blir han med Tamara rundt i Jerusalem og – symbolsk nok – til Dødehavet. For hos Halfon handlar det ofte om dei døde, dei som forsvann i Auschwitz, eller dei som overlevde og var merkte for livet, psykisk eller med eit tatovert fangenummer på underarmen, det som bestefaren bortforklarte med at det var eit telefonnummer.

Det er denne jødiske arven Halfon krinsar rundt. Den han prøver å unngå ved å sleppe unna bryllaupet, men som han likevel blir innhenta av gjennom eigen refleksjon kring ulike lagnader, der han leverer anekdotar om Chaupins hjarte, gravlagt i ei polsk kyrkje, om Primo Levi med fangenummeret inngravert på gravsteinen i Torino, om dei som fornekta det jødiske i håp om å overleve, slik han sjølv blir konfrontert av Tamara når han fortel om ein draum der ein flykaprar spør kven han er, og han lèt som han er ein annan for å berge livet.

Etisk alvor

Han er ikkje den første som fornektar seg sjølv for å sleppe unna, og her får også romantittelen si forklaring gjennom det polsk-jødiske paret som leverer det einaste barnet sitt til eit kloster i håp om at det kan overleve utryddingsprosjekt til nazistane: «(...) utkledd som katolsk pike gjennom en årrekke i et kloster i skogen. Han fornekter jødedommen og han fornekter manndommen, og slik redder han livet.»

Det er noko spesielt å lese Halfon: Det er eit etisk alvor hos han, samtidig som språket er poetisk, elegant, reflektert, skjørt; det er noko definitivt og risikabelt i det han skriv ut frå både familiehistoria og den jødiske arven han ber med seg.

Eduardo Halfon har gitt ut 14 skjønnlitterære titlar sidan debuten i 2003. Han har henta prisar i både USA, Europa og Sør-Amerika, og eg ønsker meg enda meir på norsk, slik at enda fleire kan følge denne litterære vagabonden som streifar rundt i eigne tekstar på leit etter seg sjølv og si eiga historie.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Det er noko spesielt å lese Halfon: Det er eit etisk alvor hos han, samtidig som språket er poetisk.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek  Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Foto: Ole Martin Wold / NTB

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

I rykk og napp

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis